Om att citera PM från moderator/ledning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nallen » 2014-02-05 22:59:58

Från Jag har en synpunkt om moderatorernas ageranden:
Titti skrev:citat ur PM och det är inte tillåtet utan tillstånd från skribenten. PM från medlemmar ur forumledningen är inget undantag därvidlag.

mnordgren skrev:Det är inte tillåtet att citera PM från moderatorer utan tillstånd, även om moderatorerna skriver som just moderatorer.

Jag hade förväntat mig att det skulle vara tillåtet (förutsatt att det inte avslöjar något om tredje part som skyddas av andra forumregler) - hur ska man annars kunna kunna få rätt mot er?
Hur ska man ens kunna få förklaringar till fullständigt godtyckliga tillämpningar av gummi-paragraferna om man inte kan diskutera handläggningen?
Och hur ska vi kunna granska er om vi inte får tala om vad ni skrivit till oss?

Gäller förbudet enbart direkta citat eller omfattas även referat?

Jag tycker kort sagt att det finns mycket goda skäl att ändra på reglerna så att det alltid blir tillåtet att citera det som skrivits i moderator-rollen - med undantag för tredje parts personuppgifter enligt ovan.


Moderator Titti
Redigerade rubriken något.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Om citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-05 23:17:37

Moderator

Jag har flera gånger fått frågan "Får jag citera det du skrev?" om saker jag skrivit i PM, både som moderator och admin. Jag har utan undantag (vad jag kan minnas) svarat Ja på den frågan.

I det här fallet frågade Sheyen om hon fick citera det jag skrivit till henne. Skillnaden är att hon inte inväntade svar från mig utan postade en trådstart innehållande citeringar av mig. Den trådstarten godkändes därför inte.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om citera PM från moderator/ledning

Inläggav nallen » 2014-02-05 23:43:56

Må så vara, jag vet att jag frågat dig, på tiden du var Admin, och fått 'ja'. Men den principen tycks vara starkt ifrågasatt, för att inte säga ändrad, av nuvarande Admin.
Man kan tycka att ni borde kunna stå för det ni gör i er roll som forumfunktionärer.

Det påminner mig om att det är dags att bumpa tråden om separata konton också, det verkar ju inte hända nåt i den frågan heller.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 7:55:40

Titti skrev:Moderator
I det här fallet frågade Sheyen om hon fick citera det jag skrivit till henne. Skillnaden är att hon inte inväntade svar från mig utan postade en trådstart innehållande citeringar av mig. Den trådstarten godkändes därför inte.

Jaså? den förklaringen fick inte jag. Låter som en efterkonstruktion.

Förstår inte vad problemet är. Jag visste att det var du som hade som val att godkänna eller neka (det står att du är ansvarig för avdelningen). Då är det inte värre än att du ser mitt PM och tillhörande förfrågan, sedan ser en önskan om trådstart i "moderering".

Om någon annan hade varit ansvarig för avdelningen hade jag absolut INTE skrivit inlägget på förhand.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-06 9:36:33

Moderator

nallen skrev:Men den principen tycks vara starkt ifrågasatt, för att inte säga ändrad, av nuvarande Admin.
Man kan tycka att ni borde kunna stå för det ni gör i er roll som forumfunktionärer.

Jag förstår inte vad du menar. Du får gärna utveckla det om du vill ha ett svar.

nallen skrev:Det påminner mig om att det är dags att bumpa tråden om separata konton också, det verkar ju inte hända nåt i den frågan heller.

Vi har diskuterat frågan om separata konton flera gånger inom forumledningen och hittills inte sett tillräckligt starka skäl för att vi skall ha dubbla inloggningar. Även om vi hade det skulle vi fortfarande alltid vara medlemmar av forumledningen oavsett under vilket nick vi skrev. Genom att vi använder den röda texten markerar vi när vi skriver som moderatorer/admin. Att ingen därmed kan ignorera något vi skriver får ni leva med. Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-06 9:38:35

Moderator

Sheyen skrev:Jaså? den förklaringen fick inte jag. Låter som en efterkonstruktion.

