Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man bli bättre av kost?

Ja, man kan botas
0
Inga röster
Ja, man kan bli mycket bättre
7
29%
Ja, man kan bli lite bättre
5
21%
Ja, allmän kostförändring
0
Inga röster
Ja men bara av kosttillskott
0
Inga röster
Nej det tror jag inte.
8
33%
Nej men annan livsstilförändring (tex träning) kan
1
4%
annat
2
8%
jag vill bara se svaren
1
4%
 
Antal röster : 24

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-15 12:46:46

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring, tex med glutenfri kost eller kosttillskott (jag vet det finns massa mer jag tog bara upp exempel).

Det är ju ganska vanligt att dieter eller kosttillskott ska kunna "bota" As enligt div artiklar nämligen.

Vad tror du? (ja det finns säkert andra alternativ men det borde finnas nått som passar bäst)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav kullan » 2013-11-15 12:54:51

Jag tror absolut att kosten har betydelse men den botar inte allt. Min Asperger skulle nog kunna kännas mindre jobbig om jag lyckades bli helt fri från mitt sockerberoende. Eller den depressiva delen av mig skulle nog inte bli så levande i mig. Vissa hävdar att mejeriprodukter kan få en depressiv verkan. Vet inte exakt om det är laktos - mjölksocker eller vad som ska orsaka det.

Många " överaktiva" barn blir mer lugna av fiskleverolja ( Omega 3) så det borde väl ge samma effekt på en vuxen eller kan minska rastlösheten tror jag.Dock tror jag inte att ADHD försvinner bara för att man äter omega 3. Lika med Asperger. Mitt funktionshinder försvinner inte men jag kanske inte känner av den lika mycket och mina ev. problem blir mer hanterbara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 12:58:56

AS är ingen sjukdom så det är ingenting man behöver botas från. Farlig inställning att se AS på det sättet, tycker jag.

Man kan hitta mer eller mindre bra strategier för att hantera folk och vardagen på. Man kan bli bättre på att läsa ansikten och sociala koder, men det kräver mycket energi.

Det underlättar såklart om man har ett bra hälsotillstånd till kropp och själ. Ju mer energi man har och desto bättre man mår kommer man kunna klara av de här sakerna lättare. Förutom att ett bra hälsotillstånd är eftersträvansvärt i sig själv.

Många aspisar är väldigt stressade, och vi vet sedan länge hur allvarligt långvarig stress är.

Träning i kombination med bra kost och matvanor fungerar mycket bra mot stress. Klart man kommer att fungera bättre om man har starkare batterier.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-15 13:02:31

Kollektivet skrev:AS är ingen sjukdom så det är ingenting man behöver botas från. Farlig inställning att se AS på det sättet, tycker jag.

Man kan hitta mer eller mindre bra strategier för att hantera folk och vardagen på. Man kan bli bättre på att läsa ansikten och sociala koder, men det kräver mycket energi.

Det underlättar såklart om man har ett bra hälsotillstånd till kropp och själ. Ju mer energi man har och desto bättre man mår kommer man kunna klara av de här sakerna lättare. Förutom att ett bra hälsotillstånd är eftersträvansvärt i sig själv.

Många aspisar är väldigt stressade, och vi vet sedan länge hur allvarligt långvarig stress är.

Träning i kombination med bra kost och matvanor fungerar mycket bra mot stress. Klart man kommer att fungera bättre om man har starkare batterier.

jag har inte sagt att det kan botas eller att det är en sjukdom, jag säger att många artiklar påstår detta.

Jag svarade "ja man kan bli mycket bättre" i kan ser jag då variabeln att alla är olika, jag tror vissa kan verka blivit botad medan vissa kanske knappt hjälps alls.

Däremot tror jag kombon, bra kost, motion, meditation m.m. är bäst, däremot tror jag inte man kan botas bara verka symptomfri om i förstår vad jag menar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 13:09:46

Finemang.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav gadas » 2013-11-15 13:32:46

Kosten betyder framför allt mer än man kan tro när det gäller ångest och i förlängningen depression.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Batman » 2013-11-15 13:42:04

gadas skrev:Kosten betyder framför allt mer än man kan tro när det gäller ångest och i förlängningen depression.

