Att bli snäll

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att bli snäll

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 16:45:23

Genom att bli mer tolerant och accepterande.
Visa respekt gentemot andra och var öppen utan att döma.
Det är mitt generella svar.
Du kan öva upp detta genom att lära dig nya saker som t ex läsa på om någon ny religion.
Lära dig ett nytt språk, ta musiklektioner och så vidare.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2014-01-08 16:55:56

AustenAnnie skrev:Genom att bli mer tolerant och accepterande.
Visa respekt gentemot andra och var öppen utan att döma.
Det är mitt generella svar.
Du kan öva upp detta genom att lära dig nya saker som t ex läsa på om någon ny religion.
Lära dig ett nytt språk, ta musiklektioner och så vidare.


Jag är så less på religioner att det är det sista jag skulle börja intressera mig för igen, den tiden har jag haft så det både räcker och blir över. Kan redan att flertal språk och piano kan jag spela. Inget intresse i att lära mig nya instrument.

Jag ber om ursäkt för ett tråkigt svar tillbaka, tack för att du gav tips i alla fall...

Jag orkar bara inte ändra tankebanor nu.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 17:00:32

Batman skrev:
AustenAnnie skrev:Genom att bli mer tolerant och accepterande.
Visa respekt gentemot andra och var öppen utan att döma.
Det är mitt generella svar.
Du kan öva upp detta genom att lära dig nya saker som t ex läsa på om någon ny religion.
Lära dig ett nytt språk, ta musiklektioner och så vidare.


Jag är så less på religioner att det är det sista jag skulle börja intressera mig för igen, den tiden har jag haft så det både räcker och blir över. Kan redan att flertal språk och piano kan jag spela. Inget intresse i att lära mig nya instrument.

Jag ber om ursäkt för ett tråkigt svar tillbaka, tack för att du gav tips i alla fall...

Jag orkar bara inte ändra tankebanor nu.

För generellt svar kanske, inser det nu.

Ett annat sätt kan vara att försöka hälsa på människor du möter, och le gärna tillbaka.
Ställa frågor och inte bara svara när någon frågar dig något, är annars också ett bra tips.
Om du orkar/vill så är ett tips att "kallprata" med andra människor i slutändan är det sådant " icke relevant tjafs" som intresserar människor i allmänhet.
Hålla upp dörrar och vara allmänt artig och trevlig fungerar också bra.
Det är så man lär känna människor, personlig erfarenhet från detta.

Lite fler goda råd på vägen i all välmening. :-)Happy
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2014-01-08 17:05:43

AustenAnnie skrev:
Batman skrev:
AustenAnnie skrev:Genom att bli mer tolerant och accepterande.
Visa respekt gentemot andra och var öppen utan att döma.
Det är mitt generella svar.
Du kan öva upp detta genom att lära dig nya saker som t ex läsa på om någon ny religion.
Lära dig ett nytt språk, ta musiklektioner och så vidare.


Jag är så less på religioner att det är det sista jag skulle börja intressera mig för igen, den tiden har jag haft så det både räcker och blir över. Kan redan att flertal språk och piano kan jag spela. Inget intresse i att lära mig nya instrument.

Jag ber om ursäkt för ett tråkigt svar tillbaka, tack för att du gav tips i alla fall...

Jag orkar bara inte ändra tankebanor nu.

För generellt svar kanske, inser det nu.

Ett annat sätt kan vara att försöka hälsa på människor du möter, och le gärna tillbaka.
Ställa frågor och inte bara svara när någon frågar dig något, är annars också ett bra tips.
Om du orkar/vill så är ett tips att "kallprata" med andra människor i slutändan är det sådant " icke relevant tjafs" som intresserar människor i allmänhet.
Hålla upp dörrar och vara allmänt artig och trevlig fungerar också bra.
Det är så man lär känna människor, personlig erfarenhet från detta.

Jag har egentligen inget intresse av att lära känna människor i den fysiska världen, jag vill bara inte ha så förutfattade meningar om allt och alla. Bli mer accepterande och sluta störa mig på andras beteenden.
Tack för dina råd!
Kallprat är jag urusel på, och det är ytterligare en sak som går mig på nerverna....
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav notwoodstock » 2014-01-08 17:06:37

Om man är lite snäll som person, så är det frågan om man också vågar vara godtrogen?

