Vad har ni för hörselskydd?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav gadas » 2013-11-11 17:55:48

Hörselskydd med inbyggd radio är en otroligt effektiv hjälp mot oljud. Skydden dämpar bort massor, musiken överröstar resten, den distraherar en och gör en dessutom mindre isolerad än med vanliga hörselskydd - kanske t o m mer stimulerad än helt utan hörselskydd.

Jag har två par likadana (ok, färgen på batteriluckan skiljer :wink: ), riktiga Peltor tunga skydd med maximal dämpning särskilt vid låga frekvenser (högre frekvenser är å andra lätta att dämpa bort med vilket skydd som helst). De mörkröda.

Osannolikt dyra, 1200 kronor paret, för tio år sedan. Men fungerar lika bra i dag. Högklassig stereoradio som drar förvånansvärt lite batterier.

Så köpte jag att par andra som reserv eftersom de bara kostade 149 kronor på Clas Ohlson. Jodå, de duger nog - som reserv... Svåråtkomliga reglage, sitter inte ordentligt, verkar inte dämpa lika bra, gjorda i Kina förstås, av arbetare som både svälter och förtrycks och så ska de fraktas bokstavligen runt halva jorden.

För ännu mer akuta situationer brukar jag ha två små gula proppar i plånboken. Proppar kan i och för sig dämpa lika bra som kåpor, men mina tunga Peltor är bättre, även utan musiken.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav Huggorm » 2013-11-11 19:07:10

Jag har vanliga hörselkåpor av enklaste modell, men jag använder de enbart när jag kör motorsåg. Sedan har jag sådana som sitter fast i hjälmen och kan fällas ned när jag är ute på byggen med hjälmtvång. Skulle vilja ha med radio, men då blir hjälmen en ännu tyngre klump som skall balanseras på huvudet.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav Krillo » 2013-11-11 19:22:29

Howard Leight oranga öronproppar var bäst, nu har de bytt plast så de dämpar inte alls lika bra längre :( 3M modell 1100 är bra, men hittade bara 2 par på jobbet. Har öronproppar väldigt ofta.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav Dagobert » 2013-11-11 19:41:33

Bild
http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=245040
Använder dem vid mc-körning (mot vindbrus), gräsklippning. motorsågning, röjsågning, vinkelslipning. De sitter i även när jag sover på tältplatser.
Koniska och lättare att få in än de vanliga cylindriska gula.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav aspiemelly » 2013-11-11 19:52:52

Specialgjorda, formgjutna, inte den bekvämaste upplevelsen direkt men resultatet är bra. Bellman&symfony eller nåt liknande heter dom. Valde2 högsta filtret 25db men hade gärna haft högre.

Dyra, ca 2500kr tror jag dom kostade men det var krångel med min leverans så jag fick även extra tillbehör värt det dubbla. (musiklurar + extra filter)
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav gadas » 2013-11-12 15:05:56

Huggorm skrev:Jag har vanliga hörselkåpor av enklaste modell, men jag använder de enbart när jag kör motorsåg. Sedan har jag sådana som sitter fast i hjälmen och kan fällas ned när jag är ute på byggen med hjälmtvång. Skulle vilja ha med radio, men då blir hjälmen en ännu tyngre klump som skall balanseras på huvudet.


Min radio gör inte skydden nämnvärt tyngre - och om du redan har en hjälm på huvudet så lär radions vikt vara helt försumbar! Frågan är väl bara om det finns hörselskydd med radio för hjälmar. Men det borde det göra, det är en så pass gammal och långt utvecklad produkttyp nu.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav Abskissa » 2013-11-12 16:15:07

Det här med hörselskydd är svårt, tycker jag. Jag skulle vilja ha ett par som funkar tills jag råkar paja dem. Lurar är svåra att ligga ner med om de inte är så kallat "in ear" och jag tycker att det är mkt obehagligt att bli begränsad rörelsemässigt. Vad gäller formgjutna proppar så måste man gjuta nya proppar med jämna mellanrum, eftersom örats form förändras, vad jag har förstått. Kvar återstår skumproppar eller de som har formen av små granar. Granarna är obehagliga vid användning under längre tid än endast korta stunder i taget, jag får ont och tryck-/sug-effekten är värre än med skumvarianterna. Jag tycker bättre om apotekets raketformade skummisar än de koniska med rundad topp. Varför minns jag tyvärr inte, är så trött nuförtiden, de kognitiva funktionerna funkar ungefär som win vista på en smårostig dator. Hur som, någon som har erfarenhet av noise cancelling in ear-lurar? Eller något annat än det ovan nämnda? Jag är trött på slit och släng samt ftalater och andra kemikalier.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad har ni för hörselskydd?

Inläggav Huggorm » 2013-11-12 16:47:41

gadas skrev:
Huggorm skrev:Jag har vanliga hörselkåpor av enklaste modell, men jag använder de enbart när jag kör motorsåg. Sedan har jag sådana som sitter fast i hjälmen och kan fällas ned när jag är ute på byggen med hjälmtvång. Skulle vilja ha med radio, men då blir hjälmen en ännu tyngre klump som skall balanseras på huvudet.


Min radio gör inte skydden nämnvärt tyngre - och om du redan har en hjälm på huvudet så lär radions vikt vara helt försumbar! Frågan är väl bara om det finns hörselskydd med radio för hjälmar. Men det borde det göra, det är en så pass gammal och långt utvecklad produkttyp nu.

Jodå, det finns, riktiga sådana peltor som beskrevs högre upp. Dyra, förmodligen runt 1000kr, men det kan det kanske vara värt
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in