Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-25 14:11:22

marcooleo skrev:Helvetes jävla skit medicin Concerta, är fan helt vansinnig av den och mår skit på all sätt som går både psykiskt och kroppsligt! ALDRIG MER EN ENDA TABLETT!!


Fan vad trist :(
Men du kanske kan få testa metamina istället, den ska ha mindre biverkningar..
Hur fungerar din fokus osv?
Märker du skillnad på den?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 14:23:30

Vaniljflickan skrev:
marcooleo skrev:Helvetes jävla skit medicin Concerta, är fan helt vansinnig av den och mår skit på all sätt som går både psykiskt och kroppsligt! ALDRIG MER EN ENDA TABLETT!!


Fan vad trist :(
Men du kanske kan få testa metamina istället, den ska ha mindre biverkningar..
Hur fungerar din fokus osv?
Märker du skillnad på den?

Totalt kaos, kan inte fokusera alls. Funderar på att gå tillbaka till Voxra igen. Undrar om den kan kombineras med Mirtazapin som jag började med flr ett tag sen som har bra antidepressiv effekt på mig och inga biverkningar förutom trötthet och hunger
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-25 14:24:51

marcooleo skrev:Totalt kaos, kan inte fokusera alls. Funderar på att gå tillbaka till Voxra igen. Undrar om den kan kombineras med Mirtazapin som jag började med flr ett tag sen som har bra antidepressiv effekt på mig och inga biverkningar förutom trötthet och hunger


Du finner det inte möjligt att hålla ut i kanske 3 dagar för att se om biverkningarna släpper?
Kan kanske va värt det
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 14:26:16

Vaniljflickan skrev:
marcooleo skrev:Totalt kaos, kan inte fokusera alls. Funderar på att gå tillbaka till Voxra igen. Undrar om den kan kombineras med Mirtazapin som jag började med flr ett tag sen som har bra antidepressiv effekt på mig och inga biverkningar förutom trötthet och hunger


Du finner det inte möjligt att hålla ut i kanske 3 dagar för att se om biverkningarna släpper?
Kan kanske va värt det

Men brukar biverkningar vara övergående på Metylfenidat?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-25 14:29:41

marcooleo skrev:
Vaniljflickan skrev:
marcooleo skrev:Totalt kaos, kan inte fokusera alls. Funderar på att gå tillbaka till Voxra igen. Undrar om den kan kombineras med Mirtazapin som jag började med flr ett tag sen som har bra antidepressiv effekt på mig och inga biverkningar förutom trötthet och hunger


Du finner det inte möjligt att hålla ut i kanske 3 dagar för att se om biverkningarna släpper?
Kan kanske va värt det

Men brukar biverkningar vara övergående på Metylfenidat?


Min läkare sa det att man kunde ha biverkningar första dagarna som kunde släppa.. men det kanske bara rörde sig om huvudvärk..
Du borde ringa och rådfråga kanske?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 14:41:14

Vaniljflickan skrev:
marcooleo skrev:
Vaniljflickan skrev:
Du finner det inte möjligt att hålla ut i kanske 3 dagar för att se om biverkningarna släpper?
Kan kanske va värt det

Men brukar biverkningar vara övergående på Metylfenidat?


Min läkare sa det att man kunde ha biverkningar första dagarna som kunde släppa.. men det kanske bara rörde sig om huvudvärk..
Du borde ringa och rådfråga kanske?

Ska ringa sköterskan i morgon men jag vet inte om jag orkar må så här dåligt igen, tack å lov klingar det av nu
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-08-25 14:47:15

Har precis upptäckt att det inte funkar med Concerta + Fluoxetin (som jag tagit sedan länge). Slutat med Fluoxetin, då har Concertas biverkningar avtagit också. Var redan på väg att ge upp. Det är värt att tänka på möjliga interaktioner, även om läkare inte säger någonting om dem.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 15:05:34

Joakoni skrev:Har precis upptäckt att det inte funkar med Concerta + Fluoxetin (som jag tagit sedan länge). Slutat med Fluoxetin, då har Concertas biverkningar avtagit också. Var redan på väg att ge upp. Det är värt att tänka på möjliga interaktioner, även om läkare inte säger någonting om dem.

