[ot] Barnkalas och mobbing?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

[ot] Barnkalas och mobbing?

Inläggav Moggy » 2008-06-28 18:51:41

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2776094.ab

Vad anser ni om situationen och diskussionen om det här barnkalaset där en kille bjöd alla i klassen utom två stycken, varav en hade mobbat killen?

Själv tycker jag att ett barn måste få bjuda dom han vill ska komma, men att det blir lite knepigt om man bjuda ALLA utom två stycken. Hade han bjudit några stycken, dom han umgås mest med så hade det varit lite annorlunda.

Knepig situation. En klass kan ju vara ganska stor och det kostar en del för föräldrarna att ha ett barnkalas så jag ser inte som nån självklarhet att alla i klassen måste få komma. Men i just den här situationen så förstår jag att de två som inte blev bjudna kunde känns sig utpekade.

Kanske att det bästa vore att barnen tar hand om bjudningar utanför skolan.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2008-06-28 19:03:45

Jag tycker det var ansvarslöst av föräldrarna att göra så.

Det finns en enkel regel när det gäller klassen och barnkalaset:

1) Man bjuder bara barnets allra närmaste vänner, de som det brukar leka med utanför skolan. Man delar inte ut inbjudningskorten i skolan.
2) Man bjuder max halva klassen, t ex alla flickor om det är en flicka. Dito med inbjudningskorten.
3) Man bjuder hela klassen och då kan korten delas ut i skolan.

Om pojken säger att han inte vill bjuda mobbaren, då väljer man alt 1 el 2. Man får försöka förklara att det inte är ok att s a s mobba tillbaka. Mobbningen får tas itu med på annat sätt.
Pappan har även en förklaring till varför två elever uteslöts. Enligt honom hade det ena barnet mobbat hans son och det andra barnet hade inte bjudit in hans son på sitt kalas.

Han uppger att han inte kände till reglerna kring inbjudningar vid kalas och säger till Sydsvenskan att han inte har fått någon information om det från skolan. Han berättar att hans son blev ledsen när skolan konfiskerade inbjudningarna och jämställer det med att stjäla någons post.

Betr pojken som inte bjudit själv så tycker jag det känns småaktigt att inte bjuda tillbaka. Om det nu inte var så att alla i klassen var bjudna utom nuvarande födelsedagsbarn. Det kan ju ha varit att föräldrarna inte hade råd el plats att bjuda hela klassen.

Skolan borde kanske ha skrivit ned dessa regler och delat ut till föräldrarna. Det är också något som bör tas upp på föräldramöten. För mig är det här självklart men tydligen inte för alla föräldrar.

När vi hade barnkalas så bjöd vi bara dotterns närmaste vänner, aldrig att jag hade orkat med en hel klass. Tror faktiskt det var mysigast för dottern med.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: [ot] Barnkalas och mobbing?

Inläggav Mats » 2008-06-28 19:14:21

Moggy skrev:Kanske att det bästa vore att barnen tar hand om bjudningar utanför skolan.

Så var det när min son gick i skolan och det fungerade bra. Det är iofs över tio år sedan nu.

Reglerna på hans skola var att för att få dela ut inbjudningar på skolan skulle man antingen bjuda hela klassen eller bjuda alla killar i klassen (om man var kille) eller alla tjejer i klassen (om man var tjej). Om man ville ha det på något annat sätt fick man sköta inbjudningarna utanför skolan och det var naturligtvis tillåtet.

Dessa regler var tydligt utkommunicerade till föräldrarna och det var aldrig några problem. Det verkar som om det är i kommunikationen med föräldrarna om vilka regler som gäller som man har missat i det nu aktuella fallet.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-06-28 21:55:16

Jag tycker inte det ska finnas några regler för sånt här, möjligtvis rekommendationer, men i slutändan är det familjens val att bestämma hur man vill utforma sitt kalas. Att inte bjuda pojken som inte bjudit själv tycker jag var lite taskigt, men mobbaren har de all rätt att utesluta. Om jag hade barn och någon mobbat det skulle jag självklart inte tvinga mitt barn att bjuda sin mobbare, jag tror t.o.m att jag skulle kunna känna en viss tillfredsställelse i att straffa mobbaren lite. Att skydda sitt barn är viktigare än att följa regler eller föregå med gott exempel.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Mats » 2008-06-28 22:21:55

Helt OK att bjuda alla i klassen utom två men inte OK att dela ut inbjudningarna i skolan. Det är min åsikt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-06-28 22:38:07

Skolan kan givetvis inte bestämma vilka pojken ska bjuda på sitt kalas. Däremot har de rätt att ha regler om man får dela ut inbjudningskorten i skolan el inte. Det påverkade också situationen i klassen:
Skolans regler om man lämnar ut inbjudningar på skolans område är tydliga: Antingen bjuder man alla klasskamrater eller ingen alls, alternativt alla pojkar och alla flickor.

