Jag är unik!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är unik!

Inläggav ninegirl » 2013-11-01 1:58:00

Är de fler aspies därute som ofta får höra av NT "du är verkligen speciell", "du är unik" osv...?

Alltså folk säger det då nästan alltid till en i ett positivt tonläge, såsom jag uppfattar det. Alltid dessa nya människor som kommer in i ens liv på ett eller annat sätt antingen säger eller skriver det.

Börjar dock bli något tröttsamt. Vet ju redan med mig sens födseln att jag är unik! :-)012

(vet ej om någon sånhär tråd skapats tidigare, ber i såna fall om ursäkt på förhand)
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Jag är unik!

Inläggav Batman » 2013-11-01 2:25:08

Vänta bara tills dom lärt känna en på djupet, då ändras nog uppfattningen från "unik" till "konstig" illa kvickt.

Visst att vi med asperger är annorlunda jämfört med NT, men alla är likväl unika för det. Eller ja, unika hur? Vi alla är människor, födda för att sedan dö.

Tycker det låter märkligt att folk från höger och vänster i tid och otid skulle skriva och säga till en att man är unik. Berättar du till allt och alla att du har AS?

Tycker det börjar vli uttjatat att alla med asperger är såå unika och såå speciella. Vi är människor med en funktionsnedsättning, med ett syndrom.
Vet du varför så många sagt det till dig? Vet alla om alla dina drag? Varför skulle det egentligen vara "unikt" och "speciellt" i en positiv bemärkelse att inte vara socialt kompetent? Att kanske inte vara anpassningsbar, att leva efter ett inrutat schema osv?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Jag är unik!

Inläggav ajemen » 2013-11-01 2:46:26

Ja det brukar jag få höra ganska ofta i form av komplimanger. Jag är ganska säker på att jag över lag särskiljer mig en aning från dom flesta andra människor genom hur jag tänker och beter mig. (Nu är jag inte telepatisk, men man kan ju dra ganska säkra slutsatser kring hur folk verkar tänka genom att analysera vad dom kommunicerar.)

Tycker väldigt mycket om att bli uppskattad för den jag är men kan ibland ha lite svårt för hur jag ska reagera på en komplimang av den karaktären. Sen är väl alla människor, lite paradoxalt, inte unika genom att alla är unika. ^^
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Jag är unik!

Inläggav Intressant » 2013-11-01 3:13:30

Får ofta höra liknande saker men jag vet inte om de menar allvar eller driver med mig. Har så svårt att läsa av folk, hur dom ser på mig.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Jag är unik!

Inläggav Alien » 2013-11-01 3:17:46

Jag har hört det, men inte som komplimang.

"Du är så speciell, det tycker vi allihop", sa min chef. Jag är inte aspigare än att jag förstod att det var något negativt, i stil med "besvärlig" och "konstig".

"Jag har aldrig träffat någon som du", sade en arbetskamrat innan hen slutade. Det kändes inte heller riktigt positivt, som om hen försökt hitta på något att säga som inte var negativt.

Vi är alla unika, men somliga är unikare än andra...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag är unik!

Inläggav Azo85 » 2013-11-01 5:59:23

Alla får höra att de är unika. Upplever det som en vanlig fras människor använder.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Jag är unik!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-01 8:52:01

Jag har aldrig fått höra att jag är unik faktiskt. Smart, snäll, vacker, dum i huvudet, ful, tjock, egoistisk.

Men unik - aldrig, det skulle jag kommit ihåg för det låter helt mongoloidifierat :mrgreen: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jag är unik!

Inläggav Batman » 2013-11-01 12:29:02

Batman skrev:Vänta bara tills dom lärt känna en på djupet, då ändras nog uppfattningen från "unik" till "konstig" illa kvickt.

Visst att vi med asperger är annorlunda jämfört med NT, men alla är likväl unika för det. Eller ja, unika hur? Vi alla är människor, födda för att sedan dö.

Tycker det låter märkligt att folk från höger och vänster i tid och otid skulle skriva och säga till en att man är unik. Berättar du till allt och alla att du har AS?

Tycker det börjar vli uttjatat att alla med asperger är såå unika och såå speciella. Vi är människor med en funktionsnedsättning, med ett syndrom.
Vet du varför så många sagt det till dig? Vet alla om alla dina drag? Varför skulle det egentligen vara "unikt" och "speciellt" i en positiv bemärkelse att inte vara socialt kompetent? Att kanske inte vara anpassningsbar, att leva efter ett inrutat schema osv?

Och TS vad är det du själv anser är så unikt förresten?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Jag är unik!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-01 13:50:12

Nej, men det kan bero på var i landet man bor. Bor man i skånsk småstad som vill vara 1957 så är det Jante som råder. Unik är ingenting man ska vara och de har andra, mindre smickrande, ord för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag är unik!

Inläggav dotssquare » 2013-11-01 14:12:55

Vi är alla olika, skulle vi kunna enas om det? Att någon kallar mig "unik/ speciell/ annorlunda/konstig" ser jag endast som att den personen inte uppfattat att det finns en annan synvinkel än den stora massans.

Jag har ofta fått höra att jag är unik ur både positiv och negativ bemärkelse, men jag har nästan aldrig tagit åt mig för det är deras åsikt. Däremot när folk inte tror att jag är svensk (ofta tror de att jag är från Polen vilket förbryllar mig) så funderar jag på vad det är som gör att de tror något sådant, jag pratar rikssvenska ju.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Jag är unik!

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 14:23:50

Småstad.. usch.. ;)

Har dock fått höra "Du är inte som andra killar" :D

Är väl 1/100 000 unik ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är unik!

