Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-19 20:56:43

Jag får panik ...

Jag vill mest veta om någon känner igen sig i detta ...
Spydiga och oseriösa kommentarer undanbedes.

- Jag känner att jag håller på att tappa minnet ...
Förstå mig rätt, än är det inga BETYDANDE detaljer jag glömt - men sånt som jag BORDE minnas ... som jag har haft i minnet förut - är plötsligt borta. Kan handla om bandnamn, handlingar i filmer, filmnamn och dylikt ... Jag blir så jävla frustrerad. Jag HAR ju haft detta i huvudet förut - men nu måste jag sitta och anstränga mig som satan för att minnas.
Så ni ska förstå min poäng: Jag är rädd att VIKTIGA detaljer ska börja försvinna... Därför vill jag veta - Är det någon som känner igen sig ? Kom minnet tillbaka till er ? Varför uppstod detta ?


En annan jobbig grej som börjat hända mig är att jag fått skitsvårt att läsa texter ... Kan hända att jag läser saker som BORDE vara enkla att förstå, ex forumposter som är lite längre, och så sitter jag tom i bollen och FATTAR INGENTING av vad jag nyss läst!!!!
Det händer mig t.o.m när jag läser vad jag själv skriver!
VARFÖR ?!
Jag får liksom inte IN det i huvudet, jag läser - men förstår inget!!

Jag är rädd att bli galen ... eller utbränd eller nåt annat skitjobbigt ... Det känns som mitt minne ruttnar bort, utan att jag kan göra något ... Jag känner att jag "inte är med" längre, mentalt .... Allt är bara en fet dimma, och jag har ingen koll mera...
Hjälp. :-)Crying :-)010

Är för övrigt 21 år gammal ... Jag borde ju liksom inte börja bli senil ÄN ... tycker man!
Är mycket tacksam för stöd/igenkännande kommentarer...
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav cc33314 » 2014-01-19 21:03:53

Hej plastic! Jag känner igen mycket av vad du menar, det handlar ofta om att man har extremt hög ångest, sover dåligt, har ett kaotiskt liv och eller att man är traumatiserad, kraschad psykiskt osv av olika skäl. Av ditt inlägg verkar du ha väldigt kraftig ångest och stress. Det viktigaste i nuläget är att försöka ta det lugnt, ta många djupa andetag, försöka slappna av i hela kroppen och ta det så lugnt det bara går.

Försök att slappna av så mycket du kan, börja med till exempel armarna, låt dem bara slappna av, låt sedan hela kroppen slappna av, sätt dig ner och vila en bra stund.

Prova det och skriv igen om det inte fungerar!

Ha en fin dag!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-19 21:06:18

Låter som stress. Risk att du måste börja stryka drastigt i planeringen för vad du tänkt att du ska göra varje dag för att det inte ska bli mycket värre.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Sadistic » 2014-01-19 21:08:13

Tycker det låter som något som kan förknippas med stress, man blir mer förvirrad och glömmer av saker som man vet man ska kunna nästan utantill.

Jag kan inte direkt läsa böcker numera, slutade i gymnasiet där alla lärare tittade på mig som om jag försökte komma undan extra arbete.

Jag skulle kunna tippa på att du kan vara på G att bränna ut dig, och då är de jätteviktigt att stanna upp och se vad man egentligen gör och vara jättreförsiktig. Det tar väldigt lång tid att återhämta sig, och det blir lättare och lättare för en att bränna ut sig för varje gång man gjort det.

Så var försiktig om dig, jag har varit utbränd ett par ggr och det är inte kul. Man vet knappt vad man kan göra efteråt
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-19 21:19:11

Tack så mycket för era svar ... Det betyder väldigt mycket... Blir tårögd.
Jag känner mig så jävla utsatt - och som om ingen annan (IRL) fattar vad fan jag menar när jag försöker förklara vad som händer mig. Man får bara höra "det ordnar sig" el likn. "tröstande ord"...

Det ÄR väldigt mkt som händer just nu ... Alltså om jag hade vart NT hade jag säkert klarat det, men när det är både studier (prestationsångest, koncentrationsproblem & ångest förstör) OCH att gå ut på studierelaterad praktik (social fobi, aspergerrelaterad awkwardness och ångest som förstör) känns det som om det kokar över...
Sömnen är dålig som fan, och har varit det länge ... Enda gången jag sover bra är på sömntabletter.