Det är den förklaring jag har givit dig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Miche » 2014-02-06 13:02:11

Titti skrev:Moderator
nallen skrev:Det påminner mig om att det är dags att bumpa tråden om separata konton också, det verkar ju inte hända nåt i den frågan heller.

Vi har diskuterat frågan om separata konton flera gånger inom forumledningen och hittills inte sett tillräckligt starka skäl för att vi skall ha dubbla inloggningar. Även om vi hade det skulle vi fortfarande alltid vara medlemmar av forumledningen oavsett under vilket nick vi skrev. Genom att vi använder den röda texten markerar vi när vi skriver som moderatorer/admin. Att ingen därmed kan ignorera något vi skriver får ni leva med. Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.
Jag håller med nallen här, antingen har moderatorerna separata inloggningar och det är tillåtet att citera det som moderatorn skrivit i PM från sitt moderatorskonto eller så borde det vara tillåtet att citera det som moderatorn skrivit i PM då moderatorn skrivit ordet moderator (eller motsvarande) i röd text (inklusive moderatorsrutor)

Något annat är orimligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 13:45:01

Man kan väl återge i egna ord? (Bara en tanke)
Ex. Moderatorn skrev: "Det är inte okej att säga xxx därför att..."
Du återger: "Moderatorn sa att man inte får säga xxx...för det är....."
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 13:52:31

Titti skrev:Moderator

Sheyen skrev:Jaså? den förklaringen fick inte jag. Låter som en efterkonstruktion.

Det är den förklaring jag har givit dig.

Var då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 14:15:31

En enklare lösning är att göra som på de flesta andra forum och överhuvudtaget inte tillåta diskussioner om modereringen, och kasta ut folk om de envisas med det. Här är det mycket högre i tak, och ändå finns det några forumister som ständigt måste missbruka den generositeten och tjafsa in absurdum. Det är inte rimligt att moderatorerna måste lägga så oproportionerligt mycket tid och kraft åt några få forumister.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-06 14:15:40

Sheyen skrev:
Titti skrev:Moderator

Sheyen skrev:Jaså? den förklaringen fick inte jag. Låter som en efterkonstruktion.

Det är den förklaring jag har givit dig.

Var då?

Här.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 15:34:56

Titti skrev:
Sheyen skrev:
Titti skrev:Moderator


Det är den förklaring jag har givit dig.

Var då?

Här.

Ja, där berättade du det officiellt och jag fick veta det av en slump, för att nallen startade en tråd. Är det rimligt?

Dessutom riktade du dig till nallen och pratade om mig. Hur är det att meddela mig? Visst; informationen kom då fram, men det verkar onekligen vara en efterkonstruktion, då du inte meddelade detta till mig (då när du istället valde att ignorera).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 15:43:29

Sheyen, menar du att Titti måste berätta för dig vad du själv har gjort för att du ska veta om att du har gjort det? Du måste ju rimligen själv veta att du frågade Titti om lov att citera PM men att du inte inväntade hennes svar.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Alien » 2014-02-06 15:50:21

Miche skrev:
Titti skrev:Moderator
nallen skrev:Det påminner mig om att det är dags att bumpa tråden om separata konton också, det verkar ju inte hända nåt i den frågan heller.

Vi har diskuterat frågan om separata konton flera gånger inom forumledningen och hittills inte sett tillräckligt starka skäl för att vi skall ha dubbla inloggningar. Även om vi hade det skulle vi fortfarande alltid vara medlemmar av forumledningen oavsett under vilket nick vi skrev. Genom att vi använder den röda texten markerar vi när vi skriver som moderatorer/admin. Att ingen därmed kan ignorera något vi skriver får ni leva med. Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.
Jag håller med nallen här, antingen har moderatorerna separata inloggningar och det är tillåtet att citera det som moderatorn skrivit i PM från sitt moderatorskonto eller så borde det vara tillåtet att citera det som moderatorn skrivit i PM då moderatorn skrivit ordet moderator (eller motsvarande) i röd text (inklusive moderatorsrutor)

Något annat är orimligt.


