Mailet levererades till fel adress...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Kimmelie » 2013-12-12 18:10:33

Jag fick precis ett mail från Facebook.

Hej <Mitt namn>!

Du är nästan klar med registreringen

Bekräfta ditt konto
http://www.facebook.com/confirmemail.php?e=<mitt mailnick>%40gmail.com&c=<random siffror>


Du kanske blir uppmanad att ange den här bekräftelsekoden: <censurerat>

Vänliga hälsningar,
Facebook-teamet

========================================
Det här meddelandet har skickats till <mitt mailnick>@astorp.com. Klicka på Klicka på länken nedan för att avsluta prenumerationen om du inte vill ha fler sådana här e-postmeddelanden från Facebook.
https://www.facebook.com/o.php?k<censurerat>
Facebook, Inc., Attention: Department 415, PO Box 10005, Palo Alto, CA 94303

Jag har alltså gmail-adressen, och någon verkar ha uppgett en adress med samma användarnamn, men med @astorp.com. Det står ju att mailet är skickat till <...>@astorp.com. Hur kunde jag få det i min gmail? Men i Till-fältet står min adress. Det verkar ju som att Facebook har snappat upp 2 adresser vid registreringen, och inte kunnat bestämma sig för vilken som skulle ha bekräftelsen... Hur är det möjligt???
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav SoulPain » 2013-12-12 18:22:52

bekräfta inte, bekräfta inte, bekräfta inte, bekräfta inte, kort sagt efter att kollat upp det så är det flera befintliga medlemmar på FB som får sånt och då är det fake. De vill att du klickar på länken, med risk att ditt konto blir kapat och oåtkomligt för dig efteråt.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Kimmelie » 2013-12-12 18:34:10

Men jag har inget facebook-konto... Jag hade ett som jag avregistrerade för flera år sen, och jag är 99 % säker att jag använde en annan mail-adress då...
Nejdå, jag ska inte klicka på nån länk i mailet.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 19:26:06

Maila DittNick>@astorp.com och fråga vad fan de sysslar med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 19:30:53

Häromdagen fick jag två mail adresserade till någon annan.
Min adress fanns inte med i adressfältet alls. Väldigt skumt. Jag bytte lösenord...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-12 19:45:27

Åstorp. "Det ringer någon klocka för mig." Jag känner att jag har läst eller hört det namnet tidigare i något liknande sammanhang. Kanske är det ett känt nickname från något nätpedofilfall där någon gått under det aliaset och lurat unga människor... eller så är det något helt annat. Jag får i alla fall för mig att det är lite känt i vissa kretsar som ett klandervärt forumnick. Den association jag får upp när jag läser .astorp är ett ungefärligt verbalt citat från typ Uppdrag granskning: "vi ställde en fråga till pseudonym Åstorp". Kan det måhända ha varit en blufförsäljare eller kanske en spelare i någon politisk skandal?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 19:52:22

GripandeSkyldig: du syftar nog på https://www.google.se/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8


verkar inte relevant för fem öre..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Miche » 2013-12-12 20:17:09

Zima33 skrev:Häromdagen fick jag två mail adresserade till någon annan.
Min adress fanns inte med i adressfältet alls. Väldigt skumt. Jag bytte lösenord...

När man skickar mail kan man skicka s.k. blind copy (dold kopia), då syns inte mottagaradresserna alls på de som fått de dolda kopiorna. Många som skickar massmail väljer att skicka på det sättet för att dölja/skydda andra mottagares adresser.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 20:22:28

Miche skrev:
Zima33 skrev:Häromdagen fick jag två mail adresserade till någon annan.
Min adress fanns inte med i adressfältet alls. Väldigt skumt. Jag bytte lösenord...

När man skickar mail kan man skicka s.k. blind copy (dold kopia), då syns inte mottagaradresserna alls på de som fått de dolda kopiorna. Många som skickar massmail väljer att skicka på det sättet för att dölja/skydda andra mottagares adresser.

Fast mailen var från en privatperson som jag ej känner och det andra från ett företag (mio tror jag), de verkade svara på skräpmail och svaren kom till mig. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Zirre » 2013-12-12 20:46:39

Jag har fått mail som skulle till en annan. Det skulle skickas till namn.efternamn@.....com
Jag har samma namn fast mailen är istället namnefternamn@.....com (utan punkten emellan)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 21:03:27

Låter som en "smart" emailleverantör. Troligtvis mer korkad dock, verkar vara dumt ur integritetssynpunk.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav LILITH_ » 2013-12-12 21:40:46

Zima33 skrev: Fast mailen var från en privatperson som jag ej känner och det andra från ett företag (mio tror jag), de verkade svara på skräpmail och svaren kom till mig. :?
Hände mig också precis. Mailet skulle till någon på Mio men hamnade hos mig...
Skumt.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 21:45:39

LILITH_ skrev:
Zima33 skrev: Fast mailen var från en privatperson som jag ej känner och det andra från ett företag (mio tror jag), de verkade svara på skräpmail och svaren kom till mig. :?
Hände mig också precis. Mailet skulle till någon på Mio men hamnade hos mig...
Skumt.

Fanns det nån avsändare som hette t.ex xxx(at)julerbjudanden.se?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-12 21:46:51

Parvlon skrev:GripandeSkyldig: du syftar nog på https://www.google.se/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8


verkar inte relevant för fem öre..

