Asperger och inredning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och inredning.

Inläggav artifex » 2013-11-22 6:59:46

Nu vet jag inte om det här ligger på riktigt rätt plats, men någon kanske bara kan flytta om det har hamnat fel?

Ja - som trådens titel skvallrar om, så handlar tråden om inredning. Vi med asperger har ett öga för detaljer och vill gärna ha det på ett visst sätt.

Jag hade hoppats att ni kanske kan och vill berätta lite om hur ni vill ha ert hem eller vad för detaljer som ni känner är viktiga eller bra. Jag ska givetvis bidra själv men jag ska egentligen inte alls sitta vid datorn på jobbet ...
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Asperger och inredning.

Inläggav KourosGould » 2013-11-22 9:13:04

Asketiskt/spartanskt. Så få prylar som möjligt, då blir det aldrig stökigt eftersom det inte finns något som kan stöka ner, det blir även lätt att städa.
På väggarna finns det affischer på skogslandskap och vilda djur eller ingenting alls. Jag har vad som behövs och inte mycket mer. Jag har inga detaljer i hemmet för då finns det inga detaljer att lägga märke till.
Funderade på att slänga ut de sista kökstillbehören innan jag slog fast att de var nödvändiga för att kunna fixa den mat jag trivs med.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-22 9:28:05

Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!

Vet inte vad jag har för stil, men färgglad med en önskan om att det ska se städat ut. Förkärlek till 50-60-70-talsprylar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav Sjuckert » 2013-11-22 10:38:52

Jag gillar starka färger och svartvita, grafiska mönster, retrokitsch, roliga prylar och vackra ting. Följaktligen är mitt hem en salig blandning av diverse krafs. :-)Happy Den enda röda tråd jag har är att inredningen och detaljerna ska "kännas rätt" och vara snygga på ett eller annat sätt. Jag trivs så mycket bättre när jag omges av saker som jag blir glad av, och på senare år har jag verkligen gått ner på detaljnivå - byter ut tråkiga plastskålar mot fräsigare, färgglada varianter bara för att ha nåt fint att vila ögonen på medan jag vispar ägg osv. :)

Minimalism är verkligen inte min melodi, men jag vill ändå inte ha för mycket rena prydnadsföremål eftersom det lätt blir plottrigt. Jag väljer helt enkelt saker med omsorg och försöker få till en blandning som är salig men ändå enhetlig.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Asperger och inredning.

Inläggav kapuni » 2013-11-23 1:24:28

sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!

Vet inte vad jag har för stil, men färgglad med en önskan om att det ska se städat ut. Förkärlek till 50-60-70-talsprylar.

+1 på allt det du skrev
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Asperger och inredning.

Inläggav ninegirl » 2013-11-23 1:28:51

sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!


Har sjukt fult plastgolv i alla rum här hemma.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 1:37:18

ninegirl skrev:
sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!


Har sjukt fult plastgolv i alla rum här hemma.


Samma här. :) Fast jag hatar moderna parkettgolv. Det syns verkligen hur jävla dålig kvalitet det är på dom. Skulle gärna vilja ha ett gammalt tjockt parkettgolv lagt i fiskbensmönster.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 1:57:45

ninegirl skrev:
sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!


Har sjukt fult plastgolv i alla rum här hemma.
Visst är det jobbigt när man är en sådan som stör sig på det! Jag har trasigt plastgolv i sovrummet, och i köket ligger det plastmatta med gulaktigt trämönster, vidrigt fult. Men byta golv kostar pengar såatte...

Jag kommer vilja ha någon melerad plastmatta. I någon snygg färg, lila kanske. Alternativt linoleum eller gummi, men då blir det genast dyrare.

Trä går bort då jag har både hundar och katter. Klorna sliter, och olyckor händer, tex utspillda vattenskålar eller någon som inte är rumsren.

I hallen som är bara någon kvadratmeter ligger en marmorplattemönstrad plastmatta, också fult.

Jag tycker inte plastmattor ska låtsas vara trä eller sten!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 2:01:11

Plastmattor skall låtsas vara fula istället ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 2:02:34

plåtmonster skrev:Plastmattor skall låtsas vara fula istället ;)
Ja det är dom bra på :lol:
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 2:37:08

sugrövmanövern skrev:
ninegirl skrev:
sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!


Har sjukt fult plastgolv i alla rum här hemma.
Visst är det jobbigt när man är en sådan som stör sig på det! Jag har trasigt plastgolv i sovrummet, och i köket ligger det plastmatta med gulaktigt trämönster, vidrigt fult. Men byta golv kostar pengar såatte...

Jag kommer vilja ha någon melerad plastmatta. I någon snygg färg, lila kanske. Alternativt linoleum eller gummi, men då blir det genast dyrare.

