Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2013-08-26 22:43:07

marxisten skrev:Ljudet av en mygga som flyger i ett mörkt rum när man försöker somna.


Tur att du slapp åka på sommarläger i Sibirien under Sovjet tiden. ;)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 0:58:51

Jag har svårt för höga ljud (i princip alla) då jag är koncentrerad/stressad.

Någonting som jag särskilt stör mig då är högfrekventa ljud, såsom barnskrik.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kadaverin » 2013-08-30 1:02:23

Kanske off-topic men lite ovanligt för någon med asperger ( vad jag förstått ) så måste jag omringa mig med ljud för att må bra. Kan t ex inte somna utan att ha musik,TV eller både och igång. Det enda ljud jag inte klarar av är sopbilen som tömmer en massa glasflaskor och skit när jag lämnat fönstret öppet..fem på morgonen. Det är tortyr,och självklart ska bilen pipa med 1 sekunds intervall i 45 minuter.
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Sensibilitet » 2013-09-02 14:49:33

Utöver det som samtliga här redan nämnt så finns det något som orsakar exceptionellt obehag
i både kropp och sinn. Det är det fruktansvärda ljudet från sandkorn och grus som fastnat under skon och som sedan rispas mot ett glättat golv eller betonggolv. Jag har inte vokabulär nog att beskriva hur outhärdligt, fasansfullt och motbjudande det är.

Jag har märkt att det här genomvidriga fenomenet har en särskild tendens till att inträffa i mataffärer. En gång när jag hade tagit mig till Coop för att fredligt inkassera min dagliga föda så hände det otänkbara.

Plötsligt fryser jag till is, blir stillastående och panikslagen. Jag tittar ner och upptäcker att jag tankspritt satt ner fötterna i en hög med kattsand som spillts ut av någon vedersakare på husdjursavdelningen. Jag kvider mig, vrider mig, ylar och vrålar medan jag försöker fjärma mig från knasterkornerns våldsamma grepp. Min mor, som var närvarande vid tillfället, förstod ingenting och frågade okunnigt vad fan det var med mig. Jag blev frustrerad över en så ignorant fråga och väste aggressivt, likt en nedhukad, sargad Gollum: ”SANDEN! DET ÄR SANDEN!!”..

Under flera minuter pågick det kritiska momentet att försöka förflytta sig från helvetets sju avgrunder till en säker plats utan att långsamt plågas till döds. När faran äntligen var över så tog jag bestämt av mig skorna och gick sedan barfota resten av shoppingturen. Vilket förvisso var ganska äckligt, men erbjöd en viss underhållning för min egen del. Antalet pensionärer som slog sig för bröstet och flämtade chockerat över mina obeslöjade fötter var nämligen oräkneliga.
Sensibilitet
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-09-02

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2013-09-02 15:36:12

Hur många lider när Hesa Fredrik låter (flyglarmet som testades idag kl 15.00 - ca 15.03)? Jag bryr mig inte men känner folk som lider.

För övrigt kan jag meddela att nästa gång är om tre månader (första måndagen den sista månaden i varje kvartal).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kullan » 2013-09-02 15:38:13

Ja inte njuter jag av det direkt men det lär väl inte vara meningen heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-09-02 15:52:38

Kadaverin skrev:Kanske off-topic men lite ovanligt för någon med asperger ( vad jag förstått ) så måste jag omringa mig med ljud för att må bra. Kan t ex inte somna utan att ha musik,TV eller både och igång. Det enda ljud jag inte klarar av är sopbilen som tömmer en massa glasflaskor och skit när jag lämnat fönstret öppet..fem på morgonen. Det är tortyr,och självklart ska bilen pipa med 1 sekunds intervall i 45 minuter.


Men det är samma med mig jag måste ha en ''skärm'' av låga ljud för att avleda andra, mer hemska störande :-)006
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ZeldAlice » 2013-10-19 23:07:09

Inpius skrev:
ZeldAlice skrev:Ett annat ljud jag märkt nu på sistone att jag har svårt att klara av, iallafall på typ nära håll, är högljudda maskiner så som motorsågar, borrar etc etc. Och på tal om borrar så är ju den hos tandläkarn HEMSK, inte bara för ljudet utan det blir så extra hemskt när borren liksom borrar i din tand också, tycker sånt är jätteläskigt...


Det värsta enligt mig var på träslöjden i mellanstadiet, när man skulle såga med en fjuttlig liten såg och om man gjorde snett eller tog i för mycket/för litet så gnisslade det så in i.... Huvaligen!


Ber om ursäkt för mitt mycket sena svar, har varit borta från detta forum allt för länge och skulle ha återvänt hit för länge sen!

Har aldrig hört en såg som gnisslat, inte vad jag kan minnas i alla fall. Men jag kan tänka hur öron/hörsel-skärande det måste vara! Påminner mig också då man gör en ynka liten sned-glidande på tallriken med antingen en gaffel eller kniv, och det skär och gnisslar nåt så in i h*lvete!...
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav jesusiscool » 2013-10-20 12:14:58

Det beror väl lite på vad man menar med "ljud man inte klarar av".
Ibland kan det vara extremt obehagligt att sitta tyst tillsammans med någon och höra personen andas eller svälja för att man då blir påmind om sin egen mänskliga sida.
Annars är väl ljudet som uppkommer i vissa sociala situationer där folk skriker (de själva säger att de talar) inte särskilt behagligt.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-20 23:37:53

Asså är det bara jag som tycker hostningar är jävligt jobbiga att höra på ?
T.ex. om personen hostar flera ggr och har svårt att sluta ... Det hackar typ i min skalle av det.
Är ju inte personen som hostars fel att den låter så, men ljudet kan kännas obehagligt i huvudet.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ninegirl » 2013-10-25 0:55:48

Alltid avskytt folk som "råkar" skära med kniv och gaffel direkt ner i tallriken. Fyfan! :-)006
Senast redigerad av ninegirl 2013-10-25 1:07:57, redigerad totalt 1 gång.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav dotssquare » 2013-10-25 1:06:30

Grannen som alltid hostar genom den papperstunna väggen när jag onanerar. Blir lika störd varje gång och kan inte fortsätta. Det är som att den personen alltid vet när jag är sugen.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Intressant » 2013-10-25 1:15:06

Snarkande utan tvekan.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-10-25 1:23:44

ninegirl skrev:Alltid avskytt folk som "råkar" skära med kniv och gaffel direkt ner i tallriken. Fyfan!


