Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mitt tips för att må bra!

Inläggav Bazooka » 2014-01-11 22:58:57

På de flesta andra forum och grejer skulle nog den trådstarten få en massa +1 och likes...
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2014-01-12 13:06:03

Kärlek positiv lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla alltid + obunden ovillkorlig kärlek till dig själv allt och alla alltid i gigantiska mängder!


:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-12 13:16:49

cc33314 skrev:Kärlek positiv lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla alltid + obunden ovillkorlig kärlek till dig själv allt och alla alltid i gigantiska mängder!


:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173


Det här kommer kanske som en nyhet, men kärlek till sig själv gör inte allt positivt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2014-01-12 14:10:05

Det handlar om att sträva efter att allt ska gå så bra som möjligt, sprida kärlek och inspiration! Ha en fantastisk dag!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav mondo beyondo » 2014-01-12 21:07:36

Det här fick mig inte precis att må bättre, men intressant och träffande resonemang och klarar jag att smälta meddelandet så tror jag man har tagit ett steg närmare harmoni och balans.

Caiseal Mór som skrivit texten som jag hittade på hans Facebooksida är autistisk, vilket gör texten ännu intressantare för mig.

"As I see it two main paths are open to everyone. They branch off in countless directions but essentially each of us has a choice between the Right Hand Path and the Left Hand Path. This is the ancient Vedic Tantric concept of Dakṣiṇācāra and Vāmācāra- but knowledge of the two paths is far older than that- developing from Shamanic understandings of the Cosmos.

The Right Hand Path emphasises and extolls the Objective Cosmos; the Outer World that is being observed. Followers of this path are ruled by their left-brain responses to the Cosmos. This path is dominated by rules, rituals, structures, beliefs, hierarchies and, ultimately a sense that the world is randomly happening to them and therefore beyond their control. The point of Right Hand Path magical practices- whether they be religious, spiritual or scientific- is to gain control over the forces of the objective Cosmos.

Right hand practitioners worship and pray to Nature, deity or external forces when they wish to alter the content of their Cosmic experience. They believe they must surrender their personal power, if they have any, to authority. They do not question that this is the most effective way to find bliss. Religious dogma. politics and Scientific Materialism are all expressions of Right Hand approach.

The path of the left considers the Subjective Cosmos- the Internal World- to be the true expression of Reality. In this understanding the individual moves through the Objective Cosmos affecting it rather than being randomly disturbed by it. The Outer World is not considered to be real on any level. It's a mirror of our inner reality- the true Cosmos. It's a tool for our learning and enjoyment.

Rules and structures are considered impediments to learning and enjoyment by Vāmācāra practitioners. Followers of the Right often look on the Left Path as evil or Satanic because Right Handers are so frightened of breaking rules- perhaps scared of their own power. The Left Hand Path is often misinterpreted as the path of Chaos, because rules are challenged and shown to be invalid structures- but nothing could be further from the truth.

Chaos implies that there is some disconnection from the Cosmos and an ultimate reality that is beyond our control. Chaos is a purely Dakṣiṇācāra concept. Right handers feel the Objective reality is beyond one's control and must be brought to heel. The Vāmācāra practitioner knows that he or she is the one doing the affecting. Chaos may happen to those who do not take up their personal power but it is not the underlying state of being.

There's a strong morality that accompanies Left Hand Path living. To preserve one's personal freedom ( the ideal of Left Hand Path practice ) one soon realises that one should never constrict the freedom of others. The way we affect the outer world, the mirror reality, has direct consequences for our true reality, the inner world. In other words the illusion of the "Real" world is like a flickering television programme that directly reflects who we are at any moment. In other words the Objective Cosmos is a dream that can be affected if the practitioner remains lucid in the dream.

This understanding sets one free immediately but it demands responsibility. So the old saying of- Do unto others as you would have them do unto you- is particularly relevant to the left hand path. The Vāmācāra practitioner is very sensitive to the way he or she affects the mirror Cosmos.

The mistake that many aspiring Vāmācāra practitioners make is to try to gain control over the Objective Cosmos. They try using Right Hand Path approaches based on rules, concepts and restrictions that come from the dominant culture- which in our time is firmly rooted in Dakṣiṇācāra practices. Some dress in black or indulge in excessive rule breaking, manipulation or other outward expressions of the rebellious behaviour. Ultimately such outward expressions are based on a Dakṣiṇācāra understanding of the Cosmos.

