"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Kanin » 2014-01-21 17:42:04

Wine skrev:
slackern skrev:Har hela världen fått paranoid psykos? Först det patriarkala förtrycket och nu det här.

Nja, det verkar vara mest konstiga ideér om olika maktordningar i Sverige tycker jag, eller vad tänkte du annars på? Kanske finns det numera för många suspekta substanser i omlopp ute i samhället som brukas av individer som får vanföreställningar och konstiga ideér av att använda dessa? :wink:

Ett moget sätt att avfärda idéer som obekvämt ifrågasätter ens invanda världsuppfattning... :roll:
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav slackern » 2014-01-21 18:11:30

Kanin skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Har hela världen fått paranoid psykos? Först det patriarkala förtrycket och nu det här.

Nja, det verkar vara mest konstiga ideér om olika maktordningar i Sverige tycker jag, eller vad tänkte du annars på? Kanske finns det numera för många suspekta substanser i omlopp ute i samhället som brukas av individer som får vanföreställningar och konstiga ideér av att använda dessa? :wink:

Ett moget sätt att avfärda idéer som obekvämt ifrågasätter ens invanda världsuppfattning... :roll:


Jag är mycket medveten om att det fortfarande existerar patriarkala förtryck i världen, men knappast i Sverige, här är det bara vanföreställningar att tro att det existerar.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Kanin » 2014-01-21 18:23:01

slackern skrev:Jag är mycket medveten om att det fortfarande existerar patriarkala förtryck i världen, men knappast i Sverige, här är det bara vanföreställningar att tro att det existerar.

Jag håller det för troligare att du lider av vanföreställningar, men förmodligen handlar det i ditt fall bara om begränsad förmåga att förstå de resonemang som förs och en osympatisk benägenhet att ge uttryck för irrationellt förakt. Kan vi nu återgå till diskussion (om än bristfällig) istället för smutskastning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-21 19:01:06

Kanin skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Har hela världen fått paranoid psykos? Först det patriarkala förtrycket och nu det här.

Nja, det verkar vara mest konstiga ideér om olika maktordningar i Sverige tycker jag, eller vad tänkte du annars på? Kanske finns det numera för många suspekta substanser i omlopp ute i samhället som brukas av individer som får vanföreställningar och konstiga ideér av att använda dessa? :wink:

Ett moget sätt att avfärda idéer som obekvämt ifrågasätter ens invanda världsuppfattning... :roll:


Kanin skrev:
slackern skrev:Jag är mycket medveten om att det fortfarande existerar patriarkala förtryck i världen, men knappast i Sverige, här är det bara vanföreställningar att tro att det existerar.

Jag håller det för troligare att du lider av vanföreställningar, men förmodligen handlar det i ditt fall bara om begränsad förmåga att förstå de resonemang som förs och en osympatisk benägenhet att ge uttryck för irrationellt förakt. Kan vi nu återgå till diskussion (om än bristfällig) istället för smutskastning.


För min del handlar det inte om någon smutskastning, det är bara så att jag faktiskt ibland undrar över hur en del tänker och varför de tänker så. Har för mig att du tidigare skrivit att du sällan lämnar hemmet och aldrig har arbetat, hur ser din egen erfarenhet av den som du anser existerande könsmaktsordningen i samhället ut?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav slackern » 2014-01-21 19:24:27

Kanin skrev:
slackern skrev:Jag är mycket medveten om att det fortfarande existerar patriarkala förtryck i världen, men knappast i Sverige, här är det bara vanföreställningar att tro att det existerar.

Jag håller det för troligare att du lider av vanföreställningar, men förmodligen handlar det i ditt fall bara om begränsad förmåga att förstå de resonemang som förs och en osympatisk benägenhet att ge uttryck för irrationellt förakt. Kan vi nu återgå till diskussion (om än bristfällig) istället för smutskastning.


