Jobba Utomlands

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jobba Utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-12 16:33:09

Hej,

Kan någon hjälpa mig att finna BRA, lättnavigerade, över-mycket-flash och annat onödigt sidor med jobbmöjligheter?

Jag kan tänka mig att jobba 12 timmar i nordnorge i 3-4 månader, spara pengar och sedan dra till min drömidé. Är det någon som har bra koll på sådant här? är det någon som vet om bra sidor?

Jag har ingen arbetserfarenhet eller slutbetyg från gymnasium (förutom ett fett A i engelska), men det ska jag börja studera på mer imorgon. Däremot är jag stark, ihärdig, lättlärd, jag orkar arbeta länge och mycket, jag är öppensinnad, noggran och sådant. Men hur viktigt är de egenskaperna i relation mot dokument?

Jag har aldrig skrivit CV och har jättesvårt att kontakta arbetsgivare, känns så dystert att få ett nej. Utgår nästan alltid från att få ett nej.

Hjälp.

Det börja bli bråttom att göra något av mitt liv känner jag.

Tack på förhand.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Jobba Utomlands

Inläggav Alien » 2014-01-12 16:48:53

Har man inte så mycket att visa upp på papper så känns som bästa sättet är att ringa/besöka presumtiva arbetsgivare direkt och göra ett gott intryck via telefon el irl. Kanske svårt när arbetsgivaren finns i Norge.

Har du körkort?

Många svenskar åker till Norge för att jobba intensivt under en kortare period. Något som är väldigt populärt är att jobba på lager i Norge.
http://www.cribsnorge.se/lagerjobb-i-norge
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jobba Utomlands

Inläggav Huggorm » 2014-01-12 16:52:34

Norge är riktigt enkelt att få välbetalda jobb i - om man har relevant utbildning. Det är vansinnigt många unga svenskar utan utbildning som rest till Norge för att jobba de senaste åren så det börjar bli svårt att få sådana jobb. Förr var det fiskrensning alla drogs till, idag är det lagerjobben. Man bör nog räkna med konkurrens om man väljer de branscherna.

Jobbsida: www.finn.no
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Jobba Utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-12 16:55:40

Ingen utbildning.
Inget körkort.

Jag är inte särskilt bra på att förstå en del norska dialekter heller för den delen.

Jäklar vad "fucked" jag är då.

Jag kan inte vara kvar i arbetsmarknadens jag-har-psykiska-problem-program i Sverige.
Jag är 28 år och behöver ut i världen det här året. Det här året behöver jag en tillvaro.

Fan vad "fucked" jag känner mig när jag saknar allt man behöver. Det enda som jag kan vara bättre än andra på är engelska och arbetsmoral. Men med det kommer jag väl ingenstans alls.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Jobba Utomlands

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 1:51:23

Du har fel, earlydayminer, ingen är värdelös eller "fucked" som du säger.
Men jag kan förstå din frustration.
Känner igen mig i det där med engelskan och arbetsmoralen.
Ge inte upp.
If there's a will there's a way.
Sluta inte hoppas vad du gör, hoppet sägs vara det sista som överger människan.
(Ta inte illa upp, försöker bara få dig att se lite mer positivt på saken. Men du kanske redan hört allt sägas) :-| .

Man behöver inte körkort för att kunna arbeta, det beror vart man tänkt arbeta och vart man bor. Har man tillgång till kommunikationsmedel som bussar och tåg så är detta inget problem.
Vissa arbetsgivare kan dock ha det som krav på sina sökanden. Men man kan alltid söka ändå även om man inte uppfyller alla kraven eller önskemålen.

Ring upp till företagen eller mejla och berätta om dig själv.
Fråga andra som varit eller jobbar i Norge hur de gjorde för att få jobb där.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Jobba Utomlands

Inläggav kvicksilver » 2014-01-13 6:02:50

Annars, om du har tillräckligt med cash för att spara ihop en del så kan du ju alltid köra work and holiday i Australien ett år, och försöka med bemanningsföretag eller bondgårdar.

Tror det finns liknande för Kanada och Nya Zeeland.

Men tror Norge är det bästa förstahandsvalet som det ser ut nu.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Jobba Utomlands

Inläggav slackern » 2014-01-13 9:25:57

kvicksilver skrev:Annars, om du har tillräckligt med cash för att spara ihop en del så kan du ju alltid köra work and holiday i Australien ett år, och försöka med bemanningsföretag eller bondgårdar.