Nu är ju inte ångest och depression en funktionsnedsättning, utan faktiskt botbart. Skulle inte jämföra dessa tillstånd med asperger.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav kullan » 2013-11-15 13:46:30

När jag är deprimerad känner jag oxå av mina problem som jag har via asperger mycket mer. mår jag bra ( vilket jag inte gjort på flera år) så märker jag knappt av min asperger men nu märker jag av den extremt mycket.

Och om det är maten som botar det depressiva så i förlängningen påverkas ju min asperger oxå. Även om aspergern i sig inte har blivit bättre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Batman » 2013-11-15 13:48:10

kullan skrev:När jag är deprimerad känner jag oxå av mina problem som jag har via asperger mycket mer. mår jag bra ( vilket jag inte gjort på flera år) så märker jag knappt av min asperger men nu märker jag av den extremt mycket.

Hur vet du då att det är asperger du har och inte depressioner som samtidigt skapar aspergerliknande beteenden?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav kullan » 2013-11-15 13:49:11

Batman skrev:
kullan skrev:När jag är deprimerad känner jag oxå av mina problem som jag har via asperger mycket mer. mår jag bra ( vilket jag inte gjort på flera år) så märker jag knappt av min asperger men nu märker jag av den extremt mycket.

Hur vet du då att det är asperger du har och inte depressioner som samtidigt skapar aspergerliknande beteenden?


Jag har papper från en aspergerutredning som bevisar det. Fick diagnosen 2010.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav gadas » 2013-11-15 13:52:03

Batman skrev:
gadas skrev:Kosten betyder framför allt mer än man kan tro när det gäller ångest och i förlängningen depression.

Nu är ju inte ångest och depression en funktionsnedsättning, utan faktiskt botbart. Skulle inte jämföra dessa tillstånd med asperger.

Nej, det var därför jag skrev att det är framför allt vid ångest. Och ja, det är botbart, trots att vissa påstår att man måste leva med ångest!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Batman » 2013-11-15 13:53:39

kullan skrev:
Batman skrev:
kullan skrev:När jag är deprimerad känner jag oxå av mina problem som jag har via asperger mycket mer. mår jag bra ( vilket jag inte gjort på flera år) så märker jag knappt av min asperger men nu märker jag av den extremt mycket.

Hur vet du då att det är asperger du har och inte depressioner som samtidigt skapar aspergerliknande beteenden?


Jag har papper från en aspergerutredning som bevisar det. Fick diagnosen 2010.

Det var inte så jag menade.

Vi säger att du gjorde din utredning under tiden du var deprimerad och då fick höga resultat, men tänk så hade resultaten blivit så låga att du inte fått en diagnos om du hade gjort utredningen under en period du inte vart deprimerad eftersom du själv sa att du knappt märker av den då.

Hur vet du vad som är hönan och vad som är ägget?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav kullan » 2013-11-15 13:57:47

Batman skrev:Vi säger att du gjorde din utredning under tiden du var deprimerad och då fick höga resultat, men tänk så hade resultaten blivit så låga att du inte fått en diagnos om du hade gjort utredningen under en period du inte vart deprimerad eftersom du själv sa att du knappt märker av den då.


Jag var inte deprimerad under utredningen. Det kom efter. Jag fick egentligen diagnosen 2000 av en Neuropsykiatriker fast under en annan benämning. Men söker man på det via google får man upp autismspektrumtillstånd. Utredningen från 2010 gjordes för att FK ville ha färska papper för att handlägga min ansökan om sjukersättning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Batman » 2013-11-15 14:00:10

kullan skrev:
Batman skrev:Vi säger att du gjorde din utredning under tiden du var deprimerad och då fick höga resultat, men tänk så hade resultaten blivit så låga att du inte fått en diagnos om du hade gjort utredningen under en period du inte vart deprimerad eftersom du själv sa att du knappt märker av den då.


Jag var inte deprimerad under utredningen. Det kom efter. Jag fick egentligen diagnosen 2000 av en Neuropsykiatriker fast under en annan benämning. Men söker man på det via google får man upp autismspektrumtillstånd. Utredningen från 2010 gjordes för att FK ville ha färska papper för att handlägga min ansökan om sjukersättning.

