Vård och sociala insatser i Södertälje?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Fabela » 2013-12-19 23:24:12

Vill flytta, vet inte vart, men har sneglat lite på Södertälje.

Men hur är vården där, nån som vet? Vilka resurser har psykiatrin t.ex, och hur fungerar det? Habilitering, stöd, allt sånt?

Vill nån t.ex. inte skriva här av integritetsskäl, så hiv iväg ett PM eller mejl, vetja :-)Happy Jag lovar på heder och samvete att inte föra nåt vidare, vare sig på eller utanför forumet.

Och förresten får man gärna berätta om annat också än vården, om man vill. Jag har ingen koppling dit, nämligen, så tips och erfarenheter (särskilt som hundägare) vore bara trevligt att få.

Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Södertälje?

Inläggav Alien » 2013-12-20 0:03:02

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Södertälje?

Inläggav Moggy » 2013-12-20 0:07:54

Googla lite på "södertälje nyheter" så får du en uppfattning lite om vad som händer där. Kan vara en hjälp för att avgöra om du tror att du skulle trivas där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Fabela » 2013-12-20 0:58:08

Tack Moggy, jag vet hur det brukar skrivas om Södertälje. Men som en slumunge från Sthlm vet jag, att vardagen för de boende i området inte nödvändigtvis motsvarar bilden man får av tidningarna.

Så några mer personliga erfarenheter, nån?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Svarta » 2013-12-20 6:47:38

Jag skulle aldrig flytta dit. Jag har bott där, så jag vet vad jag pratat om.

Det händer helt enkelt för mycket skit för att det skall kännas tryggt och säkert.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-20 8:31:01

Kvantifiera deras "vårdprestanda" genom antal SEK spenderade i vård per individ, längd på vårdköer, platsbrist osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Fabela » 2013-12-20 9:37:24

Svarta skrev:Jag skulle aldrig flytta dit. Jag har bott där, så jag vet vad jag pratat om.

Det händer helt enkelt för mycket skit för att det skall kännas tryggt och säkert.
Hur länge sen var det du bodde där? Och i vilket område - eller menar du att du upplevde att det var lika illa överallt?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Blomma85 » 2013-12-20 20:12:44

Jag är uppvuxen i Södertälje, bor dock inte kvar nu men har hela min familj och en del vänner där, och det är inte värre där än i en vanlig Stockholmsförort. Det är ju inte paradiset på jorden men jag har aldrig känt mig otrygg där och då har jag ändå varit ute på kvällarna en del. Visst finns det områden som är värre än andra och som man helst undviker men annars är det inga problem. Angående vården, det var några år sen jag flyttade därifrån så jag kan inte säga hur det är i nuläget, men jag gick på öppenpsyk där och hade inga problem med dem. Fick den vård jag behövde. Sen finns ju vårdval i Stockholms län också om man inte skulle vara nöjd och vill vända sig någon annanstans.
Blomma85
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2011-11-19
Ort: Stockholm

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Fabela » 2013-12-20 22:17:21

Tack, Blomma85 :D
Har just kommit till slutsatsen att om den där nattsvarta bilden som gärna serveras stämde, så skulle det rimligtvis finnas massor med lgh-bytesannonser där folk sökte sig därifrån. Men så är det inte. Visst finns såna också, men många söker också byte inom S-tälje.

Sen handlar det om tycke och smak också, bara. Jag personligen tycker inte så illa om nånting som det utslätade och tillrättalagda. Området jag nu bor i har drabbats hårt av hard core gentrifiering, allt liv här har liksom bara dött, nu är det bara prestige och trendigt som gäller. Har bott från fina Östermalm till slummen i bl.a. Alby och allt däremellan, och inte upplevt nåt så obehagligt som det här nuvarande. Men andra skulle ge sin högra hand för att bo här.
Så så där är det, vi är alla olika :-)Happy

Så fler erfarenheter, tack, om det finns några här :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Svarta » 2013-12-21 12:45:54

Fabela skrev:
Svarta skrev:Jag skulle aldrig flytta dit. Jag har bott där, så jag vet vad jag pratat om.

Det händer helt enkelt för mycket skit för att det skall kännas tryggt och säkert.
Hur länge sen var det du bodde där? Och i vilket område - eller menar du att du upplevde att det var lika illa överallt?



Lika illa överallt är det givetvis inte. Men jag skulle nog undvika Ronna, Geneta, Hovsjö i alla fall. Skulle inte heller vilja bo i Fornhöjden eller Lina.

Det var ett bra tag sedan jag bodde där, men jag är där regelbundet då jag har släkt kvar där.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Vård och sociala insatser i Södertälje?

Inläggav Fabela » 2013-12-21 17:03:43

Tack Svarta!

Har mest funderat på centrum och Järna än så länge, det var ju skönt att du inte räknade upp dem :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in