Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man bli bättre av kost?

Ja, man kan botas
0
Inga röster
Ja, man kan bli mycket bättre
7
29%
Ja, man kan bli lite bättre
5
21%
Ja, allmän kostförändring
0
Inga röster
Ja men bara av kosttillskott
0
Inga röster
Nej det tror jag inte.
8
33%
Nej men annan livsstilförändring (tex träning) kan
1
4%
annat
2
8%
jag vill bara se svaren
1
4%
 
Antal röster : 24

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-17 0:32:39

rapchic skrev:Jag har ju själv blivit mycket, mycket bättre när det gäller min AS sen jag fick diagnosen. Däremot har jag de senaste ca 2 åren gått bakåt pga min värk (och min värk blir värre av tex gluten).


Glutenfri kost kan lindra smärtan vid RA, vilket dessa studier från Karolinska Institutet påvisade 2001 & 2008 (finns dock mer uppdaterade studier att tillgå), så det är ingen placebo! Jag märker att min migrän blir mindre frekvent med totalt uteslutande av gluten samt att mina leder är mindre benägna att inflammeras efter hård terränglöpning (av uteslutande av gluten och förtäring av växtbaserad kost, sistnämnda finns inga helt säkra studier på, så inget jag rekommenderar av de skälen) - mer inslag av rå kost också underlättar (dock finns inga säkra studier på sistnämnda, så inget jag rekommenderar folk):

A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis: the effects on arthritis correlate with a reduction in antibodies to food antigens.

Department of Rheumatology, Karolinska Institutet at Huddinge University Hospital, Stockholm, Sweden.

Abstract
OBJECTIVE:

Whether food intake can modify the course of rheumatoid arthritis (RA) is an issue of continued scientific and public interest. However, data from controlled clinical trials are sparse. We thus decided to study the clinical effects of a vegan diet free of gluten in RA and to quantify the levels of antibodies to key food antigens not present in the vegan diet.

METHODS:
Sixty-six patients with active RA were randomized to either a vegan diet free of gluten (38 patients) or a well-balanced non-vegan diet (28 patients) for 1 yr. All patients were instructed and followed-up in the same manner. They were analysed at baseline and after 3, 6 and 12 months, according to the response criteria of the American College of Rheumatology (ACR). Furthermore, levels of antibodies against gliadin and beta-lactoglobulin were assessed and radiographs of the hands and feet were performed.

RESULTS:
Twenty-two patients in the vegan group and 25 patients in the non-vegan diet group completed 9 months or more on the diet regimens. Of these diet completers, 40.5% (nine patients) in the vegan group fulfilled the ACR20 improvement criteria compared with 4% (one patient) in the non-vegan group. Corresponding figures for the intention to treat populations were 34.3 and 3.8%, respectively. The immunoglobulin G (IgG) antibody levels against gliadin and beta-lactoglobulin decreased in the responder subgroup in the vegan diet-treated patients, but not in the other analysed groups. No retardation of radiological destruction was apparent in any of the groups.

CONCLUSION:
The data provide evidence that dietary modification may be of clinical benefit for certain RA patients, and that this benefit may be related to a reduction in immunoreactivity to food antigens eliminated by the change in diet.


Gluten-free vegan diet induces decreased LDL and oxidized LDL levels and raised atheroprotective natural antibodies against phosphorylcholine in patients with rheumatoid arthritis: a randomized study.

Rheumatology Unit, Karolinska Institutet at Karolinska University Hospital Huddinge, 141 86 Stockholm, Sweden.

Abstract
INTRODUCTION:

The purpose of this study was to investigate the effects of vegan diet in patients with rheumatoid arthritis (RA) on blood lipids oxidized low-density lipoprotein (oxLDL) and natural atheroprotective antibodies against phosphorylcholine (anti-PCs).

METHODS:
Sixty-six patients with active RA were randomly assigned to either a vegan diet free of gluten (38 patients) or a well-balanced non-vegan diet (28 patients) for 1 year. Thirty patients in the vegan group completed more than 3 months on the diet regimen. Blood lipids were analyzed by routine methods, and oxLDL and anti-PCs were analyzed by enzyme-linked immunosorbent assay. Data and serum samples were obtained at baseline and after 3 and 12 months.