Ah nu kom jag på vad jag tänkte på: kalltorp! Det rörde sig alltså om någonting helt annat som inte har med Åstorp att göra; det finns tydligen många torp i mitt minne; ett annat torp är väl Grästorp som är en kommun dit ännu mer främlingsfientliga politiker än Sverigedemokrater fick mandat i vid valet -10. Så då finns det ingen koppling till det här fallet och upphovspersonen bakom scamförsöket har alltså sannolikt inte inspirerats av kalltorp.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav LILITH_ » 2013-12-12 21:52:01

Zima33 skrev:
LILITH_ skrev:
Zima33 skrev: Fast mailen var från en privatperson som jag ej känner och det andra från ett företag (mio tror jag), de verkade svara på skräpmail och svaren kom till mig. :?
Hände mig också precis. Mailet skulle till någon på Mio men hamnade hos mig...
Skumt.

Fanns det nån avsändare som hette t.ex xxx(at)julerbjudanden.se?
Japp, verkar vara samma.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 21:54:00

LILITH_ skrev:
Zima33 skrev:
LILITH_ skrev:Hände mig också precis. Mailet skulle till någon på Mio men hamnade hos mig...
Skumt.

Fanns det nån avsändare som hette t.ex xxx(at)julerbjudanden.se?
Japp, verkar vara samma.

Skuuumt... 8)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 21:57:28

Att ni båda har röda avatarer gör det hela ännu skummare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Miche » 2013-12-12 21:58:03

Parvlon skrev:Låter som en "smart" emailleverantör. Troligtvis mer korkad dock, verkar vara dumt ur integritetssynpunk.

Mail saknar integritet fullständigt, det är ett vidöppet system där man själv måste skaffa sig skydd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 22:00:13

Miche skrev:Mail saknar integritet fullständigt, det är ett vidöppet system där man själv måste skaffa sig skydd.
Finns olika grader i helvetet.

En har knappast valt att alla mail som verkar komma till någon annan på basis av ens egna adress (x.y@mail.com ) ska vidarebefodras till en själv.

Skulle det vart en (o)skriven regel så hade måånga tagit nytta av det. Mailleverantörern (@...) borde fan skämmas för att göra såna felsteg, om det är så jag misstänker.

Ok för att jag druckit några bärs ikväll men känner mig inte helt urblåst i skallen precis.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Miche » 2013-12-12 22:47:02

Det är svårt att veta av den information som getts i tråden att veta var felet har begåtts, det kan vara någon som skojar eller jävlas genom att skicka och mottagaren har fått det som en bcc (dvs dold kopia) eller om det är något tekniskt fel, det kanske inte ens går att reda ut, som sagt mail är ett vidöppet system som är lätt att hacka och som saknar grundläggande säkerhet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Kimmelie » 2013-12-13 10:16:17

astorp.com som domän finns inte. astorp.se finns däremot, även som mailadress. Men om nån råkat skriva fel, och skrivit .com istället för .se, och facebook använder nån typ av smart funktion för att rätta till felaktiga mailadresser, så borde det väl ändras till astorp.se istället för gmail.com...

Avsändaren är notification+kr4yswyqnyrn@facebook.com (Jag hoppas att det inte avslöjar nåt känsligt om mig...)

Jag har kvar mailet om det går att analysera nåt mer från det.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Kimmelie » 2014-01-18 23:42:34

Nu har Facebook börjat spamma igen. Jag fick ett till mail om att bekräfta registrering. Det var sista chansen att bekräfta det idag, annars går jag miste om möjligheten... Jag raderade det utan att klicka på nåt. Nu har jag fått 2 mail till.

Rubrik:
Hej <Namn>! Du har fler vänner på Facebook än du tror...

=======================================
Hitta fler vänner
https://www.facebook.com/n/?find-friend ... email&mid=<hexadecimalt>&bcode=1.1390074479.<hexadecimalt>&code=<siffror>&n_m=<censur>%40gmail.com
=======================================

Hej <Namn>!

Du har fler vänner på Facebook än du tror.

Nu är det ännu enklare att hitta vänner på Facebook. När du har importerat dina kontakter kan du visa, hantera eller ta bort dem när du vill.

Vänliga hälsningar,
Facebook-teamet

Har du inte valt att gå med i Facebook? Meddela oss:
https://www.facebook.com/confirmemail.php?e=<censur>%40gmail.com&amp;c=<siffror>&amp;report=1

=======================================
Det här meddelandet har skickats till <censur>@gmail.com. Klicka på Klicka på länken nedan för att avsluta prenumerationen om du inte vill ha fler sådana här e-postmeddelanden från Facebook.
https://www.facebook.com/o.php?k=<censur>
Facebook, Inc., Attention: Department 415, PO Box 10005, Palo Alto, CA 94303


Vad händer om jag klickar på länken under "Har du inte valt att gå med i Facebook? Meddela oss:"
Är det här äkta mail från facebook, att nån försökt registrera sig med min mailadress, eller är det fake helt och hållet?

Det andra mailet hade rubriken:
Intressanta sidor på Facebook

Och en massa länkar till facebooksidor.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav plåtmonster » 2014-01-19 0:08:16

Vad står det i headern?

Om någon försöker att gå med i Facebook med din email kan du få denna typ av meddelanden. Fast det händer inget utan att du klickar på aktiveringslänk eller loggar in med angivna uppgifter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mailet levererades till fel adress...

Inläggav Kimmelie » 2014-01-19 10:46:32

Jag antar att det är det här du menar:
2014-01-19--1390120806_1920x1080_scrot.png

notification+<siffror och bokstäver>

Jag trodde att det bara var att ignorera, men jag blir ju typ spammad känns det som... Men facebook höll ju på och tjatade enormt mycket innan jag lyckades radera kontot när jag gick ur. Så det kanske är normalt beteende för facebook, att bete sig som jävla spam... :-)063
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in