Sjunga? Jag?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjunga? Jag?

Inläggav gadas » 2013-10-26 12:10:42

Lika bra som jag mår när jag lever mig in i en text och en melodi jag sjunger, lika illa mår jag de få gånger jag spelat in en snutt och lyssnar efteråt...
Kan jag lära mig sjunga uthärdligt? Kan någon människa svara UPPRIKTIGT på hur det låter? Och hur reagerar jag i så fall...?
Tänker gå till en sångpedagog, inte för att jag kan sjunga och vill bli bättre, utan för att hen kanske kan säga uppriktigt och i andra hand säga något om utvecklingspotentialen och i tredje hand lära mig. Men det kostar. Har man nytta av ett besök varannan månad under ett år?
Så aspergersk motorik jag har lärde jag mig bugga, just drägligt, upplever inte att det är något större problem på dansgolvet att jag inte är bra på det. Så jag är possibilist ("postbil" föreslår stavningsprogrammet...) även här, det handlar inte om att jag tror att jag har talang, snarare att jag kan utvecklas mot alla odds.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sjunga? Jag?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-26 12:47:37

Sjung för din egen skull, inte för någon annans tycker jag, det stjäl bara massa glädje att bry sig om prestationen.
Men det är kul att arbeta med sången som ett instrument och utveckla den,
jag brukar sjunga mycket när jag är ute och cyklar och det har hjälpt min kapacitet oerhört, så det är ett hett tips, bra flås.
Om du vill så kan jag lyssna och helt ärligt säga vad jag tycker att du kan öva på och vad du kan undvika.. det kan ju bli lite sämre när man spelar in också per automatik, har du bra apparatur när du spelar in och så?
Sjung och var glad :-)Happy
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Sjunga? Jag?

Inläggav gadas » 2013-10-26 12:55:22

Tack för svar! Jag har väl som lite NT-drag att jag allra helst vill imponera på flocken... och det kommer att dröja! Eller så är det snarare en kompensatorisk förmåga jag söker, nu jävlar ska ni få se att jag kan sjunga, det trodde ni inte om den tönten...
Apparatur? Jag? En fick-kamera... Men det är nog inte det stora problemet. Och det är inte detaljerna i sången jag oroar mig för, de får jag jobba på, träligt kanske men fullt möjligt. Nej, det är huruvida det över huvud taget går att lyssna på, jag vill ju glädja, inte plåga människor! Fast det kanske är samma sak, detaljerna som gör det...?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sjunga? Jag?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-26 13:11:28

gadas skrev:Tack för svar!


Inget att tacka för, jag delar med mig av information som jag har, det är min skyldighet känner jag :-)Happy och det gör jag gladeligen.

gadas skrev:Jag har väl som lite NT-drag att jag allra helst vill imponera på flocken... och det kommer att dröja! E


Jag tror det är rätt normalt att det är så, det kommer nog få undan.

gadas skrev:Apparatur? Jag? En fick-kamera... Men det är nog inte det stora problemet


Det kan ha ganska stor betydelse, sen kan jag ju även tala om att jag får sådana inspelningsnerver som gör att det kan bli lite stelare med sången just när jag vet att jag spelas in, så om det inte låter bra ena dagen försök en annan och så, du kan ju även jämföra resultaten.

gadas skrev:Och det är inte detaljerna i sången jag oroar mig för, de får jag jobba på, träligt kanske men fullt möjligt. Nej, det är huruvida det över huvud taget går att lyssna på, jag vill ju glädja, inte plåga människor! Fast det kanske är samma sak, detaljerna som gör det...?


Om du skaffar en bra sångteknik så är det lättare att vara mer självsäker i sin röst, man blir mer medveten om den så att säga.
Ett tekniktips till är att tänka på varifrån du sjunger, halssång kan va jobbigt att lyssna på för länge och det är jobbigt att sjunga länge på det viset också, så se till att du sjunger ifrån magen, alltså använder magmusklerna.
Avslappning är bra också, innan du ska sjunga, blir du trött i rösten så är det bra med chips, man kan ta ett chips, det smörjer lite :-)Happy

Men jag har haft mkt svårt att sjunga inför folk hela mitt liv pga osäkerhet, men när man hittar den sanna glädjen i sången i sig så vågar man visa den mer.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Sjunga? Jag?

Inläggav gadas » 2013-10-26 21:44:25

En fråga som kanske kan hjälpa att fundera på: Är det ett misslyckande om man skämmer ut sig och folk pratar bakom ryggen att han är ju värdelös? Eller är det succé? Att man vågade göra det ändå?
För om alla är jätteentusiastiska från början så är det kanske ett misslyckande - att man inte gjort det långt tidigare?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sjunga? Jag?

