Katastrofberedskap - tips och funderingar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Dagobert » 2013-10-30 22:14:17

En 12V-230V-konverter (aka spänningsomvandlare, växelriktare) kan vara bra att ha om man har bil. Men hjälp av den får man ut 230 volt ur cigarettändaruttaget i bilen och kan ladda/driva allt möjligt som behöver 230V.
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/
För småelektronik som dator, mobil, radio, ladda småbatterier etc räcker nog den minsta för 399kr.
Se bara till att bilbatteriet inte blir urladdat.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-30 22:49:28

Dagobert skrev:En 12V-230V-konverter (aka spänningsomvandlare, växelriktare) kan vara bra att ha om man har bil. Men hjälp av den får man ut 230 volt ur cigarettändaruttaget i bilen och kan ladda/driva allt möjligt som behöver 230V.
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/
För småelektronik som dator, mobil, radio, ladda småbatterier etc räcker nog den minsta för 399kr.
Se bara till att bilbatteriet inte blir urladdat.

Då ska man komma ihåg att helst inte ta mer än 30% av strömmen, max 50% av strömmen (nödlägen) ett bilbatteri (och alla andra batterier) ska alldrig urladdas om man vill kunna använda den sen.

Djupurladdningsbatterier kan man ta ca 50% av och i nödfall tömma helt några gånger.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-30 23:37:43

Bästa sättet att undvika det är ju att sätta in en voltmeter i systemet, sjunker batteribankens spänning till under 12.4 är det ju dags att ladda på för att undvika att batteriernas livslängd påverkas negativt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Dagobert » 2013-10-31 0:09:22

rapchic skrev:
Dagobert skrev:En 12V-230V-konverter (aka spänningsomvandlare, växelriktare) kan vara bra att ha om man har bil. Men hjälp av den får man ut 230 volt ur cigarettändaruttaget i bilen och kan ladda/driva allt möjligt som behöver 230V.
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/
För småelektronik som dator, mobil, radio, ladda småbatterier etc räcker nog den minsta för 399kr. Se bara till att bilbatteriet inte blir urladdat.

Då ska man komma ihåg att helst inte ta mer än 30% av strömmen, max 50% av strömmen (nödlägen) ett bilbatteri (och alla andra batterier) ska alldrig urladdas om man vill kunna använda den sen. Djupurladdningsbatterier kan man ta ca 50% av och i nödfall tömma helt några gånger.

Ja, har man bil vill man förstås kunna starta den igen. Har man många apparater att ladda så kan man ladda dem medan man kör så slipper man risken för urladdning av bilbatteriet.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-10-31 0:21:01

Hur stor säkring är det till cigguttaget i bilen? Jag tror man bör koppla sig direkt på batteriet om man skall kunna ta ut användbart mycket ström via en konverter som dessutom ofta har dålig verkningsgrad
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Dagobert » 2013-10-31 0:28:08

Huggorm skrev:Hur stor säkring är det till cigguttaget i bilen? Jag tror man bör koppla sig direkt på batteriet om man skall kunna ta ut användbart mycket ström via en konverter som dessutom ofta har dålig verkningsgrad

Typ 30 A på dem jag sett, vilket bör räcka till den minsta konvertern med maxeffekt på 300 W.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-10-31 2:31:28

Man skall nog köpa en omvandlare med sinusvågform om man vill slippa överraskningar med nätfilter mm.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-31 7:30:32

Dagobert skrev:Ja, har man bil vill man förstås kunna starta den igen. Har man många apparater att ladda så kan man ladda dem medan man kör så slipper man risken för urladdning av bilbatteriet.

vi kommer antagligen helt enkelt skaffa fritidsbatterier som man kan djupurladda för småsaker och en generator. (men då är vi ju utan både värme och vatten trots vedeldning om strömmen går)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Trollmor » 2013-10-31 20:44:26

Ja, värk måste man ju ta hänsyn till. Ska vi rekommendera en kombination?

Men eldstål kräver övning.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-31 20:55:33

Trollmor skrev:Ja, värk måste man ju ta hänsyn till. Ska vi rekommendera en kombination?

Men eldstål kräver övning.

