En vädjan till moddsen ang. språket

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-26 20:08:32

Gripandekylig skrev:
Zirre skrev:Var i mitt inlägg menar jag reprimand? Det är andra som hakat upp sig på det. Jag har öht inte pratat om det i den här tråden. *irriterad*

Vi utgick från att du syftade på ordet reprimand eftersom det är det ordet som tråden har kommit att handla om. I trådens inledning ställde sig somliga frågan vad det är mer exakt i vårt språkbruk som du haft svårt att förstå; du svarade då med följande formulering:
Zirre skrev:Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv. Det var en av de senaste moddsen.

Då dels tiden för denna trådstart, samt dessutom det ovan citerade inlägget pekade på att det språkbruk du stört dig på, och som blivit upprinnelsen till tråden, hade kommit av att en ny moderator använt ett ord du aldrig hört, i någorlunda tidsmässigt samband med trådstarten av den här tråden. De som hängt med utgick därmed från att du tänkte på följande inlägg:
Zirre skrev:
Gripandekylig skrev:En reprimand är en påföljd, alltså någonting som man kan ådömas om man bryter mot forumets regler eller på övrigt sätt bryter mot den gällande forumrätten som utgörs av reglerna och moderatorernas arbete.

Varför skriver du inte bara det då??????? :x icon

Eftersom du inte till en början sade emot de övriga tråddeltagarnas antagande om att tråden berörde bruk av ord så som exempelvis reprimand så blev det vad tråden främst kom att handla om.

Men nu får du ju en chans till: vilket språkbruk var det du syftade på då du skrev trådstarten?
Zirre skrev:I dagsläget använder åtminstone vissa av er ord som man måste ha 1800-talets ordbok för att kunna få reda på vad de betyder

Vilka ord är det du hävdar att vi moderatorer använder och som man enligt dig behöver en 1800-talsordbok för att förstå sig på? Vi måste ju veta vad det är du kritiserar om vi ska förstå vad vi ska ta ställning till.

Snacka så man fattar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-26 20:18:39

Zirre skrev:
Alien skrev:
Zirre skrev:Om man menar ex. tillsägelse varför inte bara säga det istället för att baka in det i nåt annat ord?


Men nu låter det som du tror att man tänker "tillsägelse" och sen aktivt letar efter ett svårare ord. Så är det inte. Man tänker och menar just "reprimand". Vad du önskar är att modsen ska tänka efter då "kan detta vara svårförståeligt för vissa, kan jag använda ett enklare ord". Se även vad jag skrivit här: post1082887.html#p1082887

Och "tillsägelse" menar man inte, eftersom reprimanderna här på AF består av påpekande, tillsägelse och varning. "Reprimand" har en vidare betydelse än "tillsägelse". Så de svenska orden blir "tillrättavisning" el "påföljd".

Var i mitt inlägg menar jag reprimand? Det är andra som hakat upp sig på det. Jag har öht inte pratat om det i den här tråden. *irriterad*


Men det är ju du själv som skriver om "tillsägelse" i ditt citat här ovan, vilket annat ord än "reprimand" menar du då?

Öht kan du ju ge exempel på andra ord du tycker är svåra, om du menar att vi hakar upp oss på ordet "reprimand".

För övrigt hakar du själv upp dig på ord, du har inte svarat på det som var min huvudpoäng: att man använder det ord som man tycker är naturligt för en och som är det "riktiga".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Frimodig » 2013-11-26 20:23:42

Zirre skrev:Skulle ni modds när ni skriver inlägg iförd era moddslipsar kunna skriva med ord som alla kan förstå?
I dagsläget använder åtminstone vissa av er ord som man måste ha 1800-talets ordbok för att kunna få reda på vad de betyder och då är det svårt att förstå vad ni vill ha sagt.

Tack på förhand.


Moderator Titti
Jag kan spåra ursprunget till denna trådstart hit.


Det där låter skumt. Ulteriour motive.

Alla moderatorer som skrivit till mig har varit mkt tydliga och lätta att förstå.

Du kanske har problem att förstå?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-26 20:51:07

Zirre skrev:
Gripandekylig skrev:
Zirre skrev:I dagsläget använder åtminstone vissa av er ord som man måste ha 1800-talets ordbok för att kunna få reda på vad de betyder

Vilka ord är det du hävdar att vi moderatorer använder och som man enligt dig behöver en 1800-talsordbok för att förstå sig på? Vi måste ju veta vad det är du kritiserar om vi ska förstå vad vi ska ta ställning till.

