Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 15:33:57

Läste lite på nätet och hittade en intressant artikel ... finns säkert flera?
Hmmm .... sett utifrån mig själv så kan man ju börja undra?

Det finns inget vetenskapligt belägg för att aspergare är homo-, bi- eller transsexuella i högre grad än normalbefolkningen. Men mycket tyder på att det är så.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/hetero_homo_bi_eller_trans/



Moderator atoms - rättstavade rubriken.
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 15:46:37

TotteLin skrev:Läste lite på nätet och hittade en intressant artikel ... finns säkert flera?
Hmmm .... sett utifrån mig själv så kan man ju börja undra?

Det finns inget vetenskapligt belägg för att aspergare är homo-, bi- eller transsexuella i högre grad än normalbefolkningen. Men mycket tyder på att det är så.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/hetero_homo_bi_eller_trans/


Man kan ordna hur dom kommit fram till detta ...???? :-)063
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Sadistic » 2014-01-05 15:50:40

TotteLin skrev:
TotteLin skrev:Läste lite på nätet och hittade en intressant artikel ... finns säkert flera?
Hmmm .... sett utifrån mig själv så kan man ju börja undra?

Det finns inget vetenskapligt belägg för att aspergare är homo-, bi- eller transsexuella i högre grad än normalbefolkningen. Men mycket tyder på att det är så.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/hetero_homo_bi_eller_trans/


Man kan ordna hur dom kommit fram till detta ...???? :-)063


menar du källor? dom har inte direkt länkat något bara nämnt namn
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 15:54:36

Sadistic skrev:
TotteLin skrev:
TotteLin skrev:Läste lite på nätet och hittade en intressant artikel ... finns säkert flera?
Hmmm .... sett utifrån mig själv så kan man ju börja undra?

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/hetero_homo_bi_eller_trans/


Man kan ordna hur dom kommit fram till detta ...???? :-)063


menar du källor? dom har inte direkt länkat något bara nämnt namn


Lite det jag undrar över ..!! Texten är tagen från Stockholms län och man undrar om det är i Stockholm eller i övriga landet ...

På "Qruiser.com" finns en klubb som heter "Aspergers Syndrom" med 352 medlemmar rätt jämnt fördelat över hela landet .. dock mest män ... ?!
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Sadistic » 2014-01-05 15:56:54

TotteLin skrev:
Sadistic skrev:
TotteLin skrev:
Man kan ordna hur dom kommit fram till detta ...???? :-)063


menar du källor? dom har inte direkt länkat något bara nämnt namn


Lite det jag undrar över ..!! Texten är tagen från Stockholms län och man undrar om det är i Stockholm eller i övriga landet ...

På "Qruiser.com" finns en klubb som heter "Aspergers Syndrom" med 352 medlemmar rätt jämnt fördelat över hela landet .. dock mest män ... ?!


Jag tycker det verkar svårt att veta :/ det jag kan tänka mig är att kanske AS:are har lättare att säga att dom är en viss läggning då AS:are tydligen ska generellt ska föredra att säga sanningen än att ljuga. ( jag upplever att det stämmer med dom vänner jag har )
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Huggorm » 2014-01-05 16:02:36

Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Sadistic » 2014-01-05 16:04:33

Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Asexualitet - jag har ofta funderat på den, om det handlar mer om att folk ger upp för dom har svårt med att ta kontakt med andra och egentligen väljer ' celibat ' för att det känns som det enda man kan? tror det var lite så för mig när jag var yngre och trodde jag var asexuell
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 16:09:01

Att jag har As, har mig veterligen inte påverkat min "komma ut" process, men här kan ju jag har helt fel ...
Jag visste ju bara att jag var "annorlunda" redan i tonåren ... och min första egna sexuella erfarenhet var med en man, men då visste jag inte ordet för det ...

Så jag kan inte riktigt se kopplingen här emellan ... ?! Vet inte andra har upplevt samma sak ... ???
Senast redigerad av TotteLin 2014-01-05 16:11:12, redigerad totalt 1 gång.
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Huggorm » 2014-01-05 16:09:09

Sadistic skrev:
Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Asexualitet - jag har ofta funderat på den, om det handlar mer om att folk ger upp för dom har svårt med att ta kontakt med andra och egentligen väljer ' celibat ' för att det känns som det enda man kan? tror det var lite så för mig när jag var yngre och trodde jag var asexuell

Vissa verkar inte ha något sexuellt intresse alls, saken har varit uppe tidigare här på forumet. Inte ofta man hör om det IRL, men här på forumet finns ett flertal drabbade
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hetro-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Sadistic » 2014-01-05 16:10:06

Huggorm skrev:
Sadistic skrev:
Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Asexualitet - jag har ofta funderat på den, om det handlar mer om att folk ger upp för dom har svårt med att ta kontakt med andra och egentligen väljer ' celibat ' för att det känns som det enda man kan? tror det var lite så för mig när jag var yngre och trodde jag var asexuell

Vissa verkar inte ha något sexuellt intresse alls, saken har varit uppe tidigare här på forumet. Inte ofta man hör om det IRL, men här på forumet finns ett flertal drabbade


har inte varit medlem nog länge för att ha sett det troligen :) jag kan bara utgå från mig själv och vänner jag har som har AS :)
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Alien » 2014-01-05 17:07:21

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 17:12:08



Finns det några som helst resultat baserat på omröstningarna på oss som är här, skulle vara kul att bara se hur det är fördelat :-)063
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-05 17:22:57

Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 17:24:50

KNSNNTR skrev:Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.


