Aspergers syndrom ersatt av "autism severity scale"? (Test)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav slackern » 2014-01-06 17:25:57

Kanin skrev:
Zima33 skrev:Kollade ICD-11 och "Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development or limitation in functional language" låter väl som aspergers?

Ja, vilket indikerar att Aspergers syndrom kommer att försvinna som separat diagnos och, precis som i DSM-V, sammanslås med autism.


Fast jag blir lite brydd för AS nämns vid sitt ursprungliga namn? Och då verkar det ju inte som att den ska ingå i ASD?
Exclusions

autistic psychopathy


http://apps.who.int/classifications/icd ... f437815624
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-07 0:41:08

Fick 24 på det där testet :-)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav barracuber » 2014-01-07 1:12:07

32 fick jag.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav magdalena » 2014-01-07 1:19:25

30.
Fest är det värsta jag vet.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-07 11:30:59

Jag fick 40 (förbättring från för några år sedan, tur att utvecklingen går framåt).

Angående funktionshinderskalan tycker jag att den har för få nivåer, det borde vara minst en till.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Koboshi » 2014-01-07 11:34:47

Dandelo skrev:Score: 34


+ 1
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Neurofunk » 2014-01-07 11:56:19

Det här testet känns mest som en chans för neurotypiska att kunna urskilja andra neurotypiska från stereotypautister, vi som ändå "redan är" i spektrat sen tidigare hakar nog bara upp oss mest på detta då vi inte alla är just stereotypen eller ibland ens i närheten av det utan att för den sakens skull paradoxalt nog faktiskt vara det, för man KAN ha människor som specialintresse, därav blir bibloteksfrågan jättelöjlig. Med det sagt så... förbereder jag ändå bibliotek.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Neurofunk » 2014-01-07 12:14:22

Oj. Glömde inkludera mitt testresultat.

37 fick jag.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Zima33 » 2014-01-07 17:02:24

slackern skrev:
Fast jag blir lite brydd för AS nämns vid sitt ursprungliga namn? Och då verkar det ju inte som att den ska ingå i ASD?
Exclusions

autistic psychopathy


http://apps.who.int/classifications/icd ... f437815624

De kanske menar att begreppet "autistic psychopathy" tas bort helt. Autism har ju inte med psykopati att göra alls så de tar bort det nu. :?: :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav slackern » 2014-01-07 17:04:05

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Fast jag blir lite brydd för AS nämns vid sitt ursprungliga namn? Och då verkar det ju inte som att den ska ingå i ASD?
Exclusions

autistic psychopathy


http://apps.who.int/classifications/icd ... f437815624

De kanske menar att begreppet "autistic psychopathy" tas bort helt. Autism har ju inte med psykopati att göra alls så de tar bort det nu. :?: :-)063


Nej det var inte så jag tänkte utan att Aspergers orginal namn och i den Tyska litteraturen så har den hetat så.

För den på ICD-11 utkastet verkar bara beskriva klassisk autism.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Nargil » 2014-01-14 14:06:21

Kanin skrev:
zed88 skrev:Hur mycket ska man ha för asperger?

Som sagt, för att med någorlunda precision bekräfta en diagnos krävs åtminstone minst 32 poäng och ett resultat under 26 utesluter (enligt vissa studier) med 95 procents säkerhet Aspergers syndrom (var 20:e person med AS hamnar något lägre).

Som enskilt diagnostiskt verktyg är Adult Autism Spectrum Quotient inte särskilt tillförlitlig (det finns de som är betydligt bättre).


22 och har trots det diagnos :-)Happy .
Som alltid på sådana tester kan man få olika resultat beroende på humör och vad man hoppas på, utan att för den skull vara oärlig. Exempelvis bibliotek vs fest, kanske inte gillar någon av ytterligheterna. Sen kan ju fest vara så väldigt olika, så beror helt på vilken sorts fest det är jag tänker på som avgör hur mitt svar blir. Så svaret blir mer en uppskattning på hur jag själv för stunden bedömmer min egen "aspighet".
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav hustomten » 2014-01-14 15:32:07

