Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-10-01 13:24:56

Miche skrev:
m37h0d skrev:Är det med andra ord Habiliteringen som skriver tandvårdsintyget åt mig?

Jag kontaktade habiliteringen för att få mitt tandvårdsintyg så prova med det.


Du har alltså fått ditt Tandvårdskort utfärdat tack vare att Habiliteringen ansökt om det "åt" dig efter den kontakt du beskriver enl ovan? Har jag förstått rätt? (Asperger-tolkningsfel från min sida 8) )
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-10-01 13:50:20

Så här gick det till: Jag kontaktade habiliteringen (skrev ett mail till min kontakt där, tror mig minnas att det var psykologen) och bad om ett tandvårdskort, ett antal veckor senare fick jag kortet i min brevlåda. Om det sedan är habiliteringen som utfärdat det eller sökt det åt mig vet jag inte.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-10-02 8:13:41

Kontakta Tandvårdsenheten i din kommun och kolla vem som utfärdar det
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-10-02 11:39:39

Tiblan skrev:Kontakta Tandvårdsenheten i din kommun och kolla vem som utfärdar det

Jag kontaktade helt enkelt Tandvårdsenheten och bad om det, så utfärdade de det.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav kullan » 2013-10-02 14:39:59

Jag har ansökt det via LSS - handläggaren i den kommun jag vid tillfället varit boende i.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-10-18 21:57:57

Hur skriver ni ansökan? Finns det en blankett? Här säger de bara att jag ska skriva den själv men jag lyckas inte...har försökt i flera månader men det känns inte rätt.

Såg att lydelsen ändrats i lagen också, räknas Aspergers som svår psykisk funktionsnedsättning nu då? (Jag har även en sällsynt diagnos och har LSS-insats i form av färdtjänst). Det står ju även att "Sjukdomen ska ha orsakat en svår till fullständig funktionsnedsättning." Får man kortet utan att vara helt oförmögen att ta hand om sig själv?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Kanin » 2013-10-19 8:14:25

tramsmaja skrev:Hur skriver ni ansökan? Finns det en blankett? Här säger de bara att jag ska skriva den själv men jag lyckas inte...har försökt i flera månader men det känns inte rätt.

Såg att lydelsen ändrats i lagen också, räknas Aspergers som svår psykisk funktionsnedsättning nu då? (Jag har även en sällsynt diagnos och har LSS-insats i form av färdtjänst). Det står ju även att "Sjukdomen ska ha orsakat en svår till fullständig funktionsnedsättning." Får man kortet utan att vara helt oförmögen att ta hand om sig själv?

Det enda som krävs är att du omfattas av LSS (enligt 8a § i Tandvårdslagen, vars innebörd inte har ändrats). Eftersom du har en LSS-insats innebär det att du oavsett tolkning ska erbjudas nödvändig tandvård.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-10-26 7:38:02

Tack för svar. Jag bor dock i en sån kommun som envisas med att hävda att det krävs omfattande vård i hemmet för att få tandvårdskortet. Hur har ni skrivit ansökan? Mitt personliga ombud är tyvärr en nöt och hon bara ställer till det för mig så jag måste försöka klara detta själv...
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Kanin » 2013-10-26 8:13:16

tramsmaja skrev:Tack för svar. Jag bor dock i en sån kommun som envisas med att hävda att det krävs omfattande vård i hemmet för att få tandvårdskortet. Hur har ni skrivit ansökan? Mitt personliga ombud är tyvärr en nöt och hon bara ställer till det för mig så jag måste försöka klara detta själv...

Har du prövat att kontakta landstingets tandvårdsenhet? Vilket landsting tillhör du? (Här finns ansökningsblankett för Västra Götalandsregionen: http://vgr.se/Vastra-Gotalandsregionen/ ... rdsstodet/.)

Skriv att du ansöker om "intyg om nödvändig tandvård" och att du genom att omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade redan har bedömts ha ett omfattande och varaktig funktionshinder. Förtydliga att du tillhör personkrets ett och att du har en pågående LSS-insats.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-10-26 9:51:53

@tramsmaja, om du har någon kontakt med habiliteringen så kontakta dem så hjälper de dig, om inte så leta ändå rätt på dem (du kan skriva en egenremiss dit där du begär hjälp att söka tandvårdskort).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-10-27 18:00:22

Miche skrev:@tramsmaja, om du har någon kontakt med habiliteringen så kontakta dem så hjälper de dig, om inte så leta ändå rätt på dem (du kan skriva en egenremiss dit där du begär hjälp att söka tandvårdskort).


