Ta sig själva på för stort allvar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 19:57:14

En sak som jag tänker på när jag läser kommentarer och trådar som är här i forumet, är att väldigt många verkar ta sig själva på väldigt stort allvar.
Är det så att ni med har uppfattat som att personer med Asperger, medlemmar i forumet, har en förmåga att ta sig själv på för stort allvar?

Moderator Gripandekylig - tråd flyttad från Att leva som Aspergare
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Batman » 2013-11-24 20:04:34

Så nu försöker du rättfärdiga beteendet vad gäller tråden "brukar ni leka med de sociala koderna". Bra försök :wink:

Det är en sak att ta livet med en klackspark och en annan att göra sig löjlig över andra.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Kevlarsoul » 2013-11-24 20:05:12

Egentligen har jag nog aldrig fattat vad det betyder att ta sig själv på för stort allvar :-)063.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Dunderbar » 2013-11-24 20:08:30

Kevlarsoul skrev:Egentligen har jag nog aldrig fattat vad det betyder att ta sig själv på för stort allvar :-)063.


Nu satte du mig på pottkanten....
Jag började fundera på det och jag vet nog egentligen inte heller om jag vet hur man gör, när man tar sig själv på för stort allvar.
Kanske att det är då man är bra på att tycka synd om sig själv, kanske att det är då man anser sig själv ha rätt och alla andra har fel.
Jag vet inte...

Kan vi inte skapa en egen tolkning av "ta sig själv på för stort allvar"? :P

Det kanske är så att detta är ett av de sociala-uttrycken som vi med någon form av autism-diagnos har svårt att förstå helt.... :P
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Mountain_lion » 2013-11-24 20:20:29

Jag är nog en ganska allvarlig person och tar det mesta på allvar, inklusive mig själv. Ibland mig själv och det jag gör på för stort allvar. Försöker lära mig att ha mer distans till mig själv och det har blivit lite lättare med åldern. :-)Happy
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav antonius » 2013-11-24 20:24:51

Är det samma sak som att ha ''grandios uppfattning'' om sig själv? En anhörig till mig har stor tilltro på sig själv när han har maniska perioder, då blir han som en direktör eller ngt slags greve till humör och sätt att föra sig, klär sig fint och röker cigarill.

Sen när det har gått över och är åt andra hållet är det snarare att ''klä sig i säck och aska'' då tar han sig definitivt inte på stort allvar. Måste vara ett helvete att vara bipolär :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav kiddie » 2013-11-24 20:54:19

Tror inte det har med aspergers att göra utan att tonen på forumet är sådan. Jag får ofta hejda mig, för om jag tar något eller mig själv på mindre allvar så kan det bli i formen av ett skämt som i sin tur blir väldigt off-topic, och det är typ en dödssynd här att gå OT. Bra på vissa sätt men känns begränsande för ett sådant mentalt yrväder som jag är.

Jag tar mig själv på stort allvar på vissa fronter och på andra tvärtom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav antonius » 2013-11-24 21:06:43

kiddie skrev:Jag tar mig själv på stort allvar på vissa fronter och på andra tvärtom.


Men är inte det typiskt för AS, man är en fena på vissa grejer och som mentalt efterbliven på annat, och det gör väl att man ibland hävdar sig lite, det är väl bara självbevarelsedrift, för att kompensera för de saker man är hopplös på när vi hela tiden måste följa NT folkets normer för hur man skall vara. :-)006
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav kiddie » 2013-11-24 21:15:23

Vet inte men jag tog mig själv mer på allvar rakt över när jag var ung. Det tror jag NT också gör.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-25 0:41:16

Tycker tråden fortfarande inte kommit fram till en bra definition av att "ta sig själv på för stort allvar".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-25 0:43:04

Med "ta sig själv på för stort allvar" brukar avses en humorbefriad person utan självdistans.

Finns det nån bättre definition?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-25 0:52:10

Förmåga att se sig själv utifrån helt enkelt då. Kanske mer specifikt att ta höjd för att det finns flera sätt att se på något och att man själv är en del av ett sammanhang.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Intressant » 2013-11-25 0:54:24

KrigarSjäl skrev:Med "ta sig själv på för stort allvar" brukar avses en humorbefriad person utan självdistans.

Finns det nån bättre definition?


Då kan jag checka av att jag inte tar mig på så stort allvar. Troligen är det även ett av mina största problem, det är nog ingen annan som tar mig på allvar heller.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav nallen » 2013-11-25 5:33:51

KrigarSjäl skrev:Med "ta sig själv på för stort allvar" brukar avses en humorbefriad person utan självdistans.

Finns det nån bättre definition?