Verkligen ... Då kanske det ligger något i artikeln iallafall ... :-)063


(Frågan är då var finns Alla Homo-män med As när jag behöver dom :mrgreen:)
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Miche » 2014-01-05 18:46:23

TotteLin skrev:


Finns det några som helst resultat baserat på omröstningarna på oss som är här, skulle vara kul att bara se hur det är fördelat :-)063

Har du tittat i trådarna?
Huggorm skrev:
Sadistic skrev:
Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Asexualitet - jag har ofta funderat på den, om det handlar mer om att folk ger upp för dom har svårt med att ta kontakt med andra och egentligen väljer ' celibat ' för att det känns som det enda man kan? tror det var lite så för mig när jag var yngre och trodde jag var asexuell

Vissa verkar inte ha något sexuellt intresse alls, saken har varit uppe tidigare här på forumet. Inte ofta man hör om det IRL, men här på forumet finns ett flertal drabbade

Drabbade??? Vad menar du med det? Tycker det är väldigt nedsättande mot människor som inte är som alla andra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Huggorm » 2014-01-05 18:47:58

Miche skrev:Drabbade??? Vad menar du med det? Tycker det är väldigt nedsättande mot människor som inte är som alla andra.

Det var inte menat nedsättande men jag förstår om man kan tolka det så om man vill.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav malplacee » 2014-01-05 18:53:31

Kan säkert också vara så att det är en överdiagnosticering av folk som på olika sätt avviker från de gängse normerna, inklusive heteronormen.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-05 19:32:15

malplacee skrev:Kan säkert också vara så att det är en överdiagnosticering av folk som på olika sätt avviker från de gängse normerna, inklusive heteronormen.
Det sätts inte en AS-diagnos lättare hos en HBT-person än hos någon sexuellt ickeavvikande, det vore vansinne. Av alla dem åtminstone jag pratat med så är deras diagnoser befogade oavsett sexualitet och/eller könstillhörighet. Jag tror inte som dig, och jag hoppas verkligen det inte är så, för det känns 1980 om det.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-05 19:36:51

Huggorm skrev:
Miche skrev:Drabbade??? Vad menar du med det? Tycker det är väldigt nedsättande mot människor som inte är som alla andra.

Det var inte menat nedsättande men jag förstår om man kan tolka det så om man vill.
Till Huggorms försvar kan asexualitet uppstå inte bara av att aktivt ointressera sig för sexuellt umgänge eller bara helt enkelt inte bry sig, men också genom t.ex trauma som ett resultat av klassikerexemplet våldtäkt, och någon drabbad av påtvingat samlag kan utveckla asexualitet från att tidigare kan mer/mindre haft ett intresse för sex. Men det är egentligen en annan diskussion och jag tänker inte fortsätta prata om det.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-05 19:42:02

TotteLin skrev:
KNSNNTR skrev:Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.


Verkligen ... Då kanske det ligger något i artikeln iallafall ... :-)063


(Frågan är då var finns Alla Homo-män med As när jag behöver dom :mrgreen:)

Det kan det absolut göra.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Alien » 2014-01-05 19:51:15

Det finns en tråd om asexualitet: post211164.html#p211164

Och en omröstning där 17% röstar för "Vill aldrig ha sex": post315025.html#p315025

Och så finns det denna tråd: ar-aspergare-precis-som-andra-nar-det-galler-sex-t12873.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Toblerone » 2014-01-06 14:54:52

Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Det kan mycket väl vara så. Men vem säger att det inte är så med resten av befolkningen också? De kanske inte pratar om det? Jag misstänker att det ser ut att vara vanligare för att många Aspies inte är så skickliga på att dölja sånt, eller inte tänker på att det kan vara olämplig att vädra det i olika sammanhang. Och det är personlig erfarenhet, jag har själv berättat för mycket ibland.

Sedan tror jag att det OCKSÅ kan vara så att det ÄR vanligare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Toblerone » 2014-01-06 14:59:59

KNSNNTR skrev:Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.


Hm, jag vet inte. Kan det inte vara så att de egentligen känner sig annorlunda för att de har Asperger och att det här med transsexualitet kan vara en grej som folk får för sig, eftersom det är något man kan ändra på (enkelt är det ju inte, men det går) och de tror att allt är bra sedan. Och det är det ju inte. Inget mot folk som verkligen är transsexuella, men jag tycker att risken finns att folk misstar sig här, av ren längtan efter att kunna "fixa" det och känna sig "normal".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-06 15:02:20

Nej, transsexualitet är nåt du föds med. Du är född med känslan att vara född i fel kön.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in