De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 22:53:18

Kanin skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.

-Rena övergreppen.

Tänk vad enkelt det är att fördöma kulturer som du inte vet någonting om.

-Brukar inte ni likhetsfeminister alltid tala om att man ska låta människor välja själva och slippa könsroller?

Det är ju precis det de inte får i det här fallet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-04 23:04:50

Jag vet inte riktigt hur det går till. Kanske handlar det om pojkar som känner sig som flickor, men om så inte är fallet tycker jag också att det är illa. Om pojken senare i livet skulle vilja "bli" flicka så är väl inte det hela världen, men ingen skall tvingas in i en könsroll.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 23:06:31

Kahlokatt skrev:Jag vet inte riktigt hur det går till. Kanske handlar det om pojkar som känner sig som flickor, men om så inte är fallet tycker jag också att det är illa. Om pojken senare i livet skulle vilja "bli" flicka så är väl inte det hela världen, men ingen skall tvingas in i en könsroll.

Det är det jag menar; individen måste själv få välja. Att tvingas in i nåt är övergrepp oavsett.

Tyvärr är många likhetsfeminister & queerfanatiker lika goda kålsupare som den hypotetiska mansgrisen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav alixha » 2013-11-04 23:56:10

Jag tycker att det finns 2 kön.
Resten av blasket är bara underkategorier, alltså inga riktiga kön.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-05 0:02:36

Underkategorier till vad? Typ halv kvinna? Eller blandform? Eller okönad?

:-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-05 0:10:23

alixha skrev:Jag tycker att det finns 2 kön.
Resten av blasket är bara underkategorier, alltså inga riktiga kön.


Vad tycker du att man ska göra med dem som föds med tvetydig könstillhörighet, som t.ex.vid PAIS?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-05 0:13:00

Man kan ju inte ens gå efter vad de anser sig vara för vissa har en neutral könstillhörighet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-05 0:28:36

Ur denna blogg:

http://henligheter.wordpress.com/about/

Min första undran var då ”Är jag inte man eller kvinna?” – Jo, det visste läkarna. Jag var en kille. Men hur kunde det komma sig? Jo det är nämligen så att läkarna har bestämt det, eftersom de flesta med XXY ser ut mest som vad de har bestämt är män. Precis som läkarna har bestämt att de som ser ut på ett visst sätt och har XX-uppsättning är kvinnor och de som ser ut på ett visst sätt med XY-uppsättning är män så har läkarna bestämt att alla med XXY-uppsättning automatiskt blir män. Detta förenklar ju en hel del. För vissa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-05 0:28:55

Man kanske kunde utgå från XXX och XYY (dvs. de nominellt "superkvinnliga" resp. "supermanliga" syndromen) som normen för vad som är manligt och kvinnligt.

Utifrån det kan sedan vanliga män definieras som 67 procent manliga, och vanliga kvinnor som 67 procent kvinnliga.
:-)063
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-05 3:14:07

kiddie skrev:Nä, könskromosomerna är ju bara en bit i pusslet.

Vissa tillstånd verkar jobbigare än andra. T ex PAIS där man ofta ser mer manlig ut men oftast känner sig som kvinna.


PAIS, vad är det? Letar jag på internet kommer det bara fram spanska uttryck, eftersom "pais" betyder "land" på spanska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-05 4:32:03

Kahlokatt skrev:På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.


Intressant. Hittade en motsvarighet på Tonga; Fakaleiti ("faka" betyder "på samma sätt som" och "leiti" kommer från engelskans "lady"). På Samoa heter det Fa'afafine ("fa'a" = på samma sätt som" och "fafine" = kvinna).

A recognized and integral part of traditional Samoan culture, fa'afafine, born biologically male, embody both male and female gender traits. Their gendered behavior typically ranges from extravagantly feminine to mundanely masculine.
---
In Samoa, the people claim that there is no such thing as being "gay" or "homosexual."[1] Fa'afafine, as a third gender, have sexual relationships almost exclusively with men who do not identify as fa'afafine, and sometimes with women. This third gender is so well accepted in Samoan culture that most Samoans state that they have friendship relationships with at least one fa'afafine. Traditionally fa'afafine follow the training of a women's daily work in an Aiga
http://en.wikipedia.org/wiki/Fa%27afafine

Fa'afafine föredrog som barn att leka flicklekar, klä sig som flickor etc.