/notwoodstock

/bibelord:/ (duckande...)
Spoiler: visa
1 Kor. 13:4* ¶ Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke.
5* Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.
6* Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen.
7* Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 17:14:36

Batman skrev:
AustenAnnie skrev:
Batman skrev:
Jag är så less på religioner att det är det sista jag skulle börja intressera mig för igen, den tiden har jag haft så det både räcker och blir över. Kan redan att flertal språk och piano kan jag spela. Inget intresse i att lära mig nya instrument.

Jag ber om ursäkt för ett tråkigt svar tillbaka, tack för att du gav tips i alla fall...

Jag orkar bara inte ändra tankebanor nu.

För generellt svar kanske, inser det nu.

Ett annat sätt kan vara att försöka hälsa på människor du möter, och le gärna tillbaka.
Ställa frågor och inte bara svara när någon frågar dig något, är annars också ett bra tips.
Om du orkar/vill så är ett tips att "kallprata" med andra människor i slutändan är det sådant " icke relevant tjafs" som intresserar människor i allmänhet.
Hålla upp dörrar och vara allmänt artig och trevlig fungerar också bra.
Det är så man lär känna människor, personlig erfarenhet från detta.

Jag har egentligen inget intresse av att lära känna människor i den fysiska världen, jag vill bara inte ha så förutfattade meningar om allt och alla. Bli mer accepterande och sluta störa mig på andras beteenden.
Tack för dina råd!
Kallprat är jag urusel på, och det är ytterligare en sak som går mig på nerverna....

Okej, försöker en gång till-så fort du hör något eller läser något så kan du börja ifrågasätta. Alltså tänka är detta verkligen sant ? Varför hände detta ?

Man kommer rätt långt på att ifrågasätta. Bör dock inte göras jämt eller mot vem som helst.
Försöka se saker utifrån hur den andra personen antagligen upplever något.
Se saker händelser från ett annat håll helt enkelt.

Det är möjligt att vissa kan upplevas som godtrogna/naiva om de är för snälla.
I alla fall om du frågar mig.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Att bli snäll

Inläggav Toblerone » 2014-01-10 0:35:08

Jag behöver inte bli snällare, jag är redan så snäll. Fast min förra psykiater sa "det är inte snällhet, det är tafatthet." :evil:

Men allvarligt.... du ser ju att det har sina för- och nackdelar. :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav Parvlon » 2014-01-10 0:41:44

Jag har egentligen inget intresse av att lära känna människor i den fysiska världen,
Vem är det du siktar på att bil snäll emot då, änglar, andar eller Gud?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att bli snäll

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 1:00:59

Rätt så snäll försöker jag väl vara. Men det inre livet har tagit oerhörd skada av min schizofreni.

Bl.a dömandet, som jag måste ha fått i mig på något sätt ställer till saker, "än värre". Jag använder samma småskurna mall för hur andra "får uppföra sig ", som jag själv kanske har i de moraliska systemen. Och då blir det dömt på fel sätt. /se Spoiler/

Sedan så har det blivit en underbar överraskning, att jag förstod mig själv, med AS som ingrediens. Varför jag har varit sådan enstöring en massa år. Väldigt nyfiken på om man kan lyckas "hitta sig själv mer". Och komma ifrån det onda som schizofrenin tillför.

Jag tar fortfarande illa vid mig om någon är osjysst, men neuroleptikan skyddar en mot detta.

Och tyvärr är det 10-15 år försent att försöka hålla sig till den snälla linjen - tillvaron med alla ingredienser är Fruktansvärd, på nå't sätt.

Men nu fastnade jag i "navelskådande", känns det som. Min huvudtes är att Gud och bra riktlinjer gör en mer lik Jesus, som ju är mysteriet för den som inte har tro. "Sorry". (Skriver inte mer om det här).

/notwoodstock

edited: några ordbyten

/bibelord:/
Spoiler: visa
Ro 2:1* Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer. Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt.(1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2014-01-10 1:07:48

Parvlon skrev:
Jag har egentligen inget intresse av att lära känna människor i den fysiska världen,
Vem är det du siktar på att bil snäll emot då, änglar, andar eller Gud?

Är du störd? Hur jävla många gånger ska man behöva förklara att jag inte tror på sagor? Nu får du fan ta och ge dig, all din jävla predikan är så jävla värdelös att jag finner inga ord. Ta dig samman och landa med fötterna på jorden. Verkligheten finns här, så fort du släpper din fantasivärld.

Men svar på din fråga; nej, nej och åter nej. Änglar, andar och gud behöver jag inte blivit snäll mot då dessa inte finns. Det är så sorgligt att se någon hänga upp hela sitt liv på hittepå, men eftersom du är så färbannat jävla jobbig bryr jag mig inte om vad du sysslar med på din fritid, bara du inte fortsätter skriva dynga och lögner till mig.

