Har jag asperger eller inte?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har jag asperger eller inte?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:19:06

Nuvarande diagnoskriterierna
Den nuvarande diagnosen för autistiskt syndrom i DSM-IV-TR, består av tre huvudkriterier, A, B och C.

Kriterium A beskriver autismens kärna:

Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt
Kvalitativt nedsatt förmåga att kommunicera
Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter
Kriterium B i den nuvarande autismdiagnosen handlar om att funktionsnedsättningen ska ha visat sig före tre års ålder.

Kriterium C syftar till att utesluta alternativa diagnoser. Diagnosen får inte ställas om personens symtombild bättre förklaras av Retts syndrom eller desintegrativ störning hos barn.

Den nya diagnosens övergripande struktur
Den nya diagnosen består av fyra kriterier: A, B, C och D.

A: Varaktiga brister i social kommunikation och social interaktion i olika sammanhang, som inte förklaras av generell försening i utvecklingen.
B: Begränsade, repetitiva mönster i beteende, intressen och aktiviteter.
C: Symtomen måste finnas redan i tidiga barndomen, även om de kan vara mindre synliga så länge omgivningens krav inte överstiger personens begränsade förmåga.
D: Symtomen sammantaget begränsar och stör personens fungerande i vardagen.


Citat från http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/DSM_5/autismspektrumtillstand_en_ny_overgripande_diagnos/
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Har jag asperger eller inte?

Inläggav kullan » 2014-01-02 10:39:29

Sverige har inte de nya diagnosreglerna. De kommer inte förrän 2015 då alla diagnostest och tabeller är klara i hela EU. Så man får fortfarande Asperger som diagnos.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Har jag asperger eller inte?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:43:45

kullan skrev:Sverige har inte de nya diagnosreglerna. De kommer inte förrän 2015 då alla diagnostest och tabeller är klara i hela EU. Så man får fortfarande Asperger som diagnos.


Jag hävdar fortfarande motsatsen då man i mitt landsting börjat gå över till DSM-5 iallafall också hos kommunen där jag har min hjälp ifrån ...

Blir ändå lite förvånad att jag beroende på län och land har olika diagnoser ...

Skrev Nu inte det här för att få någon form av diskussion eller hetsig ordväxling utan bara mera som intressant vetande

Skall Du nu gnälla eller bete dig allmänt dåligt så kan Du göra det på annat ställe ... !!!! :-)Raging

atoms

Det är onödigt att uttrycka sig så negativt på ett inlägg som du gör här bara för att någon inte tycker som du. Se reglerna -

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Det här är endast ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av TotteLin 2014-01-02 10:53:25, redigerad totalt 1 gång.
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Har jag asperger eller inte?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 10:46:15

Jag vill hellre att det står Asperger än Autistiskt syndrom. :shock:

Vad gäller då? Har inte så god koll på saker än. :?: :-)063

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har jag asperger eller inte?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:51:59

notwoodstock skrev:Jag vill hellre att det står Asperger än Autistiskt syndrom. :shock:

Vad gäller då? Har inte så god koll på saker än. :?: :-)063

/notwoodstock


Jag vet inte, jag bara vet att min kommun och landsting använder sig av diagnosen Autismspektrum tillstånd (AST) ... (enligt DSM-5)

Men det är ju det hela min frågeställning går ut på ... ??? Asperger, Autism, Atypisk Autism osv. eller AST ....
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Har jag asperger eller inte?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 10:58:10

TotteLin skrev:
notwoodstock skrev:Jag vill hellre att det står Asperger än Autistiskt syndrom. :shock:

Vad gäller då? Har inte så god koll på saker än. :?: :-)063

/notwoodstock


Jag vet inte, jag bara vet att min kommun och landsting använder sig av diagnosen Autismspektrum tillstånd (AST) ... (enligt DSM-5)

Men det är ju det hela min frågeställning går ut på ... ??? Asperger, Autism, Atypisk Autism osv. eller AST ....


Jag tillstår att jag är "för bra/dålig" på att skumma alla trådar med massiv text.

Jag menade helt enkelt att det skulle bli lite "laddat" att behöva börja presentera sitt trassel med ordet autism. :-( För det är ju en väldigt speciell sak, gravt handikapp.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har jag asperger eller inte?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 11:06:20

Notwoodstock: Ja det ordet låter inte roligt alls, men frågan är vad man så skall kalla det :? För min del brukar jag säga Asperger, trots att detta i mitt fall inte är aktuellt, men folk har lättare att förstå sig på ett ord dom har hört förut ... :roll:
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Har jag asperger eller inte?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 15:31:54

TotteLin skrev:Notwoodstock: Ja det ordet låter inte roligt alls, men frågan är vad man så skall kalla det :? För min del brukar jag säga Asperger, trots att detta i mitt fall inte är aktuellt, men folk har lättare att förstå sig på ett ord dom har hört förut ... :roll:


Tack - jag tar tipset att kalla det för Asperger, folk behöver ju inte höra den exakt nutida termen, dom kanske t.o.m har kunskap om Asperger!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har jag asperger eller inte?

Inläggav Vilsen86 » 2014-01-04 17:02:23

okej tack TotteLin
jag har ingen aning det är min nya läkare som jag haft ett år som säger så här bara genom att titta på mig.

slackern, nej det har jag då aldrig tänkt på!
Vilsen86
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-08-28

Har jag asperger eller inte?

Inläggav Vilsen86 » 2014-01-04 17:07:54

Jag är då inget av det där du läste upp..
Vilsen86
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-08-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in