Ja det kan vara fruktansvärt, det är som det skär ända in till hjärnan :?
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav nallen » 2013-10-25 14:04:12

antonius skrev:
ninegirl skrev:Alltid avskytt folk som "råkar" skära med kniv och gaffel direkt ner i tallriken. Fyfan!


Ja det kan vara fruktansvärt, det är som det skär ända in till hjärnan :?

Hur ska man annars få isär köttbiten?
:-)063
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-10-25 14:19:38

Jag har svårt med visslingar.

Man skulle kunna tycka att det är konstigt.

Men i gymnasiet när jag var deprimerad och inte orkade med undervisningen var det folk som satt och visslade både på lektionerna och proven medans jag var trött och stressad och kämpade med att följa med så då tålde jag inte visslingarna.

Kanske är det bakgrunden som gör att jag inte tål visslingar. Jag vet inte. Jag stör mig på att man "tvingas på" visslandet, jag menar alla (som jag) vill inte att nån ska offentligt börja vissla i trappor där det ekar eller var som helst. Det stör mig att folk tror att alla tycker det är bra bara för att de själva tycker... ingen tanke på att en del kanske stör sig på detta offentliga visslandet.

Jag är medveten om att detta låter kanske lite överdrivet. Men som sagt så ogillar jag ljudet, bristen på hänsyn, och jag har minnen från hur visslande gjort dålig koncentration ännu sämre med resultatet att jag skrev sämre än jag kunnat göra i gymnasie prov.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-10-25 14:50:04

nallen skrev:Hur ska man annars få isär köttbiten?


Ät varmkorv istället, då behöver man inga bestick, gaffel är föresten ett lite bögigt hittepå från den franska adeln på 1600-talet, då satt dom i fjolliga peruker och rysch och pysch petade med bestick, vanligt folk åt med träskedar som man kan tälja till själv :-)018
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kollektivet » 2013-10-28 0:36:29

Denna tråd är anledningen till att jag skaffade ett konto. Gjorde Baron Cohen-testet häromdagen och fick 42 av 50 så polletten trillade slutligen ned. När jag hittade den här tråden kändes det rakt i hjärtat :).

Jag har så länge jag kan minnas hatat ljudet av borstar. Diskborstar och särskilt ljudet av gatborstar avskyr jag mer än annat. Jag kan gå omvägar för att slippa gå förbi någon som står och borstar grus på asfalt, och det är direkt obehagligt för mig att gå nedför en gata och upptäcka att nån stor gul jävla lastbil som sopar vägen...

Jag ryser i hela kroppen i direkt förhållande till hur stor upplevelsen är. Att kolla på borstar på tv utan ljud: lite obehagligt. Ligga fastbunden i en källare och genomgå regelrätt kinesisk borsttortyr: rena döden. Visst, borstar rent visuellt är obehagliga, men jag tror att det bara är för att jag associerar dem till ljudet. Det där äckliga, raspiga och upprepande ljudet som skär rakt igenom öronen och in i hjärnan. Fy fan alltså.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ninegirl » 2013-10-30 0:36:25

nallen skrev:
antonius skrev:
ninegirl skrev:Alltid avskytt folk som "råkar" skära med kniv och gaffel direkt ner i tallriken. Fyfan!


Ja det kan vara fruktansvärt, det är som det skär ända in till hjärnan :?

Hur ska man annars få isär köttbiten?
:-)063

Hehe, menar dem som riktigt drar kniven längs med tallriken och tar i så mina tänder drabbas av ilningar.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ZeldAlice » 2013-11-02 23:17:05

nallen skrev:Hur ska man annars få isär köttbiten?


Slipa kniven så den blir riktigt vass och användbar, lol! :wink:
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Julianus » 2013-11-03 5:31:32

Klarar inte av när folk pratar för högt.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Soyagumman » 2013-11-10 22:22:57

Många ljud samtidigt..om folk pratar, radion är på, någon slamrar...gaah. Ilska uppstår då hos mig. Gillar inte dammsugare, slammer, trafikljud. Blir rädd för motorcykelljud. Smällar, fyrverkerier.. folk som skriker och brölar.. :-( Jag är lyckligt lottad för jag har en hörselnedsättning. :-D När jag i vild frustration och med kaos i mig pga alla ljud sliter bort hörapparaterna...så blir det som en härlig madrass lägger sig över ljudet. Jag är inte avundsjuk på personersom har bra hörsel...
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav nihilist4 » 2013-11-30 17:56:39

Jag klarar inte av ljudet av när det blåser kraftigt, när någon smaskar, när någon sväljer, när någon kastar i sig maten, när någon andas obehagligt och dammsugare.
Sedan stör jag mig på alla ljud när jag sitter och tänker.
nihilist4
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2013-11-29

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-11-30 18:00:10

Vinkelslip gör att jag får ett psykbryt :-)Raging
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in