Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav iheartme » 2011-12-23 13:14:35

Jag går första året på gymnasiet, estetprogrammet med inriktning bild & form.

Har inte ångrat mig än så länge. Ska dock inte jobba inom detta i framtiden, men tycker det är kul just nu och det är högskoleförberedande så :-)Happy

Ja, jag har Asperger.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav calima » 2011-12-23 16:38:23

KaosPrinsessa skrev:Alltid fått höra att jag är så smart och måste "bli något"


Det där är ett dilemma ... Folk menar så väl men det blir så fel.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Lilla Gumman » 2011-12-25 22:39:55

Jag läste 2-årig social linje. Det var inte mitt eget val alls.

När jag skulle börja gymnasiet hösten 1990 fanns ju inte Asperger, utan det hette MBD. För övrigt visste jag inte att jag hade MBD, ingen hade berättat att jag fick diagnosen som sexåring. Jag visste att jag hade en CP-skada (som knappt märks, men jag skyllde alla mina problem på den för jag visste inget annat) plus barnepilepsi som jag slutade medicinera mot som 14-åring (och jag fick höra att drack jag alkohol skulle jag få epilepsin tillbaka, vilket inte var sant för fem öre). Jag hade således kontakt med Barnhabiliteringen, som ansåg att jag varken var praktisk eller teoretisk. De ansåg att om jag valde en treårig linje, så skulle jag behöva läsa i fyra år för att klara den. Barnhabilteringen ansåg att bara två linjer kunde komma i fråga. Den första linjen var Social linje. Den andra linjen var Handel och Kontor, men valde jag den skulle de plocka bort handelsdelen för det ansågs jag inte klara. På min tid var man tvungen att ange ett förstaval och ett andraval. Som förstaval valde jag därför Social linje, och som andraval Handel och Kontor. Eftersom mitt medelbetyg låg på 2,5 och det krävdes 2,8 för att komma in, sågs det till att jag kom in på Social linje med något som kallades för "särskild kvot" och betydde att exempelvis handikappade kunde komma in på gymnasiet ändå trots dåliga betyg.

Sen har jag visat för alla att jag klarar mer än de tror, men det är en annan historia.

Först år 2000 fick jag min AS-diagnos. Och ADHD-diagnosen lät vänta på sig till 2008.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-25 22:45:34

Först gick jag sam med internationell inriktning (var lite pålagda språk och eu kunskap) nu har jag bytt till Bild och Form.

Egentligen så brydde jag mig inte så mycket om vilket program jag valde så länge jag fick ta Japanska.

Hade egentligen Bild och From som förstaval men blev rädd eftersom alla sa till mig att jag skulle vara utan jobb och hamna i evigt förfall om jag valde det. Då jag inte visste bättre så valde jag istället SAM.
Efter två år av den tortyren så bytte jag och är mycket nöjd nu.

Blev diagnostiserad hösten 2010 med Aspergers.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Zonkey » 2012-01-14 3:46:41

Teknikprogrammet inriktningen Informations- och medieteknik (Gy11). Svårt med matte och fysik men hoppas det är värt det.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Huggorm » 2012-01-14 10:28:13

Elprogrammet med inriktning konsumentelektronik. Hade kul under utbildningen men det är ju en värdelös utbildning när man skall leta jobb, särskilt utanför storstäderna.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-14 11:29:57

4-årig teknisk med inriktning bygg-och anläggning. Valde den eftersom jag inte ville plugga vidare på högskola(gick ändå på KTH några år senare). Valde också utbildningen eftersom hus är något konkret och mitt abstrakta tänkande är dåligt.

Jag ångrar inte mitt val, jobbar idag inom bygg och trivs väldigt bra med det.

Jag blev diagnosticerad med AS hösten 2011.
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-14 11:39:33

Många verkar ha gått el och teknikprogram.
Jag kom faktiskt in på media inriktning foto först, men blev rädd att börja det då folk sa till mig att det var mkt konkurrens mellan eleverna där och att nästan alla på media var väldigt sociala och modemedvetna.
Men som jag nämnt förut hade jag helst velat gå estet med inriktning bild, men vågade inte lämna inträdesprov.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Red and green » 2012-01-14 11:59:24

Gick utbildning utomlands så kallad "allmän gymnasieutbildning". Man blir absolut ingenting av det, inget yrke man får av det.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav supernova » 2012-01-14 12:08:54

Jag gick 2 årig social linje, en fortsättning på nian ungefär. Det gjorde jag mest för att jag inte hade en aning om vad jag skulle bli. En bra grund tänkte jag.
Sen gick jag och läste till undersköterska på komvux och det var kul fast tufft tempo. Men jag klarar inte av att jobba inom vården. Det är för mycket teamarbete, tunga lyft och stress.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Barajag » 2012-01-14 19:42:26

När jag satt där i åttonde klass så hatade jag hela världen och visste inte vad jag ville. Mina föräldrar och syo valde och trodde inte jag skulle klara vårdlinjen så de satte mig på handelsprogrammet. Jag ville inte läsa det och hatade varje minut och började skubba.