Habiliteringen försöker hjälpa mig men har mer eller mindre sagt att det inte går, då det behövs ett läkarintyg till att söka via tredje valet.
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Tandvård för Asperger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-02 15:33:31

Hej,

Jag har läst att man med Aspergers syndrom ska kunna få nåt tandvårdskort som gör att man kan gå till tandläkaren för undersökning och laga hål och då betala och det räknas till högkostnadskortet.

Nu läser jag på Handikappupplysningen att det är "nytt tandvårdsstöd från 1 januari 2013"
http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/ekon_stod/ekonomiskt_stod_for_vuxna/nytt_tandvardsstod_2013.html

Det nya tandvårdsstödet sen 1 januari 2013 är indelat i 2 delar
- särskilt tandvårdsbidrag
- nya tandvårdsstödet

Det nya tandvårdsstödet täcker 11 sjukdomar enligt http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Halso-och-sjukvard/Tandvard/Nytt-tandvardsstod-fran-och-med-1-jan-2013-/

Elva sjukdomar:

Du har rätt till tandvårdsstödet om du har någon av följande diagnoser samt svår till fullständig funktionsnedsättning på grund av diagnosen:

En svår psykisk funktionsnedsättning
Parkinsons sjukdom
Multipel scleros, MS
Cerebral pares
Reumatoid artrit
Systemisk lupus erythematosus
Sklerodermi (ovanlig reumatisk sjukdom)
Amoytrofisk lateral scleros, ALS
En orofacial funktionsnedsättning
Symtom som kvarstår sex månader efter det att du drabbats av stroke
En sällsynt diagnos


Jag har behov av laga, dåligt med pengar, och har tänkt be biståndshandläggaren om sånt där kort så att man kan stämpla tandläkarbesök i högskostnadskortet.

Har nåt ändrats från 1a januari eller kan man med aspergers fortfarande få tandvård som dras på högkostnadskortet?


Gripandekylig
Slog ihop tråden Tandvård för Asperger ingår i högkostnadskortet? med tråden Om tandvårdskortet. Det är bra att söka efter äldre trådar grundligt innan man postar en ny; en trådstart bör därför ofta bli ett sällsynt och välgenomtänkt projekt.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Tandvård för Aspegerger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav marxisten » 2013-11-02 16:11:39

Inget har ändrats. Om du har någon insats enligt LSS så har du rätt att få intyg om nödvändig tandvård, "tandvårdskort". Ifall du inte har en LSS-insats så beror det på hur ditt landsting och kommun tolkar lagen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tandvård för Aspegerger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav Moggy » 2013-11-02 16:22:15

Ingen som har bra koll på det här och vana att diskutera med berörda instanser som mot en slant kan ta på sig att göra det åt andra? Det kan väl inte ett krav att man inte får ta hjälp av nån när man ansöker om det? Jag har inga stora pengar men skule nån ta på sig att fixa ett sånt här kort åt mig och ro det i land så skulle det nog vara en ganska lättförtjänt tusing eller så om det som jag förstår inte är speciellt mycket jobb med det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Tandvård för Aspegerger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-02 16:57:05

marxisten skrev:Inget har ändrats. Om du har någon insats enligt LSS så har du rätt att få intyg om nödvändig tandvård, "tandvårdskort". Ifall du inte har en LSS-insats så beror det på hur ditt landsting och kommun tolkar lagen.


Jag är på gång att söka LSS-boende alternativt träningslägenhet. Har bestämt att träffa biståndshandläggaren näst-nästa vecka och ska då ta upp detta om "tandvårdskort".

Men det låter bra att ingenting har ändrats. Jag kanske kan få ett tandvårdskort på grund av att jag har fått diagnosen aspergers.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Tandvård för Aspegerger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav Miche » 2013-11-02 17:04:43

Diagnosen Asperger ger dig rätt till tandvårdskort, sen är det ytterst tveksamt om du får kortet, det är många handläggare som jiddrar som fan och vägrar att utfärda kortet (eller snarare intyget) pga ena eller andra orsaken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tandvård för Aspegerger ingår i högkostnadskortet?