När en åttaårig pojke i andra klass bröt mot reglera så konfiskerade därför lärarna inbjudningskorten.

– När lärarna kom dit möttes de av att hela klassen var upprörd. Det var två i klassen som inte var bjudna, och så får vi inte lov att göra. De som inte hade blivit bjudna kände sig ledsna och uteslutna.

Sen tycker jag som förälder att man ska lära sitt barn att vara schysst. Och skyddar man verkligen sitt barn mot mobbaren genom att utesluta just den? Hur blir det nästa gång de träffas på skolgården?
Det måste nog mer till om ens barn blir mobbat. T ex att man som förälder kräver att skolan stoppar mobbningen.

Iofs vet vi inte om det var mobbning här, det kanske bara var att barnen bråkat. Vid mobbning brukar det vara fler än en mobbare, och mobbaren brukar alltid ha flera vänner/medhjälpare. Borde inte de också ha uteslutits? Kanske mobbaren var en kille med ADHD el AS med kort stubin? Fick han inte vara med kände kanske han sig mobbad?

Ville barnet inte ha mobbaren med på sitt kalas ska han förstås inte tvingas till det. Men då tycker jag man kan ifrågasätta att bjuda alla övriga.

Det här gällde ju åttaåringar, det är ju en annan sak om de gått i högstadiet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Anastasia » 2008-06-28 22:42:01

Mats skrev:Helt OK att bjuda alla i klassen utom två men inte OK att dela ut inbjudningarna i skolan. Det är min åsikt.


Ja, men gör det så stor skillnad i praktiken hur man sköter inbjudningarna ? Även om det hade fått inbjudningskorten hemskickade så hade säkert barnen pratat om kalaset i skolan och de två som inte fick komma hade känt sig lika uteslutna.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-28 22:48:42

Hej!

Tja, hur man ska göra anser jag vara upp till var och en. Jag tycker det är taskigt att bjuda alla i klassen utom två, men samtidigt måste det vara upp till barnet och föräldrarna att bestämma.

När jag gick i skolan bjöd tjejerna i klassen alla tjejer. Så gjorde man bara. Inga killar. Min mamma sa alltid att jag inte kunde ha födelsedagkalas, eftersom jag var född 28 juni och då var alla bortresta enligt henne och kunde inte komma. Min mormor fyllde 50 när jag föddes och jag firade födelsedagen på landet ihop med mormor. I sexan var jag på ett slipsparty, det var det sista. I högstadiet slutade inbjudningarna att komma, dels därför att jag aldrig bjöd igen och dels därför att jag var tvungen att vara hemma senast halv tio (fram till jag slutade gymnasiet).

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Mats » 2008-06-28 22:52:07

Anastasia skrev:
Mats skrev:Helt OK att bjuda alla i klassen utom två men inte OK att dela ut inbjudningarna i skolan. Det är min åsikt.


Ja, men gör det så stor skillnad i praktiken hur man sköter inbjudningarna ? Även om det hade fått inbjudningskorten hemskickade så hade säkert barnen
pratat om kalaset i skolan och de två som inte fick komma hade känt sig lika uteslutna.

Jag tycker att det gör stor skillnad. Det blir väldigt tydligt för alla hur det är om man delar ut inbjudningskort i skolan. När åttaåringar pratar om kalaset i skolan blir det inte lika tydligt vilka som var bjudna och vilka som inte var det. De flesta åttaåringar har inte den överblick och organisationsförmåga som krävs för att se att alla utom två var bjudna.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-06-28 23:05:33

Nej, jag vet inte så mycket om åttaåringars organisationsförmåga, men jag tror ändå att de två icke inbjudna kanske anade att många andra varit på ett kalas de inte fick komma på. Jag tycker mest det är lite överdrivet att reglera vad barnen gör på sin fritid, och t.o.m konfiskera barnets inbjudningskort.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Mats » 2008-06-28 23:14:41

Det handlar inte om att reglera vad barnen gör på sin fritid. Det handlar om att reglera vad barnen gör i skolan.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-06-28 23:37:09

Ok, men jag håller fast vid att själva inbjudningsförfarandet bara är en petitess i sammanhanget.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:29:11, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Mats » 2008-06-28 23:49:42

Anastasia skrev:Ok, men jag håller fast vid att själva inbjudningsförfarandet bara är en petitess i sammanhanget.

