Önskemål till nya admin

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-12 8:50:31

barracuber skrev:
Aspkvinna skrev:
barracuber skrev:[quote="Aspkvinna"]Jag skulle uppskatta en knapp att trycka på så jag kom till det inlägget som jag senast läst när jag klickar upp en tråd så jag bara enkelt kan fortsätta att läsa där jag var.


Det vore nog inte så svårt att bygga eftersom varje inlägg har ett unikt löpnummer. Men frågan är om den funktionen finns i grundprogramvaran (pbpBB). Känner inte till hur lätt det är att bygga funktioner "ovanpå" phpBB.

/Barracuber


Cool! Nu ligger det där och gror så du kommer säkert på det :D


Du kan faktiskt använda MS Internet Explorer 7 (och andra moderna webbläsare även om jag inte undersökt alla) för att åstadkomma det du vill.

Starta IE7 och gå in på den sida/de sidor du vill. Jag antar att du redan använder flikar ("tabs"), annars går det lika bra att du bara har en sida (=flik) öppen.

När du ska avsluta IE7 tänker du att "den här sidan/de här sidorna vill jag mötas av nästa gång jag startar IE7". Gör så här:
    1. Välj Verktyg | Internetalternativ
    2. Välj Fliken Allmänt
    3. Klicka på Använd aktuell
    4. Du ser att addressen/addresserna till din sida/sidor syns i textfältet, en address per rad
    5. Nästa gång du startar IE7 ska du mötas av det du vill
Detta bör fungera så att du hamnar på senaste inlägg vilket du efterfrågade, ifall inläggets löpnummer står sist i addressfältets URL, exempelvis #105317 nedan:

onskemal-ti ... tml#105317

/Barracuber[/quote]

Ok, nu har jag varit för kortfattat igen.....ett problem jag alltid haft till mina gamla utvecklarkollegors upprördhet....MEN jag menade att när jag är inloggad går ifrån det ena inlägget till det andra vill önskar jag en möjlighet i varje inlägg att klicka på en knapp så att jag åker iväg i själva tråden och kommer till den senaste kommentaren i tråden som jag har läst oavsätt om jag var inloggad för 1,2 eller 10 dagar sedan.

Typ:
Jag loggar in
Trycker på t ex Synpunkter på AspergerForum
Ser alla trådar som är orangeblinkande
En knapp brevid rubriken
Jag kommer automatiskt till t ex 3 sidan femte inlägget som jag senast läste när jag senast var inloggad.

Hoppas det här var bättre beskrivet vad jag önskade
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2008-06-12 9:05:09

Aspkvinna skrev:Ok, nu har jag varit för kortfattat igen.....ett problem jag alltid haft till mina gamla utvecklarkollegors upprördhet....MEN jag menade att när jag är inloggad går ifrån det ena inlägget till det andra vill önskar jag en möjlighet i varje inlägg att klicka på en knapp så att jag åker iväg i själva tråden och kommer till den senaste kommentaren i tråden som jag har läst oavsätt om jag var inloggad för 1,2 eller 10 dagar sedan.

Typ:
Jag loggar in
Trycker på t ex Synpunkter på AspergerForum
Ser alla trådar som är orangeblinkande
En knapp brevid rubriken
Jag kommer automatiskt till t ex 3 sidan femte inlägget som jag senast läste när jag senast var inloggad.

Hoppas det här var bättre beskrivet vad jag önskade


Jo det är ju det bästa - att funktionen skulle finnas i forumprogramvaran (phpBB). Fråga JOR.

I väntan på den funktionen gav jag mitt tips som är en "workaround" som finns redan nu i de flesta webbläsare. En nackdel med "workarounden" är att webbläsarna blir långsammare både att starta och använda ju fler flikar som är öppna vilket också kan sega ner hela datorn. Jag tänker ifall du håller på att läsa i 10 trådar samtidigt skulle du behöva 10 flikar, vilket kan bli rätt tungt (åtminstone om datorn inte har väldigt mycket internminne).

Och dessutom kanske du vill ha vissa flikar till annat än AS-forumet? Då skulle du kunna dela upp surfandet genom att använda flera webbläsare, så att du "dedicerar" en läsare till AS-forumet och en annan läsare till annan surfning, till exempel.

Ang "workarounden" glömde jag beskriva hur du uppdaterar dina trådar ifall du byter trådar, så att du möts av det du vill nästa gång du startar. Hör av dig om du behöver hjälp med det.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-12 9:24:09

barracuber skrev:
Aspkvinna skrev:Ok, nu har jag varit för kortfattat igen.....ett problem jag alltid haft till mina gamla utvecklarkollegors upprördhet....MEN jag menade att när jag är inloggad går ifrån det ena inlägget till det andra vill önskar jag en möjlighet i varje inlägg att klicka på en knapp så att jag åker iväg i själva tråden och kommer till den senaste kommentaren i tråden som jag har läst oavsätt om jag var inloggad för 1,2 eller 10 dagar sedan.

Typ:
Jag loggar in
Trycker på t ex Synpunkter på AspergerForum
Ser alla trådar som är orangeblinkande
En knapp brevid rubriken
Jag kommer automatiskt till t ex 3 sidan femte inlägget som jag senast läste när jag senast var inloggad.

Hoppas det här var bättre beskrivet vad jag önskade


Jo det är ju det bästa - att funktionen skulle finnas i forumprogramvaran (phpBB). Fråga JOR.

