Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav dontknow » 2013-11-07 22:48:09

Havsgris skrev:Hej hej!
Heter Linda, är 32 år. Bor i Dalarna med mina två marsvin som sällskap. Jobbar inom administration och trivs bra med det.

Fick veta för ca tre år sedan att jag har Aspergers syndrom vilket var en lättnad! Jag har alltid känt mig annorlunda men har aldrig ens tänkt tanken att det kunde bero på det. Det var psykologen på öppenpsyk som såg vissa tecken.

:D


Hej havsgris, eller på latin scotoplanes.
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Pieohpah » 2013-11-08 1:46:07

Kollektivet skrev:Jag är 33, bor i Stockholm. Ska snart bli pappa. Jobbar som utvecklare och konsult. Gjorde ett test i iphonen häromdagen och fick höga betyg. Återkom till ett annat test som var lite seriösare, och fick återigen höga betyg. 42 av 50, där de flesta människor bara hamnar runt 16. Suckers.

Nu försöker jag greppa den här nya situationen. Har fått en tid hos läkare men kommer förmodligen inte vilja göra någon utredning. Delvis kan jag äntligen sätta in händelser jag varit med om i ett sammanhang där de passar. Varför skolan funkade så dåligt, varför jag driver vissa saker benhårt medan jag struntar i andra. varför jag var kass i fotboll (men duktig som målvakt). Jag har tidigare haft alkoholproblem vilket nu får sin logiska förklaring, liksom en massa annat självmedicinerande. Men det behöver jag ju egentligen inte en diagnos för att fatta själv, särskilt som den kan medföra andra problem.

Läser och känner igen mig i mycket på det här forumet. Det har en enormt nyttig effekt att läsa vad andra upplever. Just nu känns det lite bedrövligt, men mest som en befrielse. Det var alltså inte mig det var fel på, utan omvärlden. Precis som jag misstänkte hela tiden.


Vad var det för test du gjorde? Jag gillar test!

Välkommen! Jag känner igen mig i självmedicinering, men jag har ett par tre barn.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-10 1:20:27

Pieohpah skrev:Vad var det för test du gjorde? Jag gillar test!

Välkommen! Jag känner igen mig i självmedicinering, men jag har ett par tre barn.


http://www.glennrowe.net/baroncohen/aut ... tient.aspx
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Havsgris » 2013-11-10 12:25:15

dontknow skrev:
Havsgris skrev:Hej hej!
Heter Linda, är 32 år. Bor i Dalarna med mina två marsvin som sällskap. Jobbar inom administration och trivs bra med det.

Fick veta för ca tre år sedan att jag har Aspergers syndrom vilket var en lättnad! Jag har alltid känt mig annorlunda men har aldrig ens tänkt tanken att det kunde bero på det. Det var psykologen på öppenpsyk som såg vissa tecken.

:D


Hej havsgris, eller på latin scotoplanes.


Hej dontknow
Havsgris
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-11-07
Ort: Dalarna

Vilka är vi här?

Inläggav Gefion » 2013-11-10 18:00:26

25-årig Stockholmare som nyligen fick diagnos. Jag pluggar och är snart klar för att arbeta med det jag pluggar till, men jag är lite nervös över hur det skall gå.

Kön gör jag bara på kul.

Ännu har det inte hänt så mycket mer än att jag har fått min diagnos, men jag hoppas på samtalsgrupp, lite hjälpmedel och annat stöd.

Skicka ett PM om ni vill.
Gefion
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-10

Vilka är vi här?

Inläggav mikael » 2013-11-15 7:17:22

Jag har anknytning en relation till Sverige, Frankrike, jude, Rumänien, Finland ,Estland,
Sydamerika ,Sydostasien, med mera alltså gillar internationell.
Hatar rund mat.
Hur du är säger mera än hudfärg
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Lillan1979 » 2013-11-19 10:56:52

Hej!

Jag är en 34 årig tjej bor i stockholm med sambo och ett barn på 7 månader.

I början av 2000 gick jag en utredning och då fick jag diagnosen Borderline, nu i efterhand fick jag veta att jag i princip fick den diagnosen pga av mina stormiga förhållanden.
Det var en felaktig diagnos och i Januari i år fick jag diagnosen Aspergers syndrom. Har också GAD och panikångest samt svåra sömnstörningar.

Jag gillar inte djur, förutom fiskar.

Mina specialintressen är Hår/smink/kläder/matlagning/läsa om sjukdomar/mediciner/läsa böcker och träning.

Är ganska introvert men med mundiarre (oerhört jobbig kombination) ;-)

Tycker människor i det stora hela är väldigt svåra att förstå sig på, det går mycket av min energi på att försöka förstå sig på vad de egentligen menar. Detta resulterar att jag periodvis gärna är för mig själv.