Har du haft biverkningar av concerta så länge du tagit dem?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 15:06:30

Nu är jag som vanligt igen. Frågan är nu om jag ska fortsätta med Concerta i morgon. Måste ringa sköterskan iallafall och höra
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-28 17:13:12

Uppdatering. Pratat med sköterskan och min terpaeut och de tyckte att jag skulle ge concerta en chans. Min andra tablett sen i söndags tog jag i morse kl 08:00, åt en rejäl frukost och drack mycket vatten. Sen fick jag en enorm energi, har städat hela källaren och byggt ihop en dator och mycket mer, har inte under dagen känt någon ångest eller oro, endast väldigt fokuserad och massor med energi. Nu på eftermiddagen åkte jag och handlade 16:30, började känna mig lite speedad och orolig i kroppen, började andas ytligt och fick lite ångest :(. jag ser det som ett framsteg att jag mått ok hela dan förutom nu på eftermiddagen, kommer dessa biverkningar gå över på eftermiddagen, eller ska man öka dosen så depåeffekten varar längre?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-28 21:42:22

marcooleo skrev:Uppdatering. Pratat med sköterskan och min terpaeut och de tyckte att jag skulle ge concerta en chans. Min andra tablett sen i söndags tog jag i morse kl 08:00, åt en rejäl frukost och drack mycket vatten. Sen fick jag en enorm energi, har städat hela källaren och byggt ihop en dator och mycket mer, har inte under dagen känt någon ångest eller oro, endast väldigt fokuserad och massor med energi. Nu på eftermiddagen åkte jag och handlade 16:30, började känna mig lite speedad och orolig i kroppen, började andas ytligt och fick lite ångest :(. jag ser det som ett framsteg att jag mått ok hela dan förutom nu på eftermiddagen, kommer dessa biverkningar gå över på eftermiddagen, eller ska man öka dosen så depåeffekten varar längre?


Jag fick lite sådan fartångest på em i början..
Men det är nog normalt om man går från inaktivitet till förmåga till mkt aktivitet,
Man ska nog försöka att inte göra asmycket även om man kan det, man får lägga på saker sakta så de ingår i daglig rutin.
Sen jämnar det ut sig efter ett tag, nu har jag bara fokuseringsförmågan kvar.
Detta var bara första veckan eller ngt som det vart lite för mkt.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 14:56:47

Så är det för mig också, fast jag inte har någon ångest, utan är upplevelsen rent fysisk. Jag blir skakig, får hjärtklappning. Det hjälper med Sobril då (sköterskan vet inte om det än). Konstigt nog, efter att ha tagit den blir jag fortsatt fokuserad.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 15:03:00

marcooleo skrev:
Joakoni skrev:Har precis upptäckt att det inte funkar med Concerta + Fluoxetin (som jag tagit sedan länge). Slutat med Fluoxetin, då har Concertas biverkningar avtagit också. Var redan på väg att ge upp. Det är värt att tänka på möjliga interaktioner, även om läkare inte säger någonting om dem.

Har du haft biverkningar av concerta så länge du tagit dem?

Missat din fråga, ser jag. Jo, så var det. Jag har varit helt zombiferad både fysiskt och psykiskt. Mått riktigt dåligt fysiskt: iskall, svimfärdig, lila om läpparna, helt utan hungerkänslor.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-29 15:23:21

Joakoni skrev:
marcooleo skrev:
Joakoni skrev:Har precis upptäckt att det inte funkar med Concerta + Fluoxetin (som jag tagit sedan länge). Slutat med Fluoxetin, då har Concertas biverkningar avtagit också. Var redan på väg att ge upp. Det är värt att tänka på möjliga interaktioner, även om läkare inte säger någonting om dem.

Har du haft biverkningar av concerta så länge du tagit dem?

Missat din fråga, ser jag. Jo, så var det. Jag har varit helt zombiferad både fysiskt och psykiskt. Mått riktigt dåligt fysiskt: iskall, svimfärdig, lila om läpparna, helt utan hungerkänslor.

Så blev jag av Fluoxetin, fick sluta pga de hemska biverkningarna. Lila om läpparna tyder på syrebrist, lätt att få om man tar concerta märker jag då andningen blir snabb och ytlig, att andas med magen hjälper.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-29 15:24:04

Vaniljflickan skrev:
marcooleo skrev:Uppdatering. Pratat med sköterskan och min terpaeut och de tyckte att jag skulle ge concerta en chans. Min andra tablett sen i söndags tog jag i morse kl 08:00, åt en rejäl frukost och drack mycket vatten. Sen fick jag en enorm energi, har städat hela källaren och byggt ihop en dator och mycket mer, har inte under dagen känt någon ångest eller oro, endast väldigt fokuserad och massor med energi. Nu på eftermiddagen åkte jag och handlade 16:30, började känna mig lite speedad och orolig i kroppen, började andas ytligt och fick lite ångest :(. jag ser det som ett framsteg att jag mått ok hela dan förutom nu på eftermiddagen, kommer dessa biverkningar gå över på eftermiddagen, eller ska man öka dosen så depåeffekten varar längre?