I väntan på den funktionen gav jag mitt tips som är en "workaround" som finns redan nu i de flesta webbläsare. En nackdel med "workarounden" är att webbläsarna blir långsammare både att starta och använda ju fler flikar som är öppna vilket också kan sega ner hela datorn. Jag tänker ifall du håller på att läsa i 10 trådar samtidigt skulle du behöva 10 flikar, vilket kan bli rätt tungt (åtminstone om datorn inte har väldigt mycket internminne).

Och dessutom kanske du vill ha vissa flikar till annat än AS-forumet? Då skulle du kunna dela upp surfandet genom att använda flera webbläsare, så att du "dedicerar" en läsare till AS-forumet och en annan läsare till annan surfning, till exempel.

Ang "workarounden" glömde jag beskriva hur du uppdaterar dina trådar ifall du byter trådar, så att du möts av det du vill nästa gång du startar. Hör av dig om du behöver hjälp med det.

/Barracuber


OK!! Nu fattade jag hur du menade. Nej, jag har bara en sida uppe och det av rent stressrelaterade skäl och jag måste hålla ner på runtklickande till olika fönster, (det här blev ju väldigt flummig förklaring!) men har arbetat sönder mig på det här området med att ha kontroll överallt så det är först nu efter sex år avstängdhet som jag fixar att sitta och läsa runt så här. Men det är ju et bra workaround som jag nu har fattat har dock inte tillräckligt med minne.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2008-06-12 9:48:13

Aspkvinna skrev:...
OK!! Nu fattade jag hur du menade. Nej, jag har bara en sida uppe och det av rent stressrelaterade skäl och jag måste hålla ner på runtklickande till olika fönster, (det här blev ju väldigt flummig förklaring!) men har arbetat sönder mig på det här området med att ha kontroll överallt så det är först nu efter sex år avstängdhet som jag fixar att sitta och läsa runt så här.


Jag tolkar dig som att du jobbar (eller har jobbat) och blivit utbränd av stress eller liknade?

Jag har själv flera gånger drabbats att utbrändhet och varit borta några månader från jobbet. Orsakerna har alltid varit jobbrelaterade, men pressen har inte såmycket kommit från mina chefer utan främst från mig själv (frälsarrollen). Men visst det har varit massvis med omorganisationer, förändringar, chefsbyten, flyttar, uppköp, sammanslagningar (har jobbat inom IT men är nu i en närbesläktad branch till IT). Och jag är ganska stresskänslig (även om det antagligen inte syns på mig) och tycker det blir värre med åren, jag är hopplös på administration och organisation, funkar bäst med att jobba med en sak i taget.

Vi kanske blev OT...kanske läge för en egen tråd? Just informationstress tror jag är vanligt bland nutidsmänniskan, och gissar att det kanske är ännu vanligare inom AS och annan NPF. Samtidigt tycker jag inte det har diskuterats så mycket här på ASF även om det har hänt. Men det finns ju en del medlemmar här som har jobbat tidigare men numera är i "utanförskap" - Kvasir, Alien, m fl.

Det finns ju en färsk tråd som heter Arbete förresten.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2008-06-16 15:54:46

Hallå, jag skulle vilja ha svar på detta mitt inlägg:

Alien skrev:Jag funderar på presentationerna (som en del tyvärr inte fyllt i). En annan medlem påpekade att det bara blir en enda textmassa, man kan inte göra blankrader. Blir ju svårt att läsa för andra om man vill ha en lång text.

Är det något som går att ändra?


*Känner mig bortglömd och ignorerad* :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav JOR » 2008-06-16 17:26:39

Nejdå...

Tänkte tanken i Fredags att jag behöver en sammanfattning, på allt ni önskar, i en snygg snabbläst lista.

Som jag jobbar nu så blir det nästan 99% jobb 1% vila + annat.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2008-06-16 19:01:20

Kan inte de andra datorkunniga moddarna hjälpa till att fila på detaljerna? Vi vill ju inte att du ska jobba ihjäl dig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2008-06-16 21:19:48

Alien skrev:Hallå, jag skulle vilja ha svar på detta mitt inlägg:

Alien skrev:Jag funderar på presentationerna (som en del tyvärr inte fyllt i). En annan medlem påpekade att det bara blir en enda textmassa, man kan inte göra blankrader. Blir ju svårt att läsa för andra om man vill ha en lång text.

Är det något som går att ändra?


*Känner mig bortglömd och ignorerad* :wink:


Detta låter för mig som ett phpbb-problem. Och vad jag vet är det väl JOR som kan phpbb bäst i dagsläget av oss moddare? Aliens önskemål är visserligen angeläget men ingenting direkt akut, som jag ser det, det går ju trots allt läsa presentationerna även om det inte är perfekt. Vi vet ju alla JOR:s "schedule" eller hur ? Jag googlade lite på problemet men fick så här långt ingen träff vilket är lite märkligt, men jag kan åas ytterst lite om phpbb. Jag testade att lägga in både lite HTML och BBCode i min egen presentation men det funkade inte alls.

På tal om phpbb vet jag att vi kör version 2 och att det finns en version 3 där ute. Titti, Weasley m fl vet ni om ExAdmin hade eller JOR har planer på att vi ska köra version 3 ??

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav JOR » 2008-06-16 21:49:01

Jag har tanken på att se om det är ett jättestort jobb att gå över till senaste, vilket jag smått misstänker.

TEmat och allt kan ju gå förlorat. (inte bra.)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:01:11, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Alien » 2008-06-16 23:59:56

Ja, jag menade inte heller att det är akut el superviktigt. Jag bara undrade om det öht går att göra något åt det. Blir det jättejobbigt/krångligt för JOR så är det bättre att låta det vara.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in