Mobil BankID

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mobil BankID

Inläggav Miche » 2013-12-19 12:22:06

Zirre skrev:Sist jag gjorde ett bankärende via datorn tog det 25 minuter. När jag gjorde ett liknande bankärende via mobilen och Mobil BankID tog det 7 minuter. :D

Oj, för mig har det aldrig någonsin ens tagit 7 minuter på datorn att göra något bankärende, inloggningen går på max 30 sekunder, själva ärendet brukar inte ta så värst lång tid det heller (går dock betydligt mycket fortare på min bank än den mamma har, deras sida är helt jävla hopplöst seg...)

kullan skrev:Att skriva ocr - på mobilen måste vara jobbigare anser jag.

De flesta bankappar använder kameran för att läsa OCR-nummer så man slipper knappa det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobil BankID

Inläggav barracuber » 2013-12-19 12:27:15

Titti skrev:Jag använder bara mobiltillgången till banken för två saker: kolla saldot och överföringar mellan egna konton. Då loggar jag in med en kod, som ger begränsade möjligheter att göra saker (inga transaktioner annat än mellan egna konton tex).

Precis så gör jag också.

Men jag har ändå skaffat Mobil Bank-ID appen (som lustigt nog bara heter "BankID") i androiden. Har hittills inte använt den eftersom jag inte gillar att göra avancerade bankärenden på stan.

Jag förstår varför Swedbank pushar mobilt bankid så hårt. Det är för att de vet att batterierna i kundernas dosor tar slut förr eller senare och de batterierna är nämligen engångs - dosorna klarar helt enkelt inte batteribyte! Den dagen batteriet tar slut måste man antingen slänga den gamla dosan och skaffa ny dosa (vilket känns som rena stenåldern för mig) eller - som Swedbank vill - gå över till smartphoneappen, vilket knappast alla deras kunder vill. :roll: Tror att Swedbank överskattar kundernas benägenhet och vilja att använda smartphones här.

Jag ser andra möjligheter med mobilt bankid utöver bankärenden ffa att kunna logga in på skatteverket, försäkringskassan och liknande. Men som sagt jag är inte pigg på idén att hålla på med sådant ute på stan. Där håller jag med kullan, det vill jag helst göra hemma på datorn.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Mobil BankID

Inläggav Zirre » 2013-12-19 13:17:12

Miche skrev:
Zirre skrev:Sist jag gjorde ett bankärende via datorn tog det 25 minuter. När jag gjorde ett liknande bankärende via mobilen och Mobil BankID tog det 7 minuter. :D

Oj, för mig har det aldrig någonsin ens tagit 7 minuter på datorn att göra något bankärende, inloggningen går på max 30 sekunder, själva ärendet brukar inte ta så värst lång tid det heller (går dock betydligt mycket fortare på min bank än den mamma har, deras sida är helt jävla hopplöst seg...)

Beror på mängden papper såklart men jag ville bara beskriva skillnaden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Mobil BankID

Inläggav Zirre » 2013-12-19 13:19:04

barracuber skrev:[...]Men som sagt jag är inte pigg på idén att hålla på med sådant ute på stan.[...]

Jag gör det inte heller på stan, jag gör det hemma. Igår var det på surfplattan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Mobil BankID

Inläggav Titti » 2013-12-20 2:49:49

barracuber skrev:
Titti skrev:Jag använder bara mobiltillgången till banken för två saker: kolla saldot och överföringar mellan egna konton. Då loggar jag in med en kod, som ger begränsade möjligheter att göra saker (inga transaktioner annat än mellan egna konton tex).

Precis så gör jag också.

Men jag har ändå skaffat Mobil Bank-ID appen (som lustigt nog bara heter "BankID") i androiden. Har hittills inte använt den eftersom jag inte gillar att göra avancerade bankärenden på stan.

