Studieteknik tidigt i skolan?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-17 15:26:40

Är det någon som varit med om att studieteknik lärs ut på ett tidigt stadium i skolan? t.ex på låg- eller mellanstadiet? eller t.om före skolan?

Moderator marxisten: Tråd flyttad från Tipsa medlemmarna till Studier och arbetsliv
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-17 17:11:19

Svar: Ja, när vi gick i mellanstadiet, i Stockholm, ca åren 1967-70 så fick vi en bok, "Björnboken". Den var ämnad att lära oss studieteknik. Men jag kommer inte ihåg att jag lärde mig något speciellt ur den. Vi var visserligen lite "experimentklass" - vi hade t.ex möjlighet att låna hem böcker och läsa, utanför vanliga skolbibliotekets icke uppsökande verksamhet. Och vi hade inga läxor på mellanstadiet, utom jag läste vid skrivningar bara. Var det kanske tänkt.

Jag skäms över relativt dålig studiedisciplin själv, men saker har fungerat ändå p.g.a att jag varit noga med att följa med på lektionerna.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-17 22:23:49

Nej, inte förrän gymnasiet började en formellt tränas i studieteknik. Till en början var det högst inofficiellt av vår klassföreståndarinna (samma lärarinna vi hade i matematik A-E + bredd, kemi A-B + bredd och naturkunskap A, då hon ansåg att vi kunde prestera bättre (vilket vi kunde) - hon hade ett minst sagt annorlunda sätt att lära ut - dock så gav det faktiskt resultat.

Vid andra året på gymnasiet började kommunen hyra in diverse självutnämnda experter inom studieteknik (som inte kunde ett jota om vad de föreläste om), vars föreläsningar behandlade mer deras ego än ämnet i sig. Var bland annat någon backslick-mupp som skrivit par egna böcker om ämnet (no name mentioned).

Jag är helt för att studieteknik och vetenskaplig metodik ska läras ut redan vid första klass - jag ser det som en självklarhet att föräldrar lär sina barn att tänka kritiskt, söka information och kunskap samt dela med sig. Något som min mor lärde mig iaf.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-18 5:53:37

Vilka tips gav klassföreståndarinnan?

Med tanke på studiekrav och framforskade tekniker verkar det rätt bakvänt att elever inte får lära sig studieteknik från början.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-18 7:20:35

"Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroys spirituality."---Michael Ellner

Love this quote!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-18 9:23:49

När man ska börja lära sig(studera) för att senare få förhör, genom prov, behöver man lära ut teknik för studier. Detta innebär också att lära ut att studera är roligt och spännande.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-18 14:56:12

Det är svårt att lära ut att studier i sig är roliga. Däremot kan man visa på intressanta aspekter av ett ämne och inte minst vad det kan användas till. Men motivation är iaf något som grundskolan inte kunnat stava till på decennier.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav Miche » 2014-01-18 18:57:04

Motivation är något som barnen har med sig när de börjar skolan men som de med tiden blir av med pga usel pedagogik.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-18 22:57:35

plåtmonster skrev:Vilka tips gav klassföreståndarinnan?

Med tanke på studiekrav och framforskade tekniker verkar det rätt bakvänt att elever inte får lära sig studieteknik från början.


Specifikt till mig, så var det oftast en lätt lavett på skallen följt av:

"Well done. Improve it."
"Ay-ay-ay-oh my God... seriously, you CANNOT be THAT stupid?"
"No. Quiet. Sit down. Don't argue."

Vi hade en rätt störd relation, haha.

Utöver detta, så var det fortlöpande uppföljning av kunskapsutveckling och återkoppling till praktisk verklighet. Mycket fokus på eget tänkande, resonera fritt (inom ämnet ramar givetvis) och styrka ens påståenden, behövde en mer tid - visst, så länge en håller sig det en kom överens om. Hon hade tydliga gränser var formellt och icke-formellt gick - det var bra - arbetsuppgifter ska tas på allvar - annars kunde en lika gärna hoppa av ansåg hon.

Vi hade deltest, ej planerade, hela tiden. Både test, laborationer och uppgifter hade stark anknytning till yrkesliv (eller vardags) - inget lekande med vatten på kemin, utan nyttja de resurser som fanns helt ut. De som var drivna, fick mer anpassade uppgifter, de som inte klarade grunderna, fick extra tid - det fanns tid eftersom hon tog tid och begärde av skolledare.
Bästa läraren en haft.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav slackern » 2014-01-18 22:59:59

dasunbedingte skrev:
plåtmonster skrev:Vilka tips gav klassföreståndarinnan?

Med tanke på studiekrav och framforskade tekniker verkar det rätt bakvänt att elever inte får lära sig studieteknik från början.


Specifikt till mig, så var det oftast en lätt lavett på skallen följt av:

"Well done. Improve it."
"Ay-ay-ay-oh my God... seriously, you CANNOT be THAT stupid?"
"No. Quiet. Sit down. Don't argue."

Vi hade en rätt störd relation, haha.



Var hon någon form utav domina?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-18 23:01:28

slackern skrev:
dasunbedingte skrev:
plåtmonster skrev:Vilka tips gav klassföreståndarinnan?

Med tanke på studiekrav och framforskade tekniker verkar det rätt bakvänt att elever inte får lära sig studieteknik från början.


Specifikt till mig, så var det oftast en lätt lavett på skallen följt av:

"Well done. Improve it."
"Ay-ay-ay-oh my God... seriously, you CANNOT be THAT stupid?"
"No. Quiet. Sit down. Don't argue."

Vi hade en rätt störd relation, haha.



Var hon någon form utav domina?


Haha. Det kan en lugnt säga. Det hon saknade i längd, tog hon igen i vilja och slagkraft. ;D
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-19 0:13:32

Synd att eleven vart för ung vid tillfället att utforska området efter skoltid med lärarinnan ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-19 0:19:03

plåtmonster skrev:Synd att eleven vart för ung vid tillfället att utforska området efter skoltid med lärarinnan ;)


Beror ju på vilket land... Sverige har ju femton. Vissa grannländer 14.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Studieteknik tidigt i skolan?

Inläggav slackern » 2014-01-19 0:22:43

dasunbedingte skrev:
plåtmonster skrev:Synd att eleven vart för ung vid tillfället att utforska området efter skoltid med lärarinnan ;)


Beror ju på vilket land... Sverige har ju femton. Vissa grannländer 14.


Hmm är det inte 18 år när det gäller barn i beroendeställning? Och det kan man väll säga att en elev är till en lärare som ska sätta betyg?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in