Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-11-18 19:43:57

Gripandekylig skrev:juriststudent

I modern slappsvenska är det där ordet säkert alldeles normalt, men jag hävdar med bestämdhet att det det heter juridik-student - sammanskrivet eller med binde-streck får man välja själv utifrån preferens och sammahang.

Moderator Alien: Inläggen är flyttade från en-vadjan-till-moddsen-ang-spraket-t36999.html
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad kallas den som studerar (juridik etc)?

Inläggav Titti » 2013-11-18 21:34:14

nallen skrev:
Gripandekylig skrev:juriststudent

I modern slappsvenska är det där ordet säkert alldeles normalt, men jag hävdar med bestämdhet att det det heter juridik-student - sammanskrivet eller med binde-streck får man välja själv utifrån preferens och sammahang.

Beror inte det på om man syftar på att studera juridik eller på att studera till jurist?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-18 22:18:43

Titti skrev:Beror inte det på om man syftar på att studera juridik eller på att studera till jurist?

Kan man studera till jurist utan att läsa juridik? :-)063

Nu är vi väl nästan i språkforumet; men jämför med: en fysikstudent läser till fysiker, en matematik-student läser till matematiker, en el-elev (nåja) läser till elektriker. En språk-student läser kanske till lingvistiker, men det är lite av en anomali tycks det mig.
Såvitt jag kan förstå utgörs sammansättningen av <ämne>-student läser till <yrke baserat på ämnet>.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-18 22:35:51

nallen skrev:
Titti skrev:Beror inte det på om man syftar på att studera juridik eller på att studera till jurist?

Kan man studera till jurist utan att läsa juridik? :-)063

Nu är vi väl nästan i språkforumet; men jämför med: en fysikstudent läser till fysiker, en matematik-student läser till matematiker, en el-elev (nåja) läser till elektriker. En språk-student läser kanske till lingvistiker, men det är lite av en anomali tycks det mig.
Såvitt jag kan förstå utgörs sammansättningen av <ämne>-student läser till <yrke baserat på ämnet>.


Vad studerar den som läser till lärare? :-)Happy
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav HGJ » 2013-11-18 23:00:25

nallen skrev:
Titti skrev:Beror inte det på om man syftar på att studera juridik eller på att studera till jurist?

Kan man studera till jurist utan att läsa juridik? :-)063

Det omvända är nog lättare, alltså att läsa juridik utan att studera till jurist.
Senast redigerad av HGJ 2013-11-18 23:01:18, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-18 23:01:17

Eliana skrev:Vad studerar den som läser till lärare?

OT förvisso, men jag skulle säga "didaktik" och "pedagogik" - så visst lärarstudenterna är också en anomali.

HGJ skrev:Det omvända är nog lättare, alltså att läsa juridik utan att studera till jurist.

Ja, det ska väl inte vara någon omöjlighet om man nu har sådana böjelser.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-18 23:11:23

nallen skrev:
Eliana skrev:Vad studerar den som läser till lärare?

OT förvisso, men jag skulle säga "didaktik" och "pedagogik" - så visst lärarstudenterna är också en anomali.


Alltså en avvikelse från regeln du formulerade tidigare?
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-18 23:12:39

Ja, om jag ska vara extremt petig; en avvikelse från regeln jag uppfattat, som jag beskrev tidigare.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Sv: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Titti » 2013-11-19 0:12:49

nallen skrev:
HGJ skrev:Det omvända är nog lättare, alltså att läsa juridik utan att studera till jurist.

Ja, det ska väl inte vara någon omöjlighet om man nu har sådana böjelser.

Det är inte så svårt. Juridik ingår i många andra utbildningar. Själv läste jag en termin juridik som en del i min civilekonomexamen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad kallas den som studerar (juridik etc)?

Inläggav kiddie » 2013-11-24 14:33:35

I första hand ska man nog använda ämnet man studerar, så juridikstudent. Annars låter det som man studerar jurister. Men i vissa fall verkar det inte gå. De som studerar medicin kallar sig läkarstudenter och det är lite märkligt.

Men det kanske har mer med min bokstavstolkning att göra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kallas den som studerar (juridik etc)?

Inläggav ullstrumpan » 2013-11-24 15:46:48

kiddie skrev:I första hand ska man nog använda ämnet man studerar, så juridikstudent. Annars låter det som man studerar jurister. Men i vissa fall verkar det inte gå. De som studerar medicin kallar sig läkarstudenter och det är lite märkligt.

Men det kanske har mer med min bokstavstolkning att göra.
Man kan studera andra typer av medicin med, typ biomedicin,
Om man studerar medicin är man medicinestuderande, om man är medicine studerande så kan man antingen vara inskriven på biomedicinarprogrammet eller läkarprogrammet, eller så kan man vara forskningsstuderande inom det medicinska området. Vill man förtydliga att det är specifikt läkare man studerar till så kallar man sig givetvis läkarstudent.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Vad kallas den som studerar (juridik etc)?

Inläggav LordNelson » 2013-11-24 16:35:06

Bessewisser.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vad kallas den som studerar (juridik etc)?

Inläggav Flinta » 2013-11-24 16:44:11

LordNelson skrev:Bessewisser.