Jag förstår varför Swedbank pushar mobilt bankid så hårt. Det är för att de vet att batterierna i kundernas dosor tar slut förr eller senare och de batterierna är nämligen engångs - dosorna klarar helt enkelt inte batteribyte! Den dagen batteriet tar slut måste man antingen slänga den gamla dosan och skaffa ny dosa (vilket känns som rena stenåldern för mig) eller - som Swedbank vill - gå över till smartphoneappen, vilket knappast alla deras kunder vill. :roll: Tror att Swedbank överskattar kundernas benägenhet och vilja att använda smartphones här.

Jag ser andra möjligheter med mobilt bankid utöver bankärenden ffa att kunna logga in på skatteverket, försäkringskassan och liknande. Men som sagt jag är inte pigg på idén att hålla på med sådant ute på stan. Där håller jag med kullan, det vill jag helst göra hemma på datorn.

Jag har också ett mobilt bank-id, som jag använder i andra sammanhang. Till banken loggar jag in med min dosa (Swedbank) och i den har jag bytt batteri flera gånger. Men det kanske är en gammal modell jag ska hålla hårt i...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Mobil BankID

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-20 2:59:11

Jag använder Mobilt BankID främst för att logga in på Swish men även för att logga in på Vårdguiden, CSN och andra mobilappar från vissa myndigheter. Exempelvis gjorde jag denna terminens CSN-registrering i mobilen därför att det är så krångligt att använda e-legitimation på kort i datorn som jag måste göra med Nordea. Dock läste jag i den vändan på Nordeas hemsida att man planerade att övergå helt från e-legitimation på kort till e-legitimation på fil i eventuellt samma form som BankID.

Detta hade dock inte skett senast jag kollade på Nordeas hemsida för några dagar sedan. I mobiltelefonen brukar jag dock använda appen som man kan logga in med en förenklad inloggningskod för att kontrollera saldo och göra överföringar mellan egna konton. Jag brukar kolla saldot ett par gånger per dag med den appen. Jag har även en app för större bankärenden där man använder just Mobilt BankID för legitimering men den har jag inte testat.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Mobil BankID

Inläggav barracuber » 2013-12-20 10:20:06

Gripandekylig skrev:Jag använder Mobilt BankID främst för att logga in på Swish men även för att logga in på Vårdguiden, CSN och andra mobilappar från vissa myndigheter. Exempelvis gjorde jag denna terminens CSN-registrering i mobilen därför att det är så krångligt att använda e-legitimation på kort i datorn som jag måste göra med Nordea. Dock läste jag i den vändan på Nordeas hemsida att man planerade att övergå helt från e-legitimation på kort till e-legitimation på fil i eventuellt samma form som BankID.

Swedbank har nog aldrig haft kort utan enbart fil, skönt tycker jag. Även om fil har två nackdelar: dels krävs att man har installerat java i webbläsaren (vilket jag kan tänka mig avskräcker många), dels att det bara fungerar på de datorer där filen finns. Det hade iofs varit ännu värre om det skulle gå på vilken dator som helst, och ännu ännu värre om filen låg på molnet, vilken mardröm - där är en sak man INTE ska lägga på molnet! Finns folk (Swedbank t.o.m. tipsar om det) som lägger filen på USB-minne, vilket är flexibelt men riskabelt.

Jag skärper säkerheten på de datorer jag installerar bankidfilen på, aldrig automatisk login samt lösenord på skärmsläckare/viloläge. Om man vet vad filen heter (räcker med en googling att ta reda på) är det enkelt att sno filen annars.
Titti skrev:Jag har också ett mobilt bank-id, som jag använder i andra sammanhang. Till banken loggar jag in med min dosa (Swedbank) och i den har jag bytt batteri flera gånger. Men det kanske är en gammal modell jag ska hålla hårt i...

Min är en sån här, det är nog den senaste (sista?) generationen:
Bild
så du har nog en äldre mera fyrkantig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Mobil BankID

Inläggav Zirre » 2013-12-20 15:57:58

Barracuber skrev:[..]Min är en sån här, det är nog den senaste (sista?) generationen:
Bild
så du har nog en äldre mera fyrkantig.

