Som andra bäddar...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-13 13:48:24

- Hej! Jag kommer från TV3. Vet ni om att det ska flytta in en styckmördare här?
- HÄR !?!
- Ja, i ett gruppboende i området alltså, inte in i ert hem...
- Jasså... puuh!
- Hur ser ni på det?
- Underbart, man vill ju gärna själv bestämma vem man ska bo tillsammans med.
- Nä...me... nej, jag menar alltså hur ser ni på att det flyttar in en styckmördare i området?
- Nja, vad skulle jag ha för synpunkter på det?
- Tja, vi tänkte(!) att ni kanske inte vill ha era barn styckmördade...
- Naaa... det finns ju fler barn här, så varför skulle just mina...?
- Men känns det inte obehagligt?
- Nej, jag har asperger syndrom så jag bryr mig inte om sånt...

Som andra bäddar... får vi inte ligga alls!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav Fabela » 2013-12-13 17:48:47

:lol: :-)049
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Som andra bäddar...

Inläggav Savanten Svante » 2013-12-13 17:56:34

Har tv3 kört skitprogram på tv igen?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Som andra bäddar...

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-13 18:05:39

gadas skrev:- Hej! Jag kommer från TV3. Vet ni om att det ska flytta in en styckmördare här?
- HÄR !?!
- Ja, i ett gruppboende i området alltså, inte in i ert hem...
- Jasså... puuh!
- Hur ser ni på det?
- Underbart, man vill ju gärna själv bestämma vem man ska bo tillsammans med.
- Nä...me... nej, jag menar alltså hur ser ni på att det flyttar in en styckmördare i området?
- Nja, vad skulle jag ha för synpunkter på det?
- Tja, vi tänkte(!) att ni kanske inte vill ha era barn styckmördade...
- Naaa... det finns ju fler barn här, så varför skulle just mina...?
- Men känns det inte obehagligt?
- Nej, jag har asperger syndrom så jag bryr mig inte om sånt...

Som andra bäddar... får vi inte ligga alls!


Är det en påhittad dialog eller något som det finns klipp på? (O, snälla säg att det är sant!)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Som andra bäddar...

Inläggav Alien » 2013-12-13 18:49:39

Jag antar att TS alluderar på detta ärende: protester-mot-lss-boende-t34967.html

Men jag förstår inte poängen. Att aspergare är mer upplysta och toleranta än andra? Det tror jag inte på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Som andra bäddar...

Inläggav Fabela » 2013-12-13 19:35:29

Aha, så det var kanske ett verkligt fall då? Eller parodi på den isf, snarare?

Inte för att det spelar nån roll, sånt där händer ju hela tiden. Det är nåt märkligt och obehagligt som händer i det här landet, folk stängslar in och spärrar av för glatta livet. Är det inte massmördare som tar kål på ungarna, så är det hundkiss...

Gillade hur som helst gadas sätt att skruva till det, och få med de dubbla fördomarna :D

(Råkar f.ö. sen flera år bo i ett hus med gruppboende för autistiska vuxna. Kan rapportera att vi alla överlevt :wink: )
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-13 23:15:08

dasunbedingte skrev:
gadas skrev:- Hej! Jag kommer från TV3. Vet ni om att det ska flytta in en styckmördare här?
- HÄR !?!
- Ja, i ett gruppboende i området alltså, inte in i ert hem...
- Jasså... puuh!
- Hur ser ni på det?
- Underbart, man vill ju gärna själv bestämma vem man ska bo tillsammans med.
- Nä...me... nej, jag menar alltså hur ser ni på att det flyttar in en styckmördare i området?
- Nja, vad skulle jag ha för synpunkter på det?
- Tja, vi tänkte(!) att ni kanske inte vill ha era barn styckmördade...
- Naaa... det finns ju fler barn här, så varför skulle just mina...?
- Men känns det inte obehagligt?
- Nej, jag har asperger syndrom så jag bryr mig inte om sånt...

Som andra bäddar... får vi inte ligga alls!


Är det en påhittad dialog eller något som det finns klipp på? (O, snälla säg att det är sant!)


Jag är ledsen att behöva ta dig ur den villfarelsen... :wink:

Nej, det var bara en liten tanke från min sida... eller, ett par,tre stycken... små...

Det där att den boende själv visar sig ha asperger lade jag till i efterhand... som en parodisk motbild till vi-och-dom-tänkande.

Först har vi det här vanliga; främlingsfientliga och 'psykfientliga' låter som om det vore deras HEM man skulle flytta in i, bara för att man flyttar in i deras land eller deras stadsdel.

