Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-16 20:35:24

Hej!

Jag skriver här för att försöka få förståelse om hur min kollega tänker och om det kan vara så att han har Aspergers?

Personen i fråga har i princip aldrig haft ett "vanligt" jobb, ja alltså kanske inom ett större företag som t.e.x Telia eller låt säga ICA, han säger sig ha haft ett flertal olika företag innan med olika personer men det kan jag inte få bekräftat, nog om det.

I dag driver vi ett företag inom handeln tillsammans, Köp och sälj inom fordonsbranschen. Han saknar förmågan att ha saker och ting i ordning, tappar bort saker och blandar ihop mycket både på sitt skrivbord och i lokalen. Det må vara, en del är slarviga och en del är ordningsamma.

Saken är den att han är lite konflikträdd,han kan börja skoja bort viktiga saker som jag tror han kan tycka är jobbiga beslut och som ska fattas, han börjar lätt skrika och om jag säger en mening på tio ord och ett av orden är något negativt snappar han fort upp detta och gör en höna av en fjäder. Han känner sig kränkt och trampad på tårna, han tar saker och ting extremt personligt även om det inte alls är menat att det skall uppfattas så.

Han pratar ofta nedlåtande till mig och vill gärna att jag ska förstå att det är han som är "chefen" även fast vi startat företaget tillsammans. Han är jätterädd att göra "fel" vilket jag inte är, och han blir väldigt upprörd över småsaker som går att reda ut utan att ens egentligen behöva bry sig speciellt mycket.

Han har en helt annan uppfattning om vad som sägs och det är precis som det går igenom ett filter i hans öron innan hjärnan uppfattar vad som sagts och han börjar skälla om något som sagts i all välmening, som en rekommendation eller förslag.

Han vänder fort från glad till arg.
Han misstänker alla tills dom bevisat motsatsen.
Han kan uppfatta kunder som otrevliga fast kunden i själva verket är lite vitsig.
Han har vänner, men har umgås bara med sin flickvän och sina barn när det är hans vecka.
Han har besatt av att tjäna pengar och blir i upplösningstillstånd och skall lägga ner företaget om det blir en minusaffär p.g.a vissa omständigheter som ibland uppstår.
Han har inga intressen eller hobbys förutom sina fiskar som han är väldigt rädd om.
Han åker gärna på semester till samma plats utomlands år efter år.
Han försöker ofta prata med en intellektuell ton i telefonen med kunder som inte alls är hans stil.
Han har extremt svårt att fatta beslut på stående fot oavsett vem personen är, och möten kan behövas bokas in igen för att han behöver tid att tänka igenom svaren.

Jag kan inte påstå att han har problem att hålla ögonkontakt med nya människor som det ofta skrivs om att AS diagnostiserade har.

Jag kan skriva om jättemånga scenarion men det får räcka just nu; jag söker förståelse och hur JAG ska försöka anpassa mig innan vi måste gå isär p.g.a ovan nämnda saker.


Jag har tagit upp detta med honom men han svarar bara att det är jag som har AD/HD...


Tips?
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Idiot » 2014-01-16 20:55:41

Strunta i eventuella diagnoser och försök förstå individen istället, för det finns tyvärr ingen wikipediasida med namnet "så här är alla aspies".
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Sadistic » 2014-01-16 20:58:35

Jag tycker det är svårt att skriva hur folk ska göra, eftersom jag är på 'fel sida av handikappet'.