Jag är i bättre form än någonsin fysiskt - eftersom jag tror träningen är vad som får mig att inte tappa greppet helt. Mitt psyke verkar dock som sagt ruttna, och det skrämmer mig enormt.

Ni som upplevt derealisation kanske förstår hur jag menar ... Jag befinner mig i det nu, och vanligtvis går det över på 2-3 dagar. Denna gång har det hållit på LÄNGRE - och jag får panik över att jag inte ska kunna ta mig ur!!!!!!! Jag går runt i en dimma hela tiden - och det blir inte bättre av att det är mörkt hela jävla tiden ... Jag känner mig som om jag blivit nedkastad i ett svart hål.
Endast mörkerseende och fet utmattning återstår...

Jag känner mig så jävla maktlös.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-19 21:49:47

Åtminstone vården borde begripa att det är stress inblandat även om de kanske leds fel om du har andra diagnoser.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Zuumaester » 2014-01-19 22:49:32

Jag har själv varit med om deprimerande situationer själv, men jag har aldrig blivit så stressad eller sovit så dåligt så att jag inte kan läsa längre. Det kan väl ändå bero på att jag kanske har bättre rutiner?!

Jag hoppas att du kan ta dig ut ur mörkret Plastic, det är inte kul att leva konstant stressad i en hel vecka eller mer.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav xGOVINDAx » 2014-01-19 23:09:00

Jag känner också igen mig i det du skriver. I mitt fall så är det nog så att jag är på 1000 olika ställen samtidigt i huvudet. "Vad ska jag laga för mat? Vad drömmde jag inatt? Jag är snussugen. Undrar om det är något bra på TV ikväll? Vad är klockan? Men shit vad jag är snussugen! Varför har jag så svårt att hålla ordning i mitt hem? Vart har den där killen tagit vägen? Vart är mitt snus!?" Oftst blir det såhär när jag är trött, vilket jag blir av stress, iofs, och när jag är inne i det där så funkar ingenting. Kan inte läsa, kan inte lyssna, kan inte, göra något (jag vill göra allt samtidigt), kan inte tänka klart.

Jag glömmer bort namn, vägen till olika ställen, vad jag sagt, vad jag gjort och vad jag ska göra.

Jag vet inte om det är detta du upplever, men om det är så, så är du iallafall inte ensam.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-19 23:16:16

Zuumaester skrev:Jag har själv varit med om deprimerande situationer själv, men jag har aldrig blivit så stressad eller sovit så dåligt så att jag inte kan läsa längre. Det kan väl ändå bero på att jag kanske har bättre rutiner?!

Jag hoppas att du kan ta dig ut ur mörkret Plastic, det är inte kul att leva konstant stressad i en hel vecka eller mer.


Vad skönt att du sluppit få minnesproblem/försämrad läsförståelse iaf :<<
Tack så mycket för ditt stöd - uppskattar det verkligen!!
Ska försöka ta det lugnt och släppa lite på mina krav på mig själv ...

xGOVINDAx skrev:Jag känner också igen mig i det du skriver. I mitt fall så är det nog så att jag är på 1000 olika ställen samtidigt i huvudet. "Vad ska jag laga för mat? Vad drömmde jag inatt? Jag är snussugen. Undrar om det är något bra på TV ikväll? Vad är klockan? Men shit vad jag är snussugen! Varför har jag så svårt att hålla ordning i mitt hem? Vart har den där killen tagit vägen? Vart är mitt snus!?" Oftst blir det såhär när jag är trött, vilket jag blir av stress, iofs, och när jag är inne i det där så funkar ingenting. Kan inte läsa, kan inte lyssna, kan inte, göra något (jag vill göra allt samtidigt), kan inte tänka klart.

Jag vet inte om det är detta du upplever, men om det är så, så är du iallafall inte ensam.


Ja - alltså detta kan mkt väl vara en del av vad som ställer till det för mig!!
Dock är det både mina egna "malande" tankar - OCH stress som omgivningen ger mig.
Jag har GAD - dvs. konstant malande ångest, blandat med konstant malande hjärna som kommer med olika associationer och diverse "störande" tankar ...
Mitt tankemönster är typ "Hjälp - jag får vita hår!!! - spaghetti... - Myastenia Gravis - nej, omg, hur ska jag klara praktiken - jag har inga vänner - bokstavspasta - dinosaurier - soppa."