Varför uttrycker jag förakt? Jag tycker att du och jag är lika mycket värda. Du är en kvinna jag en man vi har exakt lika mycket värde. Men jag tror inte på det patriarkala förtrycket jag tror på jämlikhet mellan könen.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-21 19:54:32

gadas skrev:
Wine skrev:Kanske inte konstigt att skolresultaten blir sämre och sämre för Sverige i jämförelse med andra länder om inte vuxna tar sitt ansvar och beter sig som vuxna utan låter barn som varken har mognad, kunskap eller tillräckligt med livserfarenhet få mer och mer inflytande och makt på olika områden.


Ja, det var åtminstone en förtjänstfull uppräkning av fördomar. Vuxna som "beter sig som vuxna" har vi nog av!


Vad är det du tycker är fördomar? Att en vuxen individ är mer mogen, har mer kunskap och mer livserfarenhet än ett barn? Tror du det lämpar sig bättre att ett barn undervisar en vuxen än tvärtom, det är väl ändå vuxnas ansvar att vägleda och uppfostra barn genom deras uppväxt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Fortytwo » 2014-01-21 22:15:28

Moggy skrev:Tragiskt att det tillåts att utsätta barn för såna här ovetenskapliga sociala experiment.

Ok; vi skall diskutera vetenskapligt! Då ställer jag mig frågan vilken vetenskapsman som från början har kommit fram till att det är av yppersta vikt att fira födelsedagar..? Traditioner är inte per automatik vetenskapligt underbyggda fenomen. Vetenskap handlar inte om att utgå från ett helt arbiträrt påfund, ta det för sant och därefter söka rättfärdiga det.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-21 23:15:08

Wine skrev:
gadas skrev:
Wine skrev:Kanske inte konstigt att skolresultaten blir sämre och sämre för Sverige i jämförelse med andra länder om inte vuxna tar sitt ansvar och beter sig som vuxna utan låter barn som varken har mognad, kunskap eller tillräckligt med livserfarenhet få mer och mer inflytande och makt på olika områden.


Ja, det var åtminstone en förtjänstfull uppräkning av fördomar. Vuxna som "beter sig som vuxna" har vi nog av!


Vad är det du tycker är fördomar? Att en vuxen individ är mer mogen, har mer kunskap och mer livserfarenhet än ett barn? Tror du det lämpar sig bättre att ett barn undervisar en vuxen än tvärtom, det är väl ändå vuxnas ansvar att vägleda och uppfostra barn genom deras uppväxt?


Det framgår väl av mitt inlägg. Vi är nog mycket långt ifrån något maktövertagande av barn, jag förstår inte hur du kan oroa dig för det.

Varför ska den ena gruppen ha makten över den andra? Varför inte bidra med det man är bäst på?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-21 23:25:23

Moggy skrev:
gadas skrev:
Uppriktigt sagt så skäms jag som ASare när jag ser hur somliga med AS (om ni nu har det - det är ju varken ett krav eller någon kontroll på det på forumet, kan lika gärna vara vem som helst som vill jävlas) excellerar i fördomar i stället för att ge nyheter en chans. Tur att jag sett desto fler som använder sin intelligens.



Alltid lätt att ifrågasätta andras intelligens och trovärdighet istället för att komma med argument...


Det är sant att det är lättare att ifrågasätta andras intelligens och det gör jag bara när jag verkligen vill fästa uppmärksamhet på att jag ser det som att någon inte använt sin intelligens.

Men faktum är ju att jag kommit med argument OCKSÅ:

gadas skrev:Du glömmer att man glömmer...

... och att man indoktrineras och slipas av med åren.


Jag förstår inte hur någon kan se barns inflytande som ett problem, om de någonsin till äventyrs skulle ha något inflytande. Barnen alltså... det kanske är det som är problemet - man blir frustrerad för att man själv inte har något inflytande. Att någon för en gångs skull ifrågasätter åldersmaktsordningen - och då inte symptomatiskt nog bara avser diskriminering av äldre - är bara att välkomna. Vi med AS och intelligens har ett ansvar för detta.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Kanin » 2014-01-22 8:02:43

Det är fascinerande hur upprörande det kan vara att en förskola slutar dela ut medaljer. Det tycks som att normvurmarna och antifeministerna griper efter halmstrån för att trycka ner den växande motståndsrörelsen.