Inläggav kullan » 2013-11-02 17:07:14

Sen finns det landsting som " slarvar" bort ansökningshandlingar oxå. Dalarna är ett exempel på det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om tandvårdskortet

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-02 17:24:20

Miche skrev:Diagnosen Asperger ger dig rätt till tandvårdskort, sen är det ytterst tveksamt om du får kortet, det är många handläggare som jiddrar som fan och vägrar att utfärda kortet (eller snarare intyget) pga ena eller andra orsaken.


Av vad jag läst i tråden som mitt inlägg slagit ihop med så kan man vända sig till habiliteringen eller tandvårdsenheten

så att av

- biståndshandläggare
- Habiliteringen
- Tandvårdsenheten

så kanske det sämsta är att vända sig till biståndshandläggaren? Den jag pratat med verkade omöjlig efter några minuters samtal på telefon vid första kontakten. Men jag kan ha fel, har inte träffat henne än, men det verkade så.

Länk med tel nr till tandvårdsenheten i stockholm

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Fragor--synpunkter/Tandvard/Tandvardsenheten-Halso--och-sjukvardsnamndens-forvaltning/
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-11-03 7:16:54

För dom som vill försöka själva så skaffa ett läkarintyg där det står att du har diagnosen Aspergers Syndrom. Ring därefter Tandvårdsenheten i det Landsting där du är skriven och fråga vart du ska skicka intyget för att få Tandvårdskortet så ska dom berätta det för dig. Är ingen blankett som behövs fyllas i utan bara att skicka in med följebrev att du vill ha Tandvårdskort och namn, adress och personnummer.

Även en kurator på en vårdcentral eller psyk ska kunna vara dig behjälplig om du själv har problem med det.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-03 12:24:47

Tiblan skrev:För dom som vill försöka själva så skaffa ett läkarintyg där det står att du har diagnosen Aspergers Syndrom. Ring därefter Tandvårdsenheten i det Landsting där du är skriven och fråga vart du ska skicka intyget för att få Tandvårdskortet så ska dom berätta det för dig. Är ingen blankett som behövs fyllas i utan bara att skicka in med följebrev att du vill ha Tandvårdskort och namn, adress och personnummer.

Även en kurator på en vårdcentral eller psyk ska kunna vara dig behjälplig om du själv har problem med det.


Hej, bra tips.

Jag ska träffa min läkare framöver för att få intyg till ansökan om LSS-boende, jag ska då försöka ta upp med honom om han kan skriva ett kort intyg att jag har aspergers syndrom som jag kan skicka in till tandvårdsenheten.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-12-03 1:01:42

Miche skrev:@tramsmaja, om du har någon kontakt med habiliteringen så kontakta dem så hjälper de dig, om inte så leta ändå rätt på dem (du kan skriva en egenremiss dit där du begär hjälp att söka tandvårdskort).


tack för svaret.

Min läkare har skickat in ett intyg på mina diagnoser, men jag glömde ju höra om jag själv ska skicka in nåt till dem eller så... Visst borde jag väl ska göra det? Jag tror det är till tandvårdsenheten det är skickat.

Jag har ingen kontakt med habiliteringen.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2013-12-03 22:54:06

tramsmaja skrev:
Min läkare har skickat in ett intyg på mina diagnoser, men jag glömde ju höra om jag själv ska skicka in nåt till dem eller så... Visst borde jag väl ska göra det? Jag tror det är till tandvårdsenheten det är skickat.

Jag behövde inte skicka in nåt själv.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2013-12-03 23:39:18

Ung_Aspie skrev:Av vad jag läst i tråden som mitt inlägg slagit ihop med så kan man vända sig till habiliteringen eller tandvårdsenheten

så att av

- biståndshandläggare
- Habiliteringen
- Tandvårdsenheten
...


Enligt vad jag erfarit så får man vända sig till habiliteringen om man inte har kontakt med biståndshandläggare eller är beviljad LSS insats i den kommun där man är bosatt. Tror inte att det fungerar att vända sig direkt till Tandvårdsenheten utan man måste gå via antingen habiliteringen eller biståndshandläggare på kommunen, åtminstone är det så om man är bosatt i Stockholms läns landsting enligt den information jag fått.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-12-04 0:06:57

I mitt landsting (ett av de nordligaste) kan man gå till tandvårdsenheten direkt.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in