Det jag brukar behöva är struktur, scheman och annat är jättebra. Förändringar som sker ska helst sägas innan så jag har tid att smälta infon och känna mig förberedd.

annars kan jag inte direkt säga mera, det är jättesvårt som sagt... diagnoser är så personliga, så att fråga oss om ett 'universal knep' som funkar för alla AS:re är inget som kommer funka. Om du vill ha mer förstående kring AS skulle jag föreslå att kontakta attention eller få tag på deras bok om aspergers syndrom.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Toblerone » 2014-01-16 21:00:00

Jag tycker inte att det låter så entydigt som AS. Och du kanske bör vara försiktig med spekulationer. Många med AS är ganska ordningssamma, det är ju vanligare att folk med ADHD kan vara lite kaotiska. Det kan vara vad som helst - en personlighetsstörung t.ex. Eller att han är bipolar. Och då är det inte bra om man bara satsar på att det måste vara AS. Bättre vore ju en utredning för att ta reda på vad det är. Men det verkar inte som om han är intresserad av det. Och det är inte heller så säkert att man kan hjälpa honom om han gör det. En personlighetsstörung går ju inte så bra att behandla och personligen tycker jag det liknar mest det. Det är egentligen ganska typisk för personlighetsstörningar att personerna hamnar i bråk med andra, skyller på andra och inte kan anpassa sig till situationer och andra människor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav cc33314 » 2014-01-16 21:34:35

Jag tycker folk beter sig konstigt både om dem har as och inte, jag tycker NT gör att folk beter sig konstigt...

Det är ett värre syndrom enligt mig...

Kärleken vinner! :-)173
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-16 21:55:54

Jag vill inte hoppa på någon med AS, det vara något som kom upp i tankarna och jag började läsa om ämnet, tänkte att vilka är bäst att fråga?, jo dom med personlig livserfarenhet :)

Kärlek till alla :)
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Koboshi » 2014-01-16 22:16:21

För mig låter det mer som ADHD + Borderline/manodepresiv.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Idiot » 2014-01-16 22:46:22

Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-16 23:09:27

Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-16 23:24:35

Du tror inte att han helt enkelt är en "jobbig jävel"? :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Savanten Svante » 2014-01-16 23:36:18

Beatrice86 skrev:
Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)


Vi är ett par stycken här som har råkat illa ut i systemet, därav kan du få lite sura svar.

Men jag har som tumregel att den som BÖRJAR med ett jättelångt inlägg, och frågar om asperger... det är folk som HAR asperger. Provat aspiequiz?

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-16 23:40:19

Svante savant :)

Jag har inga kända diagnoser "tyvärr", dum i huvudet i mellan varven kan man kanske få höra, men det är nog mer till det normala.

Ang långt första inlägg,försökte vara tydlig direkt bara.

Mv


Savanten Svante skrev:
Beatrice86 skrev:
Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)


Vi är ett par stycken här som har råkat illa ut i systemet, därav kan du få lite sura svar.

Men jag har som tumregel att den som BÖRJAR med ett jättelångt inlägg, och frågar om asperger... det är folk som HAR asperger. Provat aspiequiz?

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Savanten Svante skrev:
Beatrice86 skrev:
Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)


Vi är ett par stycken här som har råkat illa ut i systemet, därav kan du få lite sura svar.

Men jag har som tumregel att den som BÖRJAR med ett jättelångt inlägg, och frågar om asperger... det är folk som HAR asperger. Provat aspiequiz?

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Savanten Svante » 2014-01-16 23:52:35

Jup. Men du, prova ett såndär test ändå! Jag är nyfiken på vad det blir för svar på en "normalis"
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-16 23:56:01

Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-17 0:03:10

Savanten Svante skrev:Jup. Men du, prova ett såndär test ändå! Jag är nyfiken på vad det blir för svar på en "normalis"


Yes, du har det här ovan, det var för mig mycket konstiga frågor men det var intressant!

Tack för länken.
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Koboshi » 2014-01-17 0:44:46



Just den genererade 121 poäng för mig. Intressant att se andra som jämförelse.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Idiot » 2014-01-17 9:49:36

Beatrice86 skrev:
Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)


Yo dude vi är närmare10milj än 9.
Sen menade jag inte riktigt att risken för att han skulle hitta denna tråd och känna igen sig är särskilt stor, det är snarare en principfråga.