To the Left Hand Path practitioner such gestures are meaningless.

The only way to learn Vāmācāra is by practice and, rarely these days, by direct transmission from a master. It can't be approached from a right path modality. All Dakṣiṇācāra brainwashing has to be eliminated and rendered impotent. Titles become meaningless reflections of ego, rules transform into guidelines and the Objective Cosmos loses it's apparent power when one embraces the Left Hand Path.

Dakṣiṇācāra dominate our world at present. But it was not always so. In my opinion the Vāmācāra approach is our most ancient response to being plonked here in this strange Objective Cosmos. It may be the root of what Terence McKenna called the secret religion of the 20th century- Nostalgia for the Archaic.

End of rave. Hope you enjoyed that.

Any thoughts?


Yes, there are two paths you can go by, but in the long run
There's still time to change the road you're on.

Stairway to Heaven. Led Zeppelin"
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2014-01-13 18:34:55

En till sak, slappna av helt i hela kroppen, var lugn och låt alla känslor flöda långsamt, bara koppla av och slappna av, det är superskönt, ge dig sedan positiva kärlek lugn extas allt positivt tankar i lagom tempo, glid, känn hur du flyter och svävar i kärlek lugn positivitet och extas, släpp alla bekymmer, all ångest, allt jobbigt och bara koppla av helt....

Känns skönt eller hur?

Kärlek till allt och alla alltid!

:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Zirre » 2014-01-13 18:51:02

cc33314 skrev:En till sak, slappna av helt i hela kroppen, var lugn och låt alla känslor flöda långsamt, bara koppla av och slappna av, det är superskönt, ge dig sedan positiva kärlek lugn extas allt positivt tankar i lagom tempo, glid, känn hur du flyter och svävar i kärlek lugn positivitet och extas, släpp alla bekymmer, all ångest, allt jobbigt och bara koppla av helt....

Känns skönt eller hur?

Kärlek till allt och alla alltid!

:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
Vad Vad vill du få fram av ditt måbra-snack?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Sadistic » 2014-01-13 19:02:29

för mig handlar det inte om att försöka förhandla mig till att må bättre, att övertala mig själv osv. För att jag ska kunna må bättre så måste iafl jag börja med att må 'ok'. varken bra eller dåligt, och sedan se vart det bär.

Att säga ' jag älskar mig själv ' - 'själv acceptans' etc är inget som fungerar för mig. Om jag skulle sitta och säga så skulle jag uppleva det som en lögn.

Ibland kan det vara bra att få må dåligt också, tycka synd om sig själv etc. Lite för att bli av med det och få det överstökat, är en annan sak om man begraver sig i det.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-13 19:36:52

Sadistic skrev:för mig handlar det inte om att försöka förhandla mig till att må bättre, att övertala mig själv osv. För att jag ska kunna må bättre så måste iafl jag börja med att må 'ok'. varken bra eller dåligt, och sedan se vart det bär.

Att säga ' jag älskar mig själv ' - 'själv acceptans' etc är inget som fungerar för mig. Om jag skulle sitta och säga så skulle jag uppleva det som en lögn.

Ibland kan det vara bra att få må dåligt också, tycka synd om sig själv etc. Lite för att bli av med det och få det överstökat, är en annan sak om man begraver sig i det.
:-)154
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav thefilosofer » 2014-01-13 21:27:38

Hos män kan testobrist skapa depression och depression skapa testobrist. Män kan bli deprimerade av magnesiumbrist också då magnesium motverkar kortisol (kortisol gör oss stressade). Magnesiumhalten sjunker extra mycket om man käkar centralstimulerande (inkl kaffe och concerta).

