Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav ElisabetC » 2014-01-10 3:54:53

Mat som mättar dåligt, det tär på en att gå omkring och känna hunger hela tiden..
Undvik även mat som innehåller tomma kalorier/dylikt..
Du har inte "råd" med sådant i din kost om du ska äta mindre än vanligt..(well lite mm ja..)

Lycka till!
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-10 9:10:32

Miche skrev:
AustenAnnie skrev:Undvik [...] produkter med Stevia säger jag bara.

Vad grundar du det på?

Produkter/mat med onaturligt socker är hälsovådligt, enligt Anna Skipper och andra dietister.
Även tomma kalorier alltså snabba kalorier bör undvikas.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 9:22:15

plåtmonster skrev:Man kan ju fundera så här. Ingredienser eller tillsatser som naturen producerat. Eller som framställts på kemisk väg. Även om de är samma produkt, vilken av dessa fungerar bäst med ens kropp?


Får jag fråga min syster, hon är intresserad av sådant och är påläst biokemist?

(Vill inte sprida nå't från forumet utan att fråga.)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-10 9:46:52

AustenAnnie skrev:
Miche skrev:
AustenAnnie skrev:Undvik [...] produkter med Stevia säger jag bara.

Vad grundar du det på?

Produkter/mat med onaturligt socker är hälsovådligt, enligt Anna Skipper och andra dietister.
Även tomma kalorier alltså snabba kalorier bör undvikas.


Lyssna inte på Anna Skipper, hon är inte utbildad dietist samt inte vetenskaplig i sin yrkesroll.

Källa Anna Skipper själv:

Kosttips och råd vid ADHD

ADHD och dyslexi förekommer ofta samtidigt. Vid båda symptomen finns störningar i
kroppens mineralbalans, fettsyremönster och ibland belastning av miljögifter samt dolda
allergier. Vi skall därför göra ett IGg test för att utreda dold allergi.

Dolda allergier
Med dolda allergier menar man reaktioner på kost som är mindre än en vanlig allergi. Till skillnad från en allergireaktion som kan vara direkt livshotande ger s.k. dolda allergier mer diffusa symtom som hyperaktivitet, ilska, migrän, trötthet etc. Symptomen kan komma direkt eller upp till fyra dygn senare och det kan därför vara svårt att koppla beteende till viss kost. 90% av ADHD-barn uppskattas ha dolda allergier.

Sockerobalans
75% av ADHD-personer har blodsockerstörningar. Blodsockret påverkas av mineralbalansen speciellt förhållandet mellan kalk, krom och molybden. Mindre mängd kolhydrater, mer fibrer och mer bra fett i kosten balanserar blodsockret. Därför skall du dricka 3 proteindrinkar/dag.


och:

Är du Vata, Pitta eller Kapha?

Att identifiera och få förståelse för den egna kroppstypen är troligen det
viktigaste i ditt liv. Det är nyckeln till hur dina personliga särdrag sätter prägel på ditt liv. Vi reagerar psykiskt och fysiskt olika på stress, mat, tankar eller olika situationer. Våra olika sätt att tänka, lösa problem, hantera konflikter, planera, agera, ta till oss ny information, uttrycka vår kreativitet o.s.v., är alla exempel på hur vår kroppstyp styr oss. Detta påverkar oss ständigt vårt dagliga liv och styr våra resultat.

De olika kroppstyperna inom Ayur Veda

Tänk på att vi alla är en blandning av de tre kvaliteterna, Vata, Pitta och Kapha. Vanligen dominerar en eller två, vilket kommer att bestämma din speciella kroppstyp.
Gör Ayur Veda testet nedan för att få reda vilken kroppstyp du tillhör.
Om en eller flera kvaliteter stämmer på din stil, bockar du för det alternativet som stämmer bäst in. Välj det alternativ där flest delar passar på dig. Tänk gärna tillbaka på hur du var som barn eller ung då det bättre beskriver din grundtyp, på det sättet riskerar du inte att blanda in eventuella obalanser du kan vara utsatt för just nu.


... det diskuterades på vegan.nu likväl för ett tag sedan...

Naturligt vs onaturligt är ingen objektiv definition numera, utan ett av många adjektiv som används i marknadsföringssyfte. Det finns mycket som är naturligt som är giftigt, exempelvis ricin, en hel del onaturligt är till gagn.
Ett ämne, oavsett hur de framställs, har samma egenskaper om samma mängd - spårämnen exklusive.
Senast redigerad av dasunbedingte 2014-01-10 9:50:22, redigerad totalt 1 gång.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-10 9:47:54

AustenAnnie skrev:
Miche skrev:
AustenAnnie skrev:Undvik [...] produkter med Stevia säger jag bara.

