Atypisk autism/autismliknande tillstånd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-29 10:58:49

MsTibbs skrev:Bipolär är INTE ett NPF! Det klassas som psykisk sjukdom.

Atypisk autism är INTE samma som McDD.


Fast McDD ska ju tydligen ligga under autismspektrumet. Fast att min psykolog skulle känna till just det känns tveksamt så jag vet inte vad hon är ute efter :/

Jaja vi fick iaf bra kontakt igår hon och jag så det känns som resten av utredningen kommer gå bättre. Men mycket kan bero på min aviga inställning till psykiatrin pga av felbehandling.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav LILITH_ » 2010-10-29 11:11:09

Ja, jag hade fel angående att bipolaritet tillhör autismspektrat, den räknas inte dit i dagsläget (hos vuxna åtminstone).
Blandade ihop det med att man funnit samma genetiska anlag för AST, schizofreni och bipolaritet. Men det verkar inte finnas någon jätteaktuell forskning i ämnet. Eller så googlar jag slarvigt.

Det jag hittade just nu var följande snåriga text om "Genetic overlap between autism, schizophrenia and bipolar disorder":
http://genomemedicine.com/content/1/10/102
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav LILITH_ » 2010-10-29 11:15:55

KaosPrinsessa, det kanske just var borderline hon menade med humörsvängningar, ångest osv.?
Inte helt ovanligt att man får sådan beteendeproblematik när man har en underliggande autismspektrumtillstånd, det är nog snarare regel än undantag, vill jag påstå. En sorts coping-strategy, ett sätt att hantera sin ångest på.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-29 11:56:51

LILITH_ skrev:KaosPrinsessa, det kanske just var borderline hon menade med humörsvängningar, ångest osv.?
Inte helt ovanligt att man får sådan beteendeproblematik när man har en underliggande autismspektrumtillstånd, det är nog snarare regel än undantag, vill jag påstå. En sorts coping-strategy, ett sätt att hantera sin ångest på.


Jag har gjort tester för personlighetsstörningar och jag har inte borderline. Det jag var närmast var personlighetsstörning uns med schizoida, schizotypa, depressiva och fobiska drag.
Dessutom snackade hon om något INOM autismspektrat och personlighetsstörningar hör inte till det.
Btw så visste jag sedan innan att bipoläritet inte är inom autismspektrat men orkade nte bry mig att rätta :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav MsTibbs » 2010-10-29 12:03:57

KaosPrinsessa skrev:
MsTibbs skrev:Bipolär är INTE ett NPF! Det klassas som psykisk sjukdom.

Atypisk autism är INTE samma som McDD.


Fast McDD ska ju tydligen ligga under autismspektrumet. Fast att min psykolog skulle känna till just det känns tveksamt så jag vet inte vad hon är ute efter :/


Ja, visst ligger det under autismspektrum, men det gör både AS, Kanners autism, Atypisk autism/PDD-NOS, MCDD, Retts syndrom... de är besläktade men de är för dens skull inte samma saker.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-29 14:19:19

MsTibbs skrev:
KaosPrinsessa skrev:
MsTibbs skrev:Bipolär är INTE ett NPF! Det klassas som psykisk sjukdom.

Atypisk autism är INTE samma som McDD.


Fast McDD ska ju tydligen ligga under autismspektrumet. Fast att min psykolog skulle känna till just det känns tveksamt så jag vet inte vad hon är ute efter :/


Ja, visst ligger det under autismspektrum, men det gör både AS, Kanners autism, Atypisk autism/PDD-NOS, MCDD, Retts syndrom... de är besläktade men de är för dens skull inte samma saker.


Ja det vet jag. Men det lät på dig som att de inte var släkt, men det var nog jag som tolkade fel, sry.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-29 22:41:49

MsTibbs skrev:Bipolär är INTE ett NPF! Det klassas som psykisk sjukdom.


Nej, det är inte ett npf, men det nämns ofta i samma sammanhang och jag har läst det som räknat till npf eller näraliggande (inte bara som samsjuklighsdiagnos alltså), hos BARN. Det kan ju tyckas rätt eller fel, det säger jag inget om, jag bara refererar vad jag tagit del av.