Man kan öka sitt testosteron genom att:
- Träna hårt (dvs inte uthållighetsträning utan här gäller det att ta i som fan, styrketräning med 5-6 reps per set och intervallträning där du springer snabbt som fan i en minut, går tre minuter och repetera i ca 30 min)
- Käka mer fett och mindre kolhydrater (så som nötter, avokado, fet fisk osv), vanliga salladshuvuden innehåller ett ämne som höjer testosteronhalten.
- Äta mer kött, särkilt nötkött då det innehåller 500% mer zink än fisk och fläskkött. Ökat intag av zink gör också att spermahalten ökar och gör att hår och naglar växer snabbare.
- Slag mot säck är utmärkt. Brottning, slagsmål och allmänt grottmänniskobeteénde som gallskrik vid fotbollsmatcher har visats sig höja testosteronhalten hos män.
- Minst 30 min sol om dagen höjer testosteronhalten.
- Depression, stress, lakrits ( :( ) sänker testosteronhalten. Män i förhållanden har i genomsnitt lägre testosteronhalt än singlar. Kärleksfilmer/gråtfilmer sänker testosteronet (faktiskt så verkar en hel del stereotypiska kvinnosaker sänka testosteronet i allmänhet, shame då jag ofta kollar på sådana filmer).

Jag har sysslat med det här i ett par veckor och har blivit piggare, aggressivare (på ett bra sätt, om jag sitter still om dagarna rycker det i benen på mig) ... kåtare .. och dessutom starkare då jag tränar hårt, testo ökar självförtroendet och risktagandet hos män, gör att man vågar ta för sig, mer "fightspirit" känner jag också av (typ tävlingsanda, att man vägrar att ge upp under träningen osv, börjat grymta och ta i mer, känner inte den här kraftlösheten längre)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Braincandy » 2014-01-13 22:43:49

Blir galen på det här, har försökt och försökt att hitta svaret på frågan hur man mår bättre men överallt finns det bara massa meningslösa budskap utan betydelse eller djup. :x icon
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 22:54:42

Har hört att man kan "lura hjärnan att tro man är lycklig" genom att le ofta/re.
Vet inte om det är till någon hjälp för dig men jag har upplevt att det blir lättare.
Tror det där med testosteron stämmer i alla fall på mig.
Mår alltid lite bättre efter ett hårt träningspass.

Tråkigt att höra att du inte lyckats hitta en lämplig lösning på ditt problem Braincandy. :-|
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-13 23:29:05

Varenda gång jag har försökt tänka "åh, det här kommer att gå bra!" eller "det här kommer att bli ett jättebra år!" eller "det kommer nog att bli hen och jag till slut!" så har allt gått åt helvete.
De gånger då jag har tänkt "det är ingen idé, allt kommer ändå att gå åt helvete", har det faktiskt hänt att jag har blivit positivt överraskad. Så varför skall jag tänka positivt?
Har man dessutom under hela skoltiden fått höra att man är fet, ful, äcklig, töntig, att man aldrig kommer att få nån kille, att man är den fulaste varelsen på jorden, att man inte är omtyckt, att det är ens eget fel att man blir mobbad, då är det fan inte lätt att se ljust på tillvaron!
Skall jag vara glad över att jag inte bor i Tacloban? Varför det? De stackars människorna blir väl inte hjälpta av att jag är glad att jag inte är en av dem?
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2014-01-13 23:34:01

De som trycker ner dig är inte värda att bry sig om, de har också sannolikt ett väldigt uselt liv och tar ut sin osäkerhet och desperation på att trycka ner andra, bara släpp det och gå vidare, släpp det förflutna, det är nuet som räknas! De har ofta fel också och de tycker så om sig själva.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-14 0:29:55

cc33314 skrev:De som trycker ner dig är inte värda att bry sig om, de har också sannolikt ett väldigt uselt liv och tar ut sin osäkerhet och desperation på att trycka ner andra, bara släpp det och gå vidare, släpp det förflutna, det är nuet som räknas! De har ofta fel också och de tycker så om sig själva.


Man får lov att gratulera till din helt fantastiska hjärna som klarar av det där. Däremot kan upplevelser för vissa, däribland jag, leda till fysiska förändringar som gör det du beskriver omöjligt. Då upplevs den där typens inlägg inte som något annat än en förklaring av hur svag man är som helt enkelt inte klarar av det.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav gadas » 2014-01-14 12:41:12

Braincandy skrev:Blir galen på det här, har försökt och försökt att hitta svaret på frågan hur man mår bättre men överallt finns det bara massa meningslösa budskap utan betydelse eller djup. :x icon


