Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Dunderbar » 2013-10-06 12:53:01

Jag har diagnosen ADHD och atypisk autism.
Jag MÄRKER att jag kanske inte fungerar som de flesta andra i sociala sammanhang, men jag kan inte helt sätta fingret på VAD det är.

Jag kan inte ens beskriva för någon annan vilka som är mina svårigheter, då jag inte har koll på dem själv.

Är det något som känner igen sig i detta?

Moderator Gripandekylig - gav tråden en tydlig rubrik
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-10-07 3:12:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Speceficering av trådämne
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Någon som känner igen sig?

Inläggav Miche » 2013-10-06 13:58:06

Jag skrev i min egenremiss till habiliteringen "Behöver hjälp att identifiera vilka hjälpbehov jag har" (minns inte den exakta formuleringen) och fick då träffa en psykolog och kurator för att försöka utreda mina problem så nog känner jag igen det (har AS och ADHD samt var då även diagnostiserad med Bipolär som sen dess försvunnit).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som känner igen sig?

Inläggav Dunderbar » 2013-10-06 16:00:01

Miche skrev:Jag skrev i min egenremiss till habiliteringen "Behöver hjälp att identifiera vilka hjälpbehov jag har" (minns inte den exakta formuleringen) och fick då träffa en psykolog och kurator för att försöka utreda mina problem så nog känner jag igen det (har AS och ADHD samt var då även diagnostiserad med Bipolär som sen dess försvunnit).


Tack för ditt svar!!
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-09 6:03:43

Miche skrev:Jag skrev i min egenremiss till habiliteringen "Behöver hjälp att identifiera vilka hjälpbehov jag har" (minns inte den exakta formuleringen) och fick då träffa en psykolog och kurator för att försöka utreda mina problem så nog känner jag igen det (har AS och ADHD samt var då även diagnostiserad med Bipolär som sen dess försvunnit).


Tack för det, precis vad jag behövde! Är på väg att skicka in blanketten till habiliteringen men är så osäker på vad jag ska skriva... Nu är jag inte lika osäker längre! :-)Happy
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Toblerone » 2013-10-09 17:10:53

Miche skrev:Jag skrev i min egenremiss till habiliteringen "Behöver hjälp att identifiera vilka hjälpbehov jag har" (minns inte den exakta formuleringen) och fick då träffa en psykolog och kurator för att försöka utreda mina problem så nog känner jag igen det (har AS och ADHD samt var då även diagnostiserad med Bipolär som sen dess försvunnit).


Det var en bra ide! Jag tror det är inte så ovanligt just när det gäller folk med Asperger. Jag har själv också varit hos psykologen och har inte kunnat förklara vad jag vill ha hjälp med. Ungefär visste jag, men inte tillräckligt bra för att kunna förmedla det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav barracuber » 2013-10-09 17:24:52

Toblerone skrev:
Miche skrev:Jag skrev i min egenremiss till habiliteringen "Behöver hjälp att identifiera vilka hjälpbehov jag har" (minns inte den exakta formuleringen) och fick då träffa en psykolog och kurator för att försöka utreda mina problem så nog känner jag igen det (har AS och ADHD samt var då även diagnostiserad med Bipolär som sen dess försvunnit).


Det var en bra ide! Jag tror det är inte så ovanligt just när det gäller folk med Asperger. Jag har själv också varit hos psykologen och har inte kunnat förklara vad jag vill ha hjälp med. Ungefär visste jag, men inte tillräckligt bra för att kunna förmedla det.

Kanon, precis vad jag också brottats med.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-09 17:26:26

Det har i alla fall att göra med hur jag uppfattar sociala situationer och det kognitiva i socialt samspel. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav blyger » 2013-10-21 0:29:31

Läser runt lite om habiliteringen, tanken är att jag ska träffa två stycken där på onsdag.
I kallelsen skrev dom att det var bra om jag hade funderat innan vad jag behöver hjälp med.
Kruxet är väl att jag inte vet, varken vad jag behöver hjälp med eller vad dom kan hjälpa till med. :?
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Toblerone » 2013-10-21 23:42:49

Man borde ha en blankett med väldigt många olika alternativ som kan man kryssa för. :mrgreen: Man kommer ju inte ens på det själv annars. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav blyger » 2013-10-22 16:33:56

Toblerone skrev:Man borde ha en blankett med väldigt många olika alternativ som kan man kryssa för. :mrgreen: Man kommer ju inte ens på det själv annars. :roll:


Ja det vore bra. :lol:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Azo85 » 2013-10-22 16:43:16

Jag kan inte sätta ord på vilka eventuella svårigheter jag har.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav cc33314 » 2013-10-24 21:17:47

Jag har mild aspergers syndrom vilket skapar enorma problem för att folk antar att jag "borde" fatta saker vilket jag ofta gör men vissa fattar jag inte alls och då blir folk jättearga och raljerar över det.