Vad grundar du det på?

Produkter/mat med onaturligt socker är hälsovådligt, enligt Anna Skipper och andra dietister.
Även tomma kalorier alltså snabba kalorier bör undvikas.

Alla får förstås göra som de vill, kort sagt ät det du vill.
Ta allt som jag skriver med en nypa salt eftersom jag inte är expert.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-10 9:51:46

Jag förstod det, det var inte menat som personlig kritik mot dig, utan mot Anna Skipper. Det är lätt att anta något är sant för vissa "experter" får mycket tid i media... de kan få ett sandkorn av sanning, varvat med nonsens, att bli en dogm.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Heishi » 2014-01-11 14:39:33

Det absolut viktigaste när det kommer till viktnedgång är kanske inte den specifika maten, utan att äta när man är hungrig, och sluta äta när man är mätt. Det vill säga, inte nödvändigtvis äta upp all mat på tallriken. Sedan bör detta naturligtvis kombineras med fysisk aktivitet.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Miche » 2014-01-11 15:03:13

AustenAnnie skrev:Undvik [...] produkter med Stevia säger jag bara.
AustenAnnie skrev:Produkter/mat med onaturligt socker är hälsovådligt, enligt Anna Skipper och andra dietister.

Som sagt, Anna Skipper är inte en dietist (hon är ett mediefenomen och definitivt inte trovärdig), om du kan få fram en källa från en dietist är det en enorm skillnad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kathrine87 » 2014-01-11 16:31:23

Autismsmurfen skrev:Har ni några tips på vilken mat man bör undvika om man vill gå ner i vikt?


undvik, pasta, ris o potatis o läsk, godis o allt med socker o vitt mjöl.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Miche » 2014-01-11 17:16:05

Kathrine87 skrev:undvik [...] potatis

Hur kan man gå upp i vikt av potatis? Jag bara undrar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kathrine87 » 2014-01-11 17:23:34

Miche skrev:
Kathrine87 skrev:undvik [...] potatis

Hur kan man gå upp i vikt av potatis? Jag bara undrar...


jo de en kolhydrat o jag har testat, man går upp väldigt mykt av potatis.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav antonius » 2014-01-11 17:25:01

Miche skrev:Hur kan man gå upp i vikt av potatis? Jag bara undrar...


innehåller väldigt mycket kolhydrater, nästan som pasta, men är i övrigt ett bra födoämne, den mesta näringen sitter i skalet dock, men då kan man göra som mig äta skalet med, men jag är ju underlig :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-11 17:41:21

Kokt potatis innehåller 17,5% kolhydrater
Kokt pasta innehåller 25% kolhydrater
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav antonius » 2014-01-11 19:17:24

Krillo skrev:Kokt potatis innehåller 17,5% kolhydrater
Kokt pasta innehåller 25% kolhydrater


är det med eller utan skal? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-11 20:09:43

antonius skrev:är det med eller utan skal? :-)063


Det är utan. Med skal är viktprocenten:
Protein 1.5%
Kolhydrater 18.1%
Fett 0.6%
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-11 20:39:27

Det handlar inte om procent hit och dit kolhydrater, fett och protein. En balanserad kost av dem har i flera århundraden fungerat för väl fungerande vikthållning. det handlar om balansen av hur många kalorier du plockar i dig och hur många kalorier du förbränner per vecka.
Det finns en viss sannolikhet att dina portioner är både för stora och för ofta och kanske även för kaloririka.
Träning både förbränner kalorier och ökar förbränningen under den tid du inte tränar. Dessutom behöver du en balanserad kost för att ta till dig träningen.
De olika dieterna, gällande viktförlust, är i stort affärsidéer, som genererar mångmiljardbelopp till företagen, tills vetenskapen slår hål på påståendena. Då är det dags för nästa magiska diet.
Dock, undvik socker. Socker är ett nytt påfund i människans evolution.
Lycka till
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 0:58:41

En sak som dieterna eftersträvar iaf i vissa fall är väl att man ska bli mätt på mindre kalorier. LCHF kör ju mycket på det, att man blir mätt. Annars klart man bara kan äta lite mindre men det är ju svårt om det betyder att man ständigt känner sig hungrig.

Om man blir fet av potatis... rätt svårt att tro det. Det blir väldiga mängder innan man kommer upp i riktigt höga kalorinivåer. Men beror ju på vad man har till.