Men misstolka mig inte, jag är inte bitter.

;)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav slackern » 2014-01-17 10:15:34

Idiot skrev:
Beatrice86 skrev:
Idiot skrev:Men vad är syftet med att "hobbydiagnosera" din kollega?
Personligen tycker jag sånt är kränkande, visst det kan vara svårt att undvika såna tankar men om någon gjorde en tråd som denna som handlade om mig skulle jag inte direkt bli smickrad.

Just sayin..


Vi bor 9milj människor i detta land och inga namn är nämnda i den här tråden. "folk" använder nog AS i fel syften, det handlar inte om att jag ska diagnostisera honom utan skapa förståelse för att bevara vår vänskap och företag.

"han är som han är" diagnosen tror jag att han har;)


Yo dude vi är närmare10milj än 9.
Sen menade jag inte riktigt att risken för att han skulle hitta denna tråd och känna igen sig är särskilt stor, det är snarare en principfråga.


Men misstolka mig inte, jag är inte bitter.

;)


Ungefär en halv procent som har AS utav befolkningen så antalet som har det i Sverige är relativt litet. Om befolkningen är mellan 9-10 miljoner är det bara mellan 45-50000 personer som har det. ;)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Idiot » 2014-01-17 10:23:10

Vadå, trodde alla hade AS
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Alien » 2014-01-17 10:39:54

Svårt att säga om din kollegas beteende tyder på AS el inte. Det som verkar aspigt är att han ofta missförstår och att han verkar inflexibel och har svårt att besluta sig. Men det är förstås inte bara aspergare som är sådana. Hursomhelst så verkar det bra om du inte tar saker personligt, och kan vara lugn. Gärna mycket tydlig. Bra om han har AS, och kan väl inte skada om han inte har det heller.

En tidigare tråd: hur-ska-vi-gora-arbetskamrat-med-ev-as-t18265.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav slackern » 2014-01-17 10:43:07

Idiot skrev:Vadå, trodde alla hade AS


Vad jag menade är att du har rätt. Det är en rätt liten grupp så personen kan lätt identifieras.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-17 11:28:44

Håller med!

Jag (Vi) ska inte diagnostisera honom, utan det handlar om förståelse, han kan lika gärna vara http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... C3%B6rning då mycket stämmer väldigt bra där, men återigen, han kan lika gärna "bara" vara en egocentrisk skitstövel :-)154

Alien skrev:Svårt att säga om din kollegas beteende tyder på AS el inte. Det som verkar aspigt är att han ofta missförstår och att han verkar inflexibel och har svårt att besluta sig. Men det är förstås inte bara aspergare som är sådana. Hursomhelst så verkar det bra om du inte tar saker personligt, och kan vara lugn. Gärna mycket tydlig. Bra om han har AS, och kan väl inte skada om han inte har det heller.

En tidigare tråd: hur-ska-vi-gora-arbetskamrat-med-ev-as-t18265.html
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav TORatANDET » 2014-01-17 14:57:15

Utifrån din beskrivning får jag INTE känsla av AS som huvudförklaring.
Organiseringproblem m.m. är allmänt mer förknippat med ADHD.
Lättupprördhet/lättkränkthet kan ha flera tänkbara förklaringar (men AS i sig är inte en av dem).
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Min Kollega beter sig "konstigt", AS?

Inläggav Beatrice86 » 2014-01-17 15:00:31

Ju mer jag läser och får feedback av er så tror jag inte heller att AS är en tänkbar "orsak", så det är bra att det går diskutera ämnet här av erfarna personer, tack för det!


TORatANDET skrev:Utifrån din beskrivning får jag INTE känsla av AS som huvudförklaring.
Organiseringproblem m.m. är allmänt mer förknippat med ADHD.
Lättupprördhet/lättkränkthet kan ha flera tänkbara förklaringar (men AS i sig är inte en av dem).
Beatrice86
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-01-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in