Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Du råkar möta en "plågoande", som du aldrig gjort upp med på dina villkor. Vad gör du?

Säger "Tjena, vad gör du nu för tiden då?" - och upptäcker att du plötsligt krympt lite till.
1
2%
Går snabbt därifrån för att undvika obehaget.
16
29%
Låtsas inte känna igen honom.
28
51%
Säger "Om du inte är härifrån om fem sekunder så har du en kula mellan ögonen".
2
4%
Ordnar en sexveckors käkställning åt honom.
6
11%
Säger: "Du har inte dödat mig som du lovade - är det inte dags efter tjugo år - innan jag berättar för alla?", ryser - och upptäcker senare att du vuxit mer än på tjugo år.
2
4%
 
Antal röster : 55

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav gadas » 2013-11-23 7:33:48

Det finns avsiktligt inget "Vet ej" eller "Annat" och det är helt riktigt som det står i formuläret:
Du kan välja 1 alternativ.

Det här är en mycket seriös omröstning. I synnerhet i förhållande till vad den kanske verkar. Men det handlar egentligen inte alls om att sortera svaren och svararna i olika fack - tvärtom, den syftar till att visa att man i onödan kanske låtit sig placeras i ett fack.

Den handlar om mobbning. Inte om utanförskap och känslor utan om förföljelser och överfall. Den handlar om kontroll och förtryck. Inte om pojkstreck och oförståndiga barn utan om förtryck och iskallt beräknande bödlar. Den handlar om att döda en själ och dess glädje. Men mest av allt handlar det om feghet och mod - eller i bästa fall rädsla och oräddhet. Den handlar om att handla så att du upptäcker att det är du som offer som har mod och förtryckaren som är feg. Den handlar om att växa den avgörande centimetern inför den som låtsas - kanske även inför sig själv - ha vuxit en meter. Den handlar om att inte fortsätta anpassa sig - om än efter betydligt snällare uppmaningar om försoning eller försiktighet - utan att göra vad ingen förväntar sig. Den handlar om förändring.

Jag vaknade just efter en fruktansvärd mardröm med ett lyckligt slut. Jag bestämde mig för att sätta dit dem på det enda sätt som de är rädda för - och som de därför demonstrerar som att det bara skadar mig själv. Uppmärksamhet. Riktigt, riktigt rädda. Det har jag börjat med nu.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav kiddie » 2013-11-23 8:26:57

Jag skulle inte hota med konkret våld eftersom det är olaga hot, däremot skulle jag öppet visa min absoluta avsky och befalla personen att snabbt försvinna "för hans/hennes eget bästa".

Problemet är att jag nog inte skulle känna igen personen så det hela bygger på att han/hon närmar sig mig och identifierar sig.

Jag har funderat en del på det där och helst skulle jag vilja att de kom till skada. Men med åren insett att det nog inte är värt det så här 25 år efter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 10:04:24

Klickade i käkställning. Men jag är mer för psykologisk krigsföring. Glädjande nog kommer jag inte på någon som jag inte gjort upp med :-)Happy .

Jag "konfronterade" min värsta mobbare sisådär 8-9 år efter högstadiet. Ordnade så han blev hembjuden till mig :mrgreen: . Han visste bara han skulle till "lägenheten högst upp". Han var sååå mild och fin mot mig. Annat än mellan och högstadiets glåpord knuffar och sparkar.

Han ville därifrån rätt kvickt dock :lol: .

Han var nerknarkad, en undermänniska, jag kände att det räckte så.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 10:49:42

sugrövmanövern skrev:Han ville därifrån rätt kvickt dock :lol:

Nu hängde jag inte med. Hur fick du honom att vilja försvinna?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 11:08:27

plåtmonster skrev:
sugrövmanövern skrev:Han ville därifrån rätt kvickt dock :lol:

Nu hängde jag inte med. Hur fick du honom att vilja försvinna?
Han tyckte det var jobbigt att vara hemma hos mig för att han mobbat mig så illa. Det var pinsamt för honom att behöva hålla god min.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav 7twenty7 » 2013-11-23 18:07:27

Jag hittar inget alternativ som passar in på mig, jag har redan gjort upp med mina "plågoandar" på andra sätt! Jag struntar totalt i vad dom tycker om mig idag och har inget intresse av att umgås med dom. Jag brukar tänka att det finns så många andra som gillar mig så varför ska jag bry mig om ett 20-tal gamla klasskompisar som (eventuellt) inte gör det?