När detta störda ångestiga-associationstänkande DESSUTOM blandas med skoluppgifter, prov, ev. sociala ansträngningar och annat "utifrån"... typ jobb och ekonomisk stress, så blir jag totalsabbad ... Det är där jag befinner mig nu tror jag. :(
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav cc33314 » 2014-01-19 23:28:16

Du måste släppa allt och bara flyta med, sluta reflektera över något, bara följ din instinkt, jag mår också skit men jag slutar bry mig, sluta bry dig, strunta i alltihop, gör ditt bästa det duger, du duger och är en fantastisk människa, de här problemen är bara småsaker egentligen, gå ut och var den fantastiska person du är, du förtjänar att må bra, du mår inte bra när du oroar dig, skit i allt och bara gör ditt bästa så duger det.

Ge aldrig upp, det finns människor som inte har asperger som begår fruktansvärt allvarliga sociala misstag som håller på med grovt organiserad brottslighet och saker som är gigantiskt mycket värre än att vara lite socialt annorlunda, du är annorlunda, var stolt över det, du är inte någon mainstreamfollowersvensson, du är en unik och intressant människa, var stolt över det och ge dig själv kärlek positiv lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla alltid.

Ha en fantastisk dag och ett underbart liv!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-20 1:03:11

cc33314 skrev:Du måste släppa allt och bara flyta med, sluta reflektera över något, bara följ din instinkt, jag mår också skit men jag slutar bry mig, sluta bry dig, strunta i alltihop, gör ditt bästa det duger, du duger och är en fantastisk människa, de här problemen är bara småsaker egentligen, gå ut och var den fantastiska person du är, du förtjänar att må bra, du mår inte bra när du oroar dig, skit i allt och bara gör ditt bästa så duger det.

Ge aldrig upp, det finns människor som inte har asperger som begår fruktansvärt allvarliga sociala misstag som håller på med grovt organiserad brottslighet och saker som är gigantiskt mycket värre än att vara lite socialt annorlunda, du är annorlunda, var stolt över det, du är inte någon mainstreamfollowersvensson, du är en unik och intressant människa, var stolt över det och ge dig själv kärlek positiv lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla alltid.

Ha en fantastisk dag och ett underbart liv!


Tack underbara du för allt stöd - det ger mig massor!

Jag är inne på samma bana som du ... Jag tror jag bara ska tänka "I don't give a shit" om typ allt :pp
Tror egentligen jag oroar mig - för att ANDRA oroar sig så jävla mycket - och "smittar" mig med det ...
I grunden kanske jag inte bryr mig så mycket ändå ...

Vet inte om nån förstår hur jag menar - men ett exempel är nervositet:
Jag vet inte om jag är nervös som människa - eller om jag UTVECKLAT nervositet, för att ALLA ANDRA ex. blir nervösa innan föreläsningar .... och min hjärna då också börjar tänka "oj, nu SKA man vara nervös alltså" *blir nervös*.

Ska göra mitt bästa för att komma ur den här skiten iaf ... det sista jag vill är ju att bli sämre ://
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Trollmor » 2014-01-20 3:16:53

För min del kommer sådana symptom vid sömnbrist och annan överansträngning. Så svar ja, jag känner igen.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Juggernawt » 2014-01-22 16:01:44

Känner igen mycket av det TS beskriver. Har blivit värre för mig sedan jag var med om en olycka i somras och brände mig redigt. Förr läste jag mycket böcker, 4-5 i veckan och såg på minst 3 filmer. Har inte öppnat en bok eller sett en film på halvår nu - har inte ro till det och hänger inte med. Märker nu när jag skriver detta att jag har svårt med något så basalt som att skriva på ett tangentbord.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Idiot » 2014-01-22 18:34:59

Använder du sömnpreparat? (tex. Imovane, Stilnoct)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-22 18:49:35

Idiot skrev:Använder du sömnpreparat? (tex. Imovane, Stilnoct)


Alltså - ytterst sällan ... Kanske 1-2 ggr varannan månad :// Annars inget sånt!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Idiot » 2014-01-22 18:57:05

Ok, annars kan sånt påverka mer än man tror.