Äter man 200 gram kokt potatis är det ca 160 kalorier. Säg att man äter rejält mycket, 600 gram, då blir det ändå bara 480 kalorier. Det är typ 6 potatisar, orkar man mer?

Jämför med 200 gram chips, som innehåller över 1000 kalorier. Du måste äta typ 13-14 potatisar för att det ska bli lika mycket kalorier.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2014-01-12 1:09:18

kiddie skrev:
Äter man 200 gram kokt potatis är det ca 160 kalorier. Säg att man äter rejält mycket, 600 gram, då blir det ändå bara 480 kalorier. Det är typ 6 potatisar, orkar man mer?



5-6 potatisar är inga problem att äta? Det är ungefär vad jag tar på en tallrik om jag äter en måltid där jag plockar på själv. Typ buffé på restaurang. Sen kan jag ta några till om man fyller på tallriken.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Miche » 2014-01-12 1:44:03

Jag kontrollvägde nyss en potatis som jag tycker känns som en "normal" potatis (sällan potatisar på bufféer är större), den väger 65 gram med skal, jag skulle alltså behöva äta tio sådana för att komma upp i femhundra kcal...

Skulle inte tro att man kan bli fet av en sådan kost, jag tycker med andra ord att påståendet är helt gripet ur luften.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Parvlon » 2014-01-12 2:16:36

Den mest överviktige jag känner är förtjust i potatisar (och även sallad har jag för mig..).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2014-01-12 2:27:44

Hur är det med lasagne? Det är en maträtt som har lite dåligt rykte men tittar jag på kartongen till den lasagne jag gjorde igår så står det 120 kcal per 100 team... Ett halvt kilo lasagne är ganska mycket mat men bara 600 kcal...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav slackern » 2014-01-12 2:50:29

Moggy skrev:Hur är det med lasagne? Det är en maträtt som har lite dåligt rykte men tittar jag på kartongen till den lasagne jag gjorde igår så står det 120 kcal per 100 team... Ett halvt kilo lasagne är ganska mycket mat men bara 600 kcal...


Jo fick väll lite dåligt ryckte efter hästköttsskandalen. Fast helfabrikat har alltid haft dåligt ryckte enligt mig. Vidrigt äcklig mat äkta lågkultur.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav barracuber » 2014-01-12 2:51:16

Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i. Och det är inte den enda myten.

Själv äter jag mild LCHF. Om jag tar potatis brukar jag ta 2 - 3 små potatisar. Även barnen har börjat ta till sig riskerna med alla frestande lättillgängliga snabba raffinerade kolhydrater vi omges av.

Alla fungerar olika och en del kan äta kolhydrater utan att gå upp i vikt. Men det finns en koppling mellan explosionen an övervikt / fetma och konsumtionen av industriella kolhydrater. Glöm inte att "low-carb" tänket fortfarande bara finns i några få länder i världen (de skandinaviska länderna leder utvecklingen) medan resten av världen kör på som förr. I USA finns en växande low-carb rörelse som jobbar ihop med paleo, hälsa och träningsfolk. Men att förändra USA - världens fetaste land - är som att vända en atlantångare. Inte konstigt egentligen med tanke på alla lögner och myter vi matats med de senaste 50-60 åren från myndigheter, mutade forskare, okunniga läkare, vilseledda dietister.

Varje gång man äter kolhydrater ffa snabba sådana så stiger blodsockret. Då produceras insulin vars uppgift är att normalisera blodsockret. Men insulin är också det ledande fettlagrande hormonet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 3:09:53

Miche skrev:Jag kontrollvägde nyss en potatis (...)


Ibland älskar jag det här forumet. :D Folk är noga och dessutom rätt handgripliga. Det är nog inte många forum där potatisar vägs "på plats". :-)005

Har tyvärr ingen direkt koll på vad mina potatisar väger, tycker potatisar har blivit allt större, ibland är de nästan som bakpotatisar.

Men nog är det så att det går rätt mycket potatis på kalorierna. Nu minns jag inte exakt men jag gjorde någonslags pulversås (inte sådan man tillsätter smör) och insåg att detta ynka pulver innehöll lika mycket kalorier som potatisen tillsammans. Det känns som potatisen är massiv och detta lilla pulver kan väl inte innehålla så mycket? Men antar att intuitionen inte alltid har rätt.

Att bli fet på potatis och sallad är nog svårt om man inte har sås och dressing till utan bara själva basvaran.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in