Vart tar hörseln vägen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vart tar hörseln vägen?

Inläggav Emma » 2008-06-29 0:04:13

On någon håller ett föredrag så kan jag sitta och lyssna och det blir ungefär som att lyssna på en radio och jag kan komma ihåg allt som sagt och behöver aldrig anteckna. Jag verkar ha en bandspelar i skallen :shock: Men...

Om någon ska ge mej instruktioner eller lära mej något så är det tvärnit. Till en början hör jag vad personen säger men ju mer personen förklarar vad jag ska göra så blir det värre och värre. Jag försöker komma i håg vad personen sagt först men medans jag gör det så hör jag inte vad den säger sen och då försöker jag komma i håg det och då minns jag inte det första och sen blir allt personen säger bara ord och babbel utan mening och jag hör orden men får ingen samband alls i vad det är personen säger och min hjärna säger TILT med stora bokstäver och jag hör inte alls vad personen säger...

Det behöver inte ens vara avancerade saker för att det ska bli så här och det är asjobbigt. Lösningen är att jag nickar och hummar mej igenom allt och ber till gudarna att personen inte kollar av mej om jag förstått...

Lösningen på detta har blivit att jag fått lära mej allt själv på egen hand men jag kan inte fatta varför det blir så här?! Stundtals får detta en att känna sej helt dum i huvudet... speciellt i skolan där läraren kunde få en att verkligen framstå som en fullständig idiot inför hela klassen för att man inte kunde svara på den enklaste fråga bara för att man inte förstod vad läraren sa...

Någon mer som drababs av det här?
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav MsTibbs » 2008-06-29 2:57:15

Japps känner igen det där. Opraktiskt.

I skolan har jag sällan haft problem, jag har fått bra betyg bara genom att vara med på lektionerna nästan. På exempelvis mina läkarmöten däremot är det helkört, i synnerhet om de frågar vad jag tänkt kring bla bla som vi talade om sist och hur jag mått sen dess? Ingen aning. Hjärnan blir helt tom, jag har inte blekaste uppfattning om när jag hämtade ut mediciner senast eller vem som är min kontaktperson på plats X... jag försöker anteckna under tiden i min dagbok, men ändock blir infon högst bristfällig. Läkaren frågade om jag fått tips om 1, 2 och 3, samt om jag tyckte att personer a, b och c hade sagt nått vettigt. "Det har dom säkert" sa jag "men jag har ingen aning om vad, mitt minne från de mötena är i princip raderade"... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2008-06-29 4:04:54

Emma, i det första fallet är du kanske avslappnad och lyssnar mer passivt... orden får bara fastna av sig själva liksom.

I det andra fallet måste du lyssna aktivt och känner kanske krav att snabbt fatta galoppen och komma med ett passande svar. Då brukar det lätt låsa sig om man är minsta känslig för stress så att man framstår som antingen döv eller stenkorkad. Inte särskilt konstigt egentligen, bara förargligt när det händer. Särskilt som man kanske mycket väl skulle kunnat svaret i en mindre pressad situation eller om den ställdes på annat vis, t ex skriftligen.

Somliga är ju mer visuellt lagda och har lättare att tyda text, diagram eller bilder än tal, eller en kombination av visuell och verbal information. Lär också finnas något de kallar Auditory Processing Disorder där hjärnan har svårt att avkoda verbal information. (Möjligen är dessa två egentligen samma fenomen fast beskrivna ur 'naturliga olikheter'- resp 'störningar'-perspektiv.)

MsTibbs, känner igen det där också. Tror inte det är så ovanligt att man blir helt tom i bollen i såna situationer. Möjligen att man som sensitiv/NPF-person lättare blir låst även i högst lindrigt stressfulla situationer, medan det nog är vanligt lite till mans när det är ännu större press, t ex under anställningsintervju, första dejten el dyl.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2008-06-29 5:44:36

Jepp, jag har även nedsatt hörsel i det högra örat. Det är inte så där extremt nedsatt men jag märker ju av det. Det kan vara väldigt irriterande när jag sitter med gitarren. Gitarrens ljudhål är ju mer åt höger när jag sitter och spelar, så ibland är jag tvungen att vänta vänstra örat till för att höra exakt.