Moderator:
Nja, jag tycker inte det kan vara så enkelt. Huvudregeln är att man inte återger för någon vad som skrivits i pm (förutom om man anmäler ett pm, då måste ju moderatorerna få veta det). Därför är det enklast att även pm från moderatorerna är lika hemliga, tills man fått klartecken.

Man kan ju tänkta sig att någon fått en tillsägelse el varning pga av vad den skrivit till en annan forumist i pm. I tillsägelsen/varningen i pm till den regelbrytande forumisten citerar/refererar moderatorn vad forumisterna skrivit i pm. Då skulle ju det komma fram vad "tredje man" skrivit, om forumisten fick citera el referera vad moderatorn skrivit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Miche » 2014-02-06 16:29:26

Det som är citerat i ovanstående exempel har ju inte moderatorn skrivit och är därför inte tillåtet att citera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Alien » 2014-02-06 16:54:17

Moderator:
Det blir ju lite metadiskussion här (Han sa att hon sa att ...). Men om moderatorn citerat/refererat vad någon annan skrivit i pm så kommer det ju med om någon citerar pm från moderators pm utan att fråga först.

För övrigt kan det ju bli en långvarig diskussion med en forumist via pm, alltså inte bara ett kortfattat beslut. Det kanske man inte heller vill få citerat utryckt ur sitt sammanhang.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 17:16:28

Eller så godkänner man helt enkelt det mod bestämt.
Skulle nu fallet vara så att man ändå tycker att modd missförstod (vilket händer) kan man fråga modd i pm om så är fallet. Visar det sig att fallet inte är så är det modds ord som gäller.
Varför krångla till det?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 18:09:52

Alien skrev:Moderator:
Det blir ju lite metadiskussion här (Han sa att hon sa att ...). Men om moderatorn citerat/refererat vad någon annan skrivit i pm så kommer det ju med om någon citerar pm från moderators pm utan att fråga först.

För övrigt kan det ju bli en långvarig diskussion med en forumist i pm, alltså inte bara ett kortfattat beslut. Det kanske man inte heller vill få citerat utryckt ur sitt sammanhang.

Det var snarare en monolog (skriven av mig) än något som blev utryckt ur sitt sammanhang. Hur rycker man ut något ur sitt sammanhang när det handlar om enstaka meningar? Inte ens om jag hade velat hade jag kunnat rycka ut det ur sitt sammanhang.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 18:12:12

Kvasir skrev:Sheyen, menar du att Titti måste berätta för dig vad du själv har gjort för att du ska veta om att du har gjort det? Du måste ju rimligen själv veta att du frågade Titti om lov att citera PM men att du inte inväntade hennes svar.

Nej, det är inte vad jag menar.

Jag menar att det hör hennes uppdrag till att informera mig om vad som gäller och varför.

Jag har redan tagit upp det med att jag citerade henne på förhand. Eftersom att jag ville spara tid gjorde jag i ordning inlägget till trådstarten, så att Titti kunde titta på det när hon hade tid. Det är Titti som sköter om modereringen i avdelningen "moderering" och därför såg jag inget problem med att agera som jag gjorde.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 18:19:44

Sheyen skrev:
Kvasir skrev:Sheyen, menar du att Titti måste berätta för dig vad du själv har gjort för att du ska veta om att du har gjort det? Du måste ju rimligen själv veta att du frågade Titti om lov att citera PM men att du inte inväntade hennes svar.

Nej, det är inte vad jag menar.

Jag menar att det hör hennes uppdrag till att informera mig om vad som gäller och varför.

Jag har redan tagit upp det med att jag citerade henne på förhand. Eftersom att jag ville spara tid gjorde jag i ordning inlägget till trådstarten, så att Titti kunde titta på det när hon hade tid. Det är Titti som sköter om modereringen i avdelningen "moderering" och därför såg jag inget problem med att agera som jag gjorde.


Om du visste att man inte får citera PM utan tillstånd så visste du att du gjorde fel.
Om du inte visste det så måste du rimligen ha trott att det var tillåtet, eftersom du gjorde det, men varför frågade du i så fall?

