Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Alien » 2014-02-06 18:02:23

"Avskiljande" kallas det, och det förlängs var 3:e dag.

SR skrev:I över ett år har en man med grav autism varit avskild, som det kallas, på rättspsykiatriska kliniken i Växjö. Det innebär att han bor under häktesliknande förhållanden, isolerad både från personalen och de övriga patienterna. En lucka i dörren är hans enda kontakt med omvärlden.

Och genom den luckan iakttas han också av läkare och vårdpersonal. Mannen är isolerad för att han anses för farlig, flera gånger har han slagit både personal och andra patienter.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5722189

Det är pga sina funktionshinder som mannen inte kan hejda sina impulser. Konsekvenspedagogiken fungerar inte. Och personalen verkar inte förstå hur AS/autism yttrar sig el hur de ska behandla patienten. Ibland skriker han på nätterna "ska jag dö här". Isoleringen gör honom inte bättre utan sämre.

Det går ju inte att bota autism. Alltså ska mannen sitta kvar på rättspysk tills han dör?

Se även här: http://autismasperger.wordpress.com/201 ... er-ett-ar/

Hans gode man och mor är maktlösa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 19:10:50

Men man kan ju heller inte ha honom lös, om han slår folk hela tiden.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Biskswe » 2014-02-06 19:26:54

Hej

Någon som har några konkreta förslag hur man ska hantera en sådan person??

hur ska man göra för att kunna hantera honom. tvångströja känns ju som filmen Gökboet.

jag tycker det viktigaste är att vi som lever "vanliga" liv inte får komma till skada pga honom då han är våldsam och har svårt att kontrollera sig själv.

Sedan är det inte humant att låsa in en människa på det viset utan då kan man lika gärna låta dem somna in ,då det är mer humant tycker jag.
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 19:52:24

Biskswe skrev:Hej

Någon som har några konkreta förslag hur man ska hantera en sådan person??

hur ska man göra för att kunna hantera honom. tvångströja känns ju som filmen Gökboet.

jag tycker det viktigaste är att vi som lever "vanliga" liv inte får komma till skada pga honom då han är våldsam och har svårt att kontrollera sig själv.

Sedan är det inte humant att låsa in en människa på det viset utan då kan man lika gärna låta dem somna in ,då det är mer humant tycker jag.

Det håller jag med om. Han mår ju uppenbarligen inte bra. Om det inte finns något som kan lindra hans besvär är ju hela hans liv ett evigt lidande.

Jag tycker att han antingen ska få sitta kvar i häktet (det blir ju inte ok att slå folk bara för att man har autism) eller att han ska få somna in.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Alien » 2014-02-06 19:57:46

Ja, jag tror ju att ett speciellt gruppboende för autister med personal som har kunskap om autism vore mycket bättre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 20:26:23

Alien skrev:Ja, jag tror ju att ett speciellt gruppboende för autister med personal som har kunskap om autism vore mycket bättre.

Alltså, jag hade faktiskt inte velat bo med någon som slåss.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 20:26:59

Jag hade slagit tillbaka, för jag hade blivit så jävla rädd! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-07 0:49:24

Synd att det inte finns mentalsjukhus längre. Här är ju en solklar livstidsgäst. Där hade man ju rastgård å sådära.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-07 0:53:41

Jag tror jag vet vem det handlar om, dock orkar inte söka något just nu, så frågar: Varför sitter han på Rättpsyk för?
Det finns en grovt kriminell nazist på rättpsyk i Växjö (egen avd), dock så tror jag inte att det är han det handlar om i detta fall.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Man med AS; TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Miche » 2014-02-07 1:01:09

sugrövmanövern skrev:Synd att det inte finns mentalsjukhus längre.
Allt skulle ju bli sååå mycket bättre när mentalsjukhusen avskaffades, nu hamnar istället de som inte kan vårdas inom öppenvården på rättspsyk där många inte får någon relevant vård öht (fast det hände ju även på mentalsjukhusen...). De andra riktigt sjuka går fria och kan få ryck att slå ihjäl någon (vilket har hänt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-07 7:59:45

sugrövmanövern skrev:Synd att det inte finns mentalsjukhus längre. Här är ju en solklar livstidsgäst. Där hade man ju rastgård å sådära.