Då satte dom mig bland utvecklingsstörda och handikappade på Varuhantering och kontorsservice 2 år och skapade en ett årig kurs sen för att vi skulle ha en tre årig utbildning. Sen hade ju staten gjort sitt och vi kunde bli arbetslösa!!! Jag gick det färdigt, utbildningsnivårn var under gymmnasie nivå så inga av betygen gäller för att söka vidare på. Jag hade då ingen diagnos och sågs som en jobbig tonåring, strulig, skoltrött, lat, ja allt. Jag var bara inne i min egen värld men det förstod ingen! Jag har enorma fel med stavningen jag vet skriver det så dåligt att jag inte kan gissa mig fram heller och även om det är rött under som fel så ger den inte rätt förslag eftersom jag skrivit så fel. Jag har varit i min bubbla länge och jag har inte varit mottaglig för många lärare. Tyvärr.....
Barajag
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-09-09
Ort: Södra Sverige

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Flingan85 » 2012-01-19 10:13:02

Jag gick Samhällsvetenskapliga programmet inriktning ekonomi och entrepenör :)
Flingan85
 
Inlägg: 167
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Richard » 2012-01-19 11:49:34

Jag gick ett specialdesignat program, naturvetenskap, men med inriktning på elektronik och data. Rätt intressant o det var fler lästimmar än vanligt naturvetenskap.

Men ja, jag ångrar att jag gick det. Skulle ha gått vanlig naturvetenskap istället. Det var mest nördar på NV/data-programmet som säkert bidrog till min asperger och depression...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav artifex » 2013-11-11 8:48:34

Barn och fritid på gymnasiet; Senare Omsorgsprogramet på Komvux.
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Lyysa » 2013-11-11 9:49:04

Jag går Estet och Media (som förr bara hette Media).

Det gör jag helt enkelt för att jag förr var intresserad utav film, och då menar jag att stå bakom kameran. Men när jag väl började på programmet så upptäckte jag Grafisk kommunikation och föll direkt. Det var så jag blev förälskad i allt som har med reklam att göra...

Och nej jag ångrar inte mitt val det minsta, detta är verkligen linjen för mig och jag trivs jätte bra. Visserligen kunde min klass vart bättre och så men lektionerna älskar jag :-)154
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-11 10:28:48

Naturvetenskapligt program på engelska.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav El_Justiciero » 2013-11-11 13:04:43

Samhällsvetenskap på Carlforsska gymnasium i Västerås.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Abskissa » 2013-11-11 13:34:57

dasunbedingte skrev:Naturvetenskapligt program på engelska.

IB?
Lilla Gumman skrev:Jag läste 2-årig social linje.

Jag önskar att den funnits när jag läste, så hade jag kommit igenom gymnasiebiten så fort som möjligt.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav nescio » 2013-11-11 17:00:02

Natur.
Ångrar inte mitt val. Min mellanstadielärare sa att jag som var så duktig måste gå på natur. Så därefter visste jag ju vad jag skulle gå på, så jag funderade inte ens några andra linjer.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-11 22:07:21

Abskissa skrev:
dasunbedingte skrev:Naturvetenskapligt program på engelska.

IB?


Nä, nv på engelska (dock med IB-lärare).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Azo85 » 2013-11-12 9:37:35

Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav matgar » 2013-11-12 10:15:10

Jag gick läsår 1 på samhällsvetenskaplig och sen gick jag om läsår 1 på naturvetenskaplig.

Naturvetenskapliga programmet var ju mera rätt för mig. Men en dum syokonsulent avrådde mig att söka till natur när jag gick i 9an. Dock så funkade aldrig gymnasiet för mig.. (även grundskolan var knepig) så jag gick aldrig klart.

Hade jag fått välja nått nu så hade jag gått nån data linje.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Batman » 2013-11-12 10:56:48

Richard skrev:
Men ja, jag ångrar att jag gick det. Skulle ha gått vanlig naturvetenskap istället. Det var mest nördar på NV/data-programmet som säkert bidrog till min asperger och depression...

"Bidrog till min asperger"...?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-12 11:06:57

Azo85 skrev:Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.


Så resonerade jag med. "Kulturkuk" - dagens uttryck! :*
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in