Meningen var att jag ville få en trevligare ton på forumet.. men med tanke på detta inlägg har jag uppenbarligen inte lyckats, än i alla fall.

Admin

Se det här inlägget:

post1108540.html#p1108540
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav plåtmonster » 2014-01-10 1:09:53

Tror att frågan vart ifall du inte vill lära känna fysiska personer, vilka är det då du vill bli snällare mot?

Frågan om änglar, andar och gud vart nog retorisk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2014-01-10 1:12:18

plåtmonster skrev:Tror att frågan vart ifall du inte vill lära känna fysiska personer, vilka är det då du vill bli snällare mot?

Frågan om änglar, andar och gud vart nog retorisk.

Jag svarade honom också, meningen med att skapa en sådan tråd var att bli snäll mot er på forumet. Men som sagt, jag är nog inte där än i alla fall.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Parvlon » 2014-01-10 1:24:22

Nog bäst att förutsätta att alla på forumet är människor, förutom möjligen du då.

Batman skrev:
Parvlon skrev:
Jag har egentligen inget intresse av att lära känna människor i den fysiska världen,
Vem är det du siktar på att bil snäll emot då, änglar, andar eller Gud?

Är du störd? Hur jävla många gånger ska man behöva förklara att jag inte tror på sagor? Nu får du fan ta och ge dig, all din jävla predikan är så jävla värdelös att jag finner inga ord. Ta dig samman och landa med fötterna på jorden. Verkligheten finns här, så fort du släpper din fantasivärld.

Men svar på din fråga; nej, nej och åter nej. Änglar, andar och gud behöver jag inte blivit snäll mot då dessa inte finns. Det är så sorgligt att se någon hänga upp hela sitt liv på hittepå, men eftersom du är så färbannat jävla jobbig bryr jag mig inte om vad du sysslar med på din fritid, bara du inte fortsätter skriva dynga och lögner till mig.

Meningen var att jag ville få en trevligare ton på forumet.. men med tanke på detta inlägg har jag uppenbarligen inte lyckats, än i alla fall.
Tack men jag förstår inte topic riktigt, du vill bli snäll (men inte mot nån annan) är du månne bessat av djävulen?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2014-01-10 1:29:57

Parvlon skrev:Nog bäst att förutsätta att alla på forumet är människor, förutom möjligen du då.

Batman skrev:
Parvlon skrev:Vem är det du siktar på att bil snäll emot då, änglar, andar eller Gud?

Är du störd? Hur jävla många gånger ska man behöva förklara att jag inte tror på sagor? Nu får du fan ta och ge dig, all din jävla predikan är så jävla värdelös att jag finner inga ord. Ta dig samman och landa med fötterna på jorden. Verkligheten finns här, så fort du släpper din fantasivärld.

Men svar på din fråga; nej, nej och åter nej. Änglar, andar och gud behöver jag inte blivit snäll mot då dessa inte finns. Det är så sorgligt att se någon hänga upp hela sitt liv på hittepå, men eftersom du är så färbannat jävla jobbig bryr jag mig inte om vad du sysslar med på din fritid, bara du inte fortsätter skriva dynga och lögner till mig.

Meningen var att jag ville få en trevligare ton på forumet.. men med tanke på detta inlägg har jag uppenbarligen inte lyckats, än i alla fall.
Tack men jag förstår inte topic riktigt, du vill bli snäll (men inte mot nån annan) är du månne bessat av djävulen?

Vad i topic är det du inte förstår? Jag skrev att jag inte hade lyckats än, och just nu är det fel tidpunkt för mig att ens orka försöka. Men visst, jag gör det enkelt för mig och säger att jag besatt av djävulen.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Flatline » 2014-01-10 1:31:01

Jag tror inte att man kan lära sig att vara snäll och öppen mot alla.
Vissa har det i sig från början medans vi andra är lagda åt det hållet att vi gärna blir irriterade på folks egenheter.
Att anstränga sig för att vara snäll och gå in för att förbise vad som i ens egna ögon är brister är leder ju bara till att man tids nog exploderar på personen.
Bättre att bibehålla sina krav på omgivningen och umgås/prata med människor man kan med istället för att plåga sigsjälv för att framstå som snäll och tillmötesgående.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Att bli snäll

Inläggav Issa Jesus » 2014-01-10 1:33:27

vill du bli snällare? eller som jag tror, du e redan snäll.
och vill dela med dig? grunden är att trivas med sig själv?

följ ett gott råd, från en ängel på vår jord :

då ni vandrar ut i era uppdrag? var snäll.