Annars handlar den bara om att det kanske inte är så konstigt att folk inte vill ha oss där, efter att TV3 berättat att styckmördare har AS - det hjälpte tydligen inte att de sa att inte alla med AS styckmördar...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-13 23:22:03

Fabela skrev:Gillade hur som helst gadas sätt att skruva till det, och få med de dubbla fördomarna :D

Tack!!

Jag har också haft ganska roligt åt den, om jag får säga det själv - jag vill på intet visa framhäva mig själv...

Fabela skrev:(Råkar f.ö. sen flera år bo i ett hus med gruppboende för autistiska vuxna. Kan rapportera att vi alla överlevt :wink: )

Hur har de överlevt då...? :P
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-13 23:26:42

Alien skrev:Jag antar att TS alluderar på detta ärende: protester-mot-lss-boende-t34967.html

Men jag förstår inte poängen. Att aspergare är mer upplysta och toleranta än andra? Det tror jag inte på.


Ja. Men en enkel poäng förslår inte i de här sammanhangen. Hellre något svårfattligt som demonstrerar vilken komplicerad verklighet vi lever i. Och till syvende och sist så handlar det kanske om att skratta åt galenskapen - det är ett lika underskattat vapen som pennan...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-13 23:32:10

Savanten Svante skrev:Har tv3 kört skitprogram på tv igen?


Vet inte. Tittar inte på såna kanaler... för att göra en dygd av nödvändigheten, jag har bara SVT och fyran. Men det här utgick från den här : protester-mot-lss-boende-t34967.html
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-13 23:34:01

gadas skrev:
Savanten Svante skrev:Har tv3 kört skitprogram på tv igen?


Vet inte. Tittar inte på såna kanaler... för att göra en dygd av nödvändigheten, jag har bara SVT och fyran. Men det här utgick från den här : protester-mot-lss-boende-t34967.html


Vem vet, kanske blir Paradise Hotel med AS-tema som nästa "feel good"-dokusåpa för NT-underhållning. Hilarious.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Som andra bäddar...

Inläggav Fabela » 2013-12-14 2:24:17

gadas skrev:
Fabela skrev:
Fabela skrev:(Råkar f.ö. sen flera år bo i ett hus med gruppboende för autistiska vuxna. Kan rapportera att vi alla överlevt :wink: )

Hur har de överlevt då...? :P
Jo då, de autistiska har också överlevt och trivs nog bra här :D Deras lokaler är jättefina, och det finns fina ställen där de brukar gå på långa promenader med sina assistenter :-)Happy

Våra "problem" har varit följande "katastrofer":

1) Det förekom störande ljud nattetid från gruppboendet.
2) Gruppboendet fick ljudisolerat av proffs.

That´s it.

Så tyvärr TV3, inga smaskiga skandaler att hämta här hos oss :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Som andra bäddar...

Inläggav gadas » 2013-12-14 13:35:01

Fabela skrev:Jo då, de autistiska har också överlevt och trivs nog bra här :D


Så de har överlevt utan att stycka och äta er, det var det jag var lite orolig för :D

Fabela skrev:Så tyvärr TV3, inga smaskiga skandaler att hämta här hos oss :wink:


Få se nu, de där nere i andra uppgången grillade de så röken sögs in i mitt vardagsrum, en av de två där uppe spelade stereon så det hördes i golvet hos den som bodde ovanför mig (gissa vem som fick skulden) så hon sålde till en som hade radion direkt på golvet klockan fem på morgonen, en bredvid visade sig falsk, de ovanför dammsög varje dag så det SKREK om munstycket (i mitt tak) och de ytterligare ett steg bort skickade anonyma smädelser... ja, så var det de i gruppboendet i samma länga, de kan ju bara inte ha varit normala, märkte aldrig av dem, undra på att de var störda!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Som andra bäddar...

Inläggav Fabela » 2013-12-14 15:53:16

:lol:

Det ligger en hel del i det där.
Jag har hund själv, så de i gruppboendet och jag brukar ses nu och då i parkerna omkring. Det är särskilt en av killarna jag tycker om att se, för han går där och tittar och känner på alla växter och grejer, medan han nynnar för sig själv. Tänker alltid att tänk om världen hade fler av den sorten, då skulle vi inte ha några krig. Eller överkonsumtion, eller våldtäckter eller djurplågeri eller eller eller......

Och de har inte jagat folk heller faktiskt. De kanske matas... :-)063 :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in