Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2013-12-29 23:57:53

Hej! jag fastnar lätt i negativt ältande över små detaljer, så jag tränar mig på att tänka positiv, kärlek, lugn, extas, alla positiva tankar känslor fantasier osv. jag tänker de orden i huvudet om och om igen så mycket jag kan för att behålla humöret uppe och det verkar funka på mig!

Det är roligare än att älta ångest, pinsamma fel du gjort osv. Så tänk positiv kärlek lugn extas och alla positiva ord om och om igen om ni vill, fungerar för mig och mår bättre!
:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 0:16:13

-Du har läst för mycket Mia Törnblom...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2013-12-30 0:33:36

Att tänka positivt förändrar inte en negativ situation. Med tanke på att du skriver "små detaljer", jo, det har sina fördelar att inte tycka att världen går under för att man satte lite för mycket salt i maten.

Själv skulle jag ge vad som helst för att vara tillbaka i dom dagarna när pinsamma fel var det av vad jag gjort som jag hade att älta i. Det här är inte en insynsskyddad avdelning och jag tänker inte gå in på detaljer, men det finns situationer som man inte kan tänka bort.

Men om man sätter för mycket salt i sin köttgryta kan man ju tänka att det inte kommer att spela någon roll om en månad...
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Huggorm » 2013-12-30 0:40:24

Klart man mår bättre av att tänka positivt. Man bör glädja sig över det man har snarare än att sukta över det man inte har. Det är en utmärkt livsstrategi.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2013-12-30 1:47:06

För en gångs skull håller jag med Huggorm. Jag fick ett tips om att använda tanken "det löser sig" och nog sjutton blev saker bättre i mitt liv när jag inte oroade mig i onödan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2013-12-30 1:49:56

Miche skrev:För en gångs skull håller jag med Huggorm. Jag fick ett tips om att använda tanken "det löser sig" och nog sjutton blev saker bättre i mitt liv när jag inte oroade mig i onödan.


Mycket löser sig, men inte kan man tänka bort allt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2013-12-30 1:53:33

Meppe skrev:
Miche skrev:För en gångs skull håller jag med Huggorm. Jag fick ett tips om att använda tanken "det löser sig" och nog sjutton blev saker bättre i mitt liv när jag inte oroade mig i onödan.


Mycket löser sig, men inte kan man tänka bort allt.

Självklart inte, älta gammalt och oroa sig över morgondagen är dock väldigt energikrävande och improduktivt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav gadas » 2013-12-30 11:38:57

Meppe skrev:Mycket löser sig, men inte kan man tänka bort allt.


Men man kan upptäcka att det går att välja om man ska tänka fram det eller inte. Det handlar inte om att förbjuda sig utan om att tillåta sig. Att tillåta sig att ha ångest funkar mycket bättre än att förbjuda sig att ha ångest - eftersom anspänningen att hålla ångesten borta är av samma slag som den som skapar ångesten.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2013-12-30 14:53:33

Kul att tänka positivt funkar för någon, men tyvärr funkar det inte för mig.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav cc33314 » 2013-12-30 17:04:51

Det handlar om att vara positiv, kärleksfull, våga vara och lita på den du är, det handlar om att hitta sig själv, köra sitt race, får du motgångar så lär dig av dem, kämpa vidare, alla har något positivt, någon bra egenskap, använd den och kör på, ni har alla någon styrka, använd styrkan!

Det går att trots asperger och ångest och motgångar leva ett lyckligt liv det handlar bara om inställning och att kämpa mot oddsen, jag lyckades, det kan ni också!

Ha en trevlig dag!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Huggorm » 2013-12-30 17:09:44

cc33314 skrev:Det handlar om att vara positiv, kärleksfull, våga vara och lita på den du är, det handlar om att hitta sig själv, köra sitt race, får du motgångar så lär dig av dem, kämpa vidare, alla har något positivt, någon bra egenskap, använd den och kör på, ni har alla någon styrka, använd styrkan!