Först av allt är frågan vad man vill må bättre ifrån. Är det någon typ ångest (vilket det ofta är även om man inte tänkt på det så) så finns det metoder som både funkar säkert, funkar beständigt, funkar hela vägen ut och funkar på alla. Problemet är att även om de låter sig beskrivas i några meningar, så kräver de lång tid av engagemang, inlärning, övning - och massor av återfall - innan man riktigt märker några fantastiska framsteg. Jag gissar att ingen på forumet blivit hjälpt av det jag skrivit under det senaste året - de som har det har lyckats mycket snabbare än vad jag gjort. Den inlärda hjälplösheten gör också att man inte gärna inlåter sig på försök som kan misslyckas - eller som man misstänker kan misslyckas - då kan det kännas tryggare att vara garanterad att misslyckas dvs inte försöka. Slutligen har vi jantelagen som gör att vissa individer inte klarar av att någon påstår sig ha en lösning. Sammanfattningsvis så är det svårt - ordentligt svårt som det brukar vara vid svåra lidanden - men inte på minsta vis omöjligt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Re: Sv: Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Titti » 2014-01-14 12:52:43

gadas skrev:Är det någon typ ångest (vilket det ofta är även om man inte tänkt på det så) så finns det metoder som både funkar säkert, funkar beständigt, funkar hela vägen ut och funkar på alla. Problemet är att även om de låter sig beskrivas i några meningar, så kräver de lång tid av engagemang, inlärning, övning - och massor av återfall - innan man riktigt märker några fantastiska framsteg. Jag gissar att ingen på forumet blivit hjälpt av det jag skrivit under det senaste året - de som har det har lyckats mycket snabbare än vad jag gjort.

Jag har först nu sett att du skriver saker som verkar både insiktsfulla och användbara. Det skrivs så mycket här på forumet att inlägg lätt försvinner i mängden, oavsett de är bra eller inte ur den enskilde läsarens perspektiv.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-14 18:53:25

thefilosofer skrev:Man kan öka sitt testosteron genom att:
- Träna hårt (dvs inte uthållighetsträning utan här gäller det att ta i som fan, styrketräning med 5-6 reps per set och intervallträning där du springer snabbt som fan i en minut, går tre minuter och repetera i ca 30 min)
- Käka mer fett och mindre kolhydrater (så som nötter, avokado, fet fisk osv), vanliga salladshuvuden innehåller ett ämne som höjer testosteronhalten.
- Äta mer kött, särkilt nötkött då det innehåller 500% mer zink än fisk och fläskkött. Ökat intag av zink gör också att spermahalten ökar och gör att hår och naglar växer snabbare.
- Slag mot säck är utmärkt. Brottning, slagsmål och allmänt grottmänniskobeteénde som gallskrik vid fotbollsmatcher har visats sig höja testosteronhalten hos män.
- Minst 30 min sol om dagen höjer testosteronhalten.
- Depression, stress, lakrits ( :( ) sänker testosteronhalten. Män i förhållanden har i genomsnitt lägre testosteronhalt än singlar. Kärleksfilmer/gråtfilmer sänker testosteronet (faktiskt så verkar en hel del stereotypiska kvinnosaker sänka testosteronet i allmänhet, shame då jag ofta kollar på sådana filmer).


Finns det undersökningar som belägger det dessa påståenden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav gadas » 2014-01-14 19:11:19

Titti skrev:
gadas skrev:Är det någon typ ångest (vilket det ofta är även om man inte tänkt på det så) så finns det metoder som både funkar säkert, funkar beständigt, funkar hela vägen ut och funkar på alla. Problemet är att även om de låter sig beskrivas i några meningar, så kräver de lång tid av engagemang, inlärning, övning - och massor av återfall - innan man riktigt märker några fantastiska framsteg. Jag gissar att ingen på forumet blivit hjälpt av det jag skrivit under det senaste året - de som har det har lyckats mycket snabbare än vad jag gjort.

Jag har först nu sett att du skriver saker som verkar både insiktsfulla och användbara. Det skrivs så mycket här på forumet att inlägg lätt försvinner i mängden, oavsett de är bra eller inte ur den enskilde läsarens perspektiv.