Jag fick lite sådan fartångest på em i början..
Men det är nog normalt om man går från inaktivitet till förmåga till mkt aktivitet,
Man ska nog försöka att inte göra asmycket även om man kan det, man får lägga på saker sakta så de ingår i daglig rutin.
Sen jämnar det ut sig efter ett tag, nu har jag bara fokuseringsförmågan kvar.
Detta var bara första veckan eller ngt som det vart lite för mkt.

Det låter lovande ändå :) Tack!
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 15:27:12

Jag åt Fluoxetin i några år (i låg dos) utan några som helst problem, det funkade för mig. Tillsammans blev det för mycket.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-29 19:12:32

Joakoni skrev:Jag åt Fluoxetin i några år (i låg dos) utan några som helst problem, det funkade för mig. Tillsammans blev det för mycket.

Ja det förstår jag absolut. Själv tål jag inte Fluoxetin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav annizas » 2013-10-23 11:33:24

hej. undrar om det är någon som äter equasym? och har den haft några
jobbiga biverkningar på er isåfall? jag ska börja med den på måndag.
har testat concerta och nu äter jag medikinet. men båda ger för mycket
biverkningar.
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Torben » 2013-10-23 16:25:44

annizas skrev:hej. undrar om det är någon som äter equasym? och har den haft några
jobbiga biverkningar på er isåfall? jag ska börja med den på måndag.
har testat concerta och nu äter jag medikinet. men båda ger för mycket
biverkningar.


Exakt samma substans. Formuleringen med kulor i kapsel är samma princip som ritalin med fördröjd frisättning. Det lär inte vara någon vild gissning att dom antagligen är ungefär precis exakt som ritalin med fördröjd frisättning. Alltså snabbare än Concerta men långsammare än direktverkande medikinet/ritalin. Men antagligen exakt lika kass när det gäller hjärtklappning, skakningar, kallsvett och kemisk ångest.

Har du såna biverkningar bör du be att få prova Metamina (dexamfetamin) eller Focalin (dexmetylfenidat). Det är licenspreparat men det verkar inte vara någon krånglig process att ansöka och bli beviljad licens. Stå på dig om din psykiater är ovillig att ansöka om licens!

Alla i Sverige vanliga ADHD-preparat (Concerta, ritalin, medikinet, focalin) består av 50% dexmetylfenidat (som ger dom önskade effekterna för ADHD) och 50% levo-metylfenidat som ger hjärtklappning, förhöjt blodtryck, kallsvett, kemisk ångest).

Om du har en historia av injektionsmissbruk av amfetamin kanske du inte bedöms lämplig att få Metamina, men då kan du istället be att få testa den svindyra varianten Vyvanse (lisdexamfetamin). Den måste passera levern för att dexamfetamin skall frigöras och den är alltså oduglig både att injicera och snorta.

Berätta vad du kommer fram till. Lycka Till!
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav anita60 » 2013-10-25 11:16:51

Hej jag är ny här.Jag har Ritalin en hög dos jag har haft den i 5 år.Håller mig knappt vaken och kommer knappt ur sängen.Min sambo har adhd och jag add,asperger han funkar bra på det och fattar nog inte riktigt varför jag bara sover när han tar lika mycket som jag och blir pigg och alert.Läkaren vi haft gav mig samma medicin dos och sket i hur jag mådde.han sa gilla läget eller sluta som patient och sa till min sambo att:en del är obehandlingsbara.gud jag vill också sluta vara trött jämt.Hur kollar man signalsubstans halterna och vad som funkar och inte i huvudet.vad har jag rätt att be om för undersökningar?
anita60
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-10-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Xzirie » 2013-12-29 17:14:35

Finns det någon av de här rackarna som INTE orsakar massivt håravfall? Testar Concerta och har fan aldrig mått så bra förr, men har tappat säkert halva håret på en månad.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-12-29 22:07:14

Det kallas tydligen telogen effluvium.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav snosan » 2014-01-30 2:19:13

Jag skulle tycka det vore jätte intressant att höra andras erfarenhet av Elvanse. Jag har nu ätit det i 3 veckor, lägsta dos. Tar en kapsel på morgonen före kl 8. Har inga biverkningar än så länge. Känns stabilt! :) TIdigare testat Concerta & Ritalin som jag mått dåligt av :(
snosan
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-08-29
Ort: Bromma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav AAA » 2014-02-02 11:52:08

Xzirie skrev:Finns det någon av de här rackarna som INTE orsakar massivt håravfall? Testar Concerta och har fan aldrig mått så bra förr, men har tappat säkert halva håret på en månad.

Inte tappat något hår av dem vad jag vet. Dock inte medicinerat på ett par år.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in