Aktivitetsrapporter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aktivitetsrapporter?

Inläggav TheLooser » 2013-12-12 22:46:17

Finns det nån fler än jag som måste lämna aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen? P.g.a. min AS finns det ingen som helst möjlighet att jag ska kunna leva upp till dom krav som ställs i detta aktivitetsrapporterande.
Har arbetsförmedlingen verkligen rätt att ställa såna krav på personer med Asperger?

Jag vet fan inte vad jag ska göra :evil:
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 22:56:21

Senaste gången jag fick ett krav från Af var en bunt papper med olika ansökningsblanketter till arbeten men de slängde jag i papperskorgen utanför. Hade ingen diagnos då (för c:a tio år sedan) och det har inte vart nått hinder för mitt liv som jag ser det.

De har säkert rätt (att låtsas) att kräva, men man gör som man vill. Det är bäst.-
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Aktivitetsrapporter?

Inläggav TheLooser » 2013-12-12 23:02:17

Jo, men problemet är ju att om jag inte lämnar in dessa rapporter så blir jag av med mitt aktivitetsstöd. Den enda lilla inkomst jag har. Så man blir ju piskad till att göra saker man inte klarar av.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 23:10:03

Skriv ett standardmall och skicka till varje lapp du får i uppdrag då? Kan väl ta nån timme i månaden, eller kvart i veckan. Jag har svårt att tro att du ens blir skickad till intervju om du inte verkar ärligt intresserad av det arbetetet de erbjuder. Men om man blir erbjuden kan det vara värt at anstränga sig lite i onödan faktiskt, gjort det några gånger med bra resultat själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Aktivitetsrapporter?

Inläggav TheLooser » 2013-12-12 23:31:28

Parvlon skrev:av det arbetetet de erbjuder.


Haha...tror du dom erbjuder mig arbete eller ens ger mig nåt "uppdrag" som du skriver.

Hur som helst så är det fullständigt orimliga krav man ställer på en person med AS.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 23:39:22

Vad tror du krävs av dig för att du ska förvärvsarbeta? Glöm asperger, det är mer olika för alla än du tror.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Ardryn » 2013-12-12 23:42:07

TheLooser skrev:
Parvlon skrev:av det arbetetet de erbjuder.


Haha...tror du dom erbjuder mig arbete eller ens ger mig nåt "uppdrag" som du skriver.

Hur som helst så är det fullständigt orimliga krav man ställer på en person med AS.


Kan du förtydliga dessa orimliga krav?

Från vad jag förstår så begär de att du "aktivt" söker arbete. Bör inte det vara ytterst simpelt att göra det dessa dagar? Om du nu inte vill ut på arbete/uppdrag så behöver du inte göra något mer än att skriva ytterst inkompetenta CV? Arbetsgivarna har ett enormt utbud att välja mellan av människor som faktiskt vill vara där och det kommer reflektera i deras CV och inte i ditt.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-12 23:45:53

Fundering: Hur nogrann är kontrollen av att listan över inskickade jobbansökningarna, verkligen skickades? eller ens om listan är samma som förra..

Aktivitetsstöd utgår väl från FK och är inget som AF har att göra med? mao de kan skicka sina krav och få expressleverans till det runda arkivet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav TheLooser » 2013-12-12 23:56:33

Ardryn skrev:
TheLooser skrev:
Parvlon skrev:av det arbetetet de erbjuder.


Haha...tror du dom erbjuder mig arbete eller ens ger mig nåt "uppdrag" som du skriver.

Hur som helst så är det fullständigt orimliga krav man ställer på en person med AS.


Kan du förtydliga dessa orimliga krav?


Det är nog ingen större mening att jag förtydligar detta, eftersom alla är så olika och har olika typer av problem. Så ni skulle nog inte förstå mig i alla fall.

Men jag har i alla fall väldigt stora problem på olika sätt som jag inte tänker gå in på. För mig känns i alla fall dom krav som ställs för stora.

Men jag tänker göra som Parvlon föreslog i början, att strunta fullkomligt i detta.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Aktivitetsrapporter?

Inläggav TheLooser » 2013-12-13 0:01:02

plåtmonster skrev:Aktivitetsstöd utgår väl från FK och är inget som AF har att göra med?


Om AF inte får in några rapporter så blir man utkastad från Jobb och utvecklingsgarantin. Och därmed så bryts även Aktivitetsstödet. AF har makt över allt.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Aktivitetsrapporter?

Inläggav svempus » 2014-02-02 2:38:30

Får hållas med det förra månaden sökte jag runt 30 jobb och denna månad kommer jag ha sökt över 50 jobb. Har jag fått några svar såklart inte får att dom har mottagit min ansökan inte nått mer. Är så när man är helt ny i en bransch som vill att man ska ha erfarenhet av jobbet. Hur ska man kunna få det om man inte får in foten nån stans nån gång.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-02 3:51:58

Ljug?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-10 22:36:07

Förra hösten när en var arbetslös, sökte en totalt över 1000 arbeten. Merparten utannonserade. Blev ju en hel del intervjuer - jag skrev ned varenda arbete och skickade in kopior till jobbcoach samt handläggare på AF. Frågade om de kollar upp detta någon gång, fick ett korthugget svar, "Nä".

