Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Krillo » 2013-11-08 10:17:25

artifex skrev:Dessutom så är Linux petigare med att be om administrativa lösenord eller root tillgång än vad windows är.


Skillnaden beror på att de flesta är inloggade som Admin på sina Windows datorer.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav barracuber » 2013-11-08 10:32:23

Krillo skrev:
artifex skrev:Dessutom så är Linux petigare med att be om administrativa lösenord eller root tillgång än vad windows är.


Skillnaden beror på att de flesta är inloggade som Admin på sina Windows datorer.

Som jag fattat det (men jag kan ha fel) stämmer inte det du säger på senare versioner av WIndows dvs Vista, 7, 8. I de versionerna är Admin avstängd från början av säkerhetsskäl, precis som i LInux och OSX. Numera gör Windows precis som Linux och OSX och frågar efter Adminlösenord för varje operation som kräver det.

Sätt att aktivera adminkontot i Windows: http://www.askvg.com/how-to-enable-acti ... ows-vista/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav kullan » 2013-11-08 10:47:32

När jag köpte min dator var jag tvungen att uppge ett lösenord som Admin för min dator annars kunde jag inte få igång den. Likaså när särbon installerade om W7 den. Nu är det inaktiverat så jag behäver inte uppge lösenord varje gång jag startar datorn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Zirre » 2013-11-08 10:55:07

Jag har lösenord till alla mina datorer men inte på mobilen eller surfplattan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav kullan » 2013-11-08 11:06:44

Zirre skrev:mobilen eller surfplattan.


Min mobil är däremot lösenordlåst och det är abonnemanget som gör det. Och vad jag förstått kan jag inte ta bort och jag vill nog inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Zirre » 2013-11-08 11:46:25

Man har alltid pinkod till simkortet. Vill man kan man även ha en kod till själva mobilen också.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav kullan » 2013-11-08 12:03:22

Då är det simkortet åt mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Miche » 2013-11-08 13:41:07

Simkortets pinkod är hur enkel som helst att stänga av (dock måste man ha pinkoden för att kunna göra det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 1:02:36

Miche skrev:Simkortets pinkod är hur enkel som helst att stänga av (dock måste man ha pinkoden för att kunna göra det).


Jag har aldrig behövt stänga av simkortets pinkod, vet knappt vad jag har för en. Iofs har jag haft det här mbbilabbonemanget i kanske 5 år eller nåt och det kan hända att jag fick stänga av det i början. Men jag har inte haft samma mobil i 5 år och dessutom har jag fått byta simkort när jag lade till mobildata. Jag har Tele2.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav kullan » 2013-11-24 1:07:53

Jag anser att det är bra med PIN - kod till simkortet för det gör att det blir svårare att kapa gissar jag. Fast jag kan ha fel så klart. Det händer ju att Hackers hackar sig in på folks simkort och kan ringa upp en massa pengar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Zirre » 2013-11-24 10:14:24

Om någon kommer över din Smartphone och sätter i sitt eget som simkort är det fortfarande ditt googlekonto (om du har kopplat det) och dina appar osv som finns i smartphonen och som hem får tillgång till.
Om man tänker på det kan det ju våta bra med en kod till enheten också.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Lösenords-backup, ej i pappersform!

Inläggav notwoodstock » 2014-01-09 18:30:00

Jag gjorde just klar en lösning som jag ville sprida, för viktiga saker:

Först så lade jag häromdagen upp en lösenordslista i Kalkylprogramsformat, över alla de många lösenord som jag brukar ha i huvudet eller på lösa lappar.

:idea: :?: :mrgreen: :-)154 :shock: :-)ZZZ :-)Raging :-)Crying

Sedan lade jag till, förutom datorlösenorden, mina bankkoder samt mobil o.dyl.

Enklaste rubrikerna kan vara, ”vad”, ”var”, ”konto” och ”lösenord”, t.ex Bankomatkod, Nordea, Lönekontot, hemligt.

Sedan så skrev jag till i den listan, för just mig som person checkmarkskolumner för ”ok”, ”gammal” samt ”ändras”.

Helst bör ”ok” hållas efter, så att den är förbockad.

Nästa manöver var att spara Mackalkylarket (från programmet - finns för iPad också, som heter Numbers) på Excelformat.

Och sedan så gjorde jag en lösenordsskyddad zip-fil av Excelfilen och slängde snabbt (innan någon automatbackup gjorts) på ett säkert sätt den oskyddade Excelfilen.

Alltså har jag då en lista på alla viktiga saker på datorn (och förut hade jag en version i Cloudet också).