Arbetar på en teknisk support via telefon, är duktig på det men jag är inte ett dugg intresserad av teknik eller att prata i telefon.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Vilka är vi här?

Inläggav Chessa » 2013-11-29 16:51:55

Hej!

Jag är 23 år och fick min aspergerdiagnos för tillräckligt länge sedan för att inte minnas riktigt när. Jag gillar att läsa och älskar att lära mig nya saker. Har många saker som intresserar mig men historia hamnar högt upp på min lista. Tycker om att sy, teckna och skriva, och är nog ganska kreativ. Gillar djur och natur när de inte framkallar allergier eller bits.

Är feminist och vänster och tycker väldigt illa om könsroller samt trångsynta människor. I övrigt är jag introvert men pratglad och vänlig. Jag vill gärna lära känna nya människor och utvidga min väldigt snäva bekantskapskrets. Skicka gärna ett PM. :)
Chessa
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-10-26

Vilka är vi här?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-29 20:44:07

Chessa skrev:Är feminist och vänster och tycker väldigt illa om könsroller samt trångsynta människor. I övrigt är jag introvert men pratglad och vänlig. Jag vill gärna lära känna nya människor och utvidga min väldigt snäva bekantskapskrets. Skicka gärna ett PM. :)


Delar dessa egenskaper. Välkommen!
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav BettinaL15 » 2013-12-08 16:05:27

39 år
kvinne
hos Oslo/Norge
AS diagnos fikk sedan 2009 og en desaster med Ektemannen
lære siden Diagnose å forstår sosjale liv med hveranders
BettinaL15
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-12-08

Vilka är vi här?

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 13:20:23

Hejsan

jag är 26 år gammal tjej från norrland
Just nu är jag förlovad vilket jag är rätt lycklig över :)
Jag har diagnoserna Aspergers syndrom och ADHD och haft diagnosen sedan högstadiet, jag tycker inte mitt handikapp är ett hot men däremot ett hinder som jag ibland kan dra nytta av. Dock är det jobbigt att ständigt slåss med sig själv och andra för att veta hur man ska göra saker så det ska 'fungera'.

just nu studerar jag 3D grafik och hoppas på att kunna komma in på universitet

och mina intressen är mest saker kopplade till datorspel, fantasy, rollspel . Men jag har även en stor kärlek till råttor

det var min lilla presentation här :)
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vilka är vi här?

Inläggav Fabela » 2013-12-09 19:37:39

Hejhej!

Om ni ursäktar håller jag det lite luddigt med uppgifter om mig själv, eftersom forumet kan läsas av vem som helst. Inte för att det finns nåt så udda att man genast kan identifiera mig, men många bäckar små, ni vet :)

Alltså:

Medelålders
Solo, barnlös, med hund
Bosatt i Hufvudstadsregionen
Människa i första hand, kvinnokönad i andra

Diagnos ADD och AS för några år sen.

Gått sjukskriven och arbetslös om vartann i drygt tio år. Försöker nu orka ta fajten med vården och myndigheterna för att få hjälpen man har rätt till, för att antingen klara att arbeta eller få sjukersättning. Det kvittar mig vilket, för man kan göra nytta i samhället även som "pensionär". Att däremot år efter år tvingas leva på osäkra bidrag är bara oanständigt.

Intressen har jag, så det skulle räcka ett par liv till :wink: En del har följd med hela livet, som djur och att jobba med händerna, en del annat har gått mer i perioder, som musik och böcker.

Kommer inte hit till forumet av nån särskild anledning egentligen, utan bara för att helt opretentiöst utbyta text om högt och lågt.

Men det är klart, är lite extra nyfiken på folk i min egen ålder. T.ex. ställer ju omgivningen olika krav på en som 60-, 40- och 20-åring, hur har man upplevt och ev. löst det? Och lite annat sånt.


Det kan få räcka för nu :)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilka är vi här?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-09 22:37:25

25år (1988)
Kvinna (med transsexuell bakgrund)
Aspergers syndrom, tvångssyndrom, ADD, posttraumatisk stressyndrom.
Singel, och trivs bra så tills vidare.
Vill ha katt (jag älskar katter!), men har svårt att ta hand om mig själv och litar därmed inte på att jag kommer klara av att ta hand om en katt, vilket är jättetråkigt då jag är världens proffs på att bli kompis med andras katter, så jag får pyssla om mina vänners katter istället.
Mina LP-skivor rör man inte utan tillåtelse.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Vilka är vi här?

Inläggav XyL0Ph0n3 » 2013-12-09 22:53:44

Hej, jag heter Mikael.