En av dom som var på mig mycket i lågstadiet/mellanstadiet och som jag inte har haft någon kontakt med sedan högstadiet kom faktiskt fram till mig på krogen för nåt år sedan och bad om ursäkt för det han gjorde. Både jag och han var överens om att det faktiskt har gått 25 - 30 år sedan det hände så vi ska låta gammalt vara glömt!
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav kapuni » 2013-11-23 18:22:13

Jag skulle visa mig överlägsen mot dem och visa att vad de gjorde mot mig hade ingen skada på mig fast på dig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav Kevlarsoul » 2013-11-23 18:41:34

Varför förutsätts det att det är en manlig individ?


I övrigt så skulle jag nog låtsas att jag inte kände igen personen.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav kullan » 2013-11-23 18:48:26

Jag hittar inte alternativet: Jag har lämnat den delen av mitt liv så det rör mig inte i ryggen längre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav gadas » 2013-11-28 21:00:26

7twenty7 skrev:Jag hittar inget alternativ som passar in på mig, jag har redan gjort upp med mina "plågoandar" på andra sätt! Jag struntar totalt i vad dom tycker om mig idag och har inget intresse av att umgås med dom. Jag brukar tänka att det finns så många andra som gillar mig så varför ska jag bry mig om ett 20-tal gamla klasskompisar som (eventuellt) inte gör det?

En av dom som var på mig mycket i lågstadiet/mellanstadiet och som jag inte har haft någon kontakt med sedan högstadiet kom faktiskt fram till mig på krogen för nåt år sedan och bad om ursäkt för det han gjorde. Både jag och han var överens om att det faktiskt har gått 25 - 30 år sedan det hände så vi ska låta gammalt vara glömt!


Det är ju upp till dig, det viktiga är att människor inte tror att de är tvungna att göra så. För mig vore det bara ännu ett nytt sätt att krympa, det är självklart att det blir MER, inte MINDRE, allvarligt för varje år som går, längre tid att lida. Att jag är ofantligt mycket starkare i dag(ja, även fysiskt) är en annan sak. Jag hoppas att jag skulle välja det sista alternativet - det är mycket starkare än både käkställning och kula mellan ögonen - men jag inser att det finns en risk att jag i hastigt mod väljer det första. Jag vill växa, som jag gjort i femton år, inte krympa.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav gadas » 2013-11-28 21:04:28

kullan skrev:Jag hittar inte alternativet: Jag har lämnat den delen av mitt liv så det rör mig inte i ryggen längre.


Jag har också lämnat den delen av mitt liv, men det cancerfrö de planterade i mig är inte riktigt dött än trots att det så småningom gått strålande för mig. Framför allt vill jag att andra ska förstå att de kan lämna det - och utan att vänta i trettio år.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav Intressant » 2013-11-28 21:05:14

Kan tala om att en av mina plågoandar åkte dit på efterlyst för inte så länge sedan, scoore!
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav Trampe » 2013-11-30 20:58:53

Varit där, och släppt det. Insåg att den där patetiska lönnfete och tunnhåriga personen mitt emot mig inte var värd att engagera sig i längre. Han hade kostat tillräckligt med energi.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-30 22:30:40

Av de som attackerat mig i yngre dagar har jag stött in på flera gånger. Oftast har de inte känt igen mig - alternativt har det varit i förbi farten och när de förstått att det är jag, så börjar de ta snabba språng därifrån.

Inte för att jag skulle slå första slaget/utdela hot, dock är det kul att jaga iväg sådana typer. Skulle slagsmål uppstå, jamen, jag är inte rädd.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-30 22:31:51

Intressant skrev:Kan tala om att en av mina plågoandar åkte dit på efterlyst för inte så länge sedan, scoore!


Härligt. En utav de som var jävlig mot mig i grundskolan dog - också förekommande på Efterlyst (tillsammans med sitt syskon). När jag hörde det dansade jag.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav ninegirl » 2013-11-30 23:29:58

Huvudsakligen låtsas jag inte känna igen dem och det intressanta är att även när jag varit påväg att hälsa så har dem låtsats inte se mig heller så. Skönt! :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav slackern » 2013-11-30 23:31:31

ninegirl skrev:Huvudsakligen låtsas jag inte känna igen dem och det intressanta är att även när jag varit påväg att hälsa så har dem låtsats inte se mig heller så. Skönt! :-)Happy


Fula ankungen?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav ninegirl » 2013-11-30 23:33:30

slackern skrev:
ninegirl skrev:Huvudsakligen låtsas jag inte känna igen dem och det intressanta är att även när jag varit påväg att hälsa så har dem låtsats inte se mig heller så. Skönt! :-)Happy


Fula ankungen?