Okej!
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-15 14:28:43

kullan skrev:När jag är deprimerad känner jag oxå av mina problem som jag har via asperger mycket mer. mår jag bra ( vilket jag inte gjort på flera år) så märker jag knappt av min asperger men nu märker jag av den extremt mycket.

Och om det är maten som botar det depressiva så i förlängningen påverkas ju min asperger oxå. Även om aspergern i sig inte har blivit bättre.

samma här, men för mig påverkar värk ännu mer och till viss del mina magbesvär så äter jag tex mindre gluten (det behöver inte vara helt glutenfritt men lägre än normalt) så får jag både mindre värk och mindre magproblem vilket sen ger mindre problem med min AS
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-15 22:43:56

En av anledningarna också som jag svarade "ganska mycket" är att min mamma säger att hade AS funnits som diagnos när hon var liten hade hon nog fått den men hon skulle inte få den idag då hon hittat vägar runt.

Nu har ju hennes "vägar runt" inte varit via mat/kosttillskott men jag tror det kan vara det som kan hjälpa ganska mycket för endel
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav TheLooser » 2013-11-16 0:55:26

Kollektivet skrev:AS är ingen sjukdom så det är ingenting man behöver botas från. Farlig inställning att se AS på det sättet, tycker jag.

Man kan hitta mer eller mindre bra strategier för att hantera folk och vardagen på. Man kan bli bättre på att läsa ansikten och sociala koder, men det kräver mycket energi.

Det underlättar såklart om man har ett bra hälsotillstånd till kropp och själ. Ju mer energi man har och desto bättre man mår kommer man kunna klara av de här sakerna lättare. Förutom att ett bra hälsotillstånd är eftersträvansvärt i sig själv.

Många aspisar är väldigt stressade, och vi vet sedan länge hur allvarligt långvarig stress är.

Träning i kombination med bra kost och matvanor fungerar mycket bra mot stress. Klart man kommer att fungera bättre om man har starkare batterier.


AS är en sjukdom tycker jag, åtminstone för mig, och bör kunna botas om man själv vill det. Farlig inställning tycker jag om man inte vill att AS ska kunna botas.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-16 1:13:35

TheLooser skrev:
Kollektivet skrev:AS är ingen sjukdom så det är ingenting man behöver botas från. Farlig inställning att se AS på det sättet, tycker jag.

Man kan hitta mer eller mindre bra strategier för att hantera folk och vardagen på. Man kan bli bättre på att läsa ansikten och sociala koder, men det kräver mycket energi.

Det underlättar såklart om man har ett bra hälsotillstånd till kropp och själ. Ju mer energi man har och desto bättre man mår kommer man kunna klara av de här sakerna lättare. Förutom att ett bra hälsotillstånd är eftersträvansvärt i sig själv.

Många aspisar är väldigt stressade, och vi vet sedan länge hur allvarligt långvarig stress är.

Träning i kombination med bra kost och matvanor fungerar mycket bra mot stress. Klart man kommer att fungera bättre om man har starkare batterier.


AS är en sjukdom tycker jag, åtminstone för mig, och bör kunna botas om man själv vill det. Farlig inställning tycker jag om man inte vill att AS ska kunna botas.


Vad du tycker är irrelevant för sammanhanget - kan du inte styrka tyckanden med objektiva underlag som motbevisar rådande konsensus (definitionen av AS), så är slutsatsen ("AS är en sjukdom") utan grund och faller på sin egna orimlighet. Jag förmodar att du sökte efter ordet "tror" än "tycker".
Senast redigerad av dasunbedingte 2013-11-16 1:14:49, redigerad totalt 1 gång.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-16 1:14:35

AST i sig? Nej.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav Tinii » 2013-11-16 1:39:51

Jag är nog en av dem som tror lite mer på placebo än kanske många andra. Jag tror bara att det går att utgå från var individ. Ingen apbergers är identisk med någon annan, dessutom spelar ju arv och miljön från uppväxten in tror jag.

