Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Toblerone » 2014-01-07 18:36:04

Jag tycker också att du ska begära att få läsa journalerna. Du måste ju få veta varför du får dem medicinerna som du får. Kan du har haft en psykotisk episod som du inte minns? Sånt kan du ju ta reda på om du får läsa journalen.

Oavsett det, så tycker jag att läkaren har betett sig väldigt okänsligt och klantigt. Inte ställer man väl en massa frågor om man ser att personen har svårt att svara på dem? Då ber man väl hellre personen att berätta själv.

När det gäller kissprov: Du behöver inte skämmas, sånt gör man på toaletten själv, absolut inte inför någon annan person. Ville hon att du skulle kissa i samma rum?? Man skickas ju alltid till toaletten med en plastburk.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-08 4:11:16

plåtmonster skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Undrar du över biverkningar och kombinationer och liknande kan du kontakta läkemedelsverket.

Fass.se fungerar också.. ;)


Ja fast FASS är inte så bra på att svara på frågor. ;-)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Tikki » 2014-01-08 6:32:16

Välkommen hit. :-)154
Hoppas det löser sig för dig.
Jag kollade upp interaktioner mellan Quietapin och Concerta. Inga problem.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Tiblan » 2014-01-08 6:53:07

Har inte orkat läsa tråden men rent spontant reagerar jag så att gå inte dit ensam utan ha alltid någon som följer med dig in. Har råkat ut för detsamma och jag kan lova dig skillnaden blev ENORM när jag helt plötsligt hade ett vittne på min sida. Jag undrade själv om jag var på samma ställe och träffade samma person. Sanslöst....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-08 13:12:34

Hoppas någon spelar in så att allmänheten kan varnas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Dagobert » 2014-01-08 13:46:36

Toblerone skrev:När det gäller kissprov: Du behöver inte skämmas, sånt gör man på toaletten själv, absolut inte inför någon annan person. Ville hon att du skulle kissa i samma rum?? Man skickas ju alltid till toaletten med en plastburk.

Antar att det handlar om att t.ex. missbrukare inte ska kunna fuska och ha med sig ett "rent" prov i fickan.
Kiddie tycks ha löst problemet, får lämna blodprov istället :!:
kiddie skrev:Att testas för droger har jag fått göra för Ritalin men de förstod att jag tyckte jag behandlades som missbrukare på förhand så de gick med på att göra alla test som blodprov. För mig var det värdigare. Skulle aldrig i min tid pissa framför en okänd kärringjävel.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav slackern » 2014-01-08 13:50:03

Dagobert skrev:
Toblerone skrev:När det gäller kissprov: Du behöver inte skämmas, sånt gör man på toaletten själv, absolut inte inför någon annan person. Ville hon att du skulle kissa i samma rum?? Man skickas ju alltid till toaletten med en plastburk.

Antar att det handlar om att t.ex. missbrukare inte ska kunna fuska och ha med sig ett "rent" prov i fickan.
Kiddie tycks ha löst problemet, får lämna blodprov istället :!:
kiddie skrev:Att testas för droger har jag fått göra för Ritalin men de förstod att jag tyckte jag behandlades som missbrukare på förhand så de gick med på att göra alla test som blodprov. För mig var det värdigare. Skulle aldrig i min tid pissa framför en okänd kärringjävel.


På mottagningen där jag går har dom en spionspegel dom står bakom. Jag frågade sjuksköterskan rent ut om det var det. Och fick det bekräftat att så var fallet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav gadas » 2014-01-08 14:53:50

plåtmonster skrev:Hoppas någon spelar in så att allmänheten kan varnas.


Anna Odell... en sann hjälte! Det är inte uttryckligen förbjudet att avslöja psykvården, men det är förbjudet att ljuga om hur man mår, så då polisanmäler man för det i stället.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Dagobert » 2014-01-08 19:25:51

Jag tycker att barn- och ungdomspsyk borde ta lite ansvar när de lämnar över en patient till vuxenpsyk. T.ex. vara med första gången.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav slackern » 2014-01-08 19:30:34

Dagobert skrev:Jag tycker att barn- och ungdomspsyk borde ta lite ansvar när de lämnar över en patient till vuxenpsyk. T.ex. vara med första gången.


Det kan jag hålla med dig om.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Abskissa » 2014-01-08 22:48:52

gadas skrev:det är förbjudet att ljuga om hur man mår

Så komiskt eftersom det är det mest socialt korrekta överlag, ROFL. Sry off topic.

Ang trådens verkliga ämne vill jag beklaga det förkastliga mötet med psykiatrin och säga som så många andra: Du är inte ensam, vi är många med dig. Det finns bra yrkespersoner inom psykiatrin, det gäller bara att leta upp dem. Byt avdelning!
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav kiddie » 2014-01-09 16:09:58

Jag har tänkt lite, och vad jag minns från förr, så hade psykläkaren en mall att gå efter. Man skulle bedömas i vissa specifika avseenden. En del läkare frågade rakt ut bara för att ha det gjort liksom, andra drog slutsatser av mer indirekta frågor. Sedan fanns det vissa som skötte det ofint.

Jag vet nu inte om samma mall följs idag? Det som bedömdes var t ex emotionell och formell kontakt samt verklighetsförankring i olika sammanhang. Tror det var en kvarleva från när de hade väldigt många psykospatienter de måste veta hur de mår för tillfället. Sedan skulle ens stämningsläge avläsas. Antagligen för att resten förr var depressionspatienter.

I denna mall finns inget utrymme för vare sig autism eller ADHD. Kör man med detta MED VETSKAP att patienten har NPF så måste man ju göra det med största försiktighet. T ex så har många med t ex AS väldigt god formell kontakt men taskig emotionell kontakt. Förr tolkades detta som de negativa symptomen av psykossjukdom.