Snacka så man fattar.

Jag ska försöka mitt bästa för att se om det går att ställa samma fråga på ett ännu enklare sätt:

Zirre.
Du skrev att några av oss skrev för svårt. Vilka ord eller meningar är det du inte förstår? Du måste säga det till oss för annars fattar inte vi vad vi ska ändra på. Om du inte berättar vad du tycker är svårt kommer ju ingen hära i tråden att fatta vad du tänkte att tråden ska handla om. Asså vi förstår inte ännu. Berätta för oss om vad du tycker är svårt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Sv: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-26 20:55:08

Gripandekylig skrev:
Zirre skrev:
Gripandekylig skrev:
Vilka ord är det du hävdar att vi moderatorer använder och som man enligt dig behöver en 1800-talsordbok för att förstå sig på? Vi måste ju veta vad det är du kritiserar om vi ska förstå vad vi ska ta ställning till.

Snacka så man fattar.

Jag ska försöka mitt bästa för att se om det går att ställa samma fråga på ett ännu enklare sätt:

Zirre.
Du skrev att några av oss skrev för svårt. Vilka ord eller meningar är det du inte förstår? Du måste säga det till oss för annars fattar inte vi vad vi ska ändra på. Om du inte berättar vad du tycker är svårt kommer ju ingen här i tråden att fatta vad du tänkte att tråden ska handla om. Asså vi förstår inte ännu. Berätta för oss om vad du tycker är svårt.
Svarade i pm.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-26 21:10:05

Zirre skrev:Svarade i pm.

Om du inte även besvarar den frågan här i tråden bör du omgående sluta att skriva saker så som:
Zirre skrev:Men kan ni sluta haka upp er på det där ordet det inte det ordet som tråden handlar om.
Från nu läser jag inget mer i tråden. Ha så kul.


För övrigt gör det svar du gav mig i PM att hela denna trådens tillblivelse upplevs omotiverad. Jag tänker ju inte avslöja vad du skrev, men du skrev i vart fall inget som kunde besvara min fråga och därmed har du inte haft någon grund för dina påståenden om att vi moderatorer skulle använda ett alltför komplicerat språk. Att påstå sådant om sina medforumister, vare sig de är moderatorer eller andra forumister, kan vara riskabelt och man bör i alla lägen hålla sig från att anklaga någon för någonting man inte kan bevisa.

Nu gäller ju dock denna trådstart kritik mot forumadministrationen, och det är ju extra viktigt att sådan kritik får framföras på ett så obehindrat sätt som möjligt. Jag måste dock påminna dig Zirre, och andra, om anledningen till att man erbjuder någon kritik: det är för att hjälpa den kritiserade att förbättra sig eller sin produkt. Vill man kritisera moderatorernas språkbruk är det därför essentiellt att man kan citera tydliga exempel för att vi ö.h.t. ska kunna ha någon aning om vad det är som kritiseras; annars är inte kritiken konstruktiv utan den är som hittills i det här fallet helt värdelös.

Citera mera.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-26 22:07:14

Det finns många olika grupper här på forumet. En del läser mycket, inkl litteratur från 1800-talet och kanske rentav älskar (att använda) gamla ord, andra kanske aldrig öppnar en bok. En del är äldre och föredrar korrekt språkbruk, andra är unga och använder slang som den första gruppen inte förstår. En del tolkar bokstavligt, andra använder sig av ironi. Upplagt för missförstånd och kommunikationsproblem.

Av modsen förutsätts det att de ska uttrycka sig klart och tydligt. De ska också ska också förstå slang och ironi: onodig-tillsagelse-for-ironiskt-sprakbruk-t12740.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Tiblan » 2013-11-27 8:01:15

Jag klykar inte samma tugg som alla andra men hajjar att det går att ta reda på om man bara vill.

Att be någon ändra sig är fel men man får gärna ändra på sig själv om man vill. Vad man däremot kan göra om man vill är att in absurdum fråga "vad betyder det" när man inte förstår och då är det upp till den enskilde individen att förtydliga det.

Personligen tycker jag att moddarna använt ett mycket enkelt språk som alla borde förstå. Vi ska väl alla ändå jobba mot att försöka höja våran egen kunskapsnivå istället för att få alla att sänka sin. Speciellt om vi har funktionshinder då vi hela tiden blir anklagade för att vara idioter och intelligensbefriade mm mm. Listan kan göras oändlig.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in