Det går att trots asperger och ångest och motgångar leva ett lyckligt liv det handlar bara om inställning och att kämpa mot oddsen, jag lyckades, det kan ni också!

Ha en trevlig dag!

Så är det, men jag tror man måste upptäcka det själv för att kunna förstå
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2013-12-30 17:26:23

Huggorm skrev:
cc33314 skrev:Det handlar om att vara positiv, kärleksfull, våga vara och lita på den du är, det handlar om att hitta sig själv, köra sitt race, får du motgångar så lär dig av dem, kämpa vidare, alla har något positivt, någon bra egenskap, använd den och kör på, ni har alla någon styrka, använd styrkan!

Det går att trots asperger och ångest och motgångar leva ett lyckligt liv det handlar bara om inställning och att kämpa mot oddsen, jag lyckades, det kan ni också!

Ha en trevlig dag!

Så är det, men jag tror man måste upptäcka det själv för att kunna förstå

Nej det är en ogiltig generalisering från ett enskilt exempel. Det kallas också för anekdotisk bevisföring och det både anses och är oseriöst.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 18:07:15

cc33314 skrev:Det handlar om att vara positiv, kärleksfull, våga vara och lita på den du är, det handlar om att hitta sig själv, köra sitt race, får du motgångar så lär dig av dem, kämpa vidare, alla har något positivt, någon bra egenskap, använd den och kör på, ni har alla någon styrka, använd styrkan!

Det går att trots asperger och ångest och motgångar leva ett lyckligt liv det handlar bara om inställning och att kämpa mot oddsen, jag lyckades, det kan ni också!

-Ursäkta, men det där är hallelujasnack.
Positivt tänkande har blivit den nya väckelserörelsen, senaste flugan - optimistkunsulter och positivt tänkande-gurus är det nya Målle Lindberg.

Man vill tuta i oss att det går att VÄLJA lycka och glädje framför olycka och det genom att suggerera sig själv genom att endast tänka positiva tankar.

Detta är fullständigt befängt.
Man kan inte hypnotisera sig själv på det viset och hur man mår beror på livssituationen i stort snarare än på hur man tänker.

Här ett boktips.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/b ... -tankande/
Barbara Ehrenreich har fått nog av den tvångs­glädjekultur som ordinerar en positiv attityd mot motgångar i livet. Malin Ullgren läser en underhållande uppgörelse med positivitetskulten.

En kommunalanställd kvinna berättade en gång för mig om sin erfarenhet av ”att välja glädje”, eller en liknande fortbildningsdag i harmoni, lycka och positiva tankar: Hon ansåg att det hela var bortkastad tid och dessutom obehagligt påtvingat av arbetsgivaren. Hon protesterade tyst genom att vägra bära den namnskylt som under dagen skulle sätta henne i ordlös kontakt med andra kursdeltagare.

I pausen kom den namnkunnige och framgångsrike endagsgurun fram till henne och påpekade att hon saknade skylt på bröstet. När hon svarade att hon inte ville ha någon, blev han bekymrad och höll ett spontant anförande om vikten av att göra sig av med negativa attityder, som annars lätt kunde sprida sig i gruppen. Det var alltså inte fullt acceptabelt att en vuxen människa ifrågasatte innehållet i en föreläsning.

Grundtanken i Barbara Ehrenreich bok ”Gilla läget” är att ett samhälle som inbillar sina medborgare att en positiv attityd är viktigare än att klaga över orättvisor är osunt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav elle » 2013-12-30 19:24:20

Jag håller med Krigarsjäl. Det kan vara tröttsamt i längden med en utstuderad och tillgjord attityd " tänk positivt " .
Jag har haft en kurator som jag inte fick diskutera saker som var viktiga och svåra för han lyckates alltid byta ämne för att få mig att tänka " positivt ". Hela samhället verkar genomsyras av " positivt tänkande " trots att å andra sidan drabbas många människor av psykisk ohälsa..
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 19:39:03

-Jag tror på vikten av att låta människor vara på det humör de är på - det vill säga äkta - snarare än tillgjord, och i många fall, påtvingad käckhet.
Nu är det en gång så att ilska, sorg, med mera tillhör det mänskliga livet och att försöka förmå folk att sopa såna känslor under mattan blir bara dysfunktionellt i längden.

