En vädjan till moddsen ang. språket

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Soyagumman » 2013-11-22 19:57:18

Ska erkänna att det tog ett stund innan jag förstod att moddsen är moderatorerna..och inte just modds.. ;-) :-P
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-22 21:28:16

Zirre skrev:Som moderator bör man skriva så att det är lätt för alla att förstå vad man som moderator vill för medla annars kan de bli så att medlemen/arna inte förstå vad hen gjort fel eller vad som gäller osv.


Jag tycker att Zirre sammanfattar det bra här. Skriver moderatorerna inlägg för att i första hand hålla ordning på forumet eller för att i första hand lära användare ord? Svaret på den frågan kanske är en bra vägledning för det språk som används i moderatorsinlägg. :-)Happy
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-22 21:43:32

Moderator:

Dunderbar skrev:Jag har bara en fråga....
Zirre skriver en åsikt och en fråga.
Sedan blir hon påhoppad av en massa, med en massa åsikter och tjafs.

Varför hoppade så många på Zirre?
Hon skrev ju bara en åsikt och en fråga.

Är det så att ni inte tycker om Zirre, så är det ju inget fel med det.
Men varför trycker ni ner henne så som ni gör, genom att hoppa på henne?

Det är viktigt att du citerar de bitar av de inlägg du menar innehåller personangrepp så att din kritik får ett konstruktivt värde. Jag håller mycket god koll på den här tråden och av de inlägg som föregått ditt ovan citerade finns inget som innehåller sådana personangrepp som du refererar till. Flera har ifrågasatt Zirres klagomål, somliga inklusive oss moderatorer, har presenterat förslag på lösningar så som att vi ska tänka på hur vi formulerar oss, att forumisterna kan slå upp ord eller att man kan kontakta skribenten om det är något man inte förstått.

Ingen hade dock smutskastat, eller som du beskriver det: "hoppat på", Zirre med någon form av personangrepp. Att komma med sådana ogrundade påståenden hade kunnat föranleda åtgärder från oss moderatorer om någon av de anklagade forumisterna ansett sig själv personligen angripen av ditt inlägg. Hittills har dock inga anmälningar mot ditt inlägg inkommit men jag vill ändå rekommendera dig att tänka dig för nästa gång och att inte komma med fullt så godtyckliga anklagelser om personangrepp i dina medforumisters inlägg.

Ardryn skrev:Majoriteten i tråden har uttryckt sig med att Zirres förslag var onödigt, och om det, i din mening, är att "hoppa på någon" så är det av absolut mildaste sorten.

Just precis. Saklig kritik har framförts mot klagomålen på att moderatorerna skulle ha använt ett för komplicerat språk. Jag vet inte om det är en majoritet som har ifrågasatt Zirres klagomål men jag är fullkomligt säker på att ingen hade angripit Zirre som person innan Dunderbar postade sitt inlägg som citerats ovan. Att kunna erbjuda varandra befogad saklig kritik är extremt värdefullt och ingenting att stävja; det är tvärtom skyddsvärt.

Dunderbar skrev:Men rent seriöst...
Hur stor idé är det att ha regler där man använder sig av språk som inte de flesta ens förstår?
....lite som att ha svenska lagboken skriven på Hebreiska... :P

Nu behöver du citera det regelavsnitt du avser så att vi i forumadministrationen vet vad vi ska ta ställning till; det är ju inte konstruktivt att kritisera någonting utan att berätta vad det är man kritiserar. Vad i forumreglerna menar du att de flesta inte ens förstår?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-22 21:58:21

Dunderbar skrev:Jag har bara en fråga....
Zirre skriver en åsikt och en fråga.
Sedan blir hon påhoppad av en massa, med en massa åsikter och tjafs.

Varför hoppade så många på Zirre?
Hon skrev ju bara en åsikt och en fråga.

Är det så att ni inte tycker om Zirre, så är det ju inget fel med det.
Men varför trycker ni ner henne så som ni gör, genom att hoppa på henne?


