Hur orkar man vänta på sin utredning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2014-01-02 20:40:38

Zima33 skrev:
Watkins skrev:Det blev en diagnos i julklapp. Nu är jag officiellt en aspergare.

Grattis. Typ. :wink:


Ska be att få tacka så ungefärligt mycket. :-)Happy
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Kollektivet » 2014-01-19 20:24:19

Gick till vårdcentralen och krävde utredning i november/december. Blev kallad till psykolog nu i januari. Fortsatt utredning i nästa vecka. Känns som om det kommer gå rätt snabbt det här.

Tricket? Säg att du är med barn. Det ger tydligen förtur i utredningsköerna.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav antonius » 2014-01-19 20:41:34

Kollektivet skrev:Gick till vårdcentralen och krävde utredning i november/december. Blev kallad till psykolog nu i januari. Fortsatt utredning i nästa vecka. Känns som om det kommer gå rätt snabbt det här.

Tricket? Säg att du är med barn. Det ger tydligen förtur i utredningsköerna.


?...så det gäller även män!?...devasomfan :-)003
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav hustomten » 2014-08-10 14:04:30

Jag orkar inte vänta mer, det känns som att jag står o stampar. Jag var på samtal i mars/april och gick på några möten med någon terapeut vad vet jag, som kändes rätt som limiterad i sina tankar, jag fick fylla i massor med frågeformulär, sen blev jag lovad en utredning i sommar och ingenting har hänt. Jag fick träffa en läkare två gång, som även bekräftade att jag skulle få en utredning. De sa att jag skulle få förtur eftersom jag har barn??? Jag ringer o säger att sommaren är snart slut, så säg när jag ska få min utredning är det inom 6 månader eller 1 år, som svar får jag att nej vi kan inte säga när det blir eftersom det är väldigt lång väntetid....
Nu funderar jag på att gå till någon privat, själv misstänker jag att jag har adhd och asperger, någon som vet någon i Skåne som är duktig på utredningar?
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Sampa » 2014-08-10 16:50:59

hustomten skrev:Jag orkar inte vänta mer, det känns som att jag står o stampar. Jag var på samtal i mars/april och gick på några möten med någon terapeut vad vet jag, som kändes rätt som limiterad i sina tankar, jag fick fylla i massor med frågeformulär, sen blev jag lovad en utredning i sommar och ingenting har hänt. Jag fick träffa en läkare två gång, som även bekräftade att jag skulle få en utredning. De sa att jag skulle få förtur eftersom jag har barn??? Jag ringer o säger att sommaren är snart slut, så säg när jag ska få min utredning är det inom 6 månader eller 1 år, som svar får jag att nej vi kan inte säga när det blir eftersom det är väldigt lång väntetid....
Nu funderar jag på att gå till någon privat, själv misstänker jag att jag har adhd och asperger, någon som vet någon i Skåne som är duktig på utredningar?


Jag fick vänta flera år innan det började röra på sig, mitt tips till dig är vara som en nagel i ögat på dom när vårdgaranti tiden har löpt ut.
jag fick vänta flera år innan jag blev upplyst om mina rättigheter på annat håll, när jag sen började bråka remitterades jag vidare till privat rätt snabbt, dock fick jag en ny kö till dom men det var ett par tre månader bara......
Sen hamnade jag i ny kö för att få hjälp med medicinering i öppenvården igen....

Lika bra du börjar bita ihop redan nu och förbereda dig på att vänta ännu mer, frustrerande som tusan jag vet.
Vart en chock för mig att inse hur dåligt vården fungerar för oss som har en bokstavskombination eller bara mår dåligt.
Mådde nog sämre efter diagnoserna än innan....

Mitt exempel gäller Stockholmsområdet, önskar dig all lycka i din resa inom vården.
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Zima33 » 2014-08-11 0:18:55

Sampa skrev:Jag fick vänta flera år innan det började röra på sig, mitt tips till dig är vara som en nagel i ögat på dom när vårdgaranti tiden har löpt ut.

NPF-utredningar går inte under vårdgarantin i alla landsting.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav hustomten » 2014-08-26 11:05:04

Nu har jag äntligen fått tid för en utredning! Ska bli spännande och se vad de kommer fram till, om mig självdiagnos stämmer eller ej!
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Re: Sv: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav slackern » 2014-08-26 11:30:29

hustomten skrev:Nu har jag äntligen fått tid för en utredning! Ska bli spännande och se vad de kommer fram till, om mig självdiagnos stämmer eller ej!

Vad skönt att det äntligen är på gång.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in