Men det här hänger ihop med försäljarsamhället; makthavarna vill gärna att vi är okritiska och bara konsumerar för glatta livet.

För övrigt ser jag optimistkonsulter och positivt tänkande-gurus som kvacksalvare. Charlataner.
Har man verkliga problem är det människor med riktig kompetens och riktig utbildning man ska vända sig till, inte till nån klämmig tänka positivt-konsult med diplom från Hey Baberiba-institutet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Huggorm » 2013-12-30 19:42:49

Det handlar mer om att betrakta en situation och se det som är bra istället för det som är dåligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav antonius » 2013-12-30 19:43:24

Om man har ett ångetsmonster i magen skall man naturligtvis inte mata det med dåliga tankar för då växer det, men man blir inte av med det, att tro det leder bara till falsk lycka, man får försöka hålla det i schack, det kan ta många år att komma till den insikten, en del lär sig väl aldrig :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 19:43:48

Huggorm skrev:Det handlar mer om att betrakta en situation och se det som är bra istället för det som är dåligt.

Nja, positivt tänkande är ett geschäft utan vederhäftighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav antonius » 2013-12-30 19:45:45

KrigarSjäl skrev:Hey Baberiba-institutet.


...Hey Baberiba, haha. Du har en poäng där :-)005
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Kevlarsoul » 2013-12-30 19:46:53

"roligare än att älta ångest" Hmpf..
Jaja för jag ältar ju allt det jobbiga för att jag tycker det är förbannat roligt.. :roll:

Det enda jag har känt hjälpt mot jobbiga tankar (i alla fall för stunden) är att sjunga.
Men det är ju jag det..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Idiot » 2013-12-30 19:49:59

Det finns ju annars en "inställning" som löser alla problem. :-|
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2013-12-30 20:15:59

Huggorm skrev:Det handlar mer om att betrakta en situation och se det som är bra istället för det som är dåligt.

Det här är ju bara fånigt, och jag tänker visa med ett exempel på hur fånigt det är.

Förra månaden drabbades jag av regnbågshinneinflammation i vänster öga. Det är någonting som inte går över av sig självt, utan det kräver behandling. Jag vände mig alltså till ögonakuten för att få hjälp. Som tur var mötte jag en professionell läkare där och inte en positivitetsguru. En av den senare sorten hade väl kläckt ur sig: "Men du ska se det som är braaa i stället för det som är dåligt. Ditt högra öga är ju friskt!" Lyckligtvis såg läkaren det som var dåligt - det vänstra ögat - och satte in åtgärder. Jag slapp också råd som: "Tänk på kääärleeek så kommer du att må mycket bättre!" I stället fick jag tydliga instruktioner om hur jag skulle sköta medicineringen och det är jag tacksam för.

För att sammanfatta så är jag tacksam för att det fokuserades på det dåliga och vad man bör göra för att åtgärda det. Det är precis det som positivitetsgurus inte gör och resultatet är i många fall katastrofalt.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kullan » 2013-12-30 20:31:38

Idiot skrev:Det finns ju annars en "inställning" som löser alla problem. :-|


Finns det någon knapp man gör den " inställningen" via?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav antonius » 2013-12-30 20:31:53

Kevlarsoul skrev:Det enda jag har känt hjälpt mot jobbiga tankar (i alla fall för stunden) är att sjunga.
Men det är ju jag det..


Ja varför tror du att körsång är så populärt i ångestlandet Ingmar Bergman/Lars Norén, ett bra sätt att dämpa ångest är att sjunga, allt från pråmdragare på Volga och bomullsplantage slavar i Mississippideltat har just sjungit för att dämpa sin ångest och sina helveteskval :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in