Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-14 22:12:06

Nja, du vet hur mycket Martin Luther fick kämpa i motvind när han spikade upp sina teser på kyrkporten...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-14 22:28:18

Hur Asperger FUNGERAR? Fungerar gör det INTE!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 7:13:32

Allting fungerar, dock inte alltid på det sätt man önskar ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav weasley » 2013-11-18 4:01:03

KrigarSjäl skrev:varför omnämna galningen Ted Kaczynski längst upp


FAKTOID: Ted K. var en särdeles begåvad matematiker som blev professor i ovanligt unga år. Nu minns jag inte vilket college/university han gick på men CIA utförde studier i hjärntvätt på just det universitetet och unge herr K. var en av de studenter som deltog. Projektet lades ned efter att det blivit känt för allmänheten vad de i CIA sysslade med, och konspirationsterroristerna älskar att konspirera ihop att de aldrig la ner projektet utan har fortsatt det i hemlighet.

Hursom, ingen verkar bry sej om att Ted K kan ha utsatts för såpass underliga psykologiska prov att han möjligtvis tippade över gränsen för galenskap. Alla är bara fixerade vid vad som hände SEN, att han skickade bomber etc. Galet, visst. Men mtp hur många bomber han skickade var han synnerligen ineffektiv. Det läskiga var ju att han var så smart att han aldrig lämnade några spår - det var hans brorsa som angav honom efter ett antal år.

Jag har några av unge herr Ks matematiska artiklar och det är sannerligen inte småpotäter han pysslade med. Men så var han ju nästan ruggigt klipsk också. Förutom när det gällde brudarna. Han hade inget flyt med brudarna.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-18 4:36:50

Felet där är att de tar sig rätten att använda andra människor som försökskaniner. I det perspektiv som weasley tar upp så liknar det ju förloppet vid mobbning med massvis med trakasserier som förminskas men när offret slår tillbaks så är det genast något fel på offret.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-18 10:15:43

weasley skrev:
KrigarSjäl skrev:varför omnämna galningen Ted Kaczynski längst upp


FAKTOID: Ted K. var en särdeles begåvad matematiker som blev professor i ovanligt unga år. Nu minns jag inte vilket college/university han gick på men CIA utförde studier i hjärntvätt på just det universitetet och unge herr K. var en av de studenter som deltog. Projektet lades ned efter att det blivit känt för allmänheten vad de i CIA sysslade med, och konspirationsterroristerna älskar att konspirera ihop att de aldrig la ner projektet utan har fortsatt det i hemlighet.

Hursom, ingen verkar bry sej om att Ted K kan ha utsatts för såpass underliga psykologiska prov att han möjligtvis tippade över gränsen för galenskap. Alla är bara fixerade vid vad som hände SEN, att han skickade bomber etc. Galet, visst. Men mtp hur många bomber han skickade var han synnerligen ineffektiv. Det läskiga var ju att han var så smart att han aldrig lämnade några spår - det var hans brorsa som angav honom efter ett antal år.

Jag har några av unge herr Ks matematiska artiklar och det är sannerligen inte småpotäter han pysslade med. Men så var han ju nästan ruggigt klipsk också. Förutom när det gällde brudarna. Han hade inget flyt med brudarna.

-Jag kan inget om matematik så jag får lita på vad du säger.
Jag har heller inte läst särskilt mycket om Ted K men jag vet att han skickade bomber som drabbade oskyldiga människor och sånt finns det inga ursäkter för.

Om CIA sysslade med hjärntvätt på hans universitet är det givetvis illa och skall bedömas särskilt.
Men det gör fortfarande inte att det är carte blanche att skicka bomber till de man inte gillar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav weasley » 2013-11-18 15:39:06

KrigarSjäl skrev:Men det gör fortfarande inte att det är carte blanche att skicka bomber till de man inte gillar.

Nej självklart inte. Jag bara satte in bomberna i ett sammanhang. Där de kanske blir förståeliga.

