Att bli missförstådd

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att bli missförstådd

Inläggav Bastuper » 2013-11-13 23:01:10

Har du lätt för att bli förstådd av din omgivning?
Jag verkar ha lätt för att bli missförstådd ibland då
jag diskuterar saker och ting med folk.

Sen är man lite svag av sig så man tar nästan illa vid sig
om folk inte förstår riktigt vad man säger.

Jag har märkt det förut också med folk man står nära.
Vissa har man lätt att diskutera saker och ting med
och andra är det lätt att folk missförstå en.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Att bli missförstådd

Inläggav Kostymhippie » 2013-11-15 0:07:22

Jo, lätt hänt att det blir missförstånd, speciellt med folk man inte känner så bra.
Sen finns det vissa typer som bara letar efter tillfällen att slå mot folk som är annorlunda, dessa bör undvikas in i det längsta.
Annars är det väl bara att va tålmodig, berätta om sin AS och förklara, vi förstår saker på olika sätt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Att bli missförstådd

Inläggav dotssquare » 2013-11-15 0:19:13

Jag blir konstant missförstådd och förstår inte alls människor jag inte känner, det är därför jag undviker folk. Blev riktigt deprimerad när jag fick bekräftat att jag hade Aspergers, det betydde bara att jag inte kunde vara normal och alla relationer jag haft med folk har varit en annorlunda relation.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Att bli missförstådd

Inläggav Smilla1 » 2013-11-15 0:45:03

Jag kan ibland bli missförstådd, särskilt av människor jag inte känner. Jag tror att detta kan bero på att när jag talar med någon så stämmer inte alltid mitt kroppsspråk och mimik överens med vad jag förmedlar. När jag är allvarligt kan jag se glad ut. När jag är neutral kan jag verka arg och när jag är glad kan jag se oberörd ut.
Smilla1
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-07
Ort: Stockholm

Att bli missförstådd

Inläggav kiddie » 2013-11-15 1:41:35

Sedan ett bra tag har jag förstått att jag blir missförstådd. När jag var yngre förstod jag inte ens att jag blev det. Så det går framåt... :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att bli missförstådd

Inläggav gadas » 2013-11-15 15:51:27

kiddie skrev:Sedan ett bra tag har jag förstått att jag blir missförstådd. När jag var yngre förstod jag inte ens att jag blev det. Så det går framåt... :lol:


Viktigare än att förstå är att förstå att man inte förstår. :)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Att bli missförstådd

Inläggav Kostymhippie » 2013-11-16 1:38:15

dotssquare skrev:Jag blir konstant missförstådd och förstår inte alls människor jag inte känner, det är därför jag undviker folk. Blev riktigt deprimerad när jag fick bekräftat att jag hade Aspergers, det betydde bara att jag inte kunde vara normal och alla relationer jag haft med folk har varit en annorlunda relation.


Inget att deppa över, det är inte fel att vara annorlunda. Se det positivt istället, nu har du ju en förklaring på varför du funkar på annorlunda sätt jämfört med NT. Att vara "normal" är heller inget att sträva efter utan det gäller att förstärka sina positiva sidor och försöka kontrollera dom negativa.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Att bli missförstådd

Inläggav dotssquare » 2013-11-16 2:29:06

I det hela söker vi alltid efter det annorlunda, det "konstiga" i naturen men som jag förstått det så misslyckas vi att förena något så simpelt som förståelsen av det "enkla" med det "komplexa", intellektet och därmed kollektivet förstår inte hur man hanterar det.

Jag kan inte, i det stora hela, förstå hur jag hamnat i den sitution som jag för tillfället är i.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Att bli missförstådd

Inläggav Kostymhippie » 2013-11-16 21:55:26

Känner igen den där känslan av att inte förstå varför man är där man är och den man är.
Mitt enda tips är att försöka fokusera på sånt man gillar i livet och skita i det man inte gillar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Att bli missförstådd

Inläggav Bastuper » 2013-11-19 12:09:22

Nu för tiden känner jag att jag vill skapa en bra relation till
folk jag har o göra med, jag är säkert också en sån som folk kan
ha svart för att förstå ibland - t.o.m. en psykolog sa det för 8
år sen, det fick mig att tänka till lite extra sen.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Att bli missförstådd

Inläggav KourosGould » 2013-11-19 13:58:20

Om den jag pratar med kan tänka matematiskt kring språk så brukar jag inte bli missförstådd. Problem blir det när vissa anpassar sitt svar till HUR jag säger något och inte lyssnar på VAD jag säger. Det brukar resultera i att jag pratar ännu mer matematiskt korrekt så att det blir ännu lättare att förstå (i min värld) vilket får många (som inte är vana tänkare) att inte orka lyssna eller helt enkelt inte förstå vad jag pratar om. Jag har större problem med att förstå andra som inte pratar matematiskt korrekt. Typ som när en journalist frågade mig: Tycker du att stockholmsstad tar väl hand om sina ungdomar och äldre?
Mitt svar blev: Väl i förhållande till vad? Till till exempel Kongo? I så fall är mitt svar: JA!
Och vad är att väl ta hand om någon? Definition?
Jag har en känsla av att NT förstår mig bättre än vad jag förstår NT.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in