Ensamheten

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ensamheten

Inläggav jesusiscool » 2013-11-30 18:27:52

Pax!
Gör asperger så att man blir eller upplevet sig ensam? Ensamhetens diagnos, eller? Hur upplever ni det?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

ensamhet

Inläggav Huggorm » 2013-12-01 1:08:30

Asperger gör att man ofta har svårt att behålla sina gamla vänner och att skaffa nya. Sedan rivs folk med AS ofta bättre med att vara ensamma än andra, även om det finns en gräns för alla.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ensamheten

Inläggav Klaus-Heidi » 2014-01-01 20:33:11

Jag klarar av att vara ensam. Jag har varit det över 2 år nu. Suttit ensam i min säng framför datorn. Men även eremiten förväntar sig att en dag vandra ut i världen igen. Då och då kommer den, ensamheten. Den fyller din själ med tomhet, en tomhet du vill fylla tillsammans med någon. Tomhetens intensitet är stark, du ryser från hjärtat ut i kroppen. Och du känner sorg över vad som inte blivit.

Hoppet är vad som får allt att fortsätta vara precis som det alltid varit. Hoppet om att en dag vandra ut i världen igen. Den dagen kommer aldrig, och månaderna och åren går. Och ensamhetens realitet kryper sig närmare inpå.

Förstå mig rätt nu, jag är oftast fylld av glädje. Och jag är engagerad i en sorts hyperinteraktivitet online. Men den aktiviteten är i sitt fundament baserad på en djuprotad pessimism och paranoia. Ett heroiskt försök att med ren viljekraft handla som om pessimismen inte är och lurar där ute i skuggorna.

I den här tråden så kan ni berätta eller fråga det ni vill relaterat med stor frihet.
Klaus-Heidi
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2013-10-19

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 20:47:26

Man lär sig till slut att älska ensamheten, att till slut föredra den.
Nu är jag ju dock inte ensam längre men..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav Lilla LO » 2014-01-01 20:49:03

Kevlarsoul: Känner du fortfarande behov av att vara ensam?
Lilla LO
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-10-13
Ort: Skåne

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 20:49:49

Lilla LO skrev:Kevlarsoul: Känner du fortfarande behov av att vara ensam?


Ja.. Betydligt mer än vad jag gjorde förr..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav Lilla LO » 2014-01-01 20:53:06

Ja.. Betydligt mer än vad jag gjorde förr


Hur ser din vardagssituation ut? Är du sambo?

Anledningen till att jag frågar är för att jag försöker hitta tips och råd på hur jag ska förhålla mig till min pojkvän när han som han själv säger : Vill vara ifred ett tag . . .

Vi är särbos och har varit tillsammans i 4 år.
Lilla LO
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-10-13
Ort: Skåne

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 20:56:55

Lilla LO skrev:
Ja.. Betydligt mer än vad jag gjorde förr


Hur ser din vardagssituation ut? Är du sambo?

Anledningen till att jag frågar är för att jag försöker hitta tips och råd på hur jag ska förhålla mig till min pojkvän när han som han själv säger : Vill vara ifred ett tag . . .

Vi är särbos och har varit tillsammans i 4 år.


Jag har sedan ett halvår tillbaka ett distansförhållande.. Vissa skulle väl kalla det särbos men jag ogillar det ordet och vill inte använda det som benämning på mitt förhållande.

Men i min vardag är jag ensam och har varit i många år.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav notwoodstock » 2014-01-01 20:57:07

Ensam, lagom mycket - utan att ha koll på människorna i mitt (gamla?) liv.

Lyckligt installerande, dock för tidigt, av: Mac OS X 10.9 Maverick

Intressant i sammanhanget: http://en.wiktionary.org/wiki/maverick

Jag har hamnat så extremkonstigt med sjukdomen, att jag knappt kan möta någon.

Sorg och glädje är annorlunda med schizofreni. Fast, tänk nu om jag är en aspie också!

Datorberoendet är ok, men inte om jag måste från Internet - just nu så har jag oreda där.

Jag hittade en intressant länk: http://web4health.info/eu/faq/sv

Men har tappat bort den typ av Internetmissbruk som stod i Wiki - orkar inte leta just idag.

Att få va' sig själv skulle vara befriande! Men vem är man då egentligen, nu 50+ ? :-)Crying

Det hänger ihop med schizofrenisymtomet, förmågan att i en stor grupp människor, t.o.m i församlingen, känna sig ensam. :shock:

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 20:58:22

Ja.. Om jag vill vara ensam när vi väl är tillsammans.. Det är svårt..
Han vill sällan låta mig vara en längre stund.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav jesusiscool » 2014-01-01 20:59:01

Om man inte träffar andra människor hur kan man då orka att existera?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 21:00:38

Det orkar man inte..
Inte jag i alla fall..
Blir ganska så apatisk när jag är ensam under långa perioder.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav Lilla LO » 2014-01-01 21:03:27

Ja.. Om jag vill vara ensam när vi väl är tillsammans.. Det är svårt..
Han vill sällan låta mig vara en längre stund.