Tja, det flyttar ju bara problemet till definitionen av "självdistans".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Krillo » 2013-11-25 9:43:47

Problemet är väl att man anses ska kunna variera detta beroende på situation. Vilket ju då förutsätter att man uppfattar situationen någorlunda korrekt.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav earlydayminer » 2013-12-09 16:34:43

AÅÅÅÅÅÅH, SÅÅÅÅÅÅ TRÅÅÅÅÅÅÅÅÅKIG.

Du kommer och försvinner, börjar med att du sist kanske var lite oförstående till att gå tillbaka till detta om hur andra är osv. Det kanske är ren och skär projektion?

Livet är allvarligt. Läget är allvarligt. Problem som kommer upp här brukar oftast vara allvarliga för individen, gemenskapen eller samhället i sig. Jag förstår inte varför man ska låta det vara litet och obetydande.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav supernova » 2013-12-09 19:22:35

Jag tycker mer att vissa ämnen är stora som jordklot.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav notwoodstock » 2014-01-01 9:34:49

Känner mig livslångt skyldig. :-)Crying

Som alla går omkring med en prismärkt "fasad". :-)002

Men jag är ju sjukpensionär, akademiker innan jag kraschade, har schizofreni och kanske nu också har varit AS:are sedan barndomen.

Och jag har visserligen bättrat mig, men jag har lyckats "processa" er allihop på nolltid, mest p.g.a orsak som är hemlig. (Fast jag har ingenting att komma med i debatterna för jag har varken läst "mänskilg filosofi" eller är van att klara mig själv numera...)

Är barnsligt förtjust i vissa saker, men jag inser att jag inte ens orkar läsa alla era skriverier. Så det blir lite kollision. Tur att jag fick hjälp att inte starta trådar. Dementerar också begreppet OID ("Obsessive Internet Disorder") - det hette något annat /hittar inte just nu/.

Jag är medelklassakademiker, sorterar fortfarande in mig i "intelligenta", fast jag är otroligt korkad ibland nuförtiden - säg inte 2013, bara ...

Suck. :shock: :-)063 :idea:

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm


Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-01 12:04:08

Jo det stämmer nog ganska bra, även på mig.
Försöker att inte ta mig själv på för stort allvar, livet blir roligare och enklare i många fall om man tar livet med en klackspark så att säga.

Sedan är det även så att jag alltid känt att jag måste dölja vissa delar eller egenskaper i min personlighet från andra människor. T ex min AS-diagnos.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav TotteLin » 2014-01-01 16:07:20

antonius skrev:
kiddie skrev:Jag tar mig själv på stort allvar på vissa fronter och på andra tvärtom.


Men är inte det typiskt för AS, man är en fena på vissa grejer och som mentalt efterbliven på annat, och det gör väl att man ibland hävdar sig lite, det är väl bara självbevarelsedrift, för att kompensera för de saker man är hopplös på när vi hela tiden måste följa NT folkets normer för hur man skall vara. :-)006
antonius skrev:
kiddie skrev:Jag tar mig själv på stort allvar på vissa fronter och på andra tvärtom.


Tror faktiskt att detta kan stämma och inte bara när det gäller självuppblåshet ... utan på många andra områden också ... man kompenserar för sina svagheter ... :roll:
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Braincandy » 2014-01-01 16:12:17

Har haft långa problem av övervägande självanalys på grund utav sociala misslyckanden så det stämmer nog ganska bra.

Kämpar med att sluta försöka ändra på mig totalt, det har inte precis hjälpt utan har mest lett till att jag blivit mer apatisk av mig...

Sen så tror vissa naiva NT:s att sverige är det bästa landet att leva i, de skulle bara veta hur dåligt med hjälp det finns... eller vi kanske ska säga icke existerande hjälp om man går ner och mår väldigt dåligt. Eller sticker ut från samhällsnormen. Inte är vi bättre än andra på den punkten, bara utåt sett, nå en fasad som håller på att spricka.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav Dagobert » 2014-01-01 18:07:40

KrigarSjäl skrev:Med "ta sig själv på för stort allvar" brukar avses en humorbefriad person utan självdistans.
Finns det nån bättre definition?

Inte nödvändigtvis humorbefriad. Man kan ta sin humor på för stort allvar också.
Undrar om man kan ta sin självdistans på för stort allvar...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta sig själva på för stort allvar

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-01 19:17:40

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:Med "ta sig själv på för stort allvar" brukar avses en humorbefriad person utan självdistans.
Finns det nån bättre definition?

Inte nödvändigtvis humorbefriad. Man kan ta sin humor på för stort allvar också.
Undrar om man kan ta sin självdistans på för stort allvar...

Där sade du något Dagobert, ja jag undrar detsamma.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in