Nu till ämnet; JA!
Det kan bli så sjukt jobbigt när man fått en viktig uppgift och inte kan eller våga fråga om den kan upprepas en gång till. Emma, du skriver exakt det jag har tänkt på angående det här problemet. Det var bra att du skrev av dig om det här.
Alltför länge har jag funderat på om det enbart var jag som var trögare än alla andra*. De flesta verkar fatta direkt, speciellt när man fått en viktigt uppgift.
På bussen kan det bli ett mindre problem också, samt i affärer och på stormarknader. Om man inte uppfattar vad som sägs på en gång höjer personen gärna rösten och börjar artikulera som om jag vet superdöv - all uppmärksamhet riktas mot en. Då blir det bara svårare, jag blir kallsvettig, stressad som få och påskyndar situationen med allt som går.

Ibland kan jag även sitta mitt i en diskussion och helt plötsligt "försvinna" och typ "vakna upp" när sista ordet är sagt. Det är inte speciellt populärt skall jag säga.

Ibland händer det även att jag suttit och tänkt på någonting och svarar med det jag har tänkt på istället för på det som har sagts.

Det har hjälpt (under längre konversationer) att försöka minnas små ord, ungefär som med en mindmap, och komma ihåg allt som sagts. Men i en del situationer fungerar det inte.

* - Med meningen "Alltför länge har jag funderat på om det enbart var jag som var trögare än alla andra." menar jag inte att jag tror någon av er är efterbliven. Det var mer hur man känner sig när man "halkar efter".
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Inger » 2008-06-29 9:31:52

earlydayminer skrev:Ibland kan jag även sitta mitt i en diskussion och helt plötsligt "försvinna" och typ "vakna upp" när sista ordet är sagt. Det är inte speciellt populärt skall jag säga.

Ibland händer det även att jag suttit och tänkt på någonting och svarar med det jag har tänkt på istället för på det som har sagts.

Hehe. Låter som ett fall av ADD. Vilket ibland kanske kan bero på att man har välutvecklad associationsförmåga, mental hyperaktivitet eller är mer inifrån-styrd än utifrån-styrd och har lättare att fokusera på sina egna tankar än andras ord.

Eventuellt för att de egna är intressantare...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-06-29 10:36:45

Det här ämnet är väldigt intressant.

Känner igen mig i det som Emma beskrev, men främst när det är något som är nytt för mig. T.ex. reglerna i amerikansk fotboll som sambon försökte förklara för mig igår. Då försöker jag memorera det som precis sagt och missar det som kommer, till slut får jag inget sammanhang och minns ingenting...
Då kollar jag själv på wikipedia efteråt t.ex.

Fast jag tror det hänger mer ihop med hur jag lär mig saker och med min uppmärksamhet. Alltså mer åt det som Inger nämnde om processing av information och ADD.
Jag tycker jag är mer visuell eller kombinerad visuell med auditiv.
Sedan jag märker mer och mer att jag behöver vara involverad aktivt i något för att kunna hålla fokus: hålla på med något t.ex. skrivaen text, eller är det diskussion ska den vara en-till-en (alltså klart att det förväntas av mig att säga något), eller diskusionen ska vara intressant, eller jag ska skriva anteckningar osv.
Annars börjar jag dagdrömma eller fokusera på annat och sedan plötsligt vakna igen (det som earlydayminer beskrev). I sådant fall hör jag inte alls orden, utan är någon annanstans. Men i andra fall, hör jag men lägger ingen mening i det, "in - ut" direkt alltså.
Nuförtiden behöver jag vara utvilad för att kunna titta på film, annars blir jag helt borta och sedan upptäcker jag att jag missat typ 5 minuter av filmen. Även utvilad behöver jag anstränga mig för att hålla fokus. Detsamma när jag läser, om jag är trött eller är det något som inte är så extremt intressant för mig, så läser jag om och om utan att riktigt ha förstått någonting. Jag tar in orden men hjärnan håller på att processa annat.
Superirriterande och pinsamt ibland.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-29 11:14:22