Att ha en avvikande åsikt el förklara att det inte alltid går att använda lätta ord, det är inte att "hoppa på" någon. Det är snarare att ta frågan på allvar. Det är en viktig fråga att ta upp, och inget fel om det blir diskussion om detta. Om jag skulle ha en annan åsikt än Zirre, betyder det för den skull inte att jag ogillar henne el vill trycka ner henne. Zirre har givetvis rätt till sin åsikt.

För övrigt så har jag mest vänt mig emot andras inlägg och tolkningar, inte just emot Zirre. Har man en gång startat en diskussion så lever den sitt eget liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav slackern » 2013-11-22 23:37:08

Alien skrev:Kanslisvenskan härstammar väl just från "juridiksvenskan". Och Gripandekylig studerar ju juridik så inte konstigt om det influerat hans språk. Iofs tycker jag inte ett enstaka ord som "reprimand" räcker för att kvalificera någon att tala "kanslisvenska".

Kanslisvenskan har funnits med oss i århundraden och kritiserats och parodierats i långa tider. Därför är den mycket enklare och mindre tillkrånglad nu. Men den är inte till för att vara kreativ och livlig utan för att vara neutral och saklig.


Reprimand tycker inte jag är ett särskilt krångligt ord. Jag har dessutom dyslexi men har trotts det ett stort ordförråd. Reprimand borde väll tillhöra allmänbildningen att man känner till?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-23 1:26:24

Det är svårt att veta vad som ingår i "allmänbildningen". Får folk lära sig det i skolan? Möter de ordet på arbetet? Använder deras kompisar ordet? Läser de mycket tidningar och skönlitteratur? Om svaret är Nej på allt detta, så lär man sig det inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-23 1:29:36

Dunderbar skrev:Men rent seriöst...
Hur stor idé är det att ha regler där man använder sig av språk som inte de flesta ens förstår?
....lite som att ha svenska lagboken skriven på Hebreiska... :P


Vad menar du? Är forumreglerna skrivna på ett språk som "de flesta" inte förstår? Vilka ord är det du inte förstår här: rules.php
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Kevlarsoul » 2013-11-23 1:50:20

Jag kan väl anse att vissa regler är otydliga men det handlar iofs inte om spåket i de fallet.. :-)063
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Miche » 2013-11-23 2:55:09

Kevlarsoul skrev:Jag kan väl anse att vissa regler är otydliga men det handlar iofs inte om spåket i de fallet.. :-)063

Specificera gärna vilka och ge gärna förslag på hur de ska skrivas tydligare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-23 11:15:37

@Gripandekylig: Dundebar har en kort men intensiv historia av att reta gallfeber på halva forumet med sina beskäftiga försök att vara både klämkäck och uppfostrande. Det var möjligen före din tid, men exempelvis Alien borde känna historien väl.

Gripandekylig skrev:Hittills har dock inga anmälningar mot ditt inlägg inkommit [...]

Jag hade gärna bistått med en anmälan om det varit så att jag läst hr. Dundebars inlägg, men jag tänker inte riskera ett koleriskt utbrott bara för den sakens skull.

Kevlarsoul skrev:Jag kan väl anse att vissa regler är otydliga men det handlar iofs inte om spåket i de fallet.

Nej, precis.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav elle » 2013-11-23 19:36:22

slackern skrev:Reprimand borde väll tillhöra allmänbildningen att man känner till?

det är ett ord som även används i andra språk .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav slackern » 2013-11-23 20:10:53

elle skrev:
slackern skrev:Reprimand borde väll tillhöra allmänbildningen att man känner till?

det är ett ord som även används i andra språk .