Wine skrev:För min del handlar det inte om någon smutskastning, det är bara så att jag faktiskt ibland undrar över hur en del tänker och varför de tänker så.

Uttryck som "suspekta substanser", "vanföreställningar" och "paranoid psykos" indikerar inte undran eller vilja att förstå utan bryskt avfärdande och hån. Det är dessutom andra gången du ifrågasätter mina åsikter på grundval av mitt leverne (med tanke på de funktionsnedsättningar vi båda bär på borde du vara mer försiktig med att sätta dig till doms på det viset).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav kvicksilver » 2014-01-22 9:17:04

Var kommer idén att folk i arbete skulle bära på mycket mer visdom och kunskap?

Nu är det här bara anekdotisk bevisföring, men sen jag slutade plugga och började jobba på heltid (50-60 timmar i veckan, fysiskt jobb) så har jag varken tid eller energi att hålla bra koll på omvärlden, vilket lär vara motsatsen om man inte har heltidsstudier eller inte jobbar alls. Samma sak har jag hört från de flesta andra som jag jobbat med.

Sedan kanske man får sämre verklighetsuppfattning, men när detta argumenteras som en anledning för att ha rätt, så låter det snarare som ett vetenskapsförakt och vägran att se utanför ens egen omvärld.

Dock tycker jag medaljer på födelsedagar låter väldigt löjligt, men det tycker jag å andra sidan om begreppet "åldersmaktsordningen" på ett dagis. Visst, det förekommer och jag har märkt det flera gånger att folk verkar inte vilja ta yngre på allvar (vilket är anledningen varför jag dolt min ålder då nån gubbe på forumet försökte använda det emot mig då han hade slut på argument), men det kommer inte förändras av spektakulära utspel på det här sättet.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Azo85 » 2014-01-22 10:48:29

Att man slopar medaljer på födelsedagar är ingen stor grej enligt mig. Tycker inte att man förtjänar en medalj för att man har lyckats existera ett år. Är du 12 och lyckats segla jorden runt på ett år själv, visst ge pojken eller flickan en medalj. Avskyr däremot människor som utbrister "You're all winners!" och försöker tuta i barn eller vuxna att det inte finns förlorare. Det finns alltid en vinnare och en drös förlorare. Lär man sig det först har man ett försprång. Söker du ett jobb är det en person som får det, bjuder du på ett hus är det en som kan köpa huset, en person får knulla mest etcetera. Man behöver lära sig hantera en att man är en förlorare. Man har inte "vunnit" något för att man fyller år, så bort med skiten.

Gör din plikt kräv din rätt. Barn har inte nämnvärt många plikter. Barn skall inte ha nämnvärt många plikter annat än städa sitt rum, laga mat tillräckligt ofta och tvätta tillräckligt ofta för att klara av det när vuxenlivet kommer. Inga nämnvärda plikter och därmed inga nämnvärda rättigheter. Barn behöver vuxna som bestämmer vad barnen äter, hur länge och när de skall sova, om de skall gå till skolan, vad de får och inte göra i största allmänhet. Ger du ett litiumbatterie till ett barn finns risken att barnet slickar alternativt suger på det om ingen vuxen förhindrar det, vuxna måste bestämma över barn.

Om man vill spela ishockey eller åka konståkning är rimligt att man får bestämma själv förutsatt att man har haft turen att ha föräldrar som har råd med sådant. Vem man skall leka med kan man nog få bestämma själv oftast även om föräldrar ibland har åsikt om vad "fel" umgänge är. Överlag bör barn ha mycket begränsat inflytande över sitt liv.