Hela projektet siktar självklart på att vara förberedd på den dag då glömska, flytt, eller annat inträffar. Då skall man vara garderad mot trassel med sina viktigaste resurser.

Sista barnsliga steget i projektet blev att med automatprogramvara X, som jag köpt för länge sedan, göra nattliga backuper till en praktiskt taget osynlig 4 GB USB-plipp, som jag bara för att prova, anslöt till en USB-hub som knappast någon tjuv skulle ha energi att få med sig vid eventuellt inbrott.

Sedan kan man ju ha en ”off site” backup också. Lägga en 4 GB till hos någon släkting, ifall allt brinner eller whatever.

Om ni tyckte att detta var både hänslen och svångrem, så tror jag att t.ex bankerna nog är nöjda om man inte har saker i pappersform!

Och slutligen så är jag ju ledig hela dagarna, så jag vill självklart försöka syssla med något, varför inte idéspridning? :-)154 :-)063 :idea: !

/notwoodstock

P. S. (Naturligtvis så kan man också, när man ändå är i farten göra ett ark för anslagstavlan, med viktiga telefonnummer, som spärrnummer och brandkåren, m.fl.) D.S.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav gadas » 2014-01-11 15:45:46

notwoodstock skrev:Och slutligen så är jag ju ledig hela dagarna, så jag vill självklart försöka syssla med något, varför inte idéspridning? :-)154 :-)063 :idea: !

Utmärkt! Du kanske gjorde större nytta än någon som hade lön under samma tid! :-)Happy Jag tänker så ibland, ja, jag vill ju på intet vis framhäva mig själv - och nu slapp jag det! :wink:
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav notwoodstock » 2014-01-11 17:07:59

gadas skrev:
notwoodstock skrev:Och slutligen så är jag ju ledig hela dagarna, så jag vill självklart försöka syssla med något, varför inte idéspridning? :-)154 :-)063 :idea: !

Utmärkt! Du kanske gjorde större nytta än någon som hade lön under samma tid! :-)Happy Jag tänker så ibland, ja, jag vill ju på intet vis framhäva mig själv - och nu slapp jag det! :wink:


Tack för uppmuntran! Duktigt jobbat! :mrgreen: :-)154

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 11:16:44

"Måndagsrys"

Anta att veckan börjar som vanligt. 8)

Och något leder till att din Internetadress uppges behöva ändras, både inloggningar och mailadresser för verifiering av nytt lösenord. :evil:

Om man har varit ute på nätet ett tag, och kanske har handlat lite här och där, så skulle detta kunna bli en fullständig kris. :?:

Raskt försöker man klara av det, om inte det fruktansvärda har hänt, att mailadressen som man registrerade sig med, har gått upp i rök. :-)065

Du behöver t.ex också beakta att detta kan hända enstaka sajter, ditt lösenord kan bli knäckt, om det vill sig illa. :-)196

Eller t.ex som det gick för Hotmail, om ni kommer ihåg när det blev vidöppet.

Så jag vet att överambitiösa/förnuftiga/arbetssamma personer har olika lösenord på olika sajter. Men detta kräver sådan administration att man kanske tröttnar. Och lägger lösenordslistan på olämplig plats, t.ex. :oops:

Men jag tror att jag själv då vill börja med att lösa problemet med att "säkra" mailadressen som man registrerar sig med. Jag har bara en idé som jag litade på förut, jag skaffade mig en "snygg" mailadress som jag trodde skulle kunna vara stabil.
Men den servern blev hackad efter något år. Morsning och godbye!

Så nu tror jag att jag borde planera en strategi med en mailadress som är bombsäker, och ev. tillfoga vidareskickning till en andra mailadress, hos någon annan. Då har man lite skydd mot totalkatastrofen, att inloggningarna ryker helt plötsligt för en.

Sedan råkade jag upptäcka att en suverän metod med inloggningar på nätet, kan fixas genom att på min Mac, automatgenerera olika, bra lösenord, åtminstone för viktiga inloggningar. Sedan ser man till att webbläsaren kommer ihåg ens id och lösenord för dessa. Och till sist, så finns det helt förunderligt i Safari, en möjlighet att få en lista på alla dessa sajter, id:s och lösenord. Som man sparar undan och skriver ut ibland!

Men allt detta är kanske lite överarbetat? Det kan tyckas, ända tills du ser din dator eller inloggning blir knäckt av någon kanske ung person med konstig moral.

Jag ger er rådet att åtminstone grunna lite på detta. Jag tänker i alla fall fixa mina konton framöver...