Inger skrev:
earlydayminer skrev:Ibland kan jag även sitta mitt i en diskussion och helt plötsligt "försvinna" och typ "vakna upp" när sista ordet är sagt. Det är inte speciellt populärt skall jag säga.

Ibland händer det även att jag suttit och tänkt på någonting och svarar med det jag har tänkt på istället för på det som har sagts.

Hehe. Låter som ett fall av ADD. Vilket ibland kanske kan bero på att man har välutvecklad associationsförmåga, mental hyperaktivitet eller är mer inifrån-styrd än utifrån-styrd och har lättare att fokusera på sina egna tankar än andras ord.

Eventuellt för att de egna är intressantare...


:shock: :shock: :shock:

Va :!: Säger du att jag har en bokstavskombination till :idea:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-29 11:19:05

TheBoxSaysNo skrev:Sedan jag märker mer och mer att jag behöver vara involverad aktivt i något för att kunna hålla fokus: hålla på med något t.ex. skriva en text, eller är det diskussion ska den vara en-till-en (alltså klart att det förväntas av mig att säga något), eller diskusionen ska vara intressant, eller jag ska skriva anteckningar osv.
Annars börjar jag dagdrömma eller fokusera på annat och sedan plötsligt vakna igen (det som earlydayminer beskrev). I sådant fall hör jag inte alls orden, utan är någon annanstans. Men i andra fall, hör jag men lägger ingen mening i det, "in - ut" direkt alltså.
Nuförtiden behöver jag vara utvilad för att kunna titta på film, annars blir jag helt borta och sedan upptäcker jag att jag missat typ 5 minuter av filmen. Även utvilad behöver jag anstränga mig för att hålla fokus. Detsamma när jag läser, om jag är trött eller är det något som inte är så extremt intressant för mig, så läser jag om och om utan att riktigt ha förstått någonting. Jag tar in orden men hjärnan håller på att processa annat.
Superirriterande och pinsamt ibland.


Say no more :!: Är det här ADD så grattis till mig själv och mitt utökade register av diagnoser :!:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:29:24, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-29 11:19:39

Aspkvinna skrev:
Inger skrev:
earlydayminer skrev:Ibland kan jag även sitta mitt i en diskussion och helt plötsligt "försvinna" och typ "vakna upp" när sista ordet är sagt. Det är inte speciellt populärt skall jag säga.

Ibland händer det även att jag suttit och tänkt på någonting och svarar med det jag har tänkt på istället för på det som har sagts.

Hehe. Låter som ett fall av ADD. Vilket ibland kanske kan bero på att man har välutvecklad associationsförmåga, mental hyperaktivitet eller är mer inifrån-styrd än utifrån-styrd och har lättare att fokusera på sina egna tankar än andras ord.

Eventuellt för att de egna är intressantare...


:shock: :shock: :shock:

Va :!: Säger du att jag har en bokstavskombination till :idea:


Direkt när jag läste det här så tänkte jag Det låter som jag, och jag har fått förhandsdiagnos ADHD... och medicinerar för det. (Väntar på riktiga utredningen.)

Kanske du har det utan hyperaktiviteten? Det är nästan vanligare att ha flera funktionshinder än bara ett, iaf i fallet med ADHD. Då tänker man iofs inte bara på flera npf av typen AS, utan tilläggsproblem som ångest, depression, tvångstankar, bipolaritet osv..

I boken jag läste sist kallades många av dessa tillstånd för personlighetsstörningar och jag kan säga att jag kände mig lagom upplyft av att vara "multistörd", sååå knäpp känner jag ju mig ändå inte...

