Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 17:08:17

Hej,

Jag har nyligen fått diagnosen Asperger, jag har nyss träffat Biståndshandläggare och enhetschef, detta är söder om Stockholm där jag bor hos pappa. Jag verkar inte kunna få träningslägenhet heller på grund av att jag har ca 8 års kötid i bostadsförmedlingen.

Eftersom jag inte vill flytta till Rågsved eller Hässelby gård så finns möjligheten att få en studentlägenhet. Men det är hög hyra och jag orkar nog inte jobba extra. Eftersom jag går på CSN-medel så kommer jag i studentlägenhet att betala hyra med lånade pengar.

Finns det inget stöd att få när man har asperger och pluggar? Ekonomiskt stöd till hjälp betala hyran eller för slippa ta studielån? Finns det nån ekonomisk hjälp att få som student med Asperger som gör ekonomin bättre?

Just för att jag är deprimerad, och trött så orkar jag ju inte jobba extra. Det måste ju vara bättre att jag pluggar än att jag har försörjningsstöd så det borde väl finnas nåt ekonomiskt stöd att få?

Jag har läst här på forumet om att en del fått nåt som kallat KHB eller liknande, alltså bidrag till hyran för att man har funktionsnedsättning.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-11-12 18:14:40

Om du är under 29 har du rätt till bostadsbidrag från Försäkringskassan. Det brukar bli minst en tusenlapp per månad.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 18:40:36

Angelic Fruitcake skrev:Om du är under 29 har du rätt till bostadsbidrag från Försäkringskassan. Det brukar bli minst en tusenlapp per månad.


Jag är 29 :-(
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Miche » 2013-11-12 19:29:25

Det finns skolor där man bor på skolan s.k. internatskolor, en del av dessa är anpassade till personen med Asperger, det kanske kan vara ett alternativ.

Jag vet inte om Ågesta folkhögskola (ganska nära Farsta) har internat men de har åtminstone (minst) en Aspergerlinje.

Du måste nog vara beredd att flytta en bit för att hitta en bostad, Hässelby är inte långt bort och är nog rätt ok att bo i, Rågsved har en del jobbiga kvarter, andra är det inget stök i.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 19:50:25

Miche skrev:Du måste nog vara beredd att flytta en bit för att hitta en bostad, Hässelby är inte långt bort och är nog rätt ok att bo i, Rågsved har en del jobbiga kvarter, andra är det inget stök i.


Jag tänker att det är bättre att ta en studentlägenhet och fortsätta samla kötid än att offra över 8 års kötid på att flytta till t.ex. Rågsved nu. Men jag ska göra ett försök att få LSS-boende, men jag kommer förmodligen tvingas flytta in i kanske studentlägenhet så får jag se om jag kanske kan få LSS-boende på sikt efter utredning, överklagande av nej till det med mera.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Högskola med CSN kan man få extra bidrag till ex hög hyra?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-14 19:20:50

Finns det inte nåt speciellt kommunalt bostadsbidrag för handikappade där asperger inräknas som handikapp?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in