Ett av dom vi har var "jätteenkel" då den är så snäll mot händerna att man lätt gör rätt. den + en tampong så kan man göra upp eld närsomhelst (till och med min man har tamponger med sig då dom är så bra fnöske)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav slackern » 2013-10-31 21:29:08

rapchic skrev:* Kniv (man vet aldrig när man behöver en)


Ja det kan ju vara bra att försvara sig mot hungriga zombies eller skogstroll.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Dagobert » 2013-10-31 21:36:10

plåtmonster skrev:Man skall nog köpa en omvandlare med sinusvågform om man vill slippa överraskningar med nätfilter mm.

Min mobilladdare och laptopladdare har funkat fint med s.k. "modifierad sinusvåg", dvs fyrkantvåg. Vill man ha sinusvåg blir priset ett annat.

Visst är det bäst med fast anslutning av konvertern till bilens elsystem. Cig-uttaget är skit men funkar trots allt för små effektuttag och kräver ingen installation.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav slackern » 2013-10-31 21:44:45

Från sidan 19 i den här broschyren finns lämpliga saker att ha i beredskap. Fanns i telefonkatalogerna förut.

http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-31 22:21:02

slackern skrev:
rapchic skrev:* Kniv (man vet aldrig när man behöver en)


Ja det kan ju vara bra att försvara sig mot hungriga zombies eller skogstroll.

hemma används det till mer naturliga saker som att skrapa bort hönsbajs eller skära kvistar till kaninerna (behöver jag säga att vi inte använder vardags knivarna till att skära upp korv då man grillar :wink: )
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-11-18 21:09:54

resultat av Hilde

mer vatten behövs för längre strömavbrott, vi hade bara ca 20 liter + det som finns i systemet (ungefär samma mängd gissar jag) och det räckte bara det första dygnet. (vi har djur där åker endel)

värmen i huset håller bara ca 1 dygn innan det blir skadligt för huset så min man fick panikköpa en gasolkamin (den näst sista dom hade på affären).

Gasoltuberna till vårt gasolkök har slutat säljas så tex diskvatten osv var bara att glömma.

tak med takpannor är också svåra att laga utan el.

Sen så ska alla träd i närheten av huset avverkas så snart som möjligt, vi hade tur och vaknade upp till ett träd några meter från sovrumsfönstret igårmorse. hade den fallit i lite annan riktning hade huset varit helt obeboerligt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-11-18 21:13:44

Bor du i norrlands inland utan att ha möjlighet att värma huset med ved? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-11-18 21:16:07

På tal om träd så ligger jag nog risigt till om det blåser från nordöst, jag har flera stora ekar och lönnar som står så nära att de sträcker grenarna över taket på huset. Men vanligtvis blåser det från sydväst och då faller de bort från huset. Men de har aldrig visat minsta tendens till att vilja lägga sig i storm
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-11-18 21:31:15

Huggorm skrev:På tal om träd så ligger jag nog risigt till om det blåser från nordöst, jag har flera stora ekar och lönnar som står så nära att de sträcker grenarna över taket på huset. Men vanligtvis blåser det från sydväst och då faller de bort från huset. Men de har aldrig visat minsta tendens till att vilja lägga sig i storm


Kan nog ändå vara en tanke att ta ned de där grenarna.
På stora ekar tenderar det ju att ligga ganska så mycket vikt på de där grenarna och när det väl brister så brukar det blir ganska så dramatiskt.
Har du tillgång till en motorsåg skulle jag rekommendera att du satte ett spännband i de där grenarna och drog dom bort från huset för att sedan såga av.
Dumt att riskera att de trillar ned och förstör kåken.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-11-18 21:44:23

Flatline skrev:
Huggorm skrev:På tal om träd så ligger jag nog risigt till om det blåser från nordöst, jag har flera stora ekar och lönnar som står så nära att de sträcker grenarna över taket på huset. Men vanligtvis blåser det från sydväst och då faller de bort från huset. Men de har aldrig visat minsta tendens till att vilja lägga sig i storm


Kan nog ändå vara en tanke att ta ned de där grenarna.
På stora ekar tenderar det ju att ligga ganska så mycket vikt på de där grenarna och när det väl brister så brukar det blir ganska så dramatiskt.
Har du tillgång till en motorsåg skulle jag rekommendera att du satte ett spännband i de där grenarna och drog dom bort från huset för att sedan såga av.
Dumt att riskera att de trillar ned och förstör kåken.