/notwoodstock :-)154 :-)196
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Miche » 2014-02-20 13:44:55

Det är bara att inse att allt som finns på nätet riskerar att bli hackat men det betyder inte automatiskt att man måste överge den mailadressen/sajten när den blivit hackad, se istället över säkerheten och gör vad man kan för att skapa säkerhet (ex.vis ett nytt lösenord för mailen, någonstans i den här avdelningen finns det tips för säkrare lösenord).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 13:59:19

Jag varnar mest för att ens återställningsmailadress blir nedlagd eller något. Jag vet inte än hur jag skall skydda mig mot det. Mer än att min iPad kan sköta inloggningar om min Mac dör. M.h.a lösenord i iCloud.

Mac OS X 10.9 Maverick kan sköta alla lösenord säkert, så att inget konto på nätet någonsin blir hackat. Jag försöker själv gå över till detta. Men min FaceBook t.ex vill jag ha ett säkert lösenord som jag själv inte glömmer, detta behöver jag ofta ha i huvudet. Men inte alla ställen på nätet, det sköter Apples grejor!

Mac'en gör alltså själv bombsäkra lösenord i 10.9 åt en.

Två Internetprylar är klart bra att ha tillgång till, jag har Mac samt iPad.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 23:10:11

Jag har t.ex fortfarande för enkelt lösenord till FaceBook. Men dom har väl bra koll på sin sida av det hela. Tror jag!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Kimmelie » 2014-02-21 10:05:56

notwoodstock skrev:Jag har t.ex fortfarande för enkelt lösenord till FaceBook. Men dom har väl bra koll på sin sida av det hela. Tror jag!

Om du inte vill riskera att få kontot kapat ska du nog byta till ett säkrare. Alla sidor kan bli hackade. Då är det enda skyddet man har att ha ett lösenord som tar så lång tid att knäcka, att de hinner upptäcka attacken och stänga ner sidan, innan de har knäckt det. Och sen om du har samma lösenord på andra ställen, gäller det att även hinna byta alla dem innan de har knäckt lösenordet. Har du ett enkelt lösenord tar det bara ett par sekunder att knäcka...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Sv: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Titti » 2014-02-21 10:33:28

notwoodstock skrev:Jag varnar mest för att ens återställningsmailadress blir nedlagd eller något. Jag vet inte än hur jag skall skydda mig mot det.

Jag har tagit kontroll över min mailadress genom att registrera en egen domän och ha mailen där. Kostar inte så mycket numera.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 10:42:55

Smart! Vill dock inte göra så intrikat.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Sv: Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Titti » 2014-02-21 10:54:19

notwoodstock skrev:Smart! Vill dock inte göra så intrikat.

Det gör mig också oberoende av olika lösningar för att komma ut på nätet. Med en mailadress knuten till ett abonnemang blir det svårare att välja ett annat.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav Miche » 2014-02-21 13:58:15

Kimmelie skrev:
notwoodstock skrev:Jag har t.ex fortfarande för enkelt lösenord till FaceBook. Men dom har väl bra koll på sin sida av det hela. Tror jag!

Om du inte vill riskera att få kontot kapat ska du nog byta till ett säkrare. Alla sidor kan bli hackade. Då är det enda skyddet man har att ha ett lösenord som tar så lång tid att knäcka, att de hinner upptäcka attacken och stänga ner sidan, innan de har knäckt det. Och sen om du har samma lösenord på andra ställen, gäller det att även hinna byta alla dem innan de har knäckt lösenordet. Har du ett enkelt lösenord tar det bara ett par sekunder att knäcka...
Nej, det är inte så lösenordshantering fungerar. De lagras oftast krypterade med någon känd metod, när en sida hackas hämtar de ner en fil där alla lösenord ligger krypterade, sen kör de kombinationer av ett antal ord (det finns filer med listor på massor med ord) och siffror däremellan genom krypteringsalgoritmen och jämför i filen om resultatet stämmer överens med något av de krypterade lösenorden, om de får en träff så har de knäckt ett lösenord.

Kort och gott, alla enkla lösenord knäcks först, de mer komplicerade tar längre tid, dock riktigt komplicerade lösenord där man blandar in specialiteten, gärna mitt i komplicerade ord kan klara sig helt från att bli knäckta. Ett komplicerat lösenord kan vara ett par långa felstavat ord med siffror, specialitecken mm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav plåtmonster » 2014-02-21 14:08:18

Ett av de bättre säkerhetstipsen:
* Använd i stort vad som helst utom Microsofts operativsystem
* Se upp med säkra ADSL/routers (bäst om de kan köra OpenWRT)
* Använd olika lösenord per sajt
* Inget företag behöver ditt lösenord någonsin, allt sådant är lösenordsfiske.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in