Haft Asperger sen år 2001 och är nu 22 år.

Just nu pluggar jag mitt sista år på högskolan inom Miljövetenskap. Har inte en aning vad jag ska göra efter detta :/. Antagligen blir det ett fjärde år då jag kanske inte blir klart med vissa saker. Har en tenta som jag har väldigt svårt för och vet inte riktigt hur jag ska klara av den. Det handlar om kemi...

Just nu bor jag hemma och det är skönt det. Då har man nära till familjen också. Men ibland vill man bara bo hemma vilket lär väl bli så efter utbildningen.

Älskar musik och då verkligen nästan allt möjligt. Allt från klassisk musik med Mozart, Beethoven, Vivaldi m.m. till grov Thrash Metal. Just nu lyssnar jag mycket på Happy Hardcore och EDM-baserad musik som gör en riktigt taggad för att t.ex. träna (1200 Micrograms) då jag går på gym varannan dag. Älskar naturligtvis att dra på festivaler då jag älskar musik :). Skriv gärna i PM om vad ni har för musik-intresse :).

Hej då :-)Happy
XyL0Ph0n3
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-09-14

Re: Vilka är vi här?

Inläggav snosan » 2013-12-12 1:36:17

Ok, hej! Är 41 år. Singel, Sthlm:are, tjej, diagnostiserad 2012. Har även ADHD. Ska till Rosenlund & AspergerCenter nu för första gången inom snar framtid. Blir utförsäkrad för 2:a gången nu i december :/
snosan
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-08-29
Ort: Bromma

Vilka är vi här?

Inläggav ego » 2013-12-13 12:41:23

Inser att det här var ett tag sedan! Så jag uppdaterar

* lejonhane årgång 67
* pappa till tre (00, 02, 07)
* skild från barnens mamma, sambo med ADHD hona.
* AS diagnos 2002 efter djup kris, ADD diagnos 2013.
* mår pissdåligt ibland, äter nu Concerta. Självmedicinerar med träning, goda viner, specialintressen.
* ingenjör, ekonom och filosof (högskolepoäng finns)
* egen företagare sedan 91 (enda jobb jag kan ha)
* intresserad av det mesta inom ekonomi, teknik, politik och filosofi
* specialintresse varierar inom dessa områden, just nu nya boken Halvhalt och http://www.halvhalt.org, LENR (kall fusion) samt löpträning.
* klassiskt liberal i Hayek, Mises och Schumpeters anda, med en liten anarkistisk ådra.
* på det mer personliga planet dras jag till den österländska filosofin och dess metoder och verktyg. Till exempel I'Ching och meditation.
* gillar att springa fort och långt (3:09 på maran och 2:13 på Lidingöloppet). Resor med inslag av dykning och offpistskidåkning gillar jag också



ego skrev:* lejonhane årgång 67
* pappa till tre (00, 02, 07)
* gift med NT hona (inte utan friktion)
* AS diagnos 02 efter kris (inget jag är stolt över)
* mår pissdåligt ibland, åter dock inga mediciner, löpning är bäst.
* förstår poängen med alkohol som självmedicinering, men använder det sällan
* ingenjör, ekonom och filosof (högskolepoäng finns)
* egen företagare sedan 91 (enda jobb jag kan ha, fördelen är att mina intressen går att leva på)
* intresserad av det mesta inom ekonomi, teknik, politik och filosofi
* specialintresse varierar inom dessa områden, just nu programmering av semiautomatiska tradingsystem. Tidigare har Internet (infrastruktur) varit mycket i fokus, men det är ju inte 1994 längre så lystern är borta.
* klassiskt liberai i Hayek, Mises och Schumpeters anda, möjligen med en liten anarkistisk ådra. (Förstår inte hur i övrigt tänkande rationella människor kan hamna i den rödgröna röran, men har total respekt för allas rätt till sin egen åsikt. har dock en naiv och för en del drabbade irriterande tro på att om jag bara presenterar den logiska vägen till mina slutsatser nog tydligt så kan alla åsikter bytas... prove me wrong:)
* på det mer personliga planet dras jag till den österländska filosofin och dess metoder och verktyg.
*gillar att springa långt. resor med inslag av dykning och offpistskidåkning gillar jag också
ego
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Salix » 2013-12-15 18:27:49

Varit på forumet ett tag, men efter ett och ett halvt år i kö nu gjort NPU: Asperger och ADD.
Man, 49 år, gift, två barn, fast jobb. Bor i Falun. Gillar att läsa diverse facklitteratur, friluftliv och att träna Även lyssna på musik stort intresse.
Har aldrig träffat någon med Asperger, därför känns diagnosen diffus, trots att jag känner igen mig i kriterierna.
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Vilka är vi här?