Inläggav kiddie » 2013-11-09 4:07:57

Hur bra du kan lära dig är lite förutbestämt. Ofta dömer man sig själv för hårt. En sak som är mycket billigare än att gå privat är att sjunga i en nybörjarkör. Man får väldigt många tips och man blir mer och mer självsäker. I kören ska man ju inte sticka ut så det blir mycket träning på att sjunga lika, men i ett visst skede är det nog bra. Att verkligen få utveckla grunden. Sedan när man har den är det enklare att utveckla sitt personliga sätt att sjunga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sjunga? Jag?

Inläggav gadas » 2013-11-09 13:05:28

Ja, kanske kör som en övning. För det jag vill är att sjunga solo. Tack för tipset!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sjunga? Jag?

Inläggav LILITH_ » 2013-11-09 14:45:22

Jag blir nyfiken på din sångröst här faktiskt.:-)Happy

Överlag tror jag nog att träning ger färdighet och att de flesta kan lära sig att sjunga om inte lysande så iaf. fullt uthärdligt (vilket räcker långt när det finns så mycket "musiktekniska hjälpmedel/effekter" att trimma och finjustera en a cappella med - fast det funkar ju inte live förstås).

Men vad är det du siktar på? Vill du sjunga i just kör eller live på annat sätt eller spela in din röst så den kan användas i en låt exempelvis?
Vilken musikgenre vill du sikta in dig på?

Att du själv tycker att det låter lite illa säger inte så mycket, de flesta är ovana vid att höra sig själv och tycker därför att de låter sämre eller konstigare än vad de faktiskt gör.

Det ska bli spännande att följa hur det går för dig (om du känner för att dela med dig av det på något sätt vill säga). Att våga satsa och tro på sig själv är bara det beundransvärt i mina ögon så kör på!
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Sjunga? Jag?

Inläggav gadas » 2013-11-09 16:35:03

Tack LILITH !

LILITH_ skrev:Vill du sjunga i just kör eller live på annat sätt eller spela in din röst så den kan användas i en låt exempelvis?


Kanske främst bara kunna dra av en låt i vilken situation som helst... Men när jag tänker efter, det kräver nog väldigt mycket. Kanske sjunga in någon text jag själv skrivit till någon klassisk melodi. Text behärskar jag på ett helt annat sätt än röst och har fått visst erkännande för (fast jag vill ju på intet vis framhäva mig själv! :wink: )

LILITH_ skrev:Vilken musikgenre vill du sikta in dig på?


Lättast är att säga vad jag INTE vill sjunga - behandla människor som du själv vill bli behandlad :P - hip-hop och opera. Men gärna rock och visor!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sjunga? Jag?

Inläggav antonius » 2013-11-09 17:27:08

Jag sjunger till youtub där det finns med lyrics, bra när man är deppig och vill hålla sina inre demoner borta, de verkar inte gilla min sång, hehe :-)005

Här är en bra, Ted är alltid bra att sjunga till, han mådde väl inte alltid så bra själv :
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sjunga? Jag?

Inläggav Mountain_lion » 2013-11-09 18:13:24

Hej gadas!
Jaggjorde förstår din känsla. Jag har ett syskon som alltid varit inblandad i musik och fått deröm för det.Det gjorde att jag höll mig själv tillbaka.
Efter många års önskan om att kunna sjunga, så bestämde jag mig att jag ville sjunga i kör, men frågade mig själv om jag kunde sjunga såpass eller skulle de neka mig tillträde pga att det lät för dåligt.
Jag bestämde mig för att ta ett antal lektioner hos en sångpedagog för att få domen.
Domen blev att det lät helt OK. Jag har sedan dess sjungit i två olika körer under en tid, men inte längre.
Kör är ett mycket bra sätt, som andra framfört, att lära sig hantera sin röst i sång. I stort kan alla sjunga. Problemet är många gånger att vi lär oss andas fel och använda vår röst fel när vi växer upp.
Små barn andas och skriker(förstå mig rätt) på samma, för vissa mig själv inräknad hemskta sätt, korrekta sätt med klar ljudande stämma.

Jag ät tämligen säker på att du sjunger bra, du ska bara tro på det.
Jag önskar dig all lycka i sökandet.

M_l
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Sjunga? Jag?

Inläggav Eleni » 2013-11-09 19:34:04

Sugen på att gö®a en duett med mig kanske?
Jag är ganska duktig på att sjunga.. och jag kan sjunga på Svenska, Grekiska, Engelska, Spanska, Italienska.. men föredrar grekiska :)
Eleni
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2012-12-17

Sjunga? Jag?

Inläggav kiddie » 2013-11-09 23:25:19

Jag blir också nyfiken på din röst, Gadas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in