Ett barns främsta plikt är att vara förbered för vuxenlivet när det kommer. För det krävs en vuxen.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-22 11:38:25

gadas skrev:Varför ska den ena gruppen ha makten över den andra? Varför inte bidra med det man är bäst på?


Ja att bidra med det man är bra eller bäst på är ju vettigt så därför undrar jag ju varför man då ifrågasätter ordningen att vuxna ska bestämma över barn som inte besitter samma mognad, kunskap och livserfarenhet som en vuxen.

Kanin skrev:Uttryck som "suspekta substanser", "vanföreställningar" och "paranoid psykos" indikerar inte undran eller vilja att förstå utan bryskt avfärdande och hån.


Jag undrar faktiskt seriöst om inte en ökande användning i samhället av olika substanser, psykofarmaka med mera faktiskt kan orsaka vanföreställningar hos en del individer och att deras uppfattning om världen blir förvriden. Som du kanske även såg i mitt tidigare inlägg så fanns det ett frågetecken i slutet av meningen.

Kanin skrev:Det är dessutom andra gången du ifrågasätter mina åsikter på grundval av mitt leverne (med tanke på de funktionsnedsättningar vi båda bär på borde du vara mer försiktig med att sätta dig till doms på det viset).


Jag ställde en för mig relevant fråga med anledning av vad jag tidigare läst att du skrivit om ditt leverne och jag undrar fortfarande hur din egen erfarenhet av den som du anser existerande könsmaktsordningen i samhället ser ut.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Kanin » 2014-01-22 13:55:24

Wine skrev:
Kanin skrev:Uttryck som "suspekta substanser", "vanföreställningar" och "paranoid psykos" indikerar inte undran eller vilja att förstå utan bryskt avfärdande och hån.

Jag undrar faktiskt seriöst om inte en ökande användning i samhället av olika substanser, psykofarmaka med mera faktiskt kan orsaka vanföreställningar hos en del individer och att deras uppfattning om världen blir förvriden. Som du kanske även såg i mitt tidigare inlägg så fanns det ett frågetecken i slutet av meningen.

Det tror jag inte en sekund på. Det enda det uttalandet i så fall tyder på att är att du själv har en förvriden uppfattning om världen och att du väljer att avfärda åsikter som skiljer sig från dina egna baserat på irrationella spekulationer om åsiktsbärarnas psykiska tillstånd.

Wine skrev:
Kanin skrev:Det är dessutom andra gången du ifrågasätter mina åsikter på grundval av mitt leverne (med tanke på de funktionsnedsättningar vi båda bär på borde du vara mer försiktig med att sätta dig till doms på det viset).

Jag ställde en för mig relevant fråga med anledning av vad jag tidigare läst att du skrivit om ditt leverne och jag undrar fortfarande hur din egen erfarenhet av den som du anser existerande könsmaktsordningen i samhället ser ut.

Bortsett från vetenskapliga studier, statistik, teoretiska resonemang, samt betraktelser och erfarenheter som förmedlats av sakkunniga och utsatta, så är jag ofrånkomligen (hur mycket jag än skulle vilja inte vara det) en del av det samhälle vi lever i och har tagit del av bland annat som heltidsstuderande (inklusive studier inom genusvetenskap och genusantropologi) under 18 år och i arbetsförmedlingens åtgärdsprogram under 8 år.

Som sjukpensionär har jag mer relevanta erfarenheter än välbeställda privilegierade medelklassmän. Men vad mina direkta personliga erfarenheter av könsmaktsordningen utgörs av har jag inte för avsikt att diskutera här.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-22 16:16:02

Wine skrev:Ja att bidra med det man är bra eller bäst på är ju vettigt så därför undrar jag ju varför man då ifrågasätter ordningen att vuxna ska bestämma över barn som inte besitter samma mognad, kunskap och livserfarenhet som en vuxen.


Jo, just därför att då bidrar ju inte barnen...