Besserwisser :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2013-11-24 22:17:31

ullstrumpan skrev: Man kan studera andra typer av medicin med, typ biomedicin,
Om man studerar medicin är man medicinestuderande, om man är medicine studerande så kan man antingen vara inskriven på biomedicinarprogrammet eller läkarprogrammet, eller så kan man vara forskningsstuderande inom det medicinska området. Vill man förtydliga att det är specifikt läkare man studerar till så kallar man sig givetvis läkarstudent.


Därför att det blir tvetydigt annars. Kan acceptera det. Men juriststudent är inte mer specifikt än juridikstudent.. eller?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-27 12:35:13

nallen skrev:
Gripandekylig skrev:juriststudent

I modern slappsvenska är det där ordet säkert alldeles normalt, men jag hävdar med bestämdhet att det det heter juridik-student - sammanskrivet eller med binde-streck får man välja själv utifrån preferens och sammahang.

Jag ber om ursäkt för att jag har låtit det gå 9 dagar utan att jag hunnit besvara detta; jag antar att jag har varit upptagen med faktisk praktik av diskussionsämnet ;)

Angående själva ordet ger en snabb Googling vid handen att termen juriststudent förekommer 27 600 gånger medan varianten juridikstudent förekommer 24 100 gånger; det ger alltså ingen vidare klarhet i vad som är det "rätta". Enligt min personliga erfarenhet används nästintill uteslutande ordet juriststudent bland mina kurskamrater. För några år sedan, det kan ha varit under introduktionsföreläsningen till terminskurs 1, förklarade en av våra dåvarande kursföreståndare (Thomas Bull tror jag) att vi kunde kalla oss för juriststudenter, eller t.o.m. för jurister, eftersom ordet jurist inte är någon skyddad yrkestitel. Min förståelse för vad som skiljer juristutbildningen från flera andra akademiska utbildningar, och min kommande förklaring nedan, grundar sig till stor del på vad jag uppfattade under den föreläsningen.

kiddie skrev:I första hand ska man nog använda ämnet man studerar, så juridikstudent. Annars låter det som man studerar jurister. Men i vissa fall verkar det inte gå. De som studerar medicin kallar sig läkarstudenter och det är lite märkligt.

Skillnaden mellan att föregå ändelsen -student med antingen yrkestiteln eller ämnet ligger i hur studierna bedrivs. Studerar man ett mer rent teoretiskt ämne så som fysik kallar man sig fysikstudent och studerar man ett mer rent praktiskt ämne så som att bli lärare kallar man sig för lärarstudent. Distinktionen utgörs alltså av hur studierna bedrivs. Juridik är en praktisk färdighet: lite som att dreja lerkrukor, att operera bort blindtarmar eller att sko hästar. Själva utbildningen kallas för en praktisk hantverksutbildning, och eftersom man studerar för att bli jurist så kallar man sig för juriststudent.

Jag håller dock med om att skillnaden mellan att som juriststudent läsa till att bli jurist och att som ekonomistudent läsa ekonomi är hårfin. Ändå anses just ekonomiprogrammen vara mer teoretiska än juristprogrammen (märk väl ekonomi- vs. jurist-). En ekonomistudent blir ju i slutänden ändå en ekonom, även om den sannolikt lär kalla sig kanske controller, revisor eller rådgivare, och en juriststudent kallar sig ju knappast bara för jurist i sitt yrkesliv utan blir kanske åklagare, justitieråd eller advokat. Hela förklaringen är ju förvirrande, men det är så den har presenterats för mig.

Alltså: praktiska hantverksutbildningar => yrkestiteln och teoretiska utbildningar => ämnet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2013-11-27 15:01:36

Jag känner att jag skulle kunna komma på exempel som motbevisar dig. Men idag har jag dumsjukan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-27 16:23:07

kiddie skrev:Jag känner att jag skulle kunna komma på exempel som motbevisar dig.

Jag känner också att jag nog skulle kunna komma på exempel som motsäger den förklaringen. Jag ska försöka... veterinärstudent, nej, agronomstudent, nej, jägmästarstudent, nej, konststudent - ja! De esteter som läser på konstfack för att bli målare, de kallar sig väl för konststudenter? Inte kallar de sig väl för konstnärsstudenter, eller? Det borde ju motbevisa förklaringen eller i vart fall stå som ett undantag från huvudregeln eftersom konstnärskap om något är ett praktiskt hantverk.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2013-11-27 23:36:43

:)

Mm. Tack.

Du har nog aldrig tråkigt. Skulle det bli ensamt kan du alltid argumentera med dig själv. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kallas den som studerar (juridik etc)? [Avdelad tråd]

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-27 23:47:32

kiddie skrev:Du har nog aldrig tråkigt. Skulle det bli ensamt kan du alltid argumentera med dig själv. :wink:
Ja jag talar faktiskt väldigt mycket med mig själv så det har du nog rätt i; jag skulle kanske passa ganska bra i isoleringscell men mina utsikter att hamna i en sådan ser inte särskilt ljusa ut då vi juriststudenter antagligen statistiskt oftare hamnar på öppna anstalter för ekobrottslingar hehe :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Språket



Logga in