Jag har en likadan fast från SEB. Den är bara jobbig och tramsig. *ogilla* Mobil BankID är klart bättre än den dosan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mobil BankID

Inläggav kullan » 2013-12-20 16:11:31

Jag har en likadan från Swedbank. Gillar min dosa. Är inte alls tramsig i min mening. Då är det tramsigare att hålla på med mobilen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mobil BankID

Inläggav Miche » 2013-12-21 11:59:54

Min älskling har en sån här:
Bild

Den ska vara talande (men är tyst), stor rejäl modell...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobil BankID

Inläggav Hundralappen » 2013-12-21 12:26:41

kullan skrev:Jag har en likadan från Swedbank. Gillar min dosa. Är inte alls tramsig i min mening. Då är det tramsigare att hålla på med mobilen.


Varför? Det är exakt samma funktion fast en pryl mindre.


OnT: Vet inte om jag helt gillar en kod sådär, men ah.. Det är fett smidigt :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Mobil BankID

Inläggav kullan » 2013-12-21 14:05:10

Hundralappen skrev:Varför? Det är exakt samma funktion fast en pryl mindre.


sitter jag vid datorn och ska betala räkningar så tar jag bara fram min dosa och loggar in på min intenretbank. Varför ska jag öht använda mobilen till sådant jag kan ha datorn till när jag sitter vid datorn? Och jag flyttar inte över en massa pengar mellan olika konton när jag är på stan. Det gör jag hemma vid datorn.

Det känns som att denna trådens tema är att dumförklara oss som använder datorn hellre än mobilen. Känns kränkande måste jag säga.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mobil BankID

Inläggav Lonya » 2013-12-21 15:05:25

SKIT BRA tycker jag, slippa den där tröga dosan, mobilen funkar WAY bättre. Plus att man kan använda på alla enheter. Smidigt med tex recept och sånt, min dosa från nordea funkade aldrig.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Re: Mobil BankID

Inläggav Zirre » 2014-01-06 22:36:12

Har precis använt mobil bankID.
Gjorde ärendet på dator och loggade in med mobil bankID på telefon.

Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mobil BankID

Inläggav alixha » 2014-01-06 22:39:36

Jag avinstallerade mitt BankID i mobilen igår, jag använde det aldrig.
Gamle hederlige dosa! :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Mobil BankID

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-06 23:26:21

Jo det är smidigt förutsatt att man kommer ihåg koden.
Då datorn inte pajar.. men ja det är smidigt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Mobil BankID

Inläggav slackern » 2014-01-06 23:27:20

AustenAnnie skrev:Jo det är smidigt förutsatt att man kommer ihåg koden.
Då datorn inte pajar.. men ja det är smidigt.


Usch det skulle ju vara värsta mardröms scenariot. :(
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mobil BankID

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-07 1:24:38

Jag föredrog de där skapkorten med koder som fanns förr. Mycket lättare att få med på resor än den där jävla bankdosan. Och jag vill inte ha legitimation på fil för då blir det ännu svårare att få köra vilka operativsystemsversioner man vill.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mobil BankID

Inläggav barracuber » 2014-01-07 1:48:18

Bjäbbmonstret skrev:Jag föredrog de där skapkorten med koder som fanns förr. Mycket lättare att få med på resor än den där jävla bankdosan.

Jag fick sånt för några år sedan av Forex och tyckte det kändes som stenåldern redan då.

Finns det några banker eller system som fortfarande använder sådana kort? jag har en svag aning om att det gör det.

Bjäbbmonstret skrev:Och jag vill inte ha legitimation på fil för då blir det ännu svårare att få köra vilka operativsystemsversioner man vill.

Alla de kända OSen stödjs vad jag vet, däremot inte alla webbläsare. Det allra sugigaste är att man måste installera java på datorn.