Some fa'afafine recall believing they were girls in childhood, but knew better as adults. In Samoa, here is little to no ridicule of or displeasure with a biologically male child who states he is a girl. For instance, one study showed only a minority of parents (20%) tried to stop their fa'afafine sons from engaging in feminine behavior. Being pushed into the male gender role is upsetting to many fa'afafine. A significant number stated that they "hated" masculine play, such as rough games and sports, even more than females did as children.


En berömd fa'afafine är den samoanska fotbollsspelaren Jaiyah Saelua.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-05 5:51:42

Alien skrev:PAIS, vad är det? Letar jag på internet kommer det bara fram spanska uttryck, eftersom "pais" betyder "land" på spanska.


Androgenokänslighetssyndromet
https://www.socialstyrelsen.se/kunskaps ... syndromet/

Det är en form av AIS men mer partiellt, dvs istället för att se ut som en flicka ser barnet mer ut som en pojke mellan benen. Trots det utvecklas inte kroppen under puberteten till helt manlig utan blir delvis feminin. De flesta uppfostras till att "vara" pojke men de flesta identifierar sig med att vara flicka.

Kroppen påverkas bara delvis av androgener och hjärnan verkar inte påverkas utan "blir" kvinnlig. PAIS är vanligare än CAIS.

Eftersom folk anser att snoppen avgör spelar det ingen roll om resten av kroppen inte är maskulin (det kan variera mycket mellan individer) och hur de identifierar sig verkar ha mindre betydelse också.

Det blir lite som transsexuellas problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-05 21:16:27

alixha skrev:Jag tycker att det finns 2 kön.
Resten av blasket är bara underkategorier, alltså inga riktiga kön.


Lite krasst att skriva "blask", tycker jag. Det kanske finns forumister här som har något av syndromen i fråga.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav thefilosofer » 2013-11-05 21:51:15

Kanin skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.

-Rena övergreppen.

Tänk vad enkelt det är att fördöma kulturer som du inte vet någonting om.


Detta ÄR ÖVERGREPP, man gör samma sak i Thailand, det är vanligt att dessa pojkar rymmer hemifrån pga att dom vägrar låtsas vara en flicka. Detta är som en psykisk könsstympning.

Sen finns det människor som anser att dom är "en man fast i en kvinnas kropp", det finns ju även "svenska delfin i människokropp förbundet" och människor som på riktigt tror att dom är utomjordingar. Egentligen är det ju bara helt vanlig personlighetsklyvning.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav thefilosofer » 2013-11-05 21:58:06

alixha skrev:Jag tycker att det finns 2 kön.
Resten av blasket är bara underkategorier, alltså inga riktiga kön.


Människan är byggd för två kön, resten är defekter, som dyslexi och aspergers syndrom.

Kahlokatt skrev:Lite krasst att skriva "blask", tycker jag. Det kanske finns forumister här som har något av syndromen i fråga.


Eller så kan folk sluta ta åt sig åt allting hela tiden, jag ser detta hela tiden på det här forumet, det verkar ha blivit en trend att anse att man är diskriminerad på grund av ditten och datten. Det är ditt eget fel om du är fet, knarkar, slåss eller stjäl. Jag hade en jävlig uppväxt men inte fan skyller jag mina problem på uppväxten eller asperger, jag har gjort mina val själv och har värdighet nog att stå för allt jag är och har gjort.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-05 22:46:42

thefilosofer skrev:Det är ditt eget fel om du är fet, knarkar, slåss eller stjäl. Jag hade en jävlig uppväxt men inte fan skyller jag mina problem på uppväxten eller asperger, jag har gjort mina val själv och har värdighet nog att stå för allt jag är och har gjort.


Vad har det med saken att göra? Är man född intersexuell är man, det är inget val. Vad man än kallar det ska de respekteras som människor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Moggy » 2013-11-06 0:26:15

thefilosofer skrev:Sen finns det människor som anser att dom är "en man fast i en kvinnas kropp", det finns ju även "svenska delfin i människokropp förbundet" och människor som på riktigt tror att dom är utomjordingar. Egentligen är det ju bara helt vanlig personlighetsklyvning.