@Jesuite_magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Att bli snäll

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 1:40:39

Att vara snäll mot alla kan göra mycket gott!

/notwoodstock

FYI:
Spoiler: visa
http://www.dagen.se/vardag/religiosa-upplevelser-och-karlek-kan-bryta-ett-missbruk/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav plåtmonster » 2014-01-10 2:27:56

Så syftet är att bli snällare mot personer på forumet (och kanske på andra nätkontakter). Kanske du har specifika exempel där det gått snett i din mening?

För övrigt så kan vi nu släppa alla fantasifigurer och dess diskussion då det inte är ämnet för tråden..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att bli snäll

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 6:33:24

plåtmonster skrev:Så syftet är att bli snällare mot personer på forumet (och kanske på andra nätkontakter). Kanske du har specifika exempel där det gått snett i din mening?

För övrigt så kan vi nu släppa alla fantasifigurer och dess diskussion då det inte är ämnet för tråden..


Vet inte om jag förstår "fantasifigurer"?!

"Jag tror inte din mamma finns!" ungefär.

/notwoodstock

P.S. Jag tror att ängel betyder budbärare. D.S.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 6:46:21

Parvlon skrev:Tack. Gillar din signatur.


Do you actually know Alice? :-)049 :-)002 :-)154

She does not live here anymore.

- Sorry, just early morning.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav animal » 2014-01-10 12:31:05

Batman skrev:Hur blir man en snällare människa? :-)063 :-)006

Enligt min ödmjuka åsikt... :lol:

Genom att
  • inte känna sig hotad av andra människor
  • inte låta folk "komma under skinnet" på en
  • fokusera på människors starka sidor
  • se sig själv som en förebild för resten av världen i allt man gör
  • betrakta andra människor från ett "utifrån-perspektiv" hellre än hur de förhåller sig till en själv som person.

Enkelt? Nej. Görbart? Ja, med mycket vilja, våld och vaselin. :wink:
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Att bli snäll

Inläggav animal » 2014-01-10 12:40:09

Ponera att någon kostymnisse i 40-årsåldern plötsligt tränger sig före dig i kön på ICA. Kön är 6 personer lång och du står sist. Det ter sig uppenbart att hans beteende inte bottnar i att han helt enkelt inte sett dig. Vad gör du nu?

Ifall du upplevde att hela världen såg upp till dig som ett föredöme för hur man relaterar till andra, hur skulle du välja att agera då? Finns det någon diskrepans med avseende på hur du förhåller dig till andra idag?
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Att bli snäll

Inläggav Angelic Fruitcake » 2014-01-10 12:49:21

animal skrev:Ponera att någon kostymnisse i 40-årsåldern plötsligt tränger sig före dig i kön på ICA. Kön är 6 personer lång och du står sist. Det ter sig uppenbart att hans beteende inte bottnar i att han helt enkelt inte sett dig. Vad gör du nu?


I mitt fall- tar ett djupt andetag, försöker komma ihåg att jag inte vet något om hans motivation till att vara ett arsle och ser det som en övning i att förbli glad och trevlig även när omgivningen prövar mitt tålamod. Det är ju ingen utmaning att vara snäll om det aldrig utmanas. Sinnestillstånd är som muskler. De måste utsättas för motstånd för att bli starkare.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Att bli snäll

Inläggav animal » 2014-01-10 12:53:31

Angelic Fruitcake skrev:
animal skrev:Ponera att någon kostymnisse i 40-årsåldern plötsligt tränger sig före dig i kön på ICA. Kön är 6 personer lång och du står sist. Det ter sig uppenbart att hans beteende inte bottnar i att han helt enkelt inte sett dig. Vad gör du nu?


I mitt fall- tar ett djupt andetag, försöker komma ihåg att jag inte vet något om hans motivation till att vara ett arsle och ser det som en övning i att förbli glad och trevlig även när omgivningen prövar mitt tålamod. Det är ju ingen utmaning att vara snäll om det aldrig utmanas. Sinnestillstånd är som muskler. De måste utsättas för motstånd för att bli starkare.

Min kära vän.. :) Du är så fin. Vilken trevlig plats jorden skulle vara ifall alla var som du.

Edit: Välkommen tillbaka förresten!
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in