Trä går bort då jag har både hundar och katter. Klorna sliter, och olyckor händer, tex utspillda vattenskålar eller någon som inte är rumsren.

I hallen som är bara någon kvadratmeter ligger en marmorplattemönstrad plastmatta, också fult.

Jag tycker inte plastmattor ska låtsas vara trä eller sten!!!


Fan jag kom på att jag har linoniummattor hemma och inte plast.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-23 6:04:52

Jag gillar inte spartanskt. Jag vill ha ombonat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och inredning.

Inläggav Mountain_lion » 2013-11-23 6:41:49

Jag tycker om det spartanskt. Mkt naturmaterial som trä, sten(även mkt cement) och glas. Färgerna står textilier och tavlor för.
Golv i planer eller vaxad cement.
Bilden nedan gillar jag skarpt, men det finns så mkt snyggt, men det kostar därefter. :-)Happy

http://www.gertsenpr.com/blog/wp-conten ... oj6883.jpg
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Asperger och inredning.

Inläggav Pankakan » 2013-11-23 9:11:50

Jag har fått höra att min lägenhet ser ut som ett kalt sjukhus :oops: Jag är inte så pysslig av mej. Jag har tänkt ta tag i omboningsprojektet senare, men det blir aldrig att jag ids.

Annars gillar jag trä, grönt, fjärilar och ljuslyktor
Gillar inte orange, gult, zebramönster, leopardmönster. Tyvär har jag ett orange badrumsgolv med bruna lister (superfult)
Pankakan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-20

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 10:51:20

Det går iaf lättare att plugga när det inte är så plottrigt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och inredning.

Inläggav higgspartikel » 2013-11-23 10:57:45

Har haft ganska ont om pengar de senaste åren, så min inredning har formats kring sånt som varit billigt eller upphittat. Lägenheten i övrigt är väldigt ljus på förmiddagen då fönstren vetter åt sydost. Väggarna är täckta av vitmålad fiskbensmönstrad glasfiberväv, så jag har målat de flesta möbler svarta för att kontrastera dessa. I övrigt har jag inte tänkt så mycket, skulle först och främst behöva bättre förvaringslösningar då lägenheten är ganska liten (obefintliga förråd, m.m.).
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Asperger och inredning.

Inläggav Smilla1 » 2013-11-23 11:23:57

Har inredning som intresse. Hatar massa lösa prylar, det är både fult och opraktiskt. Så smart förvaring är mkt viktigt. Färgerna i mitt hem är främst vitt, även nyanser i grått och natur. Alla golv är av trä ek. Jag tycker att detaljer så som kuddar mysiga plädar ljuslyktor (ljus) och blommor är viktigt för att skapa ett trivsamt hem. Nu är det ju dags att adventspynta :-)Happy
Smilla1
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-07
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-23 11:25:27

Smilla1 skrev: Nu är det ju dags att adventspynta :-)Happy


Ja tack det skulle behövas hemma hos mig. Men risken är att det skulle sitta uppe resten utav året med. ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-23 11:28:24

Värst är gråskalemodet, vitt, grått, svart. Man kan tro att man blivit färgblind. Alla verkar gilla det dock.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och inredning.

Inläggav antonius » 2013-11-23 11:51:04

Har fullständigt tappat allt intresse för inredning, annat än att det är rent och funktionellt, hatar om saker är i vägen när man skall städa :-)018
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 11:53:08

Frågan är varför de gillar det..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och inredning.

Inläggav antonius » 2013-11-23 14:40:32

antonius skrev:Har fullständigt tappat allt intresse för inredning, annat än att det är rent och funktionellt, hatar om saker är i vägen när man skall städa :-)018


...skulle väl då möjligen vara stilen ''Funkis'', den handlar bara funktion, gillar det strama, asketiska, hatar dessa förbannade röda stugor med vita knutar, och allmogetjaffs som NT folket älskar så förbaskat. Nej mer betong och räta vinklar, utan snickarglädje som bara ruttnar...:-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-23 14:44:12

kiddie skrev:Värst är gråskalemodet, vitt, grått, svart. Man kan tro att man blivit färgblind. Alla verkar gilla det dock.
Jag hade en vit period på 90-talet. Jag tom förbjöd min mamma att köpa en brun bokhylla :D . Men jag tröttnade efter några år. Ville ha färg, färg, färg. Och sedan till slut började jag gilla det 70-tal som jag tagit avstånd ifrån pga min murriga barndom.

*Drömmer om olivgrönt porslin i badrummet*.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-23 14:55:52

Snickarglädje är kul så länge någon annan ordnar underhållet..
Annars får det gärna vara lite mer beständiga material. Dock har jag nog svårt för funkisstilen. Den är väldigt själsdöd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in