Såatteh... Då kan han få springa av sig energin å sådära...

Ja; han behöver uppenbarligen vara inlåst någonstans, för man kan ju inte hålla på och gullegulla med någon som uppenbarligen är våldsam och en fara för samhället. Jag tycker så här: Om man har testat exakt ALLT som finns att tillgå och att det ändå inte fungerar; lås in honom.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Alien » 2014-02-07 13:46:01

Nu framgår det ju inte om han varit våldsam mot vemsomhelst. I den situationen han är nu, först inlåst i flera år, sedan dessutom isolerad, är det inte konstigt om han blir våldsam.

Så här skriver en jurist på AAF:
Det borde finnas personal på varje rättspsykiatrisk klinik som har autismspecifik kompetens och utbildning som gör att de kan arbeta med exempelvis lågaffektivt bemötande som ett sätt att minska de problemskapande situationerna. Rättspsykiatrin hänvisar till att patienten har aggressiva och våldsamma beteenden som gör att han måste låsas in, för att skydda andra patienter och personalen. Vi kallar det snarare för problemskapande beteende eller problemskapande situationer. Dessa kan undvikas i stor utsträckning om personen bemöts med anpassningar, tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande och andra adekvata förhållningssätt och metoder.
http://autismasperger.wordpress.com/201 ... er-ett-ar/

Att låsa in någon och kasta nyckeln är ju inget straff som ens mördare får. Och det finns många som lider av t ex paranoid schizofreni som tydligen inte behöver tvångsvårdas till sin död, trots att deras hallucinationer kan leda till att de dödar/lett till att de dödat andra människor. Så jag vet inte varför just autister ska låsas in. Och är det inte ett rimligt krav att de sjukhus som ska "vårda" (förvara snarare) dessa personer lär sig om autism?

Det verkar också vara väldigt godtyckligt vilka som låses in. Se t ex detta fall: http://www.sydsvenskan.se/malmo/misshan ... rsattning/

Om alla autister som sitter på hem och ibland kan bli våldsamma skulle låsas in på rättspsyk skulle inte platserna räcka till. Det verkar snarare som att har man som autist en gång hamnat på rättspsyk så krävs mycket mera för att man någonsin ska komma ut, i princip att man blir "normal", vilket man aldrig kan bli. I detta fall tycks villkoret för att öht slippa isoleringen vara att han aldrig visar vrede, kastar saker, svär och skriker etc. Vilket inte heller kommer att ske så länge han inte får en vård som anpassas efter just hans funktionshinder. Det är ju snarare så att ju längre han sitter isolerad, desto sämre blir han.

I själva verket finns det sedan mentalsjukhusens avveckling många galningar som springer runt fritt i samhället. De anses inte tillräckligt sjuka för att bli intagna, inte förrän de begått ett allvarligt brott. Andra blir bättre med hjälp av mediciner och skrivs ut, varefter de slutar ta sina mediciner. Då känns det diskriminerande att just autister ska låsas in på livstid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 15:33:25

Alien skrev:I detta fall tycks villkoret för att öht slippa isoleringen vara att han aldrig visar vrede, kastar saker, svär och skriker etc.

De flesta personer skulle nog göra så där om de blev inlåsta och isolerade under långa perioder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Fortytwo » 2014-02-07 16:53:31

Mannen behöver antagligen tas om hand av personal som har god kännedom om (och praktisk erfarenhet av människor med) autism. En närstående till mig arbetar på en gruppbostad där flera boende med autism uppvisat våldsamt beteende. Efter att personalen identifierat vilka situationer som utlöst aggressiviteten och anpassat sig därefter har det våldsamma beteendet minskat markant.