Luktar något gammaldags psykiatri så spring fan för livet! De är EXPERTER på att mala ner folk med NPF!!!

Vad jag skulle göra i situationen som beskrivs, är att ta reda på om de jag mötte är ordinarie och om jag ska möta dem igen. Numera finns så många som hoppar omkring och man kanske inte behöver ses igen utan det blir en annan nästa gång.

Skulle det vara så att de är ens ordinarie, skulle jag skriva ett brev (iallafall för mig lättare att formulera i lugn och ro) till avdelningen och förklara att de man mött verkar ha en okunskap om de diagnoser som är satta på en. Och säga att man vill ha någon som har erfarenhet av autism och ADHD. Det är inte så provocerande att säga det, tycker jag. DESSUTOM, detta brev om i pappersform kommer att arkiveras i journalen, dvs det kommer svart på vitt att stå som en påminnelse vad det är för diagnoser man har.

Sedan skulle jag ta med mig någon till nästa möte. Man har rätt att ta med sig vem som helst som man valt faktiskt. Det kan göra underverk att det sitter en person och iakttar. Läkarna skärper till sig då de vet att de är bevakade. Jag har tagit med en kompis ett par gånger, och min specialpedagog en gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav slackern » 2017-08-16 14:05:39

Gammal tråd, men sist jag skulle lämna urinprov hade jag svårt att kissa eller det gick inte så då fick jag lämna ett salivprov istället, bra mycket smidigare. :) Så det finns alternativ vilket kan vara bra att känna till.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav kiddie » 2017-08-16 16:14:29

Bra att det kommer ny teknologi. Jag hoppas de fortsätter med det. Ibland fortsätter de med gammalt av förnedringsfaktor. Minns när jag låg inlagd en gång med hög feber och på akuten hade de testat med örontermometer. På avdelningen sa de att de gillade den gamla tekniken så där fanns bara rövtermometrar. Jag vägrade och de tyckte jag var tramsig.

Men alla har väl fobier och de ska respekteras. Inte bara vissa fobier. Är man rädd för att ta blodprov brukar de förstå. Men nu är jag så jäkla knäpp att jag tycker att blodprov bara är kul men är väldigt privat egentligen med vissa undantag med min kropp. Men olika fobier är olika mycket värda. Sjukt.

Finns så mycket olika folk i vården. Träffat sköterskor med mycket humor som man kan skoja med, ibland rått. Vissa är helt humorbefriade. En sköterska som tog blodprov för järn när jag berättade att jag fick tjata mig blodprovet för läkaren var övertygad om ingen blodbrist, han sa att han hoppades jag hade rätt. Haha. Typ hoppades att jag var sjuk. Men han fattade instinktivt att det var OK att skämta så och vad han hoppades var väl att jag skulle få knäppa läkaren på näsan men än att han hoppades jag var sjuk. :-)005

Fram för moderna metoder och vettig personal!!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav ankhh » 2017-08-16 17:25:29

kiddie skrev:(...) Jag vet nu inte om samma mall följs idag? Det som bedömdes var t ex emotionell och formell kontakt samt verklighetsförankring i olika sammanhang. Tror det var en kvarleva från när de hade väldigt många psykospatienter de måste veta hur de mår för tillfället. Sedan skulle ens stämningsläge avläsas. Antagligen för att resten förr var depressionspatienter. (...)

Jodå, det finns sådana bedömningar i ett ganska färskt intyg om mig. Som man kan vänta sig är den formella kontakten god, medan den emotionella är sämre. Jag har för mig att tvångstankar och något mer (vanföreställningar? jag orkar inte kolla upp intyget) nämns också, dvs. att de saknas hos mig.

Jag håller med om att det blir fel om de ska bedöma aspighet utifrån den mallen. Å andra sidan kanske det kan vara bra att Försäkringskassan får se formuleringar som de är vana vid. Jag vet inte, men spekulerar i att det kan göra intyget "bättre" om det därmed framgår att läkaren har gjort de bedömningar som krävs för att FK ska tycka att det är ett komplett intyg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Dreamtrance » 2017-08-20 2:42:40

Det där med en apparat inopererad i armen låter ju absurt! Tag med någon kompis eller någon annan som du är bekväm med på nästa möte. Man kan också begära att få spela in vad som sägs på mötet.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-20 10:17:42

"Har du installerat en apparat i armen som ber dig att ta ut någonting?"

Ställer man en sån fråga så har man nått allvarligt fel i huvudet själv.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Otäckt bemött på psykiatrin. Hjälp.

Inläggav Soluppgång » 2017-08-27 4:26:30

Du skulle ha sagt att det är en ny sak som vi aspbergers fått. Det är en inspelningapparat som vi behöver får att inte missförstå vårdpersonal.

Jag har bandat allt sista halvåret och nu kan jag börja ställa krav.

Det skapar förändringar som jag aldrig hade fått igenom.

Sen har jag app Call rekorder. Den går igång när samtal börjar.
Det finns inga andra sätt.

Jag har blandat sist när överläkaren säger att vi hinner inte läsa journal och det som står i den har ingen betydelse.....

Det är det enda sättet att kunna säga att de sa så ochså vidare. Du kan ha kompis, men de kan alltid trycka ner dig kompis som fixa dina droger....


Jag får special behandling senast månaderna.

Och det är kul att gå till läkaren och sköterskan. Man vet inte vad de kan avslöja för kul.


Och jag har använt de i olika sammanhang och de har glömt bort det vid nästa tillfälle...



Amerikanska CIA och FBI har gjort så för det funkar. Vi lever 2017, det är inte samma sak som smuggla in en fet bandare innanför skjortan...

Om dom bråkar får du säga att du har aspbergers och du vill veta imorgon vad du pratande om idag.
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in