Dessutom kan bankärendena bara utföras på de datorer där man installerat filen. Vilket åas man nog ska vara tacksam för. Programmerarna insåg tidigt att den här typen av system inte lämpar sig för molnlösningar :? Ändå "tipsar" Swedbank sina kunder om att man kan flytta med sig filen genom att lägga den på usb-minne.... :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Mobil BankID

Inläggav Hundralappen » 2014-01-07 2:06:42

kullan skrev:
Hundralappen skrev:Varför? Det är exakt samma funktion fast en pryl mindre.


sitter jag vid datorn och ska betala räkningar så tar jag bara fram min dosa och loggar in på min intenretbank. Varför ska jag öht använda mobilen till sådant jag kan ha datorn till när jag sitter vid datorn? Och jag flyttar inte över en massa pengar mellan olika konton när jag är på stan. Det gör jag hemma vid datorn.

Det känns som att denna trådens tema är att dumförklara oss som använder datorn hellre än mobilen. Känns kränkande måste jag säga.


Du använder ju mobilen som "dosa". Mycket smidigare.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Mobil BankID

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-07 3:04:03

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Och jag vill inte ha legitimation på fil för då blir det ännu svårare att få köra vilka operativsystemsversioner man vill.

Alla de kända OSen stödjs vad jag vet, däremot inte alla webbläsare. Det allra sugigaste är att man måste installera java på datorn.
:


Versioner sa jag. Dvs om du har skäl att inte uppgradera, kan du inte ha bank-id eller får köra separat system för sådana funktioner.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mobil BankID

Inläggav notwoodstock » 2014-01-07 7:00:51

slackern skrev:
AustenAnnie skrev:Jo det är smidigt förutsatt att man kommer ihåg koden.
Då datorn inte pajar.. men ja det är smidigt.


Usch det skulle ju vara värsta mardröms scenariot. :(


Jag rekommenderar redundanta lösningar:

Har råd både med Mac samt iPad.

Har två mobiler - båda med kontantkort. Och ringer helst på billig "fast"/IP-telefon.

Har två olika banker.

Har två-tre mailproviders.

Har två-tre huvudmailadresser hos min äldsta provider. En enbart som "slaskadress" - anmäler mig till nätsaker med den, så blir det spam, så är huvudadressen mer "hemlig".

Har två systempartitioner på disken - minst! :idea:

Jag har också omstartmöjligheter från USB-sticka som plan - den är dock bara 8 GB. Åtminstone installeraren kanske man skulle lägga där. :idea:

Har också två musikprylar (en iPod och en musikmobil) - men min tillvaro är för tillfället fylld av tyst musik. Kan inte lyssna, p.g.a inre rösterna - det får jag vänta lite med tills det löser sig mer "naturligt" än att vräka på med musik dygnet runt (som jag hade det förr). :mrgreen: :shock:

Har tvårumslägenhet, på gruppboende. Man kan alltid "hänga lite" därnere. :-)Happy

Har också tydligen redundans i huvudet - hävdar att jag varit klart mer korkad i 25 år. Men det kan gå mer välsignat till ibland när det gäller. :-)154

En form av redundans är att "allt kommer till den som kan vänta" - ta strulet i morrn när du kan tänka ordentligt.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mobil BankID

Inläggav Zirre » 2014-01-07 8:08:37

kullan skrev:[...]Det känns som att denna trådens tema är att dumförklara oss som använder datorn hellre än mobilen. Känns kränkande måste jag säga.


Så är det inte alls. :(
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mobil BankID

Inläggav plåtmonster » 2014-01-07 13:27:11

Smartphones saknar adkvat säkerhet (detsamma för BankID). Så visst vill man riskera sin ekonomi..
Man kan ju alltid hoppas att olyckor bara händer andra eftersom man själv aldrig upplevt någon.

Känner man till tangentbordsloggers blir sådant som identitetsprogram med "kodfil" och tips om att lägga sådant på USB minne rent löjeväckande när det gäller säkerhet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in