Men jag skulle hålla med ovanstående inlägg och säga att stress kan vara en faktor, helt klart.
Sen är det kanske inte den enda faktorn, brukar vara svårt att hitta just det där exakta problemet man har, allt hänger ihop.

Men börja med att koppla av ;)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-22 19:40:58

Idiot skrev:Ok, annars kan sånt påverka mer än man tror.

Men jag skulle hålla med ovanstående inlägg och säga att stress kan vara en faktor, helt klart.
Sen är det kanske inte den enda faktorn, brukar vara svårt att hitta just det där exakta problemet man har, allt hänger ihop.

Men börja med att koppla av ;)


Mjo det är nog så :// Försöker fixa hela skiten nu ... inkl. sömnen som varit kass länge ...
Tror nästan det är sömnbristen som sabbat delar av minnet.
Jag försöker, verkligen, iaf...
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Zuumaester » 2014-01-22 20:00:01

Plasticfck skrev:Mjo det är nog så :// Försöker fixa hela skiten nu ... inkl. sömnen som varit kass länge ... Tror nästan det är sömnbristen som sabbat delar av minnet.
Jag försöker, verkligen, iaf...


Hur mycket är klockan när går du och lägger dig på kvällarna? Och i så fall, när vaknar du?
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-22 20:01:56

Zuumaester skrev:
Plasticfck skrev:Mjo det är nog så :// Försöker fixa hela skiten nu ... inkl. sömnen som varit kass länge ... Tror nästan det är sömnbristen som sabbat delar av minnet.
Jag försöker, verkligen, iaf...


Hur mycket är klockan när går du och lägger dig på kvällarna? Och i så fall, när vaknar du?


Just nu blir klockan typ 03 ... och jag vaknar runt 12!
Innan var det dock att lägga sig 04-05, och vakna 14-15 ...... Så en liten förbättring iaf...

Mitt mål är dock att lägga mig typ 01-02, och vakna runt 10, varje dag!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Zuumaester » 2014-01-22 20:28:16

Plasticfck skrev:
Zuumaester skrev:
Plasticfck skrev:Mjo det är nog så :// Försöker fixa hela skiten nu ... inkl. sömnen som varit kass länge ... Tror nästan det är sömnbristen som sabbat delar av minnet.
Jag försöker, verkligen, iaf...


Hur mycket är klockan när går du och lägger dig på kvällarna? Och i så fall, när vaknar du?


Just nu blir klockan typ 03 ... och jag vaknar runt 12!
Innan var det dock att lägga sig 04-05, och vakna 14-15 ...... Så en liten förbättring iaf...

Mitt mål är dock att lägga mig typ 01-02, och vakna runt 10, varje dag!


Jag går och lägger mig runt den här tiden 23:00 - 24:00, tidigare kan vara nyttigare. Vaknar runt 05:00 till 07:00. Det passar för mig, även om jag har en gammal väckarklocka. (Någonting är VÄLDIGT lurt med där klockan. Jag svär vid att när jag stänger av larmet så gör jag det, men senare under dagen så kan den vara igång utan att jag ens rört vid knappen.)
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav gadas » 2014-01-23 17:57:58

JA! Jag känner igen det. Jag är visserligen medelålders men det har kommit lite för plötsligt, ofta rent larvigt dåligt minne. Jag är också orolig.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Trollmor » 2014-01-23 20:17:47

Mikrovågor kan orsaka alla möjliga förluster av förmågor för den som är känslig. Ni har ju nallar och datorer allihop.

Men sömnbrist är absolut ingen höjdare för minnet!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav plåtmonster » 2014-01-24 0:28:30

Röstar nog på att sömn, vakenhet på dagen, träning, näringsrik och giftfri mat är en stor fördel för att slippa sådant här.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag tappar minnet/förstår ej texter mer ?!

Inläggav Plasticfck » 2014-01-24 1:18:36

plåtmonster skrev:Röstar nog på att sömn, vakenhet på dagen, träning, näringsrik och giftfri mat är en stor fördel för att slippa sådant här.


Vakenhet på dagen, träning & näringsrik mat funkar bra just nu, men att gå och lägga sig i tid är svårare ... Jag jobbar på det, men vissa dagar skiter det sig totalt alltså ... Det är svårt ://
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in