När/om du känner att du vill vara själv och han skickar sms mest för att säga att han saknar dig eller liknande, känner du då att han jagar dig?
Lilla LO
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-10-13
Ort: Skåne

Ensamheten

Inläggav jesusiscool » 2014-01-01 21:03:48

Det måste vara jobbigt att vara ensam som t.ex. en schizoid person
Bild
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Ensamheten

Inläggav Neurofunk » 2014-01-01 21:14:37

Jag föredrar att vara ensam. Mer och mer har jag blivit så. Jag kände dock ett stort hål av ensamhet inom mig under en väldans massor av dagar och nätter, men det tomrummet, som jag nu äntligen fått svar på vad det behövde fyllas med för att ensamhetskänslorna skulle utebli och ensamheten i sig skulle vara okej - har gjort att jag nu fullkomligt inte bryr mig alls om att vara nära andra människor, faktum är att det nu snarare känns mer irriterande än någonsin innan. Jag har ju mitt svar. Tomrummet är fyllt. Behöver inte längre andra i sökandet av förståelse över vem jag är. För nu vet jag. Och endast en jämlike/soulmate kan komma mig riktigt nära nu, om jag ens kommer vilja öppna mig för någon igen.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Ensamheten

Inläggav Syntaxerror » 2014-01-01 21:16:29

jesusiscool skrev:Det måste vara jobbigt att vara ensam som t.ex. en schizoid person
Bild

Då är man ju två!! Fast inte samtidigt kanske, de kanske inte kan snacka med varandra? Lite som att leva i skilda världar. Fast det är nog myt att man är som två personer.
Syntaxerror
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-05-12
Ort: Norrköping

Ensamheten

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-01 21:16:49

Lilla LO skrev:
Ja.. Om jag vill vara ensam när vi väl är tillsammans.. Det är svårt..
Han vill sällan låta mig vara en längre stund.


När/om du känner att du vill vara själv och han skickar sms mest för att säga att han saknar dig eller liknande, känner du då att han jagar dig?


Svårt att säga.
Beror på vilket humör jag är på.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ensamheten

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-01 21:22:26

Syntaxerror skrev:
jesusiscool skrev:Det måste vara jobbigt att vara ensam som t.ex. en schizoid person
Bild

Då är man ju två!! Fast inte samtidigt kanske, de kanske inte kan snacka med varandra? Lite som att leva i skilda världar. Fast det är nog myt att man är som två personer.

Att ha en schizoid personlighetsstörning är inte att ha multipla personligheter. En schizoid föredrar ensamaktiviteter. De lider inte av ensamhet, de föredrar den.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ensamheten

Inläggav Bastuper » 2014-01-01 22:48:34

Ensamhet skulle funka för mig om jag bodde inne i stan eller i tätorten och har lätt att ta mig ut till samlingsplatser och affärer, det är även det som är målet för mig.

Sen får man acceptera ensamheten, men kommer ha kontaktperson
men någon vän eller 2 att träffa emellanåt.
Annars har ja mina vänner via nätet.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Ensamheten

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-01 23:23:38

Syntaxerror skrev:
jesusiscool skrev:Det måste vara jobbigt att vara ensam som t.ex. en schizoid person
Bild

Då är man ju två!! Fast inte samtidigt kanske, de kanske inte kan snacka med varandra? Lite som att leva i skilda världar. Fast det är nog myt att man är som två personer.

Vet inte om det beror på min personlighet, livserfarenhet eller HA person men känner verkligen ingen mig. Fast min ensamhet är snarare självvald och egentligen inget jag föredrar mer än det andra.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ensamheten

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 1:22:57

Tänkte på min egen situation igen. :shock: :oops:

Inre röster genomsyrar hela min tillvaro, på gott och på ont. :-)Raging

Klarar därför ensamheten. Men vilket liv! Det går inte att föreställa sig. :-)006

Ser AS som en underbar förklaring på frågan om "varför". Att kanske kunna hitta tillbaka till mig själv, trots de 30 åren med psyktrassel.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Ensamheten

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 2:09:26

@AustenAnnie, Vad är en HA person?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Ensamheten

Inläggav Moggy » 2014-01-02 3:21:11

plåtmonster skrev:@AustenAnnie, Vad är en HA person?


Hells angels person. Farliga killar på hojen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ensamheten

Inläggav Lyysa » 2014-01-04 18:50:22

Jag avskyr ensamhet men jag försöker intala mig själv att det är min vän. Att det är bra att vänja sig vid det, att man tillslut mår bra av det. Men det spelar ingen roll hur mycket jag vänjer mig vid det för jag mår ändå dåligt om inte hela tiden men så ibland.

Jag har vart ensam i över två år. Och då snackar jag inte sådär trevligt ensam. Utan utfryst. Jag har inte haft en enda vän i skolan på två år, och nu tänker ni säkert ”Att inte ha någon vän är inte så farligt”. Jo det är det. För jag har inte haft någon att prata med, min klass ser mig inte, lärarna har inte sett mig, ingen har sett mig. Jag existerar inte i skolan. Jag har aldrig någon att prata med. Aldrig någonsin. Jag har ingen att jobba med när det är grupparbeten, det finns ingen som frågar mig. Hamnar jag i en grupp med folk så reagerar de inte ens, de brukar oftast bara lämna mig där och gå och jobba någon annanstans.

Jag har inte haft någon att sitta bredvid under lektionerna i flera år. Jag sitter inte ens i ett hörn längs bak i klassrummet men det känns ändå som så. Jag sitter ju för fan i mitten av klassrummet men folk sätter sig som i en cirkel runt omkring mig. Det går inte att sitta nära mig, man måste ha minst tre stolar emellan. Jag har väl någon väldigt farlig sjukdom antar jag.

Vart vill jag komma med detta? Ingenstans antagligen. Vill bara få fram att folk ibland säger till mig ”Du vet inte vad ensamhet är”, vet inte jag vad ensamhet är? Nej verkligen inte. Jag har ju för fan ingen aning om vad ensamhet är. Verkligen inte. Jag har bara levt med det i flera år och det har drivit mig till gränsen av vansinne. Nej jag har ingen aning om vad ensamhet är, verkligen inte.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in