Ursäkta?
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav slackern » 2013-11-30 23:36:40

ninegirl skrev:
slackern skrev:
ninegirl skrev:Huvudsakligen låtsas jag inte känna igen dem och det intressanta är att även när jag varit påväg att hälsa så har dem låtsats inte se mig heller så. Skönt! :-)Happy


Fula ankungen?


Ursäkta?


Nej typ jag menar att du ser ut i dagsläget. Men kanske inte handlade om ditt utseende. Så jag vet inte vad jag tänkte på. Men sagan är att det är en svan unge som växer upp hos ankorna. Och ankorna mobbar den för att den är ful. Så en dag blir ankungen vuxen och blir värsta vackra svanen. ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav ninegirl » 2013-11-30 23:39:11

slackern skrev:
ninegirl skrev:
slackern skrev:
Fula ankungen?


Ursäkta?


Nej typ jag menar att du ser ut i dagsläget. Men kanske inte handlade om ditt utseende. Så jag vet inte vad jag tänkte på. Men sagan är att det är en svan unge som växer upp hos ankorna. Och ankorna mobbar den för att den är ful. Så en dag blir ankungen vuxen och blir värsta vackra svanen. ;)


Jo jag vet vad den handlar om. Bra gissning, synd att den var fel. Nej jag var allmänt udda, skulle ut och leka i skogen nära skolan, antingen själv eller med en kompis. Skolkade i timmar och levde i min fantasivärld. Hanterade sociala situationer åt skogen och blev behandlad därefter. Mobbad. Utfryst. Slagen. You name it. Idag vet man bättre då än att gräva sin egen grav, som tur är.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav slackern » 2013-11-30 23:43:36

ninegirl skrev:
slackern skrev:
ninegirl skrev:
Ursäkta?


Nej typ jag menar att du ser ut i dagsläget. Men kanske inte handlade om ditt utseende. Så jag vet inte vad jag tänkte på. Men sagan är att det är en svan unge som växer upp hos ankorna. Och ankorna mobbar den för att den är ful. Så en dag blir ankungen vuxen och blir värsta vackra svanen. ;)


Jo jag vet vad den handlar om. Bra gissning, synd att den var fel. Nej jag var allmänt udda, skulle ut och leka i skogen nära skolan, antingen själv eller med en kompis. Skolkade i timmar och levde i min fantasivärld. Hanterade sociala situationer åt skogen och blev behandlad därefter. Mobbad. Utfryst. Slagen. You name it. Idag vet man bättre då än att gräva sin egen grav, som tur är.


Bara du är lycklig så är det bra. Eller antar att numera när du är vuxen kan du välja själv om du vill vara i en miljö eller inte. När man är barn och går i skolan är man jävligt låst. Det går inte att välja själv om man vill vara där eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 23:49:15

Lite väl statistiskt ovanligt att två mobbade har haft sina plågoandar i TV3 Efterlyst..
Kanske samhället skulle spara en del slantar på att bura in dom direkt eller iaf göra något kraftfullt från början.. bara en tanke.

Stöter man på en plågoande har man iaf ingen anledning att få dåligt samvete av att bete sig som en riktig skitstövel. Ett praktiskt problem är dock att veta hur man beter sig då ifall man saknar erfarenhet ;)

@slackern, Just ofrivilligheten är det jävligaste med att vara barn. Fast hade man vetat bättre hade man nog varit våldsam. Det verkar ju vuxna begripa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav slackern » 2013-12-01 0:07:02

plåtmonster skrev:
@slackern, Just ofrivilligheten är det jävligaste med att vara barn. Fast hade man vetat bättre hade man nog varit våldsam. Det verkar ju vuxna begripa.


Dom här ungdomarna i Florida önskar nog att dom inte hämnades på en mobbare. Grymt bra film baserad på en verklig händelse. Har även sett en dokumentär om det här fallet. Så det har verkligen hänt. ;)

slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vågar du nu? (Omröstning om mobbning)

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-01 1:47:37

plåtmonster skrev:Lite väl statistiskt ovanligt att två mobbade har haft sina plågoandar i TV3 Efterlyst..
Kanske samhället skulle spara en del slantar på att bura in dom direkt eller iaf göra något kraftfullt från början.. bara en tanke.


Jeez. Härliga grabbar - de två äldsta förgyllde verkligen min tid i skolan. Helt oprovocerat blev en rejält slagen i fyran. Sen eskalerade det. Nej, jag har inget till övers för de.
Det går ett rykte (nätet/media), att en utav bröderna är återigen i kläm hos farbror Blå och av gängen i Gbg. Osäker om det stämmer.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in