RESULTS:
Mean ages were 50.0 years for the vegan group and 50.8 years for controls. Gluten-free vegan diet induced lower body mass index (BMI) and low-density lipoprotein (LDL) and higher anti-PC IgM than control diet (p < 0.005). In the vegan group, BMI, LDL, and cholesterol decreased after both 3 and 12 months (p < 0.01) and oxLDL after 3 months (p = 0.021) and trendwise after 12 months (p = 0.090). Triglycerides and high-density lipoprotein did not change. IgA anti-PC levels increased after 3 months (p = 0.027) and IgM anti-PC levels increased trendwise after 12 months (p = 0.057). There was no difference in IgG anti-PC levels. In the control diet group, IgM anti-PC levels decreased both after 3 and 12 months (p < 0.01). When separating vegan patients into clinical responders and non-responders at 12 months, the effects on oxLDL and anti-PC IgA were seen only in responders (p < 0.05).

CONCLUSION:
A gluten-free vegan diet in RA induces changes that are potentially atheroprotective and anti-inflammatory, including decreased LDL and oxLDL levels and raised anti-PC IgM and IgA levels.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav weasley » 2013-11-18 3:45:31

KourosGould skrev:Om vi tar grupptrycket t.ex. Jag skulle inte vilja styras av en grupp, då känns det som att jag tummar på min fria vilja. Många NT vill tydligen styras av andra i en normens frivilliga diktatur och många NT plågas dagligen av att leva i den men har ändå ett konstigt behov av att leva så. Den plågan slipper jag och det tror jag beror en hel del på vissa av de personlighetsdrag som gjort att jag fått diagnosen AS.


Aaah. Gött mos.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-11-18 10:48:52

Jag tror egentligen inte att kostförändringar kan ändra särskilt mycket när det gäller Autism/Asperger men det är ju inget som hindrar att man provar. Det värsta som kan hända är ju att typ inget händer och då kan man om man önskar lägga till gluten, laktos eller vad det nu var man uteslöt ur kosten igen.
Laktos har jag inte ätit på många år pga vegan men gluten har jag inga planer på att utesluta.

Har svårt att se Autism/Asperger som sjukdomar men kan förstå att en del upplever det som det.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Lussan » 2013-11-18 11:26:00

Jag har inte blivit av med det jobbiga bara pga att jag äter glutenfritt (är glutenintolerant) men eftersom jag även har diabetes så äter jag regelbundet. Och det hjälper på så sätt att göra det jobbiga mer hanterbart. Så ja, det blir bättre med kostförändring men att äta något speciellt tror jag inte på. Mer på regelbundet intag.
Lussan
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Stockholm

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-18 17:20:07

dasunbedingte skrev:
rapchic skrev:Jag har ju själv blivit mycket, mycket bättre när det gäller min AS sen jag fick diagnosen. Däremot har jag de senaste ca 2 åren gått bakåt pga min värk (och min värk blir värre av tex gluten).


Glutenfri kost kan lindra smärtan vid RA, vilket dessa studier från Karolinska Institutet påvisade 2001 & 2008 (finns dock mer uppdaterade studier att tillgå), så det är ingen placebo! Jag märker att min migrän blir mindre frekvent med totalt uteslutande av gluten samt att mina leder är mindre benägna att inflammeras efter hård terränglöpning (av uteslutande av gluten och förtäring av växtbaserad kost, sistnämnda finns inga helt säkra studier på, så inget jag rekommenderar av de skälen) - mer inslag av rå kost också underlättar (dock finns inga säkra studier på sistnämnda, så inget jag rekommenderar folk):


Det var därför jag testade att äta mindre (dock ej helt glutenfritt) och märkte att min AS blev lite bättre, däremot det mesta är nog eftersom den blivit värre pga värk men hursom är bättre bra
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Namnjorne » 2013-11-18 18:01:35

Å ena sidan, så är det väl ett obestridligt faktum att en viss typ av föda får en att må bättre. Såväl fysiskt som psykiskt. Vari denna födan består, är nog högst individuellt. Och det har nog föga att göra med om personen i fråga besitter någon form av funktionshinder.
Namnjorne
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-11-18

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-19 12:49:02

:-)051
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in