Barn som brupp betraktade kanske inte besitter "samma mognad, kunskap och livserfarenhet som en vuxen." Det är det som är poängen. Om de besitter detsamma så är det ju inte lika viktigt att bidra med det.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Fortytwo » 2014-01-22 16:38:49

Åhå; spekulationer om paranoid psykos och substansmissbruk hos meningsmotståndare... Intet nytt under solen alltså. Människor som velat ändra samhället i ny riktning har ofta avfärdats som just galna. Innan kvinnor fick rösträtt raljerades det om att "snart får väl djur också rätt att rösta" et cetera. Om jag får lov att komma med en generaliserande antydan själv kan jag inflika att det inte förvånar mig att människor i allmänhet och en del aspergare i synnerhet (rigiditet och ovilja till förändring ingår ju i diagnosen) motsätter sig samhällelig utveckling. Förnyelse är skrämmande för oss människor/vanedjur.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Fortytwo » 2014-01-22 16:48:58

gadas skrev:Att någon för en gångs skull ifrågasätter åldersmaktsordningen - och då inte symptomatiskt nog bara avser diskriminering av äldre - är bara att välkomna. Vi med AS och intelligens har ett ansvar för detta.

AS-diagnos eller ej spelar inte någon roll men ja, det är de intellektuellas ansvar att driva på sådana här frågor så att gemene man sakta men säkert får upp ögonen för dem. Folk som inte är så analytiskt intresserade (eller är direkt antiintellektuella) kommer alltid motsätta sig nytänkande och större förändringar oavsett om förändringarna är positiva eller ej.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav slackern » 2014-01-22 16:57:45

Fortytwo skrev:Åhå; spekulationer om paranoid psykos och substansmissbruk hos meningsmotståndare... Intet nytt under solen alltså. Människor som velat ändra samhället i ny riktning har ofta avfärdats som just galna. Innan kvinnor fick rösträtt raljerades det om att "snart får väl djur också rätt att rösta" et cetera. Om jag får lov att komma med en generaliserande antydan själv kan jag inflika att det inte förvånar mig att människor i allmänhet och en del aspergare i synnerhet (rigiditet och ovilja till förändring ingår ju i diagnosen) motsätter sig samhällelig utveckling. Förnyelse är skrämmande för oss människor/vanedjur.


Det här tycker jag är mer skrämmande att det säljs böcker om barnuppfostran i Sverige.


Flera svenska boksajter erbjuder sina kunder "To train up a Child", där föräldrar uppmanas att använda fysiskt våld för att "träna" sina barn till lydnad. Svenska Unicef kräver nu att svenskägda Adlibris och Cdon tar bort titeln eftersom den uppmanar till brott.

I boken står att smäll och smisk måste göra ont för att förstärka instruktionen till barnet:

”Det är mest effektivt att slå en liten käpp, eller litet spö, på bara skinnet där nerverna ligger yttligt. Ett ytligt slag orsakar tillräckligt med smärta utan att orska skador eller blåmärken. Välj tillhygge efter barnets ålder. För barn under ett år räcker en liten videgren.”

http://www.dn.se/kultur-noje/bocker-om- ... boksajter/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Moggy » 2014-01-22 17:33:25

Fortytwo skrev:Om jag får lov att komma med en generaliserande antydan själv kan jag inflika att det inte förvånar mig att människor i allmänhet och en del aspergare i synnerhet (rigiditet och ovilja till förändring ingår ju i diagnosen) motsätter sig samhällelig utveckling. Förnyelse är skrämmande för oss människor/vanedjur.


Behöver inte handla om att man är rädd för förnyelse. Det kan lika väl handla om åsikter att en viss utveckling är en dålig utveckling då man helt enkelt inte håller med om att nåt är önskvärt att förändra på ett visst sätt. Man kanske är positivt till förnyaelse på andra sätt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-22 17:56:38

Fortytwo skrev:
gadas skrev:Att någon för en gångs skull ifrågasätter åldersmaktsordningen - och då inte symptomatiskt nog bara avser diskriminering av äldre - är bara att välkomna. Vi med AS och intelligens har ett ansvar för detta.