Tack! Ja, det är mycket skit man måste konkurrera med :wink: Allvarligt talat så tänker jag lite åt det hållet ibland, men så försöker jag vara rationell och tänka att det kan gälla omvänt också, att jag missat värdet i någon 'mängdvara'. Och så vill jag ju på intet vis framhäva mig själv... (det är bättre om andra gör det - mig, alltså :wink: )

Tänkte förresten nyss på din välfunna rad: "Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha...".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav thefilosofer » 2014-01-15 15:32:52

- Käka mer fett och mindre kolhydrater (så som nötter, avokado, fet fisk osv), vanliga salladshuvuden innehåller ett ämne som höjer testosteronhalten.
- Äta mer kött, särkilt nötkött då det innehåller 500% mer zink än fisk och fläskkött. Ökat intag av zink gör också att spermahalten ökar och gör att hår och naglar växer snabbare.
- Slag mot säck är utmärkt. Brottning, slagsmål och allmänt grottmänniskobeteénde som gallskrik vid fotbollsmatcher har visats sig höja testosteronhalten hos män.
- Minst 30 min sol om dagen höjer testosteronhalten.
- Depression, stress, lakrits ( :( ) sänker testosteronhalten. Män i förhållanden har i genomsnitt lägre testosteronhalt än singlar. Kärleksfilmer/gråtfilmer sänker testosteronet (faktiskt så verkar en hel del stereotypiska kvinnosaker sänka testosteronet i allmänhet, shame då jag ofta kollar på sådana filmer).


Finns det undersökningar som belägger det dessa påståenden?

Absolut

- Träna hårt (dvs inte uthållighetsträning utan här gäller det att ta i som fan, styrketräning med 5-6 reps per set och intervallträning där du springer snabbt som fan i en minut, går tre minuter och repetera i ca 30 min)

http://www.menshealth.com/health/5-easy ... r-manpower
(fetma sänker testonivån, muskelbyggande höjer testonivån osv)

http://www.artofmanliness.com/2013/01/1 ... naturally/
(väldigt bra blogg där en kille gjorde mätte sitt testosteron hos läkare, fick förklarat att han hade låg testonivå för en man i sin ålder, utförde ett experiment för att öka sitt testo på 90 dagar och lyckades, han har massa tips och åsikter om vad som funkade för honom och vad som inte funkade osv).

http://articles.mercola.com/sites/artic ... esium.aspx
(om Magnesium och dess påverkan på kroppen)

http://fitness.mercola.com/sites/fitnes ... evels.aspx
(om Zink, D-vitamin, nyttigt fett, fetmas och stress negativa konsekvenser. Det om D-vitamin bekräftar det jag tidigare läst om sol och testosteron)

http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... rease.html
(sol och testosteron)

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... 0073411515
(testosteron och lakrits)

http://www.artofmanliness.com/2009/06/0 ... tosterone/
(art of manliness är en bra blogg för män btw)

Vegetarian diets have been proven to lower your T levels.

Detta behöver jag inte ens en källa för, har du någonsin sett en manlig vegan så förstår du vad jag menar. Män som är veganer är spinkiga, omanliga, bleka och ser sjuka ut.)173
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Parvlon » 2014-01-15 19:06:33

thefilosofer skrev:Detta behöver jag inte ens en källa för, har du någonsin sett en manlig vegan så förstår du vad jag menar. Män som är veganer är spinkiga, omanliga, bleka och ser sjuka ut.)173
Du får gärna länka källa trots din benhårda fördom.

Sen att ha testosteronnivå som ett mått på hur bra saker är visar mer vilken toffel du är egentligen.

Tråden handlar dessutom om att tänka och må bättre, inte att bete sig som en grottmänniska och se sådan ut.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav starscream » 2014-01-15 19:36:51

Slagsäck och knytnävar, ben om man vill.
Bara ett tips!
starscream
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-01-20

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-17 1:10:03

Stress Management
----------------------

Picture yourself near a stream.

Birds are singing in the crisp, cool mountain air.

Nothing can bother you here.

No one knows this secret place.

You are in total seclusion from that place called the world.

The soothing sound of a gentle waterfall fills the air with a cascade of serenity.

The water is clear.

You can easily make out the face of the person whose head you're holding under the water.

There now, feeling better?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-17 1:34:53

thefilosofer skrev:Män som är veganer är spinkiga, omanliga, bleka och ser sjuka ut


Spinkighet - Beror helt på hur mycket man tränar. Det finns dessutom gott om proteiner i soja, tofu, baljväxter mm.
Omanliga - Oklar definition och anledning.
Bleka - Morötter och solsken fixar det.
Sjuka - Saknas grund för påståendet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in