Jo det gör väll det. Eller många ord gör det. Ett bra sätt att förbättra sitt ordföråd är att bo utomlands ett par år. Eller det gjorde jag när jag var ung. Bodde i England under ett par år och lärde mig prata engelska flytande fick ett bra ordföråd i engelska. Och många utav orden jag lärde mig där. Används också i Sverige. Alltså inga försvenskade engelska ord som colt eller nice. Utan mer avancerade ord. Fast nu har jag tappat all engelska eller ordförådet finns kvar. Men bryter extremt på svenska när jag pratar engelska eller hörs klart och tydligt att jag är svensk.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Kevlarsoul » 2013-11-23 20:42:56

Miche skrev:
Kevlarsoul skrev:Jag kan väl anse att vissa regler är otydliga men det handlar iofs inte om spåket i de fallet.. :-)063

Specificera gärna vilka och ge gärna förslag på hur de ska skrivas tydligare.


Orkar inte, känns inte tillräckligt viktigt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 22:24:32

Zirre skrev:Men shit alltså, varför vänder ni tråden mot mig hela tiden?

-Så ska du inte tolka det jag har skrivit iaf. Finns ingen anledning till att jag skulle ogilla dig på nåt sätt.

Det är bara min språksyn jag meddelar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-23 22:25:34

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
nallen skrev::-)049
Däremot kunde vissa jobba på att uttrycka sig koncist.

Ja, det var ju en användare med två bokstäver som nick som envisades med att skriva vägg av text när budskapet kunde sammanfattas i en enda mening...en del tycker visst det är fint att uttrycka sig så omständligt och oprecist som möjligt.
Fullständiga klåpare.
Det som är konst är att säga komplicerade saker på enkelt vis - inte tvärtom.


Nu ser jag en del dubbelmoral och populism är.

Att det går att säga samma sak kort och slagfärdigt är bara din tolkning. Den som skriver långt tycker givetvis att väsentliga delar försvinner. Det är samma inställning när du påstår att den som skriver långt gör det för att vara "fin" som när folk föraktfullt talar om "finkultur". Antiintellktuellt översitteri.

Du tycker folk kan bekväma sig att slå upp ord de inte förstår. Folk kan ju lika gärna bekväma sig att läsa en text två gånger, om de inte fattar den första gången. För jobbigt? Ja, det tycker den som måste googla ords betydelse också.

Det kan visst vara en konst att säga komplicerade saker på ett enkelt vis utan att förenkla för mycket. Du tror dig kunna den. Men vi andra har ju också rätt att yttra oss utan att bli avfärdade som "klåpare".

Nej knappast.

Det är i högsta grad antiintellektuellt att svamla och skriva i tautologier när samma budskap kan formuleras både kortare och tydligare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav alixha » 2013-11-23 23:16:05

Jag tycker absolut att om man inte förstår ett ord så kan man googla det, det tar inte så lång tid och så lär man sig något nytt.

Ni som skriver om barnspråk, vad menar ni med detta? Vad klassificeras som barnspråk?
Tillhör ordet reprimand vuxenkategorin och ordet tillrättavisning barnkategorin eller hur tänker ni? Skulle gärna vilja se ett konkret exempel.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Sv: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-23 23:24:01

KrigarSjäl skrev:
Zirre skrev:Men shit alltså, varför vänder ni tråden mot mig hela tiden?

-Så ska du inte tolka det jag har skrivit iaf. Finns ingen anledning till att jag skulle ogilla dig på nåt sätt.

Det är bara min språksyn jag meddelar.

Då vet jag, tack. :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-23 23:27:58

Om man menar ex. tillsägelse varför inte bara säga det istället för att baka in det i nåt annat ord?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 23:28:15

alixha skrev:Ni som skriver om barnspråk, vad menar ni med detta? Vad klassificeras som barnspråk?
Tillhör ordet reprimand vuxenkategorin och ordet tillrättavisning barnkategorin eller hur tänker ni? Skulle gärna vilja se ett konkret exempel.


Kanske skulle ditt stycke se ut så här:


"Ni som skriver om barnspråk, vad menar ni med det? Vad för ord tycker ni man kan säga är barnspråk? Vi delar upp det i två grupper! Nu vill jag fråga er:
Tillhör ordet reprimand vuxengruppen och ordet tillrättavisning barngruppen eller hur tänker ni? Jag skulle gärna vilja se ett jättetydligt exempel."
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav atoms » 2013-11-24 2:02:56

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav atoms » 2013-11-24 9:00:13

27 inlägg av kvalificerat trams (inkl. några inlägg som hängde ihop med OT:t) har flyttats till OffTopic-tråden. Något mer trams kommer inte att tolereras - då blir det räfst och rättarting.