Tror det finns liknande för Kanada och Nya Zeeland.

Men tror Norge är det bästa förstahandsvalet som det ser ut nu.


Bra förslag. Jag tänkte också på något sådant. Kan inte vara helt fel att plocka frukt i varken Australien eller New Zeeland. Fast hur är löneläget i dom länderna? Kan knappast spara ihop pengar som i Norge? Tanken med dom är väll mer att man ska ha möjlighet att jobba under vistelsen men knappast att spara några pengar?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jobba Utomlands

Inläggav Intressant » 2014-01-13 9:34:52

Har en vän som lever detta liv. Jobbar hårt i Norge halva året och lever som en kung i solen andra halvan.

Jag har jobbat en del utomlands, men det är inte mitt mål att fastna i detta, då jag har ett väldigt bra boende och vill skapa något hemma. Jag kan dock sträcka mig till att tänka tanken att arbeta i Australien ett tag, men då har jag utbildning att gå på i det läget. Allt hänger på att jag har mitt boende som jag inte vill släppa, jag vill heller inte ha någon främling i lägenheten, den tiden jag skulle vara borta.

Mitt tips, har du inget som binder dig här hemma. Go for it!
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Jobba Utomlands

Inläggav plåtmonster » 2014-01-13 11:17:47

Intressant skrev:Har en vän som lever detta liv. Jobbar hårt i Norge halva året och lever som en kung i solen andra halvan.

Vad är det för yrke isåfall?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobba Utomlands

Inläggav Intressant » 2014-01-13 11:32:23

plåtmonster skrev:
Intressant skrev:Har en vän som lever detta liv. Jobbar hårt i Norge halva året och lever som en kung i solen andra halvan.

Vad är det för yrke isåfall?


Kock.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Jobba Utomlands

Inläggav Huggorm » 2014-01-13 18:22:24

Intressant skrev:Har en vän som lever detta liv. Jobbar hårt i Norge halva året och lever som en kung i solen andra halvan.

Det är min plan också, även om det oftast inte blir så. Jobba hårt i Norge under vintern, sedan säga upp sig i mitten på april och vara ledig under sommarhalvåret. Men i praktiken tröttnar jag ofta efter någon månad och hoppar på något nytt projekt som bara skulle vara tre veckor men blir förlängt gång på gång... Vissa år har jag blivit för trött på allt och sagt upp mig mitt i vintern istället, och haft slut på pengar lagom till början på sommaren. Det är ingen enkel balansgång det där. Men i år ser de lovande ut faktiskt.

Jag vet en som tröttnade på allt och reste till Nya Zealand och jobbade som fönsterputsare på höghus. Krävs ingen utbildning men löneläget i det landet är väll runt hälften av det i Sverige. Min syster reste till Island ett halvår och jobbade på en fårfarm, det är också en variant.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Jobba Utomlands

Inläggav staff3 » 2014-01-30 13:41:38

Kolla på utlandsjobbsidor, t.ex. Utlandsjobb.nu, ser att på arbetsförmedlingens hemsida så dominerar helt klart jobben i Norge, en del av dem behöver man inte ha så mycket erfarenhet till.

Går också att anmäla sig till att få utlandsjobb skickade till sig från sidor som jobbsafari och liknande.

Håller med att man vill iväg då det är svårt att få jobb här, jag var på working visa i Kanada förut och längtar tillbaka mycket.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Jobba Utomlands

Inläggav Amelia » 2014-01-31 21:37:20

Jag känner en del som har rensat fisk i Norge. Det är nog inte så svårt att få ett sådant jobb skulle jag tro. Men det dyrt att leva där och själva lönen för att rensa fisk kanske inte är så där jätte stor.
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Jobba Utomlands

Inläggav Svartkatt » 2015-06-27 16:04:05

Hur har det gått, Earlydayminer?

Själv har jag också tankarna på att dra utomlands, men vet inte hur arbetskapabel jag är. Jag har heller ingen utbildning, men några betyg från komvux har jag. Själv funderar jag på Österrike, då jag är hyfsad på tyska. Undersöker nu om det finns någon slags praktik eller daglig verksamhet där. Jag är inte helt förtjust i den dagliga verksamheten i Sverige eftersom jag tycker de lägger det på för låg nivå, men jag vet inte om jag skulle klara av ett vanligt jobb heller. Jag är mycket social och talangfull inom många ämnen så det är ju en fördel iaf.

Hoppas det har löst sig för dig!
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in