Här är förresten länk till artikeln jag talade om på annat ställe.

http://www.lakartidningen.se/old/conten ... 2_1187.pdf
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 14:58:03

Vad är den kliniska skillnaden på Asperger / Atypisk Autism. Aldrig förstått mig på detta, någon som kan förklara på SVENSKA utan att använda ICD-10 eller DSM IV ...
Detta är det jag kan läsa i mina papper, men ingen har egentligen lyckats förklara vad skillnaden är ... ???
Någon här som kan hjälpa? :?:

atoms

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav Fenrizia » 2014-01-01 15:14:15

Som jag har förstått det, är atypisk autism en diagnos man kan få när man uppfyller många, men inte ALLA, kriterier för någon av de andra autismspektrumdiagnoserna. Någon specifik skillnad är tyvärr svår att peka på, eftersom det är olika från fall till fall vilket exakt kriterium som fattas för att sätta just en Aspergerdiagnos.

Jag har själv fått diagnosen atypisk autism, men personligen tycker jag att jag lika gärna kunnat få en Aspergerdiagnos, för det är Aspergers syndrom jag själv känner att jag identifierar mig med. Atypisk autism blir dessutom en ganska vag diagnos, eftersom den antingen kan vara mer som Asperger ELLER mer som klassisk autism i symptomen, och diagnosen i sig säger inget om huruvida man är låg- eller normalbegåvad.
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 15:28:45

Enligt tester är jag teoretiskt hög-begåvad och "läshuvud", men när det kommer till det mänskliga mötet och interaktion så blir det kalabalik ...
Har också "f*cked up" närminne men när det kommer till sådant som hänt för 10-15 år sen kan jag beskriva detaljer ...

Men har aldrig riktigt själv heller förstått och FK ville inte bedöma det som NP-diagnos, trots att alla tester sa något helt annat ...

Jaja bara en fråga jag kastade ut, för jag fattar inte riktigt hur jag skall förklara, för "Alla" vet vad Asperger är men när man säger att man har Atypisk Autism ser folk ut som frågetecken i ansiktet ... :lol:
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav slackern » 2014-01-01 15:41:39

TotteLin skrev:Jaja bara en fråga jag kastade ut, för jag fattar inte riktigt hur jag skall förklara, för "Alla" vet vad Asperger är men när man säger att man har Atypisk Autism ser folk ut som frågetecken i ansiktet ... :lol:


Bara säga att lasermannen har samma diagnos. Då kommer folk säga AAAha den.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 15:47:23

Bara säga att lasermannen har samma diagnos. Då kommer folk säga AAAha den.


Slackern tror du inte det är lite att skjuta sig själv i foten??!!

Sökte Nu lite mera seriöst svar, men visst skall fundera på det om jag vill att min diagnos skall associeras med "Laser-Mannen" ... :P
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav slackern » 2014-01-01 15:53:11

TotteLin skrev:
Bara säga att lasermannen har samma diagnos. Då kommer folk säga AAAha den.


Slackern tror du inte det är lite att skjuta sig själv i foten??!!

Sökte Nu lite mera seriöst svar, men visst skall fundera på det om jag vill att min diagnos skall associeras med "Laser-Mannen" ... :P


Tänkte bara att det kunde lätta upp stämningen lite. Ibland kan det vara bra att vara lite självironisk. Att man själv tar upp fördomar kring diagnoser och avdramatiserar det på något sätt.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 15:55:45

Tänkte bara att det kunde lätta upp stämningen lite. Ibland kan det vara bra att vara lite självironisk. Att man själv tar upp fördomar kring diagnoser och avdramatiserar det på något sätt.


JA jag vet, jag kan ta det! ger tillbaka med samma mynt! ...

Men jag söker svar, tramsa runt kan vi ju alltid göra i annan tråd ... :P
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav slackern » 2014-01-01 16:04:36

TotteLin skrev:
Tänkte bara att det kunde lätta upp stämningen lite. Ibland kan det vara bra att vara lite självironisk. Att man själv tar upp fördomar kring diagnoser och avdramatiserar det på något sätt.


JA jag vet, jag kan ta det! ger tillbaka med samma mynt! ...

Men jag söker svar, tramsa runt kan vi ju alltid göra i annan tråd ... :P


Förlåt inte meningen att tramsa. Tänkte bara att det var ett snabbt sätt att få tyst på folk och slippa att förklara mer.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger / Atypisk Autism

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 16:13:27

slackern skrev:
TotteLin skrev:
Tänkte bara att det kunde lätta upp stämningen lite. Ibland kan det vara bra att vara lite självironisk. Att man själv tar upp fördomar kring diagnoser och avdramatiserar det på något sätt.