OBS, jag menar INTE att leka diagnosställare, varken med dig eller andra, jag bara delar mina tankar lite.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:29:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-29 11:37:16

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:
Inger skrev:[quote="earlydayminer"]Ibland kan jag även sitta mitt i en diskussion och helt plötsligt "försvinna" och typ "vakna upp" när sista ordet är sagt. Det är inte speciellt populärt skall jag säga.

Ibland händer det även att jag suttit och tänkt på någonting och svarar med det jag har tänkt på istället för på det som har sagts.

Hehe. Låter som ett fall av ADD. Vilket ibland kanske kan bero på att man har välutvecklad associationsförmåga, mental hyperaktivitet eller är mer inifrån-styrd än utifrån-styrd och har lättare att fokusera på sina egna tankar än andras ord.

Eventuellt för att de egna är intressantare...


:shock: :shock: :shock:

Va :!: Säger du att jag har en bokstavskombination till :idea:


Direkt när jag läste det här så tänkte jag Det låter som jag, och jag har fått förhandsdiagnos ADHD... och medicinerar för det. (Väntar på riktiga utredningen.)

Kanske du har det utan hyperaktiviteten? Det är nästan vanligare att ha flera funktionshinder än bara ett, iaf i fallet med ADHD. Då tänker man iofs inte bara på flera npf av typen AS, utan tilläggsproblem som ångest, depression, tvångstankar, bipolaritet osv..

I boken jag läste sist kallades många av dessa tillstånd för personlighetsstörningar och jag kan säga att jag kände mig lagom upplyft av att vara "multistörd", sååå knäpp känner jag ju mig ändå inte...

OBS, jag menar INTE att leka diagnosställare, varken med dig eller andra, jag bara delar mina tankar lite.[/quote]

För sjutton, dela på, jag har ju ett ganska relaxt förhållningsätt och ser mer som att min utredning ska bli riktigt intressant att göra. Det enda stora problemet är ju att jag har sjukhusfobi och hamnar nästan i chock om det blir för mycket men spännande känner jag ju ändå att det är att få veta efter all tid i livet med det som jag kännt för mig var normalt! Eller kanske inte normalt men i alla fall inte galen! Jag är inte hyperaktiv så det kan ju stämma?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:29:24, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

jag bara måste ANTECKNA helst ALLT..

Inläggav tenderly » 2008-06-29 11:59:30

Hej Emma - du skriver bl.a.

Emma "Jag försöker komma i håg vad personen sagt först men medans jag gör det så hör jag inte vad den säger sen och då försöker jag komma i håg det och då minns jag inte det första --och --- Någon mer som drababs av det här?"


Emma - din upplevelse är väldigt lika min upplevelse som för mig är något av ett slags ~ "system-overloaded" tillstånd, när jag MÅSTE uppfatta ALLT som jag instrueras att GÖRA - ja då blir jag också jättestressad och därtill eftersom jag INTE DIREKT kan ta till mig innehållet i givna instruktionerna (dvs. olika del-momenten) känner jag mig både dum och trög och som några andra uttrycker det så ökar detta ytterligare känslan att jag inte fixar det av all stress som uppstår inom mig ... och om jag inte ordagrant uppfattar ALLA delmoment i de verbalt givna instruktionerna - och när jag då försöker memorera; det som först sagts då missar jag det som sägs efter ... och blir frustrerad ...och därför har jag lärt mig detta; :idea: att jag bara måste anteckna direkt allt det viktigaste som sägs i punkter som jag sedan återvänder till... det är min strategi...som brukar fungera rätt så hyfsat... fast klart det är lite jobbigt det med att hinna med att skriva ner allt - när man inte kan stenografi...:oops:
Hoppas att du istället kanske kunde få skriftliga instruktioner, som du i lugn och ro kan läsa in och dessutom återvända till; när du känner att något blivit oklart!

Må väl och tack för en bra tråd/ämne här på forumet!
T
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in