Då är du förmodligen lika envis som jag... :wink:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:11, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-06-28 23:54:25

Mats skrev:Helt OK att bjuda alla i klassen utom två men inte OK att dela ut inbjudningarna i skolan. Det är min åsikt.


Tycker det låter rimligt!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:29:11, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Anastasia » 2008-06-28 23:57:54

Alien skrev:Sen tycker jag som förälder att man ska lära sitt barn att vara schysst. Och skyddar man verkligen sitt barn mot mobbaren genom att utesluta just den? Hur blir det nästa gång de träffas på skolgården?


Man skyddar ju sitt barn i just den situationen. Barnet får fira sin födelsedag utan sin plågoande, och det tycker jag är en viktig markering för att visa att man står på sitt barns sida. Om det blir värre senare är ju svårt att säga.

Vid mobbning brukar det vara fler än en mobbare, och mobbaren brukar alltid ha flera vänner/medhjälpare. Borde inte de också ha uteslutits? Kanske mobbaren var en kille med ADHD el AS med kort stubin? Fick han inte vara med kände kanske han sig mobbad?


Man får ju inte veta av historien om det fanns flera mobbare, men om så var fallet, så ja,då kan de också uteslutas om barnet vill det. Det är ju dessutom schystare att utesluta flera än bara en enstaka. Visst, mobbaren kan ha egna problem, men jag tycker dessa i såna fall är underordnade barnets vilja att inte ha en mobbare på sitt kalas.

Det viktigaste för mig, om jag var förälder, skulle varit att mitt barn fått ett bra kalas med valfria gäster, och inte att vara ett moraliskt föredöme i kampen mot mobbning. Jag skulle tyckt det var tråkigt om uteslutningen ledde till att barnet blev mer mobbat, men jag skulle inte brytt mig så mycket om reglerna i sig eller vad de andra barnen och föräldrarna tyckt om det hela.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:29:11, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav ford » 2008-06-29 14:03:09

Alien skrev:Jag tycker det var ansvarslöst av föräldrarna att göra så.

Det finns en enkel regel när det gäller klassen och barnkalaset:

1) Man bjuder bara barnets allra närmaste vänner, de som det brukar leka med utanför skolan. Man delar inte ut inbjudningskorten i skolan.
2) Man bjuder max halva klassen, t ex alla flickor om det är en flicka. Dito med inbjudningskorten.
3) Man bjuder hela klassen och då kan korten delas ut i skolan.

Om pojken säger att han inte vill bjuda mobbaren, då väljer man alt 1 el 2. Man får försöka förklara att det inte är ok att s a s mobba tillbaka. Mobbningen får tas itu med på annat sätt.


Varför är det inte ok att mobba tillbaka?

Skulle någon vara jävlig mot min unge (om jag någon gång skaffar någon) så skulle jag lära honom att vara elak tillbaks, och det får gärna slå dubbelt så hårt mot mobbaren, som mot den som från början blev mobbad.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:29:11, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2008-06-29 15:33:27

ford skrev:
Alien skrev:Jag tycker det var ansvarslöst av föräldrarna att göra så.

Det finns en enkel regel när det gäller klassen och barnkalaset:

1) Man bjuder bara barnets allra närmaste vänner, de som det brukar leka med utanför skolan. Man delar inte ut inbjudningskorten i skolan.
2) Man bjuder max halva klassen, t ex alla flickor om det är en flicka. Dito med inbjudningskorten.
3) Man bjuder hela klassen och då kan korten delas ut i skolan.

Om pojken säger att han inte vill bjuda mobbaren, då väljer man alt 1 el 2. Man får försöka förklara att det inte är ok att s a s mobba tillbaka. Mobbningen får tas itu med på annat sätt.


Varför är det inte ok att mobba tillbaka?

Skulle någon vara jävlig mot min unge (om jag någon gång skaffar någon) så skulle jag lära honom att vara elak tillbaks, och det får gärna slå dubbelt så hårt mot mobbaren, som mot den som från början blev mobbad.

Du måste tänka på att det handlar om åttaåringar. Det är inte säkert att mobbaren alltid kommer att vara en mobbare el att han förstår vad han gör. Blir man slagen tycker jag att man först ska säga till "fröken". Det är skolans sak att stoppa kränkande behandling. Men har man inte möjlighet till det, så måste man försvara sig.

Men nu är det här generella regler. Jag tycker att föräldrarna ska följa skolans regler. Ofta är problemet med problembarn de icke-samarbetande föräldrarna. När man utesluter bara en el två, kan det ju lika gärna vara de mobbade barnen med låg rang i klassen som utesluts. Eller bara någon som man råkat bråka med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in