Tråden öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-26 4:41:29

Zirre skrev:Om man menar ex. tillsägelse varför inte bara säga det istället för att baka in det i nåt annat ord?


Men nu låter det som du tror att man tänker "tillsägelse" och sen aktivt letar efter ett svårare ord. Så är det inte. Man tänker och menar just "reprimand". Vad du önskar är att modsen ska tänka efter då "kan detta vara svårförståeligt för vissa, kan jag använda ett enklare ord". Se även vad jag skrivit här: post1082887.html#p1082887

Och "tillsägelse" menar man inte, eftersom reprimanderna här på AF består av påpekande, tillsägelse och varning. "Reprimand" har en vidare betydelse än "tillsägelse". Så de svenska orden blir "tillrättavisning" el "påföljd".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zirre » 2013-11-26 8:44:00

Alien skrev:
Zirre skrev:Om man menar ex. tillsägelse varför inte bara säga det istället för att baka in det i nåt annat ord?


Men nu låter det som du tror att man tänker "tillsägelse" och sen aktivt letar efter ett svårare ord. Så är det inte. Man tänker och menar just "reprimand". Vad du önskar är att modsen ska tänka efter då "kan detta vara svårförståeligt för vissa, kan jag använda ett enklare ord". Se även vad jag skrivit här: post1082887.html#p1082887

Och "tillsägelse" menar man inte, eftersom reprimanderna här på AF består av påpekande, tillsägelse och varning. "Reprimand" har en vidare betydelse än "tillsägelse". Så de svenska orden blir "tillrättavisning" el "påföljd".

Var i mitt inlägg menar jag reprimand? Det är andra som hakat upp sig på det. Jag har öht inte pratat om det i den här tråden. *irriterad*
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-26 19:55:13

Zirre skrev:Var i mitt inlägg menar jag reprimand? Det är andra som hakat upp sig på det. Jag har öht inte pratat om det i den här tråden. *irriterad*

Vi utgick från att du syftade på ordet reprimand eftersom det är det ordet som tråden har kommit att handla om. I trådens inledning ställde sig somliga frågan vad det är mer exakt i vårt språkbruk som du haft svårt att förstå; du svarade då med följande formulering:
Zirre skrev:Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv. Det var en av de senaste moddsen.

Dels tiden för denna trådstart, samt dessutom det ovan citerade inlägget pekade på att det språkbruk du stört dig på, och som blivit upprinnelsen till tråden, hade kommit av att en ny moderator använt ett ord du aldrig hört, i någorlunda tidsmässigt samband med trådstarten av den här tråden. De som hängt med utgick därmed från att du tänkte på följande inlägg:
Zirre skrev:
Gripandekylig skrev:
Zirre skrev:Tala så man fattar, det vill säga med ord som alla förstår. Reprimander???????

En reprimand är en påföljd, alltså någonting som man kan ådömas om man bryter mot forumets regler eller på övrigt sätt bryter mot den gällande forumrätten som utgörs av reglerna och moderatorernas arbete.

Varför skriver du inte bara det då??????? :x icon

Eftersom du inte till en början sade emot de övriga tråddeltagarnas antagande om att tråden berörde bruk av ord så som exempelvis reprimand så blev det vad tråden främst kom att handla om.

Men nu får du ju en chans till: vilket språkbruk var det du syftade på då du skrev trådstarten?
Zirre skrev:I dagsläget använder åtminstone vissa av er ord som man måste ha 1800-talets ordbok för att kunna få reda på vad de betyder

Vilka ord är det du hävdar att vi moderatorer använder och som man enligt dig behöver en 1800-talsordbok för att förstå sig på? Vi måste ju veta vad det är du kritiserar om vi ska förstå vad vi ska ta ställning till.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in