Jag tål inte gluten och får inte äta/dricka laktos då reaktionen vid kontakt med gluten blir värre i så fall.
Tror inte jag skulle kunna varit annorlunda om jag hade kunnat och ätit gluten och laktos.
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-16 9:30:22

TheLooser skrev:
Kollektivet skrev:AS är ingen sjukdom så det är ingenting man behöver botas från. Farlig inställning att se AS på det sättet, tycker jag.

Man kan hitta mer eller mindre bra strategier för att hantera folk och vardagen på. Man kan bli bättre på att läsa ansikten och sociala koder, men det kräver mycket energi.

Det underlättar såklart om man har ett bra hälsotillstånd till kropp och själ. Ju mer energi man har och desto bättre man mår kommer man kunna klara av de här sakerna lättare. Förutom att ett bra hälsotillstånd är eftersträvansvärt i sig själv.

Många aspisar är väldigt stressade, och vi vet sedan länge hur allvarligt långvarig stress är.

Träning i kombination med bra kost och matvanor fungerar mycket bra mot stress. Klart man kommer att fungera bättre om man har starkare batterier.


AS är en sjukdom tycker jag, åtminstone för mig, och bör kunna botas om man själv vill det. Farlig inställning tycker jag om man inte vill att AS ska kunna botas.

Nu undrar då jag, var har du fått info om detta, all info jag sett från div forskning och läkarvården (främst läkarböcker) säger att AS inte är det, det skulle vara intressant att se stödet för de som hävdar motsatsen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav rapchic » 2013-11-16 9:36:56

earlydayminer skrev:AST i sig? Nej.

Det var därför jag i alla alternativ förutom ett skrev "bli bättre" istället för "botas".

Jag har ju själv blivit mycket, mycket bättre när det gäller min AS sen jag fick diagnosen. Däremot har jag de senaste ca 2 åren gått bakåt pga min värk (och min värk blir värre av tex gluten).

Jag är nog en av dem som tror lite mer på placebo än kanske många andra. Jag tror bara att det går att utgå från var individ. Ingen apbergers är identisk med någon annan, dessutom spelar ju arv och miljön från uppväxten in tror jag.

Jag tål inte gluten och får inte äta/dricka laktos då reaktionen vid kontakt med gluten blir värre i så fall.
Tror inte jag skulle kunna varit annorlunda om jag hade kunnat och ätit gluten och laktos


Jag bryr mig själv inte om det är placebo, jag brukar faktiskt utnyttja det ibland. Däremot gillar jag inte nocebo som jag också kan få ibland men då gäller det ju bara att överbevisa sig själv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav KourosGould » 2013-11-16 15:35:42

Kan man bli bättre från Asperger Syndrom? Vissa kanske kan men jag skulle vara sämre utan Asperger Syndrom...

Jag tror jag skulle plågas av att vara NT, jag plågas av att vara AS:are också, livet är plågsamt. Det finns många NT som plågas. Bara för att NT är norm så betyder det inte att allt annat är sjukdom.
AS:are kanske plågas mer men det kan bero på att just NT är normen , det är AS:arna som måste anpassa sig.

Om vi tar grupptrycket t.ex. Jag skulle inte vilja styras av en grupp, då känns det som att jag tummar på min fria vilja. Många NT vill tydligen styras av andra i en normens frivilliga diktatur och många NT plågas dagligen av att leva i den men har ändå ett konstigt behov av att leva så. Den plågan slipper jag och det tror jag beror en hel del på vissa av de personlighetsdrag som gjort att jag fått diagnosen AS.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Tror ni man kan bli bättre med kostförändring?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-17 0:18:05

rapchic skrev:Det var därför jag i alla alternativ förutom ett skrev "bli bättre" istället för "botas".

Jag har ju själv blivit mycket, mycket bättre när det gäller min AS sen jag fick diagnosen. Däremot har jag de senaste ca 2 åren gått bakåt pga min värk (och min värk blir värre av tex gluten).


Jag tänker fortfarande svara nej, jag tänker inte att det bättrar AST i sig. God kost har generellt sett en god inverkan på vår fysiologi och psykologi - AST eller inte.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in