Aldrig i livet, jag byggde stugan just där för att jag vill ha den omgärdad av grönska. Då bygger jag hellre en ny stuga om jag blir tvungen efter någon storm
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-11-18 21:54:43

Huggorm skrev:Bor du i norrlands inland utan att ha möjlighet att värma huset med ved? :shock:

Jo vi har veduppvärmt hus men värmen stannar ju i pannan om det är strömavbrott eftersom cirkulationspumpen inte fungerar då. Skulle vi elda skulle pannan börja koka och vi skulle förstöra pannan.

eftersom huset är byggt 87 så är det så *censur* mordernt att det kräver el för att funka (tex cirkulationspump, ventilationen går också på el och den får man inte ha avstängd om inte man vill ha mögel i huset, brunnen är djupborrad så ingen handpump i världen når ner osv osv. vi hatar huset men älskar platsen, tanken är att min man i framtiden ska bygga ett nytt hus och vi säljer detta skithus för avhämtning. Huset han bygger ska vara timmrat, ha vedspis i köket och den ska inte kräva el för att fungera).

ett tips är att du tar ner träden, vi vaknade igårmorse av att se ett träd 2 m från sovrumsfönstret. det vara bara tur att det inte föll rakt mot huset utan snett mor det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-18 21:59:51

Alltså bör man ordna en liten vindmölla, generator, och batterier. Cirkulationspump och fläktar tar inte mycket energi.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-11-18 22:14:22

rapchic skrev:Jo vi har veduppvärmt hus men värmen stannar ju i pannan om det är strömavbrott eftersom cirkulationspumpen inte fungerar då. Skulle vi elda skulle pannan börja koka och vi skulle förstöra pannan.

Skaffa en extra cirkulationspump som är för 12V. Med ett par ventiler kan man stänga den vanliga pumpen och öppna den här istället, som man kör från ett bilbatteri. Ett riktigt utformat värmesystem har annars självcirkulation, men det är ju inget som dagens rörläggare förstår och strävar efter när de bygger sina grejer
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-11-18 22:27:20

Huggorm skrev:
rapchic skrev:Jo vi har veduppvärmt hus men värmen stannar ju i pannan om det är strömavbrott eftersom cirkulationspumpen inte fungerar då. Skulle vi elda skulle pannan börja koka och vi skulle förstöra pannan.

Skaffa en extra cirkulationspump som är för 12V. Med ett par ventiler kan man stänga den vanliga pumpen och öppna den här istället, som man kör från ett bilbatteri. Ett riktigt utformat värmesystem har annars självcirkulation, men det är ju inget som dagens rörläggare förstår och strävar efter när de bygger sina grejer

somsagt det är ett mordent(skit)hus så ingen självcirkulation what so ever. Vi har planerat att skaffa fritidsbatterier länge nu (betydligt bättre än bilbatterier, tex kan man ladda ut dom snäppet mer än 50%) men det har inte blivit av eftersom det varit så mkt viktigare grejer som skulle fixas, vi ska däremot nalla från vårt sparande nu istället för att få det gjort.
Alltså bör man ordna en liten vindmölla, generator, och batterier. Cirkulationspump och fläktar tar inte mycket energi.
Vanligtvis har vi ingen vind här och när det är storm måste man ju ändå stänga av vindkraftverk (vi har en bok om hur man bygger egna, det var efter inskaffandet av den boken som vi insåg att vi inte kan ha det) däremot är det tänkt att de tänkta fritidsbatterierna ska efter han få sällskap av solkraftverk då det finns dom som kan vara värt instalationen nuförtiden 8om man gör det man får själv) men det ligger ju på framtiden.

Generator ligger ganska långt ner på listan om vi ens skaffar en (men fritidsbatterierna utesluter ju dom inte) då om man jämför vad det kostar att skaffa en som kan dra vår vattenpump med vad man får användning av den så lagrar vi helldre vatten och skaffar fritidsbatterier.

Tyvärr så är det alltid massor av saker som måste göras så sånt som inte är totalt akut hamnar ganska långt ner på listan.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-19 0:23:45

Fast om man bor lite avsides så är det bra att kunna klara sig utan elektricitet, vatten, mat, och bränsle i en vecka. Finns dessutom en viss vinst med att kunna fortsätta med sina ordinarie vanor för att man gjort huset redundant.

Det går dessutom att bygga vindkraft som klarar stormvindar. Fast de kanske är rätt ineffektiva för andra vindar men man får iaf el när den behövs ;)

Apropå cirkulationspumpen är det nog enklare att driva den med inverter (500 kr) och fritidsbatteri (800 kr) samt batteriladdare (400 kr).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in