AS-diagnos eller ej spelar inte någon roll men ja, det är de intellektuellas ansvar att driva på sådana här frågor så att gemene man sakta men säkert får upp ögonen för dem. Folk som inte är så analytiskt intresserade (eller är direkt antiintellektuella) kommer alltid motsätta sig nytänkande och större förändringar oavsett om förändringarna är positiva eller ej.


Menar du att en del av de människor befolkningen i samhället består av, människor som du kallar intellektuella, gemensamt har en samsyn om att det existerar en könsmaktsordning i samhället och att de även är överens om och ser det förträffliga i att introducera ordet hen, att det är nödvändigt och önskvärt? I ett program som sändes nyligen i SVT, som det också startats en tråd om här på forumet så uttryckte Ebba Witt Brattström sin tveksamhet till att längre kalla sig feminist på grund av nyare ideér inom feminismen som exempelvis introduceringen av ordet hen, så då undrar jag ju också om du anser att även hon är en av dessa antiintellektuella och kanske inte heller analytiskt intresserade människorna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Fortytwo » 2014-01-22 19:40:32

Moggy skrev:
Fortytwo skrev:Om jag får lov att komma med en generaliserande antydan själv kan jag inflika att det inte förvånar mig att människor i allmänhet och en del aspergare i synnerhet (rigiditet och ovilja till förändring ingår ju i diagnosen) motsätter sig samhällelig utveckling. Förnyelse är skrämmande för oss människor/vanedjur.


Behöver inte handla om att man är rädd för förnyelse. Det kan lika väl handla om åsikter att en viss utveckling är en dålig utveckling då man helt enkelt inte håller med om att nåt är önskvärt att förändra på ett visst sätt. Man kanske är positivt till förnyaelse på andra sätt.


Ja, absolut kan det vara så. Jag syftade inte på människor som logiskt argumenterar för och förklarar sin ståndpunkt. Jag syftade på folk som bara häver ur sig oneliners i stil med "Vart är vi på väg?", "Det går bara utför", "Först det där och nu det här, detta kan vi inte acceptera!", "De måste vara galna!", "Det där är ju bara överdrivet" och liknande.

Min reflektion var allmän; när jag läste tråden kom jag att tänka på hur många i samhället i stort som motsätter sig förändring utan att alls kunna försvara sin ståndpunkt. Mitt inlägg riktas inte mot några specifika medlemmar på det här forumet. Det är möjligt att jag uttryckte mig otydligt om detta.
Senast redigerad av Fortytwo 2014-01-22 19:43:54, redigerad totalt 1 gång.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Fortytwo » 2014-01-22 19:42:00

Wine skrev:Menar du att en del av de människor befolkningen i samhället består av, människor som du kallar intellektuella, gemensamt har en samsyn om att det existerar en könsmaktsordning i samhället och att de även är överens om och ser det förträffliga i att introducera ordet hen, att det är nödvändigt och önskvärt? I ett program som sändes nyligen i SVT, som det också startats en tråd om här på forumet så uttryckte Ebba Witt Brattström sin tveksamhet till att längre kalla sig feminist på grund av nyare ideér inom feminismen som exempelvis introduceringen av ordet hen, så då undrar jag ju också om du anser att även hon är en av dessa antiintellektuella och kanske inte heller analytiskt intresserade människorna.


Nej, jag menar verkligen inte att alla analytiska människor har samma åsikter. Se mitt föregående inlägg.

Edit: Jo just det, det jag skrev kring antydningarna om substanser (Wine) och paranoid psykos (slackern) riktar sig ju mot de medlemmar som skrivit om detta, så helt allmänt var inte mitt inlägg. Jag menade att de argumenten inte innehöll särskilt mycket substans, speciellt med tanke på hur liknande angrepp använts historiskt sett mot folk som förespråkat företeelser vi idag ser som självklara (kvinnlig rösträtt t.e.x.).
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in