Att man inte får citera PM utan tillstånd är knappast något som moderatorerna ska behöva upplysa dig om i förväg eftersom detta står mycket tydligt i forumreglerna.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav marxisten » 2014-02-06 18:30:59

Sheyen skrev:Ja, där berättade du det officiellt och jag fick veta det av en slump, för att nallen startade en tråd.


Moderator:

Första inlägget som Titti skrev i din tråd Jag har en synpunkt om moderatorernas ageranden skrevs. ca. 25 minuter efter tråden startades och lyder (min fetmarkering):

Titti skrev:Moderator

Jag svarade dig att jag inte såg något skäl att låsa upp den tråd jag låst och att jag inte hade något mer att tillägga.

Din trådstart godkändes inte eftersom den innehöll citat ur PM och det är inte tillåtet utan tillstånd från skribenten. PM från medlemmar ur forumledningen är inget undantag därvidlag.


Jag har svårt att se hur Titti skulle ha kunnat uttrycka sig tydligare i detta ärendet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 18:59:06

marxisten skrev:
Sheyen skrev:Ja, där berättade du det officiellt och jag fick veta det av en slump, för att nallen startade en tråd.


Moderator:

Första inlägget som Titti skrev i din tråd Jag har en synpunkt om moderatorernas ageranden skrevs. ca. 25 minuter efter tråden startades och lyder (min fetmarkering):

Titti skrev:Moderator

Jag svarade dig att jag inte såg något skäl att låsa upp den tråd jag låst och att jag inte hade något mer att tillägga.

Din trådstart godkändes inte eftersom den innehöll citat ur PM och det är inte tillåtet utan tillstånd från skribenten. PM från medlemmar ur forumledningen är inget undantag därvidlag.


Jag har svårt att se hur Titti skulle ha kunnat uttrycka sig tydligare i detta ärendet.


Jag har nu, flera gånger, förklarat det där...

Titti väntade med att berätta det tills handlingen offentliggjordes.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:02:08

För allas skull, lås tråden.
Ju mer uppmärksamhet man ger någon som gör på detta sätt och liknande desto mer kommer hen hålla på. (Min uppfattning)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 19:06:34

Kvasir skrev:
Sheyen skrev:
Kvasir skrev:Sheyen, menar du att Titti måste berätta för dig vad du själv har gjort för att du ska veta om att du har gjort det? Du måste ju rimligen själv veta att du frågade Titti om lov att citera PM men att du inte inväntade hennes svar.

Nej, det är inte vad jag menar.

Jag menar att det hör hennes uppdrag till att informera mig om vad som gäller och varför.

Jag har redan tagit upp det med att jag citerade henne på förhand. Eftersom att jag ville spara tid gjorde jag i ordning inlägget till trådstarten, så att Titti kunde titta på det när hon hade tid. Det är Titti som sköter om modereringen i avdelningen "moderering" och därför såg jag inget problem med att agera som jag gjorde.


Om du visste att man inte får citera PM utan tillstånd så visste du att du gjorde fel.
Om du inte visste det så måste du rimligen ha trott att det var tillåtet, eftersom du gjorde det, men varför frågade du i så fall?

Att man inte får citera PM utan tillstånd är knappast något som moderatorerna ska behöva upplysa dig om i förväg eftersom detta står mycket tydligt i forumreglerna.

Jag frågade för att vara respektfull och även för att gardera mig. Jag trodde ärligt talat att man fick lov att göra det, oavsett, men eftersom att i princip allt jag gör tolkas som bråkigt blir det naturligt för mig att försöka kontrollera mycket. Jag har ett extremt stort kontrollbehov.

Att jag alltid garderar mig är allmänt känt, här på forumet. Jag gör det på grund av tidigare erfarenheter och begränsar det inte till enskilda individer. Jag gör så, helt enkelt.

Har sett andra citera moderatorer från PM-konversationer och dessutom: man måste ju kunna diskutera modereringen i avdelningen "moderering"; annars förlorar avdelningen sitt syfte. Då kan ju den tas bort.

Om det räcker med att en moderator exempelvis säger "nä, du får inte visa de andra vad jag skrev!" kan man inte diskutera eventuella fel med modereringen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in