Inläggav antonius » 2013-11-01 14:28:01

Är inte det ordet något som NTs säger, om någon, isf att säga att dom tycker man är dum i huvet/konstig/inte platsar? Iaf för mig har det fått en lite negativ ton och det är synd för det borde vara en bra egenskap. Väldigt många innovatörer/uppfinnare etc, är ju ofta unika, mer än ''mainstream'' iaf :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag är unik!

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 14:41:51

Det man bör göra är ordna så att det NT företar sig inte har någon reell inverkan på ens liv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är unik!

Inläggav antonius » 2013-11-01 14:49:06

Tycker det är bättre att dom säger rent ut att dom tycker man är underlig istället, så man slipper fundera vad dom menar :-)005
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag är unik!

Inläggav artifex » 2013-11-01 14:53:48

Jag tycker sånt känns nedlåtande om det sägs till mig. Går du och dina arbetskompisar på lunch så fråga om jag vill med. Det är så otroligt mycket viktigare än att höra att jag är speciell eller unik.
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Jag är unik!

Inläggav Frauja » 2013-11-01 16:08:04

Har fått höra i hela mitt liv att jag är unik, speciell, konstig, annorlunda, djup, klok osv. Och ibland att jag är sjukligt principfast, känslokall, dum i huvet och egoistisk.
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Jag är unik!

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-11-01 16:40:10

Japp. Sen jag var liten och än idag. På engelska är "special" en komplimang. Inte på svenska. Unik är jag kluven inför. Får även höra det om mitt utseende, oftast som komplimang tror jag. Men jag har bara fått höra det från folk som INTE känner till min diagnos. (Undantaget mitt boendestöd)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Jag är unik!

Inläggav elle » 2013-11-01 17:34:14

Angelic Fruitcake skrev:På engelska är "special" en komplimang. Inte på svenska.

Att vara unik är även en komplimang i mitt hemland. En mycket stark komplimang som man inte säger till vem som helst . I Sverige säger man " du är speciell" och menar " fy, vilken kufisk".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jag är unik!

Inläggav ninegirl » 2013-11-02 0:35:13

Wow! Så många svar! Så mycket att håll isär och försöka att komma ihåg att svara allt och alla.

Men unik - som i att tänka många gånger tänka HEEELT utanför boxen. Att vara en "doer" istället för en "talker" som tjej är vad jag förstår unikt i den där NT-världen. Att ha ombytlig klädstil eller annorlunda stil överhuvudtaget verkar vara ännu en unik grej. Ja osv osv. Kan inte skriva ner allt eller knappt själv sätta fingret på det. Man måste typ uppleva mig för att förstå!

Jag vet i vilket fall redan att jag inte är som alla andra och jag vet också att alla är unika, men som någon av er tidigare skrev "somliga är unikare än andra".

:D

Jag skäms inte över att inte mainstream. Jag är snarare mer stolt över att inte vara uppfatta mig själv som det eller att andra runtom inte heller uppfattar mig som det.

Dock är det något jobbigt att det är så tabu att vara annorlunda i Sverige. Ständigt råder jantelagen. Den gömmer sig runt hörnet redo att anfalla en. Tyvärr! :-)004

Ja och folk har kallat mig ful, korkad, dum i huvudet (faktiskt har även en lärare en gång i mellanstadet på gymnastiken frågat mig "Är du helt dum i huvudet?!"), går inte att ta i med tång, suckat åt mig, låtsas inte höra mig osv. Under alla grundskoleåren faktiskt. Jag började ju nästan tro på skiten tillslut... :cry:

Men har också fått mycket komplimanger sedan för att jag faktiskt är jag och att jag inte är som alla andra. Jag tar gärna mig åt mig av det. Ser inget fel i det. Blir jag glad av sådant så tar jag gärna åt mig också. Sån är jag! :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Jag är unik!

Inläggav Charlie72 » 2013-11-02 0:38:51

Aldrig fått höra att jag e unik eller speciell, bara något jag själv vet om :-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag är unik!

Inläggav plåtmonster » 2013-11-02 1:29:30

Annars är det ju bara att prova på någon neurotyp hur de reagerar med sitt kroppspråk på att bli kallad unik :P

antonius skrev:Tycker det är bättre att dom säger rent ut att dom tycker man är underlig istället,

Nej nej det går inte. NT kommunikation går ut på social kontext och där kan man bara vara implicit elak. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är unik!

Inläggav ninegirl » 2013-11-02 1:49:04

plåtmonster skrev:Annars är det ju bara att prova på någon neurotyp hur de reagerar med sitt kroppspråk på att bli kallad unik :P

antonius skrev:Tycker det är bättre att dom säger rent ut att dom tycker man är underlig istället,

Nej nej det går inte. NT kommunikation går ut på social kontext och där kan man bara vara implicit elak. ;)


Hahaha! Håller med!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Jag är unik!

Inläggav antonius » 2013-11-02 9:58:37

plåtmonster skrev:Nej nej det går inte. NT kommunikation går ut på social kontext och där kan man bara vara implicit elak.


Det är väl det som gör att jag håller mig på min kant för det verkar som NTs alltid är arg på mig utan att jag har gjort dem ngt. Fixar inte ''social kontext'' för jag begriper ju själv att det kan inte vara så att alla är förbannade, men dom kollar på mig som dom kollar på avkomman av en tjuvparning dvs ngt som inte borde blivit till. Feals bad man... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag är unik!

Inläggav elle » 2013-11-04 10:21:18

ninegirl skrev:
Dock är det något jobbigt att det är så tabu att vara annorlunda i Sverige. Ständigt råder jantelagen. Den gömmer sig runt hörnet redo att anfalla en. Tyvärr! :-)004

Dags att ändra på det och våga vara unik , att vara unik är något mycket positivt , något värd att bejaka.
Det finns alltid människor som uppskattar unika personer.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in