Jag fick 37 poäng, men det är många saker som jag har men som jag inte känner igen på AS beskrivningar.
Visst jag är en mattenörd och måste räkna allting.
Men jag är väldigt social på mina villkor
Jag tycker att jag är överempatisk, vill alltid rädda hela världen och suger åt mig alla andras problem. Jag pratar med djuren som om de vore människor, jag tycker synd om saker, t ex tappar jag något kan jag mycket väl säga förlåt. allt måste minst vara två så det inte är ensamt, tex har jag två guppyfiskar och den ena dör måste jag genast skaffa en ny så att den inte simmar ensam bland de andra, eller är det en ljuslykta så måste den ha en kompis. Mitt stora problem är jag är ansiktsblind. Jag har räknat ut att jag måste träffa en person ca 15 ggr för att deras ansikte ska fastna, däremot lägger jag konstiga saker på minnet när jag träffar någon och ser detaljer som ingen ser. jag kan säga tex vilken ögonfärg personen hade men ändå inte känna igen personen. Jag tror att jag ser folk först när jag har skapat en känslobild av dem. Jag är väldigt estetisk av mig och kan bokstavligen få ont i kroppen om jag tycker något är felplacerat eller väldigt fult. T ex en tavla är i fel höjd, eller att färger skär sig i ett rum. Jag kan inte höra vad folk säger som pratat i en entonig ton, jag måste ha variation på rösten för att kunna höra, den ska förmedla känsla. Det är som att jag ser människorna först när jag har fått en känslobild. När jag var ung så uppfattade jag aldrig signalerna när någon var intresserad. Det är flera som har sagt att de var väldigt förälskade i mig men att de tolkade mitt sätt att vara att jag inte ville gå in på något djupare. Visst jag förstod inte poängen med ett förhållande, ska man vara hela tiden med samma person och hålla handen, gud vad tråkigt och jobbigt. Jag var en sån där som alla tyckte det var kul att gå ut med, för har jag bestämt mig för att göra något så gör jag det fullt ut, ska man ut och ha kul så ska man, så jag kunde mycket väl gå upp och dansa själv för att jag ville dansa och omgivningen tyckte att man var modig etc, men jag brydde liksom aldrig om vad andra tyckte, jag ville dansa just då. Jag tycker om gamla saker för att det är precis som att de har varit med om något och har blivit lite mer än sin funktion. Jag reste också helst ensam när jag var ung och då ville jag utforska nya platser,nya länder och kulturer jag hade inga problem att få kontakt med människor och har efterhand förstått att jag har haft tur som inte har råkat illa ut, t ex när jag åkte till sydeuropa, till en liten fiskby och frågade om jag fick följa med några fiskare och se hur det går till. Att ligga och glo på en strand och sen ut och festa på kvällarna var för mig helt meningslöst, jag åkte på semester två gånger med kompisar med det skar sig helt, för allt blir en uppgift för mig, ska jag till ett annat land så är det för att få reda så mycket som möjligt om folket och dess kultur och inte ligga och glo på någon strand, då kan jag väl lika väl vara hemma. Oj det blev lite långt, men det är en hel del som är annorlunda med mig men som inte stämmer helt på as. Alla säger att jag är så oerhört snäll och att de aldrig har träffat någon som mig, det känns alltid att folk är mer beroende av mig än vad jag är av dem och jag får panik när någon vill vara med mig för mycket, jag måste få vara själv.
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 15:52:06

Det där med fiskarna och ljuslyktorna har med AS att göra. Om det inte är minst två så blir det fel och känns obehagligt - jag tycker själv det är så. Att ha ordning och ha en etisk smak är ett annat, om inte AS så i alla fall NPF, drag som jag känner igen.

Summa jag tror att du har mer AS-egenheter än vad du tror - blev lite konstig mening.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav gadas » 2014-01-14 18:48:51

alixha skrev:Kanonbra förresten att dom ändrar namn på en diagnos som innefattar människor som inte tycker om förändringar :lol:

...och inte förstår ironi :wink:
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav hustomten » 2014-01-14 18:50:52

Koboshi skrev: Att ha ordning och ha en etisk smak är ett annat, om inte AS så i alla fall NPF, drag som jag känner igen.


när du skriver NPF menar du ADHD då, jag är under utredning och försöker förstå mig själv. När jag tänker på ADHD så tänker jag på väldigt impulsiva människor som kan svänga väldigt lätt i humöret. Jag kan också bli arg men det är mer om min ordning störs, t ex oväntade överraskningar. Sen så är man väldigt rastlös med ADHD och kan inte sitta still för länge. Jag kan koncentrera mig väldigt mycket och koppla bort omvärlden fullständigt. Vad tyder att ha ordning och etisk smak på?
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Koboshi » 2014-01-15 0:10:36

hustomten skrev:
Koboshi skrev: Att ha ordning och ha en etisk smak är ett annat, om inte AS så i alla fall NPF, drag som jag känner igen.


när du skriver NPF menar du ADHD då, jag är under utredning och försöker förstå mig själv. När jag tänker på ADHD så tänker jag på väldigt impulsiva människor som kan svänga väldigt lätt i humöret. Jag kan också bli arg men det är mer om min ordning störs, t ex oväntade överraskningar. Sen så är man väldigt rastlös med ADHD och kan inte sitta still för länge. Jag kan koncentrera mig väldigt mycket och koppla bort omvärlden fullständigt. Vad tyder att ha ordning och etisk smak på?


Nja snare ett behov att ha saker och ting på sin plats - OCD-typ. ADHD/ADD är mera stökiga då det krävs energi att sätta igång (inklusive mig själv).

NPF = NevroPsykiska Funktionsnedsättningar - inte bara ADHD och AS utan också OCD, Torrette och boderline.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav slackern » 2014-01-15 0:37:07

Koboshi skrev:
NPF = NevroPsykiska Funktionsnedsättningar - inte bara ADHD och AS utan också OCD, Torrette och boderline.


Allt det du säger stämmer förutom borderline som är en personlighetsstörning och inget NPF.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Braincandy » 2014-01-15 17:47:03

Jag undrar hur pålitligt det där testet är, för många frågor utan att gå in på sammanhang...

Prövade och fick 37 poäng.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Peace » 2014-01-16 3:21:29

Fick 36 poäng.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Kotten » 2014-01-16 11:49:58

31.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav vallesmamma » 2014-01-17 16:05:07

zed88 skrev:Fick 6 poäng på följande test.. Tror 50 poäng var max..
http://www.channel4embarrassingillnesses.com/features/take-the-autism-test/


Jag fick 38 och det stämmer in på mig.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav Quaerere » 2014-01-17 16:52:19

Jag fick 43. I min utredning var det ett av testen som hette RAADS där var det liknande frågor fast det var 80st.
Quaerere
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-01-15
Ort: Småland

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav VeganGeekGirl » 2014-01-22 23:53:41

46 frågorna ser väldigt bekanta ut.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Asperger syndrom ersatt av "autism severity scale"?

Inläggav AAA » 2014-02-02 23:31:29

Score: 42

Trodde faktiskt jag skulle få typ 12...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in