Så nu har jag byggt upp ett gigantiskt retoriskt försvarssystem så om någon är på mig svarar jag riktigt effektivt och folk lämnar mig ifred, jag har lärt mig att släppa kommentarer och vara genuin, plus att om jag är mig själv så tvingas folk acceptera det och eftersom jag vågar vara mig själv medan andra är blyga är det jag som sätter normen, tvinga NT personer att spela på din planhalva

Argumentera inte med NT-personer, de drar ner dig till deras nivå och besegrar dig med erfarenhet.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Krillo » 2013-10-24 21:27:26

Beskriva kan jag väl, men ingen är intresserad.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Toblerone » 2013-10-24 22:52:22

cc33314 skrev:Jag har mild aspergers syndrom vilket skapar enorma problem för att folk antar att jag "borde" fatta saker vilket jag ofta gör men vissa fattar jag inte alls och då blir folk jättearga och raljerar över det.

Så nu har jag byggt upp ett gigantiskt retoriskt försvarssystem så om någon är på mig svarar jag riktigt effektivt och folk lämnar mig ifred, jag har lärt mig att släppa kommentarer och vara genuin, plus att om jag är mig själv så tvingas folk acceptera det och eftersom jag vågar vara mig själv medan andra är blyga är det jag som sätter normen, tvinga NT personer att spela på din planhalva

Argumentera inte med NT-personer, de drar ner dig till deras nivå och besegrar dig med erfarenhet.


OH! Det är precis såna problem som jag har! Folk blir arga och tycker att jag ju är så "duktig" på mycket och borde kunna si eller så.... Har du några goda råd för mig???
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Kathrine87 » 2013-10-25 18:35:46

Dunderbar skrev:Jag har diagnosen ADHD och atypisk autism.
Jag MÄRKER att jag kanske inte fungerar som de flesta andra i sociala sammanhang, men jag kan inte helt sätta fingret på VAD det är.

Jag kan inte ens beskriva för någon annan vilka som är mina svårigheter, då jag inte har koll på dem själv.

Är det något som känner igen sig i detta?

Moderator Gripandekylig - gav tråden en tydlig rubrik


De kan va de sociala spelet du har svårt med. Du fungerar inte som de andra o de pekar ut dina svårigheter men säger inget framför dig. Iaf vad du än gör bråka inte med folk utan iakta de andra o hitta konstigheter hos dom istället så brukar de lösa sig. Du ska vara stark o tro på dig sj så vinner du i slutändan. :) Detta e ett vanligt aspergerproblem när man upptäcker att man inte fungerar som andra!
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Alexa » 2013-10-25 19:16:05

Jag började skriva ned en massa ting. Varje gång det kom upp en sak, en incident eller liknande där det inte gick som det skulle så fick jag ned det på papper.

Exempel på dessa var när jag inte förstod ironi och därför kände ångest och oro inombords som inte gick över trots att jag fick det förklarat för mig.
Någon som skämtar ex. låtsas skära av sig fingret när de hackar lök = blir helt till mig, orolig och uppskrämd och förstår inte alls hur man kan finna det roligt.
Att jag behöver en paus när det är folk omkring mig hela tiden. Att jag inte klarar av att ha folk hemma hos mig mer än ett par dagar i taget. Annars är jag stressad och på helspänn då man måste agera "husvärd".
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Fler som inte kan beskriva sina sociala svårigheter?

Inläggav Flinta » 2013-10-25 19:48:12

Jag klarar inte av att spela social längre och behöver hjälp att inte bränna ut mig pga det.

Ungefär så mkt hade jag klart för mig i samband med diagnosticeringen för 8 år sen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in