Hjärtklappning & att rodna - bli kvitt ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjärtklappning & att rodna - bli kvitt ?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-28 21:49:23


Någon mer som brukar få hjärtklappning pga. sociala situationer ?


För mig räcker det med att jag ex. åker tåg och känner att någon glor på mig ...
Då sätter hjärtat igång, jag börjar svettas - och så börjar det dessutom hetta i ansiktet på mig. Jag blir röd i fejset helt enkelt ... antagligen av hur pulsen ökar när något är obehagligt för mig.
Jag stör sönder mig på rödheten i ansiktet iaf ... jag vill fan inte ha den mera. Den gör mig otroligt självmedveten, och får mig att må ännu obehagligare när jag är ute bland folk.

Är det någon som känner igen sig, får ni också rodnad i ansiktet som resultat av hjärtklappningen ?


Jag tänker - att om jag blir kvitt hjärtklappningen, så kanske ansiktet lägger av med att rodna.

Har ni några tips på hur man kan hjälpa sig själv när pulsen rusar ?
Tankar man kan tänka, saker man kan göra, medicinering ?

Jag orkar inte vara sån här mer .. :cry:

Mycket tacksam för svar!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hjärtklappning & att rodna - bli kvitt ?

Inläggav artifex » 2013-10-28 22:18:33

Just dessa har jag inte problem. Börjar dock att svettas extremt mycket :-)004
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Hjärtklappning & att rodna - bli kvitt ?

Inläggav Batman » 2013-10-28 22:47:24

Ta djupa andetag så att magen fylls med luft. Gör detta i några minuter i lugn takt tills pulsen slår långsammare igen. Försök även rent mentalt att fokusera på själva andningen och stäng ut allt annat.

I början kan det tyckas krångligt och onödigt ansträngande samt att man kan få stickningar ut i händerna och fötterna (i vissa fall i hela kroppen) och själva andetagen kan upplevas jobbiga. Men desto mer du utför detta, desto enklare och mer van blir det.

Annars kan du redan innan du ger dig ut försöka ändra tankebanor. Nu är din hjärna säkert redan inställd på att du kommer reagera på ett visst vis när du hamnar i en viss situation, så försök att tänka tvärtom. Att den här gången kommer inget att hända, att du bryr dig inte om att andra tittar på dig och att din reaktion är överdriven (säger inte att den är det, men man kan övertala sig själv det). Ha något som kan distrahera dig, musik osv.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hjärtklappning & att rodna - bli kvitt ?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-28 23:16:50

Batman skrev:Ta djupa andetag så att magen fylls med luft. Gör detta i några minuter i lugn takt tills pulsen slår långsammare igen. Försök även rent mentalt att fokusera på själva andningen och stäng ut allt annat.

I början kan det tyckas krångligt och onödigt ansträngande samt att man kan få stickningar ut i händerna och fötterna (i vissa fall i hela kroppen) och själva andetagen kan upplevas jobbiga. Men desto mer du utför detta, desto enklare och mer van blir det.

Annars kan du redan innan du ger dig ut försöka ändra tankebanor. Nu är din hjärna säkert redan inställd på att du kommer reagera på ett visst vis när du hamnar i en viss situation, så försök att tänka tvärtom. Att den här gången kommer inget att hända, att du bryr dig inte om att andra tittar på dig och att din reaktion är överdriven (säger inte att den är det, men man kan övertala sig själv det). Ha något som kan distrahera dig, musik osv.


Tack så mycket!!
Ska försöka följa detta nästa gång jag åker kommunalt - kan återkomma ang. hur det gått.
Jag tror typ jag glömmer bort att andas när något får mig att känna obehag ... plus att jag blir skitstressad av situationen, exempelvis om en person glor på mig - och inte slutar!!
Musik har jag alltid... Vore skönt att typ ha skygglappar för ögonen så man inte överhuvudtaget kunde se att andra glor. Det är just känslan av att någon granskar en som är jobbig, för jag KÄNNER när dom glor på mig.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in