Frågade nu senast (är arbetslös igen!), svaret var detsamma, "Nä". De sätter väl lite krav, senast så var det mer som... "Ja. Du har utbildning och erfarenhet. Jag skickar dig till rehabhandläggarna - sedan får vi avstämma - sök praktik och jobb, inget krav." Sedan frågades om jag ville bo kvar där en bor nu eller beredd att flytta, så jag svarade ärligt att en söker överallt - men vill helst bo kvar - fick då som svar: "Äh. Sök arbeten runt där du bor - en dagspendling, inget mer". :D
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-10 23:02:38

Låter inte som Parvlon känner till förändringen med aktivitetsrapporter eller vad den innebär särskilt bra. :roll:

Det handlar inte om att söka anvisningar utan om jobb som man själv hittar i annonser. Men det går givetvis säkert också att fejka de rapporterna till viss del om man skulle vilja.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-10 23:26:41

Trodde inte jag skulle behöva utsättas för detta eftersom jag inte haft kravet på mig att konstant söka jobb.
Men jodå, inga undantag här inte.

Dock har jag i alla fall ändå inte jobbsökarhetsen på mig så känner mig ganska lugn.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Braincandy » 2014-02-11 0:45:22

Har aldrig blivit klok på anvisningar om hur man gör som arbetssökande, "sök jobb" är ingen vidare bra förklaring till hur man gör.

Jag prövade väl lite i början typ... sen gick jag ner mig och blev deprimerad och är det än idag. Har dock ingen elak arbetsförmedlare likt vad man kan läsa andra beskriva på internet, men skulle de på AF jävlas ja då vet jag fan inte vad jag ska göra. Det är ju inte så att jag tycker det är skoj (vem tycker det är skoj?) att må skit och inte veta vad man ska göra för att lösa en situation som känns totalt otydligt utan någon form av lösning i sikte.

Hade jag ägt beslutsamhet och vetat hur man håller uppe modet och pratar med nya människor hade jag redan gjort det, bara det att samhällets stöd i saken är nästan lika med noll... inte den minsta vink om hur man ska tänka i saken för att fatta grejen. Det "bästa" en psykolog har sagt till mig är "strategier är individuellt" :-)Raging GRATTIS!!! :roll: oj vad mycket svar det är! :wink:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-11 1:30:30

Om man fejkar jobbsökningslistan. Vad är straffet för det? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-11 1:34:12

plåtmonster skrev:Om man fejkar jobbsökningslistan. Vad är straffet för det? ;)


Lämnar en felaktig information medvetet (eller pga grov försumlighet) och erhåller ersättning för arbetslöshet, så kan en bli åtalad för bland annat bedrägeri.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-11 2:01:32

Uppgiften lämpar sig för automatisering iaf .. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-11 2:58:25

dasunbedingte skrev:
plåtmonster skrev:Om man fejkar jobbsökningslistan. Vad är straffet för det? ;)


Lämnar en felaktig information medvetet (eller pga grov försumlighet) och erhåller ersättning för arbetslöshet, så kan en bli åtalad för bland annat bedrägeri.


Jag har svårt att tro att det händer särskilt mycket mer än att man blir avstängd från ersättning faktiskt. Lagstiftningen säger såvitt jag vet bara att man måste vara aktivt arbetssökande. Hur detta sedan definieras är nya regleringar enligt följande uppdrag:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... df8db7.pdf

Detta är de sanktioner som sker om man inte söker arbete aktivt. Det första som händer är att man får en varning:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... vlz9WScKhU

Detta gäller ersättning från a-kassan. För dem som inte är berättigade till a-kassa kan rimligen ingen avstängning från sådan ske. Dock är jag oklar över vad som händer om man har ett aktivitetsvillkor för att man ska kunna få ut någon annan ersättning. Hur det ska hanteras är ett förbisett faktum. Är det rentav så att en person som inte har a-kassa kanske rentav kan drabbas hårdare av att inte aktivitetsrapportera?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-11 3:09:41

1) Importera företagsaddresser från katalogtjänst
2) För varje address så
3) ....skicka skrivjobb med jobbsökan + rad på jobbaktivitetslistan
4) Posta ansökningarna och aktivitetslistan utan att passera gå
5) Vänta 1 vecka
6) GOTO 1)

:D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-11 3:12:36

Dessutom är det så att vad som är "aktivt arbetssökande" tolkas olika från fall till fall beroende på vem du är och vad du har för handläggare på arbetsförmedlingen. Det är det upp till arbetsförmedlingen att tolka vad som är en rimlig nivå.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aktivitetsrapporter?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-11 3:17:59

Tolkning är bra. Men den blir aldrig bättre än förmågan att kontrollera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsrapporter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-11 3:19:37

Aktivitetsrapporteringen går till så att du loggar in på arbetsförmedlingens hemsida och fyller i dina aktiviteter i ett speciellt formulär en gång i månaden. Du kan fylla i om du sökt utannonserat jobb varit på anställningsintervju eller gjort annat och då får du skriva vad det är. Kan finnas några andra alternativ också som jag inte kommer ihåg.

För varje jobb fyller man i arbetsgivare - vilket jobb det är vilket jag inte ens tror är obligatoriskt samt ort och prickar i vilket datum det är.

Har man inte gjort något - exempelvis om man varit sjuk eller jobbat hela månaden kryssar man i inget att rapportera och förklarar varför på en särskild rad.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in