CIA-projektet hette bla MK Ultra.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-18 16:18:47

Låg uppe och läste om Ted inatt och en kort sammanfattning får väl bli att han var ett socialt dysfunktionellt underbarn som läste matte på en nivå långt över sina klasskamrater och lärare. Han lär ha betraktas som ledande inom sitt fält och på universitetet löste han matematiska problem som låg långt utanför professorernas nivå. Det var definitivt hans specialintresse och någonting som han fungerade i, men när han anställdes som ung nybliven professor klarade han inte av de pedagogiska bitarna med att hålla föreläsningar eller ta emot studenter på sitt kontor.

De sociala problemen han upplevde blev bara värre och vid 26 års ålder (tror jag) sade han plötsligt och oväntat upp sig. Då hade han fått mycket klagomål från studenterna just pga hans brister i att lära ut sina kunskaper. Jag antar att han kände att de sociala kraven blev för jobbiga att leva upp till. Efter detta bosatte han sig långt ute i skogen i en stuga som han byggde själv. Han levde utan vare sig el eller vatten, men det är uppenbart att skogen blev hans nya specialintresse. Han lärde sig allt om den och om att leva i den. Han hade det nog väldigt bra där ute för sig själv, och hans kunskaper om naturen gick längre än att bara lära sig hur man skulle leva av den. Han hade ingående kunskaper om hur gammal skogen var, hur istider och olika historiska perioder hade påverkat den m.m.

En dag promenerade han bort till ett ställe i skogen som han tyckte väldigt mycket om, ett ställe som var honom väldigt kärt. Bara för att upptäcka att mänskligheten hade kommit och lagt en väg där. Man kan ju tänka sig själv hur det vore om någon kom och asfalterade över ens specialintresse. Där och då bestämde han sig, enligt egen utsaga, för att slå tillbaka mot industrisamhället.

Jag tror inte att han upplevde att "normalsamhället" hade någonting att erbjuda honom. Att flytta ut i skogen och leva av den var en naturlig konsekvens. Han upplevde andra människor som påträngande och när de på ett så tydligt sätt trängde sig in i hans värld blev det för mycket för honom.

Väldigt trist på en sådan begåvning.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-18 21:35:39

Bra sammanfattning, fast CIA:s experiment saknas?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-18 22:03:57

Ja, men det hade ju KS redan tagit upp :)
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-24 1:31:33

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav feralucce » 2014-01-06 23:48:12

Tack för att länka till min blogg. Jag gör mitt bästa för att förklara Autistiska Uppfattningar till världen. Ibland känner jag mig som om jag misslyckas, men jag gör mitt bästa.

Vänligen ursäkta min syntax, jag använder google translate för att visa och svara på sajten.

När det gäller CIA-experimenten - De är inte med, vilket inte är ett misslyckande. De var inte med av följande skäl. 1) det finns ingen dokumentation som är tillgänglig för allmänheten på dessa, bara viskade rykten, och 2) jag bara använda data och resurser som kan kopplas till och källorna spårade ner och verifierade och 3) De CIA-experimenten var inte så mycket om hur autistiska / Aspergers sinne arbete, men om deltagarna kunde utbildas och användas som Cyphers, kryptoanalytiker eller hemliga vapen ...
feralucce
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-01-06


Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav feralucce » 2014-01-06 23:54:24

Kahlokatt skrev:<font><font>How Asperger WORKS? </font><font>Works do NOT!</font></font>


Se ... Det är lite av en missvisande ...

Vi gör fungerar, bara på ett annat sätt ... När vi gräva i mekanismerna i den autistiska / aspie psyke, (med några få undantag) det finns vissa likheter i funktion mellan alla autister ... Ja, denna funktion modifieras av erfarenheter och psykologiska trauman till följd av svår kognitiv dissonans, conitioning och stress ... Men det finns en mycket tydlig patologi som är spårbar, förutsägbar och kan förstås ... med viss ansträngning.
feralucce
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-01-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in