JA jag vet, jag kan ta det! ger tillbaka med samma mynt! ...

Men jag söker svar, tramsa runt kan vi ju alltid göra i annan tråd ... :P


Förlåt inte meningen att tramsa. Tänkte bara att det var ett snabbt sätt att få tyst på folk och slippa att förklara mer.

Jo kan du har rätt i. Men finns det ingen mera "bättre" person man kan hänvisa till ... ??? I sådana fall ... ???
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 8:49:14

Verkar egentligen inte vara någon som vet vad Atypisk Autism egentligen är ..??? Jag är inte För sjuk och inte För frisk ... hmmmm????? :-)063
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 9:58:49

Läst lite på internet och funnit att jag faktiskt varken har det ena eller det andra enligt DSM-5 ... Jag har Autismliknande tillstånd.

Men enligt ICD-10 har jag Atypisk Autism ... :-)063

Så nu är det upp till vården att bestämma vad jag lider av, undra hur FK, Kommunen ställer sig till faktum att DSM-5 används på internationell nivå och ICD-10 på nationell nivå???? :-)051
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-02 10:03:43

Har fått Asperger diagnos för ca 10 år sedan men blivit informerad att man inte använder de termerna längre. Utan att man istället använder sig av autism spektrat och att jag i så fall förmodligen är väldigt högfungerande. Möjligen Atypisk Autism.

Det är svårt jag känner likadant.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:11:52

AustenAnnie skrev:Har fått Asperger diagnos för ca 10 år sedan men blivit informerad att man inte använder de termerna längre. Utan att man istället använder sig av autism spektrat och att jag i så fall förmodligen är väldigt högfungerande. Möjligen Atypisk Autism.

Det är svårt jag känner likadant.


Rätt roligt ... :-)063 kommer jag utanför Sveriges gränser har jag inte Atypisk Autism utan då har jag ett Autismspektrum tillstånd ... :-)Raging

Så nu får vi se hur det blir framöver och vad Mitt landsting tycker jag lider av ...
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav alixha » 2014-01-02 10:44:26

Från vad jag har läst så behåller personer med Aspergers Syndrom sin diagnos, det är alltså bara dom som fått en diagnos efter ändringen som kallas något annat.
Så om du inte vill krångla kan du fortfarande säga att du har AS.

Autismspektrumtillstånd ersätter:
1. Autistiskt syndrom
2. Aspergers syndrom
3. Desintegrativ störning
4. Genomgripande störning i utvecklingen UNS (utan närmare specifikation)

Atypisk autism/autismliknande tillstånd/4 innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för autistiskt syndrom eller för Aspergers syndrom. Benämningen "Genomgripande störning i utvecklingen UNS (Utan Närmare Specifikation)" används också ibland, men är inte så vanlig på svenska.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:47:11

alixha skrev:Från vad jag har läst så behåller personer med Aspergers Syndrom sin diagnos, det är alltså bara dom som fått en diagnos efter ändringen som kallas något annat.
Så om du inte vill krångla kan du fortfarande säga att du har AS.

Autismspektrumtillstånd ersätter:
1. Autistiskt syndrom
2. Aspergers syndrom
3. Desintegrativ störning
4. Genomgripande störning i utvecklingen UNS (utan närmare specifikation)

Atypisk autism/autismliknande tillstånd/4 innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för autistiskt syndrom eller för Aspergers syndrom. Benämningen "Genomgripande störning i utvecklingen UNS (Utan Närmare Specifikation)" används också ibland, men är inte så vanlig på svenska.


Ok, Tack Alixha, men verkar ändå vara en djungel därute då mitt boendeteam använder sig av DSM-5 ... Men det är väl lite olika.

Får se lite här framöver vad dom bestämmer sig för ... ?! :-)Raging
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav alixha » 2014-01-02 10:54:58

Det är verkligen en djungel, i vanlig ordning! :lol:

Om du vill krångla till det lite mer eller kanske få mer klarhet:
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... e_diagnos/
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 10:55:45

alixha skrev:Det är verkligen en djungel, i vanlig ordning! :lol:

Om du vill krångla till det lite mer eller kanske få mer klarhet:
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... e_diagnos/


Tror jag låter bli iallafall för NU ... :roll:
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in