Inläggav 92davsan » 2013-12-18 18:26:49

Tja, ganska ny medlem som vart lite inaktiv :-)003

Jag är en 21 år gammal "gubbe" och jag går nu sista året på en samhällslinje.
Status: Singel

Jag har diagnosen "autismliknande tillstånd".

Några saker som jag gillar: Musik, TV, Film, Natur, Djur, Fotografering.
Gillar egentligen det mesta men de som står ovan är väl favoriter. :-)Happy
92davsan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-10
Ort: Mölndal

Vilka är vi här?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 3:08:32

Ha, ha, här måste jag få ihop någonting! :-)154 :shock: Bra att jag hittade till rätt tråd. :shock: :-)154

Jag har skrivit ihop många inlägg nu om diverse saker, sedan i söndags.

Jag har schizofreni, diagnosticerat först för ca 7 år sedan. Och Asperger sade psykologen för ca ett år sedan.

Och jag har tillräckligt dåligt närminne för att ha så svårt i kommunikationssammanhang att jag gör bort mig relativt ofta, lite med upprepningar, t.ex.

Så sök på mina inlägg för att få ihop det som borde stå här - "tillfällig lösning" på presentationsproblemet. Om någon undrar mer om mig just nu, i natt Juldagen.

/notwoodstock

edited:

http://www.aspergerforum.se/min-egen-asperger-t37774.html#p1099015

Är det så här man refererar till andra inlägg på forumet?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav mmm321 » 2013-12-26 20:04:40

Man
30 år
Singel
Hetero

Flera universitetsexamen samt yrkesverksam inom mitt studieområde
Bor själv i lägenhet och betalar oftast mina räkningar i tid

Har från tidig barndom levt med skam över fel jag upplever att jag har gjort och rädsla för att fela igen
Varit ensam och osocial i några år efter det att ett förhållande tog slut men nu börjat hoppas igen

Diagnosticerad med ADHD och asperger sedan några månader
Har tidigare haft lätt för att få ytlig kontakt med andra men sen tar det alltid stopp
Dom få personer som jag berättat om diagnoserna för blir väldigt förvånade

Först kontakt med landsting och företagsläkare, jag blev inte imponerad
Nu kontakt med privat psykiatriker som jag känner förtroende för

Stelt skrivet jag vet men det är svårt att beskriva sig själv... :)
mmm321
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-12-26

Vilka är vi här?

Inläggav Ogsar » 2013-12-27 3:37:02

Man/Kille
19 år (född 1994).
Har diagnoserna Asperger och ADHD.
Varit diagnostiserad med asperger sedan 10års ålder och ADHD sedan 12 års ålder.

Visar ofta ganska starka sidor till både AS och ADHD.
Är absolut bättre på att hantera det idag, men skulle inte vilja påstå att jag "lärt mig leva med det", tror inte ens odiagnostiserade lär sig att leva med sig själva till 100% heller.

Alltid varit egen. Jag uttrycker vad jag tycker, jag gör vad jag känner för osv (finns vissa undantag så klart.)
Jag ser asperger som ett handikapp, men inte bara som ett dåligt handikapp. Jag ser fler positiva saker än negativa. Klarar dock inte av andra med asperger (irl).

Vet inte vad mer jag ska skriva.
Ogsar
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-12-23

Vilka är vi här?

Inläggav AustenAnnie » 2013-12-30 21:06:13

kvinna
27 år
Sthlmsområdet
stolt kattägare
gillar tatueringar
politiskt intresserad
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilka är vi här?

Inläggav Josse » 2014-01-01 15:53:15

Josse heter jag och har blivit bedömd att ha AS av en läkare som jobbat med liknande bedömningar i ca 40 år och hon har remitterat mig till en utredning. Det är alltså inte helt klart att jag har AS men hon sa att sannolikheten är mycket hög. Jag har misstänkt att jag har AS i måååååånga år men psykologer och läkare har bara skrattat åt mig när jag nämnt detta. Det är därför otroligt skönt att en så pass kompetent läkare faktiskt lyssnar på mig och tror på mig. Jag är snart 40 år vilket innebär att jag har varit mycket förvirrad i omgångar. Jag är duktig på mitt jobb (IT) men känner att all social kontakt är teater från min sida. Jag har läst en del på det här och andra forum och det känns lite som att ha hittat "hem". 

God fortsättning på er allihopa!
Josse
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-01-01

Vilka är vi här?

Inläggav HenrikE » 2014-01-01 17:13:58

Jag är datalärare på KTH och har sett hur vanligt det är med aspergare både bland studenter och professorer. Inom IT-branschen behöver det inte vara något problem med AS, snarare tvärtom.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in