Ja, det mesta av sånt där skulle nog kunna åtgärdas via medicinering och det skulle kunna vara bästa lösningen för samtliga parter. Känns som att det finns viktigare saker för sjukvården att syssla med än att genomföra dyra och komplicerade operationer för att byta kön på förvirrade individer.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-06 0:38:20

Eh... det är nog mycket svårare att ändra i hjärnstrukturen än att göra om något mellan benen... Och är det önskvärt att göra om vad någon är? Då finns det annat man kan omprogrammera om man anser det är icke önskvärt. Man kanske kan programmera människor att vilja arbeta mer. Då skulle de kosta ännu mindre. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-06 1:09:11

Tråden handlar om intersexuella och inte om transsexuella.

Viktiga frågor angående intersexualitet:

Ska vi behålla det gamla systemet, att intersexuella ska klassificeras som antingen man eller kvinna? (inget tredje alternativ ges.)

Om vi beslutar att behålla systemet att man är antingen man eller kvinna: vem ska bestämma könstillhörigheten för det nyfödda intersexuella barnet? Ska en läkare bestämma det? Eller föräldrarna? (spädbarnet kan ju inte självt göra det.)

Vidare, om vi vidmakthåller det tvåkönade systemet, socialt och juridiskt: vad ska vi i så fall göra med intersexuella som senare i livet anser att de blivit tvingade till en könsidentitet de inte identifierar sig med, kanske upplever sin klassificering som ett livslångt övergrepp?

Det rör sig alltså om ca. 1% av alla barn som föds.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Miche » 2013-11-06 2:46:09

Bra beskrivet Mortalis, rent tekniskt är ett tredje kön enda vettiga lösningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-06 3:01:41

Det skulle vara intressant att veta om många av dem som "känner sig som det motsatta könet" och vill byta sitt juridiska kön, är intersexuella?

Borde finnas forskning om det. Om inte det anses "kränkande" enligt denna mall: "Att forska på oss betyder att vi anses onormala, därför får inte sådan forskning finnas/vill vi inte delta i sådan forskning."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Schmetterling » 2013-11-06 10:53:50

Moggy skrev:
thefilosofer skrev:Sen finns det människor som anser att dom är "en man fast i en kvinnas kropp", det finns ju även "svenska delfin i människokropp förbundet" och människor som på riktigt tror att dom är utomjordingar. Egentligen är det ju bara helt vanlig personlighetsklyvning.


Ja, det mesta av sånt där skulle nog kunna åtgärdas via medicinering och det skulle kunna vara bästa lösningen för samtliga parter. Känns som att det finns viktigare saker för sjukvården att syssla med än att genomföra dyra och komplicerade operationer för att byta kön på förvirrade individer.

För det första är det långt ifrån alla transsexuella som önskar operation, för det andra har transsexualitet ingenting med "helt vanlig personlighetsklyvning" att göra och könsidentiteten kan varken medicineras eller teraperas bort.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-07 18:57:45

Jag tror att transsexuella är intersexuella. Det verkar som det drar mer och mer ditåt. Det finns ju inte jättemycket forskning men det finns avvikelser i hjärnan hos kvinnor i manlig kropp. Vad jag förstår utvecklas inte könsorganen och könsidentiteten samtidigt i fosterlivet, och då är det ju inte så konstigt om det blir ett glapp ibland. Att hjärnan anser sig vara kvinnlig trots att det finns en Y-kromosom och snopp.

Det är ju självklart att man inte kan behandla sådana grundläggande saker med terapi eller mediciner. Dels har man redan försökt, dels ligger det nog för djupt i hårdvaran.

Om det visar sig genom forskning att det uppkommit ett moment som gjort hjärnan till ett annat kön än det som resten av kroppen har, måste det ju vara en form av intersexualitet, eftersom intersexuell betyder inte helt manlig eller inte helt kvinnlig.

Vänta 10 år och kom tillbaka och se att jag hade rätt. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-07 19:33:35

Maya Posch. Intersexuell. Hermafrodit.

Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Återgå till Intressanta intressen



Logga in