Aggressivt beteende är inget ovanligt bland lågfungerande autister så eftersom den här mannen är på rättsspsyk istället för på ett vanligt gruppboende, antar jag att han klassas som ett extremfall. Det som behövs tror jag är kunskap och resurser så mannen kan få leva ett drägligt liv. Det är inte värdigt alls att leva som han gör nu.

Att han har rätt att leva trots sina funktionshinder ser jag som en fullständig självklarhet(!). Det är klart att han inte ska leva ett liv som enbart är fyllt av lidande, men jag tror att långt ifrån alla tänkbara möjligheter för att mannen ska få ett drägligt liv är uttömda.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Sheyen » 2014-02-08 20:31:46

Är han lågfungerande då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav kiddie » 2014-02-08 21:14:43

Tror man har målat in sig i ett hörn när man låste in honom. Inlåst kan man ju bli annars och det är OK men i ett rum utan kontakt. Inte OK. Blir ju bara värre. Det som behövs är ju uttryckssätt eftersom de flesta autister som är våldsamma blir det som sista utväg för att de inte kan kommunicera. Har man testat enkel pedagogik istället för fängelseförtryck? Har han ens fått andra uttrycksmedel? Finns ju bl a kort man kan visa upp hur man mår. Tror det är A och O att personen kan uttrycka sig annars blir det inre förtvivlan. Och om han inte kan enkelt säga saker så måste andra metoder in. Men då måste man kunna autism.

Just rättspsyk lever fortfarande kvar i 90-talet där bara psykisk sjukdom fanns och inte autism. Det är inte som i öppenvården. De kan inte sina saker. Enstaka kanske kan, men inte de som ska vårda. Det är intrycket jag fått. Det blir så i slutna miljöer, de skapar sin egen världsbild. Livsfarligt. De kan inte heller självskadande, det märkte man när det var ett program på TV om självskadande unga kvinnor som inte begått brott men måste sitta med tungt belastade kriminella och behandlades som de gjort något fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav plåtmonster » 2014-02-08 21:32:40

Det finns nog gott om delar i sjukvården som lever kvar på 60-talet. :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav Quagmire » 2020-12-15 11:49:11

Hoppas han blivit utsläppt idag (förutsatt att han lärt sig kontrollera sin aggressivitet.)
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav sussi83 » 2020-12-15 13:58:33

Kunskap och människosyn är iaf den samma.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Man med AS, TS och ADD isolerad över ett år på rättspsyk

Inläggav manne » 2020-12-16 11:10:17

Alien skrev:"Avskiljande" kallas det, och det förlängs var 3:e dag.

SR skrev:I över ett år har en man med grav autism varit avskild, som det kallas, på rättspsykiatriska kliniken i Växjö. Det innebär att han bor under häktesliknande förhållanden, isolerad både från personalen och de övriga patienterna. En lucka i dörren är hans enda kontakt med omvärlden.

Och genom den luckan iakttas han också av läkare och vårdpersonal. Mannen är isolerad för att han anses för farlig, flera gånger har han slagit både personal och andra patienter.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5722189

Det är pga sina funktionshinder som mannen inte kan hejda sina impulser. Konsekvenspedagogiken fungerar inte. Och personalen verkar inte förstå hur AS/autism yttrar sig el hur de ska behandla patienten. Ibland skriker han på nätterna "ska jag dö här". Isoleringen gör honom inte bättre utan sämre.

Det går ju inte att bota autism. Alltså ska mannen sitta kvar på rättspysk tills han dör?

Se även här: http://autismasperger.wordpress.com/201 ... er-ett-ar/

Hans gode man och mor är maktlösa.


vad gör han där